sunnuntai 15. heinäkuuta 2018
Hyvästä ja huonosta filosofiasta
On tärkeää miettiä sitä,
millaisesta filosofiasta voi olla universaalista hyötyä (ei
provinsiaalista hyötyä) ihmisille, niin yhteisö- kuin
yksilötiloissaankin. Filosofialla on oltava jonkinlainen merkitys,
koska muussa tapauksessa se ei voi todella ilmetä. Hyvässä
filosofiassa ei voi olla huonoja käsitteitä, se ei voi olla
materialistista, se ei voi olla käsiterunoutta, se ei voi olla liian
uskonnollista, se ei voi rinnastaa ihmistä eläimiin, eikä se voi
olla Karl Marxin ja VI Leninin ajatuksiin perustuvaa. Kuitenkin se
voi hyvässä mielessä olla kulttuurin vastaista, koska varmasti
ihmisten kulttuurimuodostelmissa eli sellaisissa asioissa joihin
meidät pakotetaan ottamaan osaa, on asioita jotka ovat järjen ja
esimerkiksi tiedon vastaisia. Hyvä filosofia on konkreettista ja
ottaa huomioon ihmisen ja sen missä tilanteissa ihmisenä on tämän
pallon päällä toimittava. Hyvän filosofian tulee korostaa ihmisen
ainutlaatuista roolia. Hyvän filosofian tulee ottaa huomioon etenkin
ihmisen ja maailman henkiset ominaisuudet. Hyvä filosofia ei
pelkistä ja redusoi ihmistä eläimiksi. Hyvä filosofia tunnustaa
tosiasiat, ja ei rajoita ihmisyyttä. Hyvä filosofia siis tunnustaa
ihmisen arvon. Huonon filosofian esimerkki on marxilaisuus. Se on
sitä sen takia, koska se ei tunnusta ihmisen perustavinta ja jaettua
arvoa maailmassa, joka on vapaus. Se suhtautuu kielteisesti juuri
siihen ihmisten ryhmään maailmassa, joiden on helpointa tehdä
hyvää filosofiaa. Marxilaisuus on siis suorasti ja julkisanotusti
hyvän filosofian vastainen suuntaus, joka katsoo, että omalla
huonoudellaan se voisi peittää kaiken hyvyyden ja henkisen
korkeuden, jotka ovat vaatimuksia siihen, että hyvää filosofiaa
voi olla olemassa. Hyvän ja huonon filosofian erittelyssä voidaan
pitää tärkeänä etenkin sitä, millainen rooli kullakin
filosofialla on ihmisten elämän ohjaamisessa. Filosofiasta voi olla
hyötyä etenkin aivojumppana, poliittisen ideologian hahmottamisessa
mutta myös esimerkiksi psyykkisenä defenssimekanismina. On siis
päätettävä mikä on tärkeää, ja voidaan varmasti sanoa, että
tärkeää on etenkin se, että ihmisellä on jonkinlainen henkiseen
tasoon vetoava oppijärjestelmä, jonka antamien ohjeiden mukaisella
tavalla hän voi säädellä omaa elämäänsä. Filosofian hyvyyttä
ja huonoutta voidaan varmasti määritellä etenkin sen mukaan, kun
katsotaan mihin asiaan se kiinnittää huomiota. Tärkeitä ovat
etenkin kielen ja mielen parissa toimivat filosofiat, mutta myös
etiikka ja yhteiskuntafilosofia, silloin kun se tunnustaa ihmisen
radikaalin vapauden ja oikeuden itsenäisyyteen tärkeäksi, ovat
myös tärkeitä. Hyvää filosofiaa etsittäessä on myös
kiinnitettävä huomio siihen, miten loogista jokin filosofia on
suhteessa ihmiseen ja filosofian harrastajaan. Hyvä filosofia on
etenkin kulttuurista mutta vielä enemmän korkeasta kulttuurista
syntyvää filosofiaa, jossa ei manguta toisten paremmuuden vääryyden
takia. Hyvä filosofia on etenkin henkisyyttä korostavaa filosofiaa,
koska filosofian tulisi pysyttäytyä erossa kaikenlaisista
materialistisista filosofisointiyrityksistä. Materialismi ei ole
hyvää filosofiaa, koska se kiinnittää huomionsa sellaisiin
asioihin, jotka eivät ole filosofian alueella merkityksellisiä,
koska filosofia on vapaata ja materia ei sitä vastoin ole vapaata.
Hyvä filosofia korostaa vapauden merkitystä kaikessa, niin ihmisen
olemisessa, ajattelussa, yhteiskunnallisessa toiminnassa ja
tiedonvälityksessä. Hyvä filosofia tunnustaa ihmisen
mahdollisuudet, jotka korostuvat etenkin ihmisen kokonaisvaltaisessa
vapaudessa, joka määrittelee hänen olemistaan. Huono filosofia
vähättelee ihmistä ja redusoi hänet eläimiin, sosiaalisuuteen
tai toisiin ihmisiin, jotka ovat samassa sosiaalisessa ympäristössä
hänen kanssaan. Hyvä filosofia on etiikan ja yhteiskuntafilosofian
alueella etenkin ihmisen mahdollisuuksia vapauden kautta korostavaa
filosofiaa, ja teoreettisessa filosofiassa se on armottoman loogista,
omalakinen järjestelmä, joka ei tarvitse minkäänlaista
materiaalista hyötyä harrastajalleen. Yleensäkin kaikenlainen
materiaalisuus on jotain mikä ei ole filosofian eikä etenkään
hyvän filosofian alalla mahdollista ja hyväksyttävää.
Filosofiaan ei tulisi ottaa sosiologian kautta sosiaalisuuden käsitettä,
koska on etenkin niin, että ihminen on filosofiaa harrastaessaan ja
hyvän filosofian olemusta määrittäessään yksin ja riippumaton
ja toisiin liittymätön yksilö. Sen takia sosialistiset liikkeet
jotka korostavat materiaa ja materiaalisuutta, eivät ota huomioon
sitä, että niitä ihmisiä vastustaessaan, niitä joita he kutsuvat
sortajiksi, he todellisuudessa vastustavat koko sitä järjestelmää,
josta ainoastaan jonkinlaista filosofiaa saati sitten hyvää
filosofiaa voi seurata. Korkea kulttuuri ja elintaso antaa
mahdollisuuden siihen, että filosofiaa ja hyvää filosofiaa voi
yhteiskuntaan syntyä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti