lauantai 14. heinäkuuta 2018
Imitaatiokilpailustamme
Ihmisellä voi olla monta motiivia
itsensä samanlaisena toisten kanssa näyttämiseen. Ensimmäinen
motiivi on ehdottomasti se, että ihmisellä on tietyssä määrin
tarve kuulua joukkoon eli olla tietyn sisäryhmän jäsen ja tulla
tunnustetuksi ryhmän jäsenenä. Mitä sitten on samuus? Se on
nykypäivänä etenkin senlainen laatu, jonka mukaan ihmiset
ilmenevät ulkoiselle maailmalle, mutta etenkin sellaisille
ihmisille, joiden ryhmään ihminen tahtoo samaistua. Ihmiset näkevät
tavanomaisesti jonkinlaista hyötyä johonkin ryhmään
kuulumisesta.Ihmiset voivat tietyssä määrin muokata omaa minäänsä
sekä pysyvästi mutta etenkin myös sen mukaan, miten ihminen
ilmenee toisille ihmisille. Tästä voidaan siis ajatella, että
tuota tehdessään ihminen antaa jonkinasteisen arvon toisten
ihmisten mielipiteille ja havainnointikyvylle. Tällainen ihminen
siis elää etenkin toisia ihmisiä varten tai pikemminkin heidän
takiaan. Filosofi George Berkeleyhan ajatteli että ”oleminen on
havaituksi tulemista”; mutta hän ei välttämättä tarkoittanut
suoraan tätä asian puolta. Nuorella ihmisellä on tavallista tulla
tunnustetuksi vertaisryhmänsä parissa ja jossain määrin myös
saada tunnustusta vanhemmilta opettajilta, vaikka tämä toinen
piirre ei koske nuorison roskaväen osaa. Ihmisillä siis selkeästi
on joissain tilanteissa imitoida toisiaan. Myönteisenä tätä
voidaan varmaan pitää esimerkiksi nuorten taiteilijoiden piirissä,
mutta toisaalta voidaan myös sanoa, että esimerkiksi Helsingin
yliopiston opiskelijoita ei tunnista toisistaan, sillä he
esimerkiksi pukeutuvatkin toisiinsa nähden yhtäläisellä tavalla.
On siis sellaisia asioita, joissa on kannatettavaa pyrkiä
yhdenmukaisuuteen, esimerkiksi maailmankirjallisuuden ja taiteen
piirissä, mutta mennessään pelkästään ulkokultaisiin asioihin,
voidaan sanoa, että silloin on tarrattu lillukanvarsiin. Imitaatio
on siis sitä että siinä pyritään mukautumaan toisiin. Se on
uskomusta siitä, että johonkin asetettuun tavoitteeseen pitää
pyrkiä, mikä ei itsessään ole väärin. Siinä kuitenkin annetaan
arvoille liian suuri ohja ja rooli, ja siinä arvot ovat etenkin
yhteisöstä tulleita arvoja. Siinä pyritään jonkinlaiseen
olemukselliseen konsistenssiin, joka ei itsessään synnytä mitään
omaperäistä. Imitaatiossa siis reagoidaan samoin ja pyritään
olemaan samoin, ja on sanottava, että kun kysytään voiko siitä
hyötyä, niin ollaan tultu arkaluonteiseen asiaan. Onko matkimisella
hyötyminen siis oikein, jos se ei loukkaa ketään? Ainakin se on
niin yleistä, että on varsin turhaa miettiä sen oikeutusta.
Ihmiset voivat siis kilpailla samanlaatuisuudessa, jossa voittaja on
se, joka on eniten samanlainen. Voidaan sanoa, että kun kaikilla
tulisi olla samanlaatuinen oikeus vapauteen ja valintaan, ei sen
tulisi kuitenkaan olla oikeutta toisten matkimiseen. Sen tulisi olla
oikeutta omaperäisyyden kehittämiseen ja ilmaisuun. Miten siis
omaperäinen ihminen poikkeaa imitoijasta? Hän poikkeaa imitoijasta
siten, että tällainen ihminen on antanut itselleen vallan vaikuttaa
muiden silmissä minkälaiselta hyvänsä, koska hänen
omaperäisyytensä on hänen mielensä ja luovuutensa lähde.
Imitoija panee suuren merkityksen toisten mielipiteelle ja ei siksi
pysty omaperäisyyteen. Imitoijat siis tavallisesti aistivat vallan
ja sen symbolit ja sen takia he haluavat samaistaa itsensä noihin
symboleihin. Voidaan varmaan sanoa, että suurin osa ihmisistä on
imitoijia tai pikkuporvareita, johon nimitykseen heidät voidaan myös
hyvin samaistaa. Voidaan sanoa, että jollei ihmiset tietäisi
kulttuurihistoriaa ja muuta historiaa, eivät he voisi myöskään
valtapyrkimyksissä imitoida toisiaan. Aina kun on tietoa vallan
sijainnista, tullaan aina myös matkimaan ihmisiä
hyötytarkoituksessa. Ihmiset jotka tahtovat yhteisöön
konformisuuden pakkohyväksyntää, hyötyvät varmasti omasta
samuuteen pyrkimisestään. On niin, että samuuden etsintä on
yleistä etenkin yhteiskunnan heikoimman aineksen keskuudessa.
Kuitenkin voidaan sanoa, että erilaisuuden pakkoetsintä esimerkiksi
yliopisto-opintojen tai taiteilun, joihin ei todellisuudessa ole
lahjoja, on myös väärin, ja suurin valta omaperäisyyteen tulisi
antaa ihmisille joilla todellisuudessa on lahjoja muidenkin kuin vain
omasta mielestä. Imitaation pyrkimisen vastakohta voisi olla
sellainen todellisuus, jossa ei olisi valmiita kuvia ja kasvoja, eli
ei valmiita esikuvia, joihin ohjattaisiin samaistumaan. Siinä siis
annettaisiin omalle ilmaisulle tilaa. Samuuteen pyrkiminen on
tyypillistä totalitaristissa yhteiskunnissa. Eli voidaan sanoa, että
lähtökohdat voivat olla samat, mutta tulos voi olla ja sen tulee
olla erilainen. Voidaan sanoa, että paras mahdollinen samanlaisuus
on sellaista samanlaatuisuutta, jossa kaikki pyrkivät itse
määrittelemään oman hyvänsä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti