maanantai 30. heinäkuuta 2018
Assosiaatioautonomiasta
Estetiikassa ja taidehistoriassa
tarvitaan uusi käsite kuvaamaan sitä, miten taiteilijat valitsevat
omat aiheensa ja miten he niitä työstävät. Onhan selvää, että
varsinainen aiheen keksiminen on yksi tärkeimmistä taiteilijan
skeemasta, jonka mukaan hän pyrkii muodostamaan omaa taidettaan.
Kuitenkin käsitettä tarvitaan myös sitä varten kun mietitään
kuinka suuri taiteellinen vapaus taitelijoille on annettava. Tälloin
voidaan sanoa, että taitelijoille on annettava vapaus tietyistä
yhteisöelämään tavallisesti kuuluvista obligaatioista.
Assosiaatiohan tarkoittaa sellaista mielellistä impulssia
(synapsit), joka yhdistää ajattelun osia, ja mieluiten
yksilöllisellä ja omaperäisellä tavalla. Assosiaatio siis
yhdistää ideoita toisiinsa ennennäkemättömällä tavalla. Ja
taiteessa assosiointi on siis yksi tärkeimmistä taiteilijan
kognitiivisen prosessin tuotteista. Assosiaatio siis on
aivotoimintaa. Assosiaation kautta yksityinen muuttuu yleiseksi, ja
siinä se tarvitsee adaptiivista tulkintaa. Adaptiivinen tulkinta
pyrkii mukauttamaan yksilöllisest ja subjektiiviset arvot ja
ajatukset yleiselle objektiiviselle tasolle, jossa ne joskus
olosuhteiden mukaan yleistyvät yleisiksi arvoiksi. Autonomia
tarkoittaa etenkin itseriippuvaisuutta ja itsenäisyyttä.
Assosiaation yhteydessä autonomia tarkoittaa sitä, ettei tuollainen
assosiointi tarvitse vuorovaikutusta toisten ideoiden tai ihmisten
kanssa. Uusi idea syntyy siis tavallisesti sellaisesta mentaalisesta
ponnistuksesta jonka myötä taiteilijan mieli täyttyy
hetkittäisesti yhdestä hyvin kehitellystä ajatuksesta. Autonomia
siis ottaa roolin mielikuvituksesta, jossa se nimensä mukaisesti
alkaa korostamaan kokonaisvaltaista päättelyä yleisellä tasolla.
Se siis erottaa oman luovan työn muusta vähäarvoisemmasta
toiminnasta. Assosiaatioautonomia on siis taiteilijan tärkeä
ominaisuusarvo, jonka perusteella hänen aatteidensa omaperäisyyttä
ja pysyvyyttä voidaan arvostella. Se ei siis kyseenalaista ihmisen
mielikuvituksen tuotteita siten, että olisi kyseessä jonkinlainen
itsesensuuri. Omaperäisestä mielestä, jolla on tietyt ammatin
vaatimat tekniset taidot voidaan olettaa seuraavan omaperäistä
taidetta. On selvää, että tämänkaltaisen massalaumakulttuurin
aikana kaikenlainen autonomia on harvinaista, mutta omaperäinen
assosiointi vielä harvinaisempaa. Assosiaatioautonomia on siis
luovuudelle todella tärkeä käsite. Ihminen jonka
assosiaatioautonomia on tavallista korkeammalla tasolla, tekee
vapaasti omiin päätelmiinsä luottavia ratkaisuja taiteessa. Se
siis edistää kaikissa luovuuden kehittymistä ja edustaa niin ollen
taiteilijoita. Assosiaatioautonomia voi saada itseensä erilaisia
mahdollisesti myös negatiivisena pidettäviä piirteitä siinä mielessä, että
liiallinen taiteellinen vapaus altistaa taiteilijan
mielisairauksille. Tälloin taiteellisesta toiminnasta voi tulla
epäintelligiibeliä jopa taiteilijalle itselleen. Kaikkein
terveimpiä taideteoksia ei ole luotu psykoottisessa tilassa tai
tukevalla psyykenlääkityksellä. Kuitenkin voidaan sanoa, että
esimerkiksi mielisairauden alla tehdyt taideteokset ilmaisevat
universaalisesti tällaisen hengen tuskaa ja ahdistusta, koska tuska
ja ahdistus ovat universaaleja asioita. Kuitenkin tällaiset ongelmat
voivat johtaa esimerkiksi siihen että tällainen ihminen ei voi
ajatella edes omassa mielessään yksiselitteisesti ja näkyvästi.
Mihin osaan tällainen käsite siis vastaa? Assosiaatioautonomia ja
sen indeksaalinen taso määrittää sitä, kuinka riippumattomasti
taiteilija voi jatkaa taiteellista työtään riippumattomana
yhteisön antamista pintamielisimmistä arvoista ja havainnoista
huolimatta. Yhteisö siis pyrkii antamaan joillekin taiteellista
toiminta harrastaville keskinkertaisille ihmisille valmiita tapoja
reagointiin, havaintojen tekemiseen ja itseilmaisuun. Tämän takia
jotkut ihmiset puhuvat ns ”vaikutteista”, jotka ovat heidän
mielestään tosi kiva ja loistava tapa saada virikkeitä omalle
”taiteelliselle työskentelylleen”. Kuitenkin taiteilija ei voi
olla omaperäinen jos hän haluaa taiteelliseen työhönsä muiden
ihmisten ”vaikutteita”. Strukturalismin mukaan ihmisyksilö ei
luo itse omia taideteoksiaan tai kirjojaan vaan ne muodostuvat
historiassa muodostuneista yhdysrakenteista. Ja on varmaa, että
ellei halua lähteä tunnustamaan itseään postmoderniksi
taiteilijaksi, on silloin autonomialle annettava tilaa ja rooli
taiteilijan omassa luovassa työssään.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti