maanantai 30. heinäkuuta 2018
Kollektiivisista ilmiöistä
Kollektiivisuus tarkoittaa tavallisesti
sellaista olemisen tai tekemisen laatua, jossa teon tai olemisen
muodostaa ihmisten joukko, vastoin yksilöperäistä toimintaa, jossa
ei havaita tai vaadita suuremman ihmisten porukan läsnäoloa.
Toiminta on useimmin samanaikaista, joka perustuu reagoinnin ja
arvojen samuuteen, jonka myötä tällaiset ihmiset toistavat
toistensa reaktioita. Kollektiivisessa toiminnassa ihmiset tietyllä
tavalla unohtavat itsensä ja mukautuvat suureen ja valheelliseen
massaan. Monesti kollektiivinen toiminta vaatii sitä, että näillä
ihmisillä on samanlaiset tai toisiaan joltain osin muistuttavat
arvot. Arvojen vertailu tapahtuu kollektiivisessa toiminnassa melkein
kuin ns. huutoäänestyksessä, ja tämän takia tälla tavalla
toimivat ovatkin usein sosialistisia aatteita omaavia henkilöitä.
Monilla kollektiiviseen toimintaan osallistuvilla ihmisillä ei ole
omia ja omalaatuisia arvoja, vaan he antautuvat täysin tämän
lauman säätelemään kollektiiviseen toimintaan. Kollektiivinen
toiminta sopii sellaisille keskinkertaisuuksille, jotka eivät tulisi
yksin toimeen ja vielä vähemmän pystyisivät itse tunnistamaan
oman symboliverkostonsa näyttämät arvot. Kollektiivisessa
toiminnassa vallitsevat lauman säännöt, jossa esimerkiksi kaikkein
karkeinta valtaa edustavat mukajohtajatyypit pääsevät edustamaan
korkeinta vallankäyttöä tällaisen instituution sisällä. Tämä
perustuu siihen, miten huono ja epätarkka kuva kollektiiviseen
toimintaan osallistuvilla on itsestään itsenäisinä yksilöinä.
Tällainen kollektiivisuus muodostaa itselleen omat kriteerinsä
joita se käyttää arvioidessaan sen piirissä ilmeneviä ihmisiä.
Tällaiset kriteerit ovat mölinän ja huutoäänestyksen tuloksia,
ainakin tavallisesti. Tällaisessa järjestelmässä on vain erittäin
hyviä ja palvomisenarvoisia ihmisiä ja samanaikaisesti erittäin
halveksuttuja ja vähäarvoisia ihmisiä. Tällaisessa järjestelmässä
toiset saavat kaiken ja samanaikaisesti toiset eivät saa mitään.
Kollektiivisessa toiminnassa mukana olevat ihmiset eli sellaiset
ihmiset, joiden toimintaa instituutiossa määrittelee
kollektiivisuus, reagoivat kaikkeen yhtäläisellä tavalla, koska he
uskovat, että heidän välillään ei ole arvollisia eroja.
Tällaiset ihmiset ajattelevat ja toimivat tiedostamattaan samoin.
Tämä johtuu siitä arvopeitteestä, joka heidän arvojensa päällä
on. Tuon peitteen värin mukaan he tulkitseat omiaan ja toistensa
arvoja, joiden mukaan he adaptiivisen tulkinnan kautta sopeuttavat
subjektiiviset arvokuvitelmansa objektiiviseksi arvoiksi, joita
kaikkien toiminnassa mukana olevien täytyy noudattaa.
Kollektiivisessa toiminnassa samat asiat korostuvat, ja tuo johtuu
etenkin siitä, etteivä tuollaiset ihmiset näe todellisuutta ja
maailmaa yhtä selvästi kuin itsenäiset yksilöt ja ajattelijat.
Kuitenkin tavallisesti ihmiset ovat enemmän kollektiivisia kuin
yksilöllisiä, mutta se ei anna suoranaista syytä siihen, miksi
yksilöllisyyteen ei tulisi pyrkiä. Kollektiivinen toiminta myös
sulkee piiristään kritiikin, sillä siitä tulee sen piirissä
täysin merkityksetöntä ja kärjetöntä. Esimerkki tällaisesta
Suomessa on esimerkiksi psykiatriainstituutio. Kollektiivisessa
toiminnassa katsotaan jonkin olevan aina vain jotain tiettyä, joka
on rekisteröity instituution symbolirekisteriin, joka ei edusta
vapautta ja oikeaa tulkintatapaa suhteessa arvoihin, merkityksiin ja
symboleihin. Tällaisessa järjestelmässä ei siis esiinny liiemmin
minkäänlaista omaperäisyyttä. Kollektiivisissa järjestelmissä
kaikki tekevät samoin kuin miten toiset tekevät. Kaikki itkevät,
nauravat ja antavat sukupuolielintään samalla tavalla sen mukaan,
miten yhteisö määrittelee sen, ketkä ottavat tuohon systeemiin
osaa. Kollektiivinen toiminta siis suosii tiettyjä ihmisiä toisten
kustannuksella. Ihmiset nauravat kaikki samoille asioille ja samoille
ihmisille, ja siinä paralleelisuudessaan ihmiset eivät tajua sitä,
että tällaiselle ihmiselle on mahdollisesti naurettu jo aikaisemmin
ja näin ollen viesti on jo ollut saatuna. Mutta ei! Ihmiset mutta
etenkin naiset toistavat toistensa reaktioita, eikä uudenlaisia
näkökulmia johonkin ihmiseen tai asiaan pyritä kovinkaan
omaperäisesti hakemaan. Tällaisessa järjestelmässä joka perustuu
toisten ihmisten nostamiseen korkeimmalle korokkeelle ja toisaalta
toisten ihmisten alas painamiseen syvimpään mutalammikkoon.
Toisaalta jotkut toiminnot ihmisten piirissä vaativat kollektiivista
toimintaa mutta kun ajatellaan millaista se on (urheilua,
lastentarhan yhteislauluja, rock-konserttien katsomo-osia) voidaan
havaita, että muissa asioissa toiminnan ei tulisi perustua
kollektiivisuuteen, sillä se perustuu siihen että ihmisille
muistutetaan jatkuvasti toisten mukana olevien ihmisten
huomioonottamista oman päättelyn ja yksilöllisen toiminnan
kustannuksella. Mikä siis voisi olla vaihtoehto tuollaiselle
toiminnan rakenteelle, joka vallitsee etenkin sosialistisesti
ajattelevien ihmisten keskuudessa. Se on asiantuntijuus, johon
kouluttamiseen ihmisten tulee aloittaa opinnot jo kouluiässä, myös
erikoistuminen on tärkeää jo nykyistä aikaisemmalla koulutuksen
asteella. Asiantuntijuuden takia ihmiset saisivat suoriutua
työtehtävistään paljon itsenäisemmin ja vähemmän
kollektiivisemmin. Ihmiset on siis tietyllä tavalla ohjelmoida omien
alojensa asiantuntijoiksi, ja tuossa järjestelmässä kollektiivinen
toiminta tulisi ohjelmoida uudelleen, siten että se perustuisi
kaikilta osiltaan asiaperäisyyteen. Minkäänlaisia sosiaalisia
hierarkioita, jotka useimmin ovat perustuneita epä-älyllisyyteen ja
epärehellisyyteen, ei tulisi tässä kollektiivisen toiminnan
uudelleenjärjestelyssä sallia. Kollektiivisen toiminnan tulisi
perustua mahdollisuuksien tasa-arvoisuuteen, ja myös on sanottava,
että kollektiivisien ryhmäjäsenyyksien ei tulisi olla sitovia,
vaan yksilön toiminnasta motivoituneita. Esimerkiksi Suomen
kouluissa vallitsee vieläkin tietynlainen liikuntapainotteisuus,
jonka myötä urheilussa parhaat ovat myös muuten parhaita ihmisiä
toisten lakeijoiden mielestä. Tulisi korostaa kirjallisuuden,
luovuuden ja tieteellisen eksaktisuuden periaatteita. Lapsille tulisi
opettaa etiikkaa ja tutkimuksen etiikkaa jo ala-asteella, ja
yläasteella tieteenfilosofiaa ja tietoteoriaa. Matematiikan
opintojen yhteydessä tulisi opettaaa logiikan historiaa ja
matematiikan historiaa. Ja historiaa tulisi opettaa lapsille jo
esikoulussa. Voisi miettiä sitä, että tiettynä koulupäivänä
opetus annettaisiin samalla sivistyskielellä. Myös joskus voisi
ajatella olevan sellaisia päiviä, jolloin tabletit, tietokoneet ja
älypuhelimet eivät olisi oppilaiden käytettävissä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti