sunnuntai 8. heinäkuuta 2018
Moraalisuus ja vaikuttimet
Moraalista tai eettistä toimintaa
voidaan varmaankin useimpien mielestä pitää etenkin pyyteettömänä
toimintana, jolla ei varsinaisesti pyritä lisäämään omaa
provinsiaalista ja yksityistä hyötyä ja etua. Moraalisuus siis on
etenkin silloin, kun se ei sisällä yksityistä laskelmointihyötyä,
epäitsekästä ja yleishyödyllistä toimintaa. On tarpeellista
miettiä sitä, millaisia motiiveja ihmisillä tavallisesti on
toiminnalleen, ja mikä saa ihmisten osan jatkuvasti toimimaan
tavalla joka ei noudata heidän omaa provinsiaalista hyötyään.
Voidaan varmaan sanoa, että pintapuolinen ja opportunistinen oman
hyödyn tavoittelu ei ole kovinkaan kunniakasta toimintaa, vaikka
onkin sanottava ettei sitä tule sotkea sellaiseen toimintaan, joka
on lähtöisin ihmisyksilöstä ja pyrkii hänen omaansa ja hänelle
kuuluvaan hyvään. Kuitenkin pintapuolinen ja opportunistinen
hyödyntavoittelu ei ole oikeata itsemotivoituvaa toimintaa, vaan
siinä keinotellaan ja etsitään ulkoisesta sopivia rakoja oman
itsekkään toimintansa mahdollistamiseksi. Moraalisuutta siis voi
estää tai vaihtoehtoisesti sitä tukea tietynlaiset vaikuttimet,
jotka voivat olla moraalin kannalta hyviä ja hyödyllisiä tai
vaihtoehtoisesti huonoja ja sitä estäviä. Opportunistinen oman
hyödyn tavoittelu siis perustuu selkeästi toisten ihmisten
hyväksikäyttämiseen ja heidän heikkouksiensa itsekkääseen
hyödyntämiseen. Jokainen ihmisyhteisö voi joko ehkäistä ihmisten
itsekkäiksi tulemista tai vaihtoehtoisesti tukea ja propagoida sitä.
Monesti jonkinlainen kyynisyys suhteessa moraalin toimintaan voi olla
syynä siihen, miten etenkin nuoret ihmiset voivat tahtomattaan
kehittyä moraalinvastaisiksi. Yhteiskunnassa ei tulisi tulla
kyyniseksi ihmisten hyvyyttä kohtaan, ja sen takia sen vastaisista
teoista tulisi rankaista ja jo varhaisen koulutuksen ja kasvatuksen
asteessa tulisi korostaa sitä, miten oikeata moraalisuus on ja miten
haitallista ja kiellettävää epämoraalinen toiminta voi olla. Mikä
siis säätelee moraalisuutta, liittyy siihen, kun ihmisten toiminnan
hyvyyttä arvostellaan. Hyvä ja moraalinen toiminta on siis
sellaista toimintaa, joka suhtautuu aitoon ihmisen hyvään ja
hyvyyteen myönteisesti. Tässä tärkeimpinä arvoina ovat siis
etenkin elämän kunnioitus ja inhimillisyys ja ihmisen yksityisen
olemisen ja toiminnan lähtökohtien kunnioitus. Myös sellainen
toiminta on epätoivottavaa, joka rakentaa sellaiselle toiminnalle
alaa, jota ei missään olosuhteissa voi pitää moraalisena. Tämä
on siis sellaista toimintaa joka ei perustu hyvyyteen vaan perustuu
etenkin epämoraaliseen ihmisten hyväksikäyttämiseen ja heidän
ihmisarvonsa viemiseen. Monet sanovat että ihmisten itsekäs
eduntavoittelu ja moraalisuus ovat monesti ristiriidassa. Eli onko
järkevämpää hamuta itselleen epämoraalisesti kaikki rahat kuin
että toimisi moraalisesti ja kantaisi vastuun siitä, miten rahat
jaetaan ihmisten kesken. On varmasti niin että ihmisten toimintaa
tulee ohjailla moraali sen takia, koska vastakkaiset olosuhteet
voisivat olla haittaamassa ihmisten omaa itseislähtöistä toimintaa
oman hyvän, muiden hyvän ja yhteisöjen ja yksilöiden tärkeiden
pyrkimysten vastaisesti. Eli voidaan sanoa, että jos epäeettisyys
hyväksyttäisiin kaikkialla, eivät kaikki voisi olla yhtä vapaita
omissa pyrkimyksissään.Moraalin hyvät vaikuttimet siis tukevat
sitä, että moraali voisi olla tukemassa kaikkien ihmisten
itseislähtöistä toimintaa ja itsenäistä asioihin suuntautumista.
On myös sanottava, että jos tulee valita ihmisten itsekkään edun
maksimoinnin ja moraalisena pysymisen väliltä, on itsekkään edun
taivuttava, emmehän esimerkiksi halua, että pieni ihmisten
vähemmistö rikastuisi rikastumistaan pääomatuloilla samalla kun
ihmisten enemmistön ansiotulot eivät pystyisi pysymään kehityksen
mukana. Moraalin hyvien vaikuttimien tulisi ohjata ihmisiä siihen,
etteivät heidän oma etunsa ja moraalin etu olisi toisiaan vastassa,
vaan että ihmiset voisivat toimia entistä itsenäisemmin vaikka he
samalla ottaisivatkin huomioon yleisen edun ja moraalin. Tämä
vaatisi sitä, että moraalin ei tulisi enää olla vain jokin
ulkoinen ja juhlapuheissa mainittu sana, vaan että se olisi kaikilla
ihmisillä sisäistyneenä siten, ettei sitä vastaan voitaisi yhtä
helposti rikkoa. Moraalin hyvän ja oman edun hyvän tulisi siis olla
sisäistyneenä toisissaan, koska onhan selvää, että loppujen
lopuksi tulojen distribuution ansiosta itsenäinen oman edun
tavoittelu tuottaa myös yhteiskuntaan hyvää jo pelkästään
tuollaisen toiminnan antaman esimerkin avulla. Ei voida sanoa, että
moraali olisi jotain niin laajaa, ettei esimerkiksi oman itsenäisen
mission toteuttamista ei voitaisi sallia. Kaikilla tulisi olla niin
paljon moraalintajua, että sen ulottuvuus toiminnassa tulisi olla
siinä jo valmiina, ettei tarvitsisi koko ajan olla miettimässä,
onko tämä moraalista, ja jos niin, minkä takia?
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti