Taidetta tehdään sen takia, koska
läpi historian ihmisillä on ollut potentiaali luoda taidetta. Tämä
on nähty jo varhaisimpien ihmisten luolissa, jonka seinämaalauksilla
on varmaan ollut tarkoitus ilahduttaa kaiken taiteen tavalla, mutta
myös jättää näistä ihmisistä jälkiä tulevilla sukupolville.
Taide voi olla esittävää tai abstraktia. Ne erotetaan toisistaan
sen myötä, kun mietitään mitä taide on. Eli taide voi olla
muotoa seuraavaa, jossa malli otetaan toisten ihmisten töistä, ja
toisaalta se voi olla taidetta itsensä takia, johon koulukuntaan
kuuluvat ainakin surrealismi ja dada, ja jossain mielessä myös
taiteilija omaa tunne-elämystään osoittava ekspressionismi. Miten
taidetta sitten pitäisi tulkita? Taidetta pitäisi mielestäni
arvioida taiteen sisällä, eli siis ulkoakäsin tuleva arvostelu on
monesti sellaista, ettei siinä tiedetä taiteen historiaa ja taiteen
tekemisen merkitystä. Taide aidoimmillaan ei voi pitää yllä
tabuja, uudenaikaisen taiteen aikakaudella kaikkien ihmisten on
saatava puhua taiteesta omalla kielellään. Taiteen täytyy siis
johtaa vallankumouksellisuuteen siinä mielessä että vallankumous
taiteessa on jatkuvaa. Taiteessa siis täytyy yhdistää muotoa ja
ideoita. Keitä sitten ovat taiteen tekijät? Voidaan kliseisesti
sanoa, että taidetta tekevät usein sellaiset ihmiset, jotka näkevät
parhaiten todellisuuteen. Voidaan myös sanoa, että taiteen tekijät
monesti boheemiyhteisönsä ja siitä seuraavan sosiaalisen asemansa
mataluuden takia, tekevät taidetta sen itsensä vuoksi ja siinä se
eroaa muusta tuotannollisesta toiminnasta, Monesti voidaan myös
sanoa olevan niin, että mitä erikoisempi henkilö on, sitä
suurempi todennäköisyys on se, että hän voi tehdä taidetta
ilmaisten samalla omaa sisäistä maailmaansa. Taiteeseen kuuluu
vapaus, ja sen takia taiteen tekijätkin haluavat usein korostaa omaa
vapauttaan ja riippumattomuuttaan. Kun ajatellaan että taidetta
voidaan tehdä toisten ihmisten antamalla metodilla ja toisaalta sitä
voidaaan tehdä omalla metodilla, niin jonkinlainen toiminnan
järjestyneisyys on yksi tärkeimmistä taiteen perusteista. Kaikki
siis tarvitsevat sisäisen mallin siihen, että he voivat tuottaa
taidetta, ja mallia voidaan kutsua myös skeemaksi. Mikä sitten
taiteessa on tärkeintä. Sitä on se, että sen täytyy vastata ja
osua johonkin ymmärrettävyyden väylään. Onko sitten tärkeää
että taide näyttää joltain? Tässä mielipiteet vaihtelevat
siinä, haluaako taiteilija seurata muiden antamaan perinnettä vai
haluaako hän luoda uusia metodeja taiteen luomiseen. Jos näitä
vallankumouksellisia ei olisi koskaan ollut, maalattaisiin vieläkin
mehtoja metsässä. Taiteen tehtävä on vastata johonkin
havainnonmuodon tarpeeseen. Sen on siis löydettävä ihmisestä
sija, johon se voidaan liittää. Taide on vallankumouksellista
silloin kun se yhdistää uusia tai vanhoja ideoita ja muotoja
itseensö, Assosiaatioautonomia on tärkeä piirre tässä. Tämä
liittyy myös mielikuvitukseen ja sen vapauteen,
Assosiaatioautonomian mukaan ihmiselle on annettava tietty vapaus
yhdistellä asioita mielessään ja muodostaa niiden perusteella
jonkinlaista taidetta. Luovuus perustuukin siis merkittävällä
tavalla siihen, että ideoita ja muotoja yhdistellään
ennakkoluulottomasti. Mikä sitten on taiteen olemus ja oleminen.
Taiteen tehtävä on vastata ihmisten kauneudentarpeeseen. Taidetta
voidaan tehdö sovinnaisesti, vaikka usein se ei riitä siihen, että
taidetta voitaisiin pitää hyvänä. Taiteen tulisi aina ottaa
huomioon se, mihin asti sen välineillä voidaan taiteessa edetä.
Metodi ei siis saisi rajoittaa sitä, millaista taidetta sen avulla
voidaan tehdä. Esimerkiksi käsitetaide ja performanssitaide ovat
sellaisia taiteita, joita metodi ei rajoita, vaan joita voidaan
metodinsa avulla jopa äärettömästi laajentaa. On tärkeätä
miettiä sitä, millaiset asiat kulkevat taiteen marginaalissa ja
jotka ovat taiteen ehdottomia ääriehtoja. Taide vaatii aina
mielikuvitusta, keskittymiskykyä ja luovuutta. Taide ei siis ole
koskaan itsessään annettuna vaan se tulee aina tulkita uudelleen
huomioiden ne komponentit jotka esimerkiksi esityksen ajankohta
taidetta tekevälle yksilölle esittelee. Samalla tavalla miten
teatterissa esitetyt näytelmät tulee tulkita uudelleen huomioiden
esityksen reunaehtojen potentiaalin. Miten taide sitten eroaa
yhteiskunna muista toimista ja olemisesta. Se eroaa siten, että
estetiikka vaikuttaa kaikkeen sellaiseen toimintaan, jonka ihmiset
suorittavat välineellisesti. Esimerkiksi matematiikassa etsitään
monesti esteettisesti hienostunutta ratkaisua. Estetiikka etsii
kaunista ja sellaista mikä on ylevää, vaikka nykypäivän
näkökulmasta kaikkea tänä päivänä tehtävää taidetta ei
voida pitää suoranaisesti nimityksen ylevä mukaisena. Kuitenkin
taide on monesti suurta tarkkuutta ja presisioteettia vaativa
harraste. Tarkkuuden myötä taiteellisssa harrasteissa kehitytään
eli esimerkiksi vaikka jollain ihmisen iällä ei ole tässä asiassa
minkäänlaista merkitystä. Tämän takia voidaan havaita että
taide on aktiviteetti jonka harrastamisen ihminen voi aloittaa jo
nuorena lapsena, ja niin onkin että todella lahjakkaaksi pyrkiessä
toiminta pitää aloittaa jo lapsena.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti