Suomalainen taloudellinen järjestelmä,
suomalaisille ihmisille kehittynyt kulttuurinen kaupankäynnin luonne
ja suomalaisen kulttuurin nuoruus on korvannut aikaisemman
keskieurooppaisiin kulttuureihin viittaavan, ihmisiä ja heidän
paikantuntoaan suojelleen kulmahenkisyyden kasvottomalla
suurkorporaatioiden massiivisen tason kapitalismilla ja siitä
seuranneella kasvottomuudella ja paikantunnottomuudella. Kun
ajattelemme keskieurooppalaisia kulttuureita ja niissä kulttuuriin
tulleita kaupankäynnin piirteitä, niin voidaan havaita, että
niissä suuryritysten kapitalismi ja kasvottomuus ei ole korvannut
matalamman tason kapitalismia ja kulutusjärjestelmään kuuluvia
pienyrityksiä.
Kaupungissa käytiin ja käydään
edelleen pienissä saman seudun ruokakaupoissa ja
kivenjalkakaupoissa. Nykyisin suurissakin kaupungeissa etenkin
lapselliset perheet suosivat suuria marketteja, joiden yhteydessä
ihmisen päätöksessä ostaa kaupasta jotain ei luo minkäänlaista
jälkeä kulttuuriseen kasvotunnisteeseen. Tässä kulttuurissa
päätös mennä markettiin on jotain samansuuntaista kuin päätös
ostaa tissejä ja rikosuutisia sisältävä iltapäivälehti. Tämä
suurien päivittäistavarayritysten kulttuuri suosii suuria
järjestelmiä ja kasvottomuutta. Ostopäätös ei luo näissä
liikkeissä kulttuurista yhteyttä kuluttajan ja kaupan omistajan
välille.
Ennen etenkin Helsingissä
porvarillisissa perheissä oli palvelija, johon ei todellisuudessa tuloihin nähden aina olisi ollut oikeasti varaa, ja
tuo ihminen suoritti perhekunnan päivittäistavaroiden hankkimisen.
Sen myötä kun palvelijoiksi ei enää ole haluttu ja kun niihin ei
enää ole ollut varaa, hoitivat perheen naisihmiset
päivittäistavaroiden hankkimisen lähellä kotia, siten, että
kaupankävijään luotiin persoonallinen yhteys, ja monesti tuon
tuttavallisuuden osoituksena oli se, että ihmisen sanaan luotettiin,
ja ostokset voitiin merkitä kuukausittain hoidettavaan omaan
persoonalliseen tiliin.
Tänä päivänä kun kaupankäynnin
helpot edellytykset on viety kivijalkakaupoilta, ei yksittäinen
asiakas merkitse mitään näille suuryrityksille, ja heidän
työntekijöilleen ei ole työstään mitään suurempaa merkitystä
kuin se, että enemmän tai vähemmän vastentahtoisesti ja
epäkohteliaasti suoritetusta työstä saadaan riittävä palkka.
Kun kulmahenkisyys on muuttunut
kasvottomuudeksi, on samalla myös asiakaspalvelun standardit
kärsineet, ja kaupankassa tai asiakas ei välttämättä sano
toiselle edes päivää. Kulmahenkisyys ei suinkaan tarkoita mitään
takapajuisuutta, kuten kriittinen lukija voisi olettaa.
Kulmahenkisyys tarkoittaa etenkin sitä, että kaikilla alueilla
missä on ihmisiä säilytetään eläväinen kulttuuri, ja pienet
yritykset ovat tuollaisen kulttuurin olemassaolon ydinehto.
Miksi meidän pitäisi luopua
elämäntavasta, joka on kaikille eurooppalaisille yhteistä
pelkästään sen takia, että meidän pitäisi suostua kulttuurimme
heikompiin piirteisiin kuten taipumukseen tukea etenkin suurten
yritysten olemassaoloa pihiyden tai helppouteen suuntautuneen
epätahdon takia? Suomessa tulisi tukea pieniä ja keskitason
yrityksiä tavallista enemmän. Tätä voitaisiin nimittää niin
sanotuksi matalamman asteen kapitalismiksi, jossa yritykset eivät
tavoittele massiivisia tuottoja eläväisen kulttuurin olemassaolon
kustannuksella.
Olli von Becker
YTM
Peukutan,taas kerran.
VastaaPoista