Paralleelisuus tarkoittaa jotain sen
luonteista samankaltaisuutta, jossa kaksi tai useampia limittäisten
tasojen jäsentä etenee samankaltaiseen suuntaan, vaikka nämä
tasot eivät välttämättä ole vuorovaikutussuhteessa toistensa
kanssa. On siis olemassa interaktiivista paralleelisuutta ja
toisaalta sellaista paralleelisuutta, jonka piirissä ei ole
vuorovaikutusta. Tavallisesti esimerkiksi maahanmuuttajien yhteydessä
paralleelisuutta on paheksuttu yhteiskunnan aiheuttaman syrjäytymisen
alkupisteenä. Näiden mukaan paralleelisia elämiä elävät maan
kansalaiset ja maahanmuuttajat on huono asia, koska se eriyttää
ihmiset toisistaan esimerkiksi vaikka erilaisille asumisalueille.
Yhteiskunnan yhteydessä tätä ei hyväksytä, koska se haluaa
tarjota kaikille samaa täysin riippumatta siitä, kuinka päteviä
ihmiset olisivat muodostamaan omia yhteisöitään. Sen myötä
ihmisiä voidaan kontrolloida helpommin. Tästä voidaan havaita että
todellinen pluralismi on vielä saavuttamatta ja jotkut ihmiset
elävät vielä heimojohtajien alaisuudessa. Tavallisessa
ei-paralleelisessa järjestelmässä pluralismia kokemattomat ihmiset
erottuvat toisistaan vain nimensä ja sosiaaliturvatunnuksensa
kautta. Poliitikot nauttivat ei-paralleelisesta järjestelmästä sen
takia, koska heille on siinä järjestelmässä aina tarjolla
soveltuvaa vaalikarjaa kahvikupin tai hernekeiton voimalla. Sitä
että pluralismi muuttuisi tavalliseksi yksiyhteisöllisyydeksi,
voidaan ehkäistä antamalla vaihtoehtoja. Toisaalta suurin osa
ihmisistä ei kyseenalaista ja katsoo virheellisesti, että
tuollainen asiantila on täysin tyydyttävä ja hyvä. Ihmiselle on
annettava mahdollisuus itsenäisyyteen eikä heitä tule pakottaa
ottamaan vastaan kaikille samoja arvoja, jotka eivät muutu, ja jotka
asettavat ihmisen löhi-instiuutionsa orjaksi.Ei-paralleelisuus
perustuu samankaltaisuuteen ja sitä ylläpitää merkittävällä
tavalla nykyaikainen teknologia. Se perustuu myös välineelliseen
järkeen, jonka avulla ihmisille tuotetaan kulutushyödykkeiden
avulla turhia tarpeita, jotka eivät vastaa sellaisen henkilön
tarpeisiin, joka on luova, ja joka ei suhtaudu materiaalisuuteen
maailman tärkeimpänä asiana. Ei-paralleelisuuden vastakohta on
siis pluralismi, joka tarkoittaa sen kaltaista
yhteiskuntajärjestelmää, joka hyväksyy erilaiset arvot,
instituutioiden itsenäisyyden ja riippumattomuuden sekä erilliset
yhteisöt, jotka voivat olla paralleelisia. Pluralismissa ihmiset
saavat kokea arvoja ja suhtautua todellisuuteen omalla tavallaan.
Yksi tärkeä kysymys tämän yhteiskunnan muodosta tulevan asian
yhteiskunnassa on nykyaikainen ensimmäisen ja toisen asteen koulujen
opetussuunnitelma, joka on antiikkinen ja pitäisi poistaa laista.
Nykyaikainen opetussuunnitelma ei tue valintaa. Kun lukiot
yksityistettäisiin ja poistettaisiin opetussuunnitelma, niin
voitaisiin antaa oppilaille mahfolisuus erikoistua jo varhaisessa
vaiheessa. Sveitsissä käytettyä oppisopimusmallia tulisi soveltaa
ja käyttää Suomessakin. Nykyään kun lukio on vain peruskoulun
jatke, pitäisi lukiot erikoistaa ja tarjota niissä eri aloihin
kuuluvia aineita, jonka myötä oppilailla olisi jo yliopistoon
mennessä tietoisuus omista lahjoistaan ja omista preferensseistään.
Nykyään tämä ns. yleissivistävä oppilaitos on aikansa elänyt,
ja se vie vain turhaan oppilaiden suuremman osan aikaa ja vielä
tavallisesti useampia vuosia. Lukio tulisi järjestää kuten
ammattikoulu ja oppilaille tulisi järjestää valtion toimesta oman
alansa mukaisia työtehtäviä jo lukioiässä. Myös
oppimiskäytännöissä tulisi siirtyä enemmän itsenäisen
opiskelun suuntaan, ja sellaisia ihmisiä, jotka haluavat välttämättä
notkua luokkaopetuksessa, ei tulisi enää päästää lukioon vaan
heitä tulisi rohkaista suuntautumaan käytännöllisiin opintoihin.
Millainen paralleelisuus voisi siis käydä siihen, kun ajatellaan
kysymystä esimerkiksi maahanmuuttajien näkökulmasta? Sen pitäisi
varmasti olla interaktiivista paralleelisuutta, jossa lateraaliset
yhteisöt ovat kuitenkin jossain tekemisissä toistensa kanssa.
Maahanmuuttajia tulisi rohkaista omaksumaan suomalainen kulttuuri ja
onkin niin että ellei se miellytä, voidaan tällaiselle ihmiselle
laittaa lunkisti potku persukselle. Monokulttuurin aika on varmaankin
ohitse, ainakin siihen palaaminen on vaikeaa, vaikka Suomessa emme
vielä ole onneksi samanlaisessa tilanteessa kuin missä ollaan
Britanniassa tai Ruotsissa. Työperäinen maahanmuutto on täysin
hyväksyttyä vaikka näitäkin ihmisiä tulisi mieluiten ottaa
sieltä missä työmoraali on korkea kuten muista Keski- ja
Pohjois-Euroopan maista ja kaukoidästä. Mielestäni yhteiskunnassa
voitaisiin kokeilla tiettyjä anarkokapitalismin muotoja siinä
mielessä, jos ne auttavat niitä yhteisöjä joiden keskellä ne
toimivat. Yhteiskunnassa ei tulisi suhtautua sen tai valtion
käytänteisiin siten, että ne perustuisivat jonkinkaltaiseen
sopimukseen, vaikka kuitenkin vallankäyttäjien yhteydessä tulisi
korostaa sitä, ettei mitään vallan symboleita kuten autoja tai
vaatteita ihailla, ja tulisi muistuttaa jatkuvasti siitä, että
tuollaiset ihmiset ovat tuonkaltaisessa asemassa sen takia, koska
vain joku toinen ei ole hänen paikallaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti