Oikeuttaminen tarkoittaa syyn tai
tarkoituksen roolia painottavaa käsitettä toiminnan filosofiassa.
Oikeuttamisella pyrimme löytämään selityksen jonkin ilmiön
olemassaolemiselle. Tuo ilmiö voi myös olla esimerkiksi teko, joka
pyritään perustelemaan. Oikeuttaminen on tärkeää siinä, jos
joku ilmiö tai sen olemassaolo tulee selittää. Esimerkiksi jos
halutaan olla eettisiä on silloin järkevää perustella jonkun
tekonsa oikeutus. Esimerkiksi kulutushyödykkeitä tai vaikka ruokaa
ostaessa ollaan nykypäivänä tulee valmistajan olla tarkka siitä,
että he kertovat kaikesta siitä, mitä ruoka sisältää tai
esimerkiksi millaisia välineitä ja materiaaleja kulutushyödykkeiden
valmistamisessa on käytetty. Reilu kauppa ja luomu ovat tänä
päivänä monille tärkeitä asioita. Niiden tulee siis vielä
tiukemmin oikeuttaa oma nimikkeensä, sisältönsä ja tulojen
distribuutio useimmin vähävaraisille valmistajilleen. Teko
tarkoittaa toimintaa joka on yleistä, eli siis teko on yksi
toiminnan muoto, samaan aikaan kun myös tekemättä jättäminen on
toimintaa. Teot voivat olla yksittäisiä tai niitä voi olla
perheyhtäläisesti useampia saman toiminnan piirissä. Oikeuttaminen
voi olla niin eksternaalista eli ulkoa käsin tullutta selitystä tai
internaalista eli sisäisesti tullutta selitystä. Ulkoisella
selityksellä voidaan perustella tekoa esimerkiksi järjen ohjaaman
toiminnan ja käytännön mukaisesti joitakin tekoja, joille ei voi
antaa internaalista selitystä. Internaalinen selitys tarkoittaa
sisäisten toiveiden, tunteiden, intuition ja motivaation mukaista
selittämistä. Esimerkiksi voidaan antaa sisäinen selitys ja
oikeutus siten, jos tilanteessa on esimerkiksi tuttu ihminen jonka
toimintaa pitää perustella, ja silloin oikeutus tulee siitä, jos
ihminen muistaa teon tekijän ja hänen aikaisemman toimintansa,
jonka perusteella hänellä voi olla sisäistä tietoa oikeutuksen
perusteeksi. Eksternaalinen selitys on etenkin behavioristinen tapa
selittää ja oikeuttaa ihmisten toimintaa sen ulkoisten perusteiden
kautta. Esimerkiksi uutta työntekijää otettaessa voidaan luottaa
täysin siihen millaiset paperit tällaisella ihmisellä on.
Eksternalismi on siis etenkin asiaperäinen tapa oikeuttaa tekoja ja
asioita samalla kun internalismi on enemmän ihmiskeskeinen tapa
oikeuttaa. Oikeuttamisen tavan tulee siis olla sellainen, että sen
voidaan katsoa sopivan mahdollisimman monelle. Esimerkiksi aatteen
perusteella ei voida perustella minkäänlaisia tekoja, koska aate
tarkoittaa mielestäni laajalle levitettyä pseudoajatusta, joka
monesti pyritään antamaan ihmisille jonkinlaisen puhtaan järjen
ajatustuotteena. Ajatus taas perustuu etenkin syihin, jossa
esimerkiksi jos joku kuvittelee Sartren filosofian olevan korkeinta
maailmassa, niin hän etsii sille perusteen hänen tuotannostaan.
Kuitenkin tuokin ajatus on vain pseudoajatus, sillä todellisuudessa
monia asioita ei voida vertailla, vaan asiat voivat olla eri
ihmisillä hyvin monilla erilaisilla tavoilla. Oikeutusta tulee siis
pohtia uudelleen. Esimerkiksi se jos ihminen sanoo punaisen pallon
olevan punainen, oikeuttaa hän sen näköhavainnollaan. Kuitenkin
tässäkin tulee esiin se, että oikeutuksen lajeja on useampia, ja
kaikki niistä ei ole niin suuresti tiedollista varmuutta sisältäviä.
Pallohan voi olla osittain vaikka sininen. Voisi siis katsoa, että
esimerkiksi aisteilla todistettava oikeutus on monesti varsin
pätevää. Kuitenkin ihminen voi olla värisokea tai esimerkiksi hän
voi pitää vihreän väristä palloa punaisena ja punaista palloa
vihreänä. Oikeutus siis perustuu etenkin sopimukselliseen
sovinnaisuuteen, eikä voida hakea minkäänlaista universaalia
oikeutusta, sillä sopimuksellisen sovinnaisuuden ulkopuolella on
paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät esimerkiksi vammaisuuden
perusteella pysty ottamaan osaa tähän todellisuuden
sopimusluonteeseen. Ihmisen tulee siis perustellessaan oikeutusta
luonnollisilla asioilla, myös hallussapitää jonkinlaista
sopimusluonteeseen kuuluvaa käsitystä luonnollisista asioista.
Toisaalta joku voi sanoa lehtien tippuvan puusta kylmyyden ja
ravinteettomuuden takia, samalla kun joku ajattelee, että Jumala
määrää sen, milloin jonkinlainen ruska tapahtuu. Joku voi sanoa
oikeutukseksi, että jokin asia tuntuu hyvältä, samalla kun joku
toinen voi sanoa samasta asiasta, että hän teki sen muuttaakseen
jotain käsitystä toisten ihmisten silmissä. Sama toiminta voi siis
sisältää myös monia erilaisia oikeuttamisen akteja. Joku voi
syynä oikeuttaa jonkin teon siten, että se esimerkiksi olisi
seurannut kausaalisuhteessa jostakin aiemmasta teosta, samalla kun
seurauksen kautta oikeuttaen joku voi sanoa, että tällainen
toiminta antoi edellytykset jollekin sitä kausaalisuhteessa
seuraavaan toimintaan. Oikeuttamisessa voidaan siis ilmeisestikin
pitää yhtä hyvin syy-oikeutusta samalla kun seuraus-oikeutusta.
Oikeuttaminen suhteessa asioihin pitäytyy myös yhteiskunnallisten
tabujen takia vain tietyissä asioissa, jotka voidaan oikeuttaa. Sen takia ihmiset pyrkivät
selityksellä oikeuttamaan tekonsa silloin, kun tämä teko kuuluu
jonkinlaisen moraalikäsityksen sisään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti