perjantai 12. tammikuuta 2018
Oppimistapahtuman todellisesta merkityksestä
Tavanomaisessa, jo aikoja vallineessa
käsityksessä opettamisesta vallitsee tietynlainen
perusroolimerkitys, jonka mukaan oppimistapahtuman ihmiset
jakaantuvat opetettaviin ja opettaviin. Tämän mukaan opettaja puhuu
ja johdattelee, ja oppilaat kuuntelevat ja saavat uusia
tiedonvälähdyksiä mieleensä. Tähän on mielestäni löydettävä
täysin uudenlainen algoritmi, jonka mukaan oppimistapahtuman
luonnetta voitaisiin hahmottaa. Tätä luonnetta voitaisiin miettiä
esimerkiksi sosiaalitieteisiin sovellettavan peliteorian mallien
avulla. Tässä opettajan ja oppilaan välisessä suhteessa
voitaisiin joskus jopa miettiä sellaista, että heidän roolejaan
voitaisiin joskus tarkoin määritellyissä olosuhteissa vaihtaa ja
muuttaa. Itse asiassa oppimistapahtuman roolien tulisi tulla koko
ajan uudelleen tulkituksi jokaisessa opetustilanteessa. On tärkeää
miettiä tässä oppimisen päämääriä. Siinä pitäisi kannustaa
yhdessä oppimiseen, myöskin siinä mielessä että joskus opettaja
voisi samalla oppia myös, eikä tulisi ajatella siten, että
opettaja on jonkinlainen tietopankki, joka vain huomioimatta
oppimistapahtumaa laskee tiedonjyväset opetettavien tavoiteltaviin.
Tässä järjestelmässä tulisi kysyä enemmän ja olla miettimättä
valmiita vastauksia valmiisiin kysymyksiin. On opetettava etenkin
kysymään ja etismään kokonaisvaltaisuutta ja
vallankumouksellisuutta tulkinnassa, koska kaikkea todellisuutta
tulee koko ajan tulkita uudelleen. Oppimisen oikea ilmapiiri syntyy
kun kaikki kysyvät ja antavat kaikkien vastata. Kysymyksiä ja
vastauksia on voitava tarkastella kaikilla hierarkiatasoilla, ja
minkäänlaisia kysymyksiä ei tulisi eristää pelkästään
joidenkin tiettyjen ihmisten käsiteltäväksi, eli toisin sanoen,
kaikkia inhimillisiä asioita tulisi voida tarkastella
oppimistapahtumassa, eli siis minkäänlaisia kysymyksiä ei tulisi
ohittaa epämerkityksellisinä. Nimenomaan oppilaan mahdollisesti
huonosti muotoilluista kysymyksistä tulisi löytää syväsymbolien
tasolla oleva merkitys, jonka avulla voitaisiin tarkastella asian
todellista luonnetta, jota oppilas ei välttämättä alkeellisen
tietämystasonsa takia pysty suorasti muotoilemaan. Opettajan
luonnetta mietittäessä on korostettava sitä tosiasiaa, että tieto
ei ole koskaan valmis, ja tietämistapahtuman luonnetta voidaan
jatkuvasti ja koko ajan muotoilla uudestaan, eli tiede on
fallibilisitista eli itsensä kumoavaa. Opettajia on kannustettava
itseopiskeluun ja oppimiseen oppilaiden kanssa, jossa yhteydessä
opettajan on laskeuduttava norsunluutornistaan ja hän ei voi koskaan
väheksyä yhdenkään oppilaan kysymyksiä epämerkityksellisinä
tai alkeellisina. Oppilaiden roolia mietittäessä on sanottava, että
oppilaiden on kyseenalaistettava ja kysyttävä. Oppilaiden on
pyrittävä itsenäiseen ajatteluun ja ajatusten kehittämiseen.
Itsenäiseen ajatteluun suuntautuessa on huomioitava se, ettei
oppimistapahtuma voi perustua valmiiseen syöte-palaute-järjestelmään,
vaan näiden kahden binaarisen vastakohdan tulee voida sulautua
toisiinsa niin, ettei kumpikaan näistä ääripäistä vastaa
täydellisesti jommankumman oppimistapahtuman osan roolia. Kun
mietitään opettajan ja oppilaan välistä interaktiota, niin on
mietittävä sitä, miten symboleita välitetään toisille. Näiden
symboleiden tulee todellakin olla syväsymboleita, eikä pinnallisia
ja hälvemerkityksisiä vertailukohdallisia symboleita, jotka
kuuluvat enemmänkin ihmisten sosiaaliseen vuorovaikutukseen eikä
tietämiseen ja tiedon hankinnan luonteeseen. Vertailukohdalliset
symbolit voivat päästä osaksi jotain alkeellista
tietämistapahtumaa silloin jos kommentaariaatti pääsee läpäisemään
oppimistapahtuman ennen kuin tapahtuman osille saadaan välitettyä
tiedollisia arvoja, joiden avulla he voivat pyrkiä syvälliseen
tiedonsaamisen luonnerooliin. Syväsymboleita välitettäessä tulee
siis ottaa huomioon se, että oppilaille ja opettajille on ensin
mahdollistettava esivalmius siihen, että he voivat päätellä
syväsymboleiden tasolla. Esseiden kirjoittamista olisi harrastettava
jo alkeellisilla oppimistasoilla ja myöskin kirjallisuutta ja
itsenäistä tiedonhankintaa kirjallisuudesta tulisi ottaa
oppimistapahtuman suunnittelun malliksi. Nuoriakaan oppilaita ei
tulisi väheksyä siinä kun ajatellaan, millaisia
tiedonkokonaisuuksia he ovat valmiita ottamaan vastaan.
Vertailukohdallisista symboleista elävät ihmiset eivät tajua sitä,
mikä on syvällisen tiedon etsimisen luonne syväsymboleiden
tasolla. Symboleiden opettamisessa on pyrittävä yhtäläiseen
intersubjektiiviseen syvätodellisuuteen, eli siinä on mietittävä
sitä, miten symboleita voidaan ns. näyttää toisille ihmisille.
Opetettaville on opetettava enemmän filosofiaa ja opetettava
symboleiden tulkinnassa symbolisten muotojen teoriaa, josta voidaan
saada merkittävää tietoa esimerkiksi Ernst Cassirerin teoksesta
Der Philosophie des symbolischen Formen. Kouluun on myös lisättävä
etenkin vertailevaa kielentutkimusta, kulttuurintuntemusta ja
taidehistoriaa. Tämä sen takia, koska ilman niitä, oppilaita ei
voida sopeuttaa kaikkea oikein tulkitseviksi yhteiskunnan ja
universaalisen ihmisyhteisön jäseniksi.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti