perjantai 26. tammikuuta 2018
Elintasoestetiikasta ja oikeasta estetiikasta
Nykyaikainen maailma tuottaa jatkuvasti
keskiluokalle annettujen uusien mahdollisuuksien ja arjen
helpottumisen myötä uudenlaista tapaa käsitellä estetiikan alaan
kuuluvia ilmiöitä, ja tuon ilmiön nimi on elintasoestetiikka.
Nykypäivänä lähes kaikki pyrkivät elintasonsa kohottamiseen,
joka tarkoittaa siis todellisessa mielessä sitä, että arki
helpottuu ja siihen kuuluvat nautinnot lisääntyvät. Elintason
kohottamisen myötä siis haetaan kaupoista kaikenlaisia
kulutushyödykkeitä. Kuitenkin elintasoestetiikka voi ylettää myös
muihin ilmiöihin kuin pelkästään kaupasta ostamiseen. Kun
aikaisemmin ei oletettu, että nainen lähtisi kotoaan ja kävisi
töissä, on elintason vähittäinen nousu aiheuttanut sen, että
naiset, joita ei olisi aiemmin suuremmin koulutettu, pyrkivät
vaihtoehtoihmisen etiikallaan hankkimaan tohtoritutkinnot, koska
kaikki muut tällaisen naisen tietämät feministisyötökkäät
haluavat myös tohtoriksi. Nykyaikainen yhteiskunta, jossa jokaisen
naisen tehtävä on olla vähintään tohtori, on tehnyt
nykyaikaisesta tieteen teosta vähämerkityksellisempää aiempaan
nähtynä. Nämä naistohtorit puskevat akateemisille markkinoille
kaikkea epämerkityksellistä, ja tuovat oman tapansa arvottaa
opiskelijoita akateemisen maailman keskuuteen, jossa ei ole enää
minkäänlaista faustista elementtiä, jonka Oswald Spengler katsoi
olevan merkityksellisintä asiaa länsimaisen tieteen historiassa.
Faustisuus siis tarkoittaa kyltymätöntä etsimistä, ja nykyajan
häiriintyneet feministit yliopistossa eivät todellakaan ymmärrä
mitään siitä, Kaikenlaista ruumiillisuutta naisen roolia,
podilangvitsia. empatiaetiikkaa, empatiestetiikkaa ja irrationaalisia
tunteita korostavat tutkimukset ovat nykyisin arkipäivää lähes
jokaisessa yliopiston tiedekunnassa. Yliopiston nykyisen
sukupuolijakauman mukaan yliopiston professoritkin suosivat näitä
kilttejä tyttöjä, jotka ovat lukeneet tenttiin, menestyneet siinä
ja sen jälkeen täysin unohtaneet kaiken asiasisällön, sillä tämä
on se malli, jolla naiset opiskelevat yliopistossa.
Elintasoesteetikko ajattelee, että vertailukohdalliset symbolit ovat
arvon lähteitä. Tällaista toimintaa korostavissa kulttuureissa
henkisyys alistetaan elintasolle. Nämä ihmiset ajattelevat, että
yliopiston käyminen ja siitä saatava oppiarvo on tärkeintä, eikä
se, mitä on yliopiston aikana oppinut ja jotka olisi tullut kätkeä
syvälle sisuksiin. Elintasoesteetikot siis haalivat krääsää, eli
yhteiskunnan tuottamia vertailukohdallisia symboleita. Tämä
perustuu täysin konformistiseen porvarillisuuteen, joka yllyttää
kilpailemaan toisten ihmisten kanssa elämän keskeisimmistä
hyödykkeistä. Tällaiset ihmiset hamuavat krääsää sen takia,
että he tuntisivat nykyaikaisessa mainosviidakossa ja
kulutusedellykkeistössä voivansa hyvin. Wittgenstein laskee
estetiikan ja etiikan samaan lajiin ja ajattelee, ettei kumpaakaan
voida perustella edes kielellisesti. Kuitenkin mielestäni voidaan
sanoa, että tällainen yhteiskunnan tunkeminen myös kauneuden
käsitteeseen, jonka kanssa sillä ei pitäisi olla mitään
tekemistä, aiheuttaa sen, että vain elintasosta riippumattomalla
estetiikalla voidaan todellisuudessa kuvailla kauneutta ja ehkä myös
omaatuntoa, sillä siihen liittyy se, että ihminen ei ole
riippuvainen elintason kohottamisesta. Minä kannatan vapaata
markkinataloutta, mutta mielestäni siinäkin yksittäinen kuluttaja
ja ihminen voi olla ostaessaan ja sijoittaessaan selkeän tietoinen
siitä, millaisia hyödykkeitä hän ostaa ja hän voi määritellä
itse oman tapansa suhtautua siihen todellisuuteen, joka on
markkinatalous. Sitten onkin tarpeellista määritellä sitä, mitä todellinen pyyteetön ja omaperäisimpään taiteisiin perustuva
estetiikka on. Voidaan ensimmäiseksi sanoa, että aitoa estetiikkaa
ei osto- ja myyntitilannetta lukuun ottamatta, voida arvioida etenkin
hintansa, symboliarvonsa tai kateudenaiheuttamiskykynsä perusteella.
Taide on jotain mitä ei osteta, mikä ei kuitenkaan tarkoita,
etteikö siitä voisi aluksi maksaa jotakin. Tämä kuitenkin
tarkoittaa etenkin sitä, ettei tällaista taidetta vertailla
toisiinsa. Tietysti voidaan käyttää selittävinä tekijöinä
esimerkiksi aiemmin aiheesta käytettyä kirjallisuutta ja
jatkumoita. Kuitenkaan raha ei ole keskeisin tekijä taiteessa eikä
oikeastaan myöskään etiikassa. Aito estetiikka on siis
itseisarvoista, ja se perustuu siihen, kun arvot hakeutuvat kohti
syväsymboleita, jotka eroavat elintasoestetiikan ylläpitämistä
vertailukohdallisista symboleista siten, että ne ovat ajattomampia
ja universaalisempia, sillä filosofia pyrkii etsimään
ainutlaatuista ja universaalia, eikä esimerkiksi usein toistuvaa ja
provinsiaalista. Elintasoesteetikan ja aidon estetiikan voi siis
erottaa siten, kun katsotaan kumpiko niistä ilmentyy syväsymbolien
mukaan toistuvaksi ja kumpiko keinotekoiseksi. Aidossa estetiikassa
ohjaavia periaatteita ovat vanha, säilynyt, jalo ja rappeutuminen.
Aidossa taiteessa on pyrittävä selvittämään tekijänsä
assosiaatioautonomiaa, joka kertoo asteessaan esimerkiksi siitä,
kuinka omaperäinen taideteoksen tekijä tai kirjailija on voinut
olla tuotoksensa kanssa, esimerkiksi Mika Waltarin Sinuhe
egyptiläinen on hyvä esimerkki tekijältään suurta panostusta
vaatineesta taiteellisesta tuotoksesta. Mielestäni siis estetiikan
tulisi naturalistisen kukkien, lintujen ja muun luonnon kuvauksen
sijaan korostaa yhteiskunnassa merkittävimpien vanhoista suvuista
tulevien ihmisten taidetta, eli siis dekadenssia. Tämän näkemyksen
mukaan rappeutunut ja jalo on parvempi kuin porvarillinen,
keskiluokkainen ja uusi. Esimerkkinä voidaan pitää esimerkiksi
Giuseppe di Lampedusan romaania Tiikerikissa. Lampedusa tuli vanhasta
ja rappion kohdanneesta aatelissuvusta, jonka viimeinen vesa hän
myös oli. Estetiikan ja elintasoestetiikan havainnoinnista voidaan
kirjoittaa, että se perustuu etenkin siihen, ettei symboleita
vertailla toisiin, vaan pyritään kokonaisvaltaisimpaan selittävään
tekijään, jonka syväsymbolit mahdollistavat havainnoitsijalleen.
Rappeutuneisuus on parempaa kuin nousukkuus ja vanha ja arvokas on
parempaa kuin nuoruus ja toiminnan disintegroituneisuus.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti