perjantai 12. tammikuuta 2018
Mielikuvituksen kieltämisestä ja rajoittamisesta
Mielikuvitusta pyrkivät tavallisesti
rajoittamaan opettajat, vanhemmat, psykiatrit ja
mielisairaanhoitajat. Monesti tällaisilla ihmisillä ei ole
yhtäläisiä intressejä nuoren taitelijanalkuklopin kanssa. On
tärkeää ajatella mitä tällaisesta toiminnasta, joka pyrkii joko
tietoisesti tai tiedostamattomasti mielikuvituksen rajoittamiseen,
seuraa. Tällaiset tahot jotka rajoittavat mielikuvitusta, eivät
usko luoviin ratkaisuihin tavallisissa asioissa. He katsovat
naturalistisesti että jokin riippuu pelkästään luonnosta ja sen
piiristä tulevista kysymyksistä, eikä sen ulkopuolisia ratkaisuja
ja arvostuksen kohteita voi löytää. Tällaiset tahot ja ihmiset
näkevät ihmisen ja hänen mahdollisuutensa vain pintapuolisesti ja
ihmisen muka tavalliset ihmisluontoon kuuluvat rajoitteet näkevästi.
On tärkeää ajatella myös sitä, miten tällaista umpimielistä
naturalismia voitaisiin ehkäistä. Pitäisi tarjota enemmän
taideaineita ja käsitteellistä ajattelua vaativia aineita, kuten
filosofiaa. On myös annettava vapaata tilaa erilaisissa ihmistä
koskevassa, oppimiseen tai maailmankuvan laajentamiseen pyrkivissä
valinnoissa. Siinä ei pitäisi määritellä valmiita vastauksia,
vaan niitä tulisi lähestyä sen kautta, että ihmisen ja oppilaan
maailmankatsomusta tarkasteltaisiin samalla kun analysoidaan
annettuja vastauksia. Ihmiselle olisi siis annettava mahdollisuus
kertoa itsestään ja tarinastaan, jotta voitaisiin määrittää se,
millaisten symbolien kautta ja minkä avulla hän on elänyt ja
rakentanut elämäänsä. Täytyy miettiä sitä, mikä on
mielikuvituksen merkitys ihmiselle. Mielikuvituksen avulla ihminen
pitää mielensä avoimena ja toimintakykyisenä. Mielikuvituksella
myös havainnoidaan tiettyjä ihmisen sisäiseen maailmaan liittyviä
kardinaali-ilmiöitä. Kun ajatellaan mielikuvituksen toiminta-alaa,
on sanottava myös se, että ihmiselle on tarjottava myös
armeliaasti mahdollisuus erehtyä, etenkin silloin kun ollaan
tekemisissä toisten ihmisten kanssa. Mielikuvitus on tärkeässä
roolissa ihmisen kehittymisessä eli evoluutiossa, mutta toisaalta
yhteiskunta tavanomaisissa ratkaisuissaan ei ole taipuvainen sitä
havaitsemaan. Ihmiset siis monesti uskovat yhteiskunnan
funktioitumisen edellyttämiin sepitteisiin, joita tavallisesti
tuottaa yhteiskuntaa ohjaava eliittiryhmittymä, eli
kommentaariaatti. Mielikuvitus voidaan erotella muutamiin keskeisiin
ominaisuuksiin. Yksi ominaisuus on luovuus, joka tarkoittaa uusien
ratkaisujen löytämistä. Yksi ominaisuus on ennakkoluulottomuus,
joka tarkoittaa sitä, ettei ihminen sulje uusia ratkaisuja itsensä
ulkopuolelle. Yksi ominaisuus on avoimuus, joka tarkoittaa sitä,
että ihminen pystyy katsomaan eri suuntiin löytääkseen elämäänsä
koskevia ja sitä parantavia ratkaisumahdollisuuksia. Yksi ominaisuus
on uteliaisuus, joka tarkoittaa sitä, että ihminen haluaa saada
lisää tietoa ja ratkaista tiettyjä itseensä liittyviä ongelmia
ulkoisesta tulevien ratkaisujen avulla,.Mielikuvituksen avulla
ihminen pystyy avaamaan itseensä liittyviä päämäärähorisontteja
ja juuri noiden päämäärähorisonttien avulla ihminen pystyy
näkemään omaan henkeensä liittyvän näkymän, ja hän pystyy sen
avulla tunnistamaan niitä esteitä, jotka tarvitsevat ratkaisuja
ennen kuin hän pystyy tavoittamaan omat päämääränsä.
Vaihtoehto mielikuvituksen rajoittamiselle voi löytyä esimerkiksi
siitä, jos painopiste nuoren ihmisen elämälle löydetään joko
koulusta tai vanhempien ohjauksesta, sillä on selvää, että nuorta
tulisi ohjata näistä kahdesta vaihtoehdosta sellaiseen suuntaan,
joka rajoittaa vähiten nuoren ihmisen mielikuvitusta, ja
tavallisesti se voi olla joko koulu- tai perheilmapiiri.
Mielikuvitusta voisi kehittää sellaisella tavalla, että
tuettaisiin moniin erilaisiin asioihin paneutumista, ja noiden
aiheiden tulisi olla älyllisiä, siten että ne voisivat liittyä
mieluiten käsitteelliseen ajatteluun ja taideaineisiin. Näin ollen
opetussuunnitelmaa tulisi muuttaa etenkin lukioissa siten, että
korostettaisiin aineiden valinnallisuutta ja tiettyjen yhteisesti
tärkeiden aiheiden pakollisuutta, johon sisältyvät esimerkiksi
valinnalliset kielet. Pitäisi vertailevan kielentutkimuksen kouluun
ottamisen ohessa edellyttää että oppilaiden tulisi jo oppimisen
varhaisessa vaiheessa valita tietty määrä kieliä. Historian
opetus tulisi aloittaa jo ensimmäisellä luokalla kuten myös
filosofia, jota voitaisiin ensin opettaa etiikkapainoitteisesti ja
sen jälkeen edetä tieteenfilosofiaan ja tietoteoriaan. Myös
taidehistoria ja taloustiede tulisi ottaa opetussuunnitelmaan
viimeistään yläasteella. Pitäisi siis opetussuunnitelman
muuttamisella ja uudistamisella pyrkiä siihen, että annetaan
mahdollisuus valita jo varhaisessa koulun vaiheessa. Mielikuvitus
siis tarkoittaa sitä, että mieli piirtää itseensä ulkoisen
avulla kuvia. Se voi toimia myös riippumatta ulkoisesta siten että
se alkaa itseorganisoituneesti tuottamaan ideoita itseensä
liittyvien tapahtumien kautta alkaen. Mielikuvituksen kehitys
tarvitsee kognitiivisia välineitä ja sen takia esimerkiksi
mahdollisimman laajaa ja avaraa lukemisharrastusta tulisi tukea
koulussa ja nuorten kanssa toimiessa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti