Kun ajatellaan muutoksen luonnetta,
voidaan sanoa, että muutos ilmenee etenkin siinä, kun ajattelun
muoto tai sisältö muuttuu. Muutos ilmenee myös välineellisen
järjen kehityksen myötä. Eli kun välineellisen järjen kehittämä
teknologia muuttuu, muuttuu myös ihmisten kuva maailmasta, koska
teknologian kehittyminen voi esimerkiksi tarkentaa ihmisten käsitystä
siitä, miten paralleellinen maailma on ihmisten välillä, eli he
havaitsevat sen, että ihmisten toiminta ja ajattelu on samanaikaista
ja muodostuu samankaltaisten rakenteiden kautta. Kuitenkaan
välineellinen järki ei itsessään muutu, koska se sen
kaksinaisluonteen takia se itse asiassa muodostaa ihmisten silmille
laput. Muutoksen epäluonnetta voidaan tarkastella siten, kun
havaitaan, etteivät ihmisten välineet, joilla he avaavat maailmaa,
todellisuudessa tilanteeseen nähden muutu, eli vaikka välineellinen
järki ja teknologia kehittyisivät ja edistyisivät ei kuitenkaan
ihminen samanaikaisesti edisty. Ihminen on maailmassa välineellisestä
järjestä riippumatta, sillä voidaan sanoa, että ihmisten
kehittämä teknologia ja sen jatkuva kehittyminen on alkanut
kasvamaan milteipä itselähtöisesti, eli välineellinen järki ja
teknologia ovat alkaneet rakentumaan itsenäisesti ilman sitä, että
ihmiset ottaisivat kantaa siihen, onko tuollainen kehittyminen
sopivaa ihmiselle. Tämä välineelliseen järkeen liittyvä
edistyksen ideologia siis tarkoittaa sen kaltaista tausta-ajatusta,
että näillä välineillä voitaisiin kehittää ihmisiä. Kuitenkin
tuohon ajatukseen sisältyy se, että ihmisten tulisi tulla
riippuvaisiksi teknologian tarjoamista tuotteista ja
toimintamalleista. Tällä siis pyritään vakuuttamaan ihmiset
teknologian ja välineellisen järjen hyvyydestä ja
käytettävyydestä. Voikin olla niin, että loppujen lopuksi kun
ihminen tehdään riippuvaiseksi teknologisesta edistyksestäja
välineellisen järjen suorituksista, saavat nuo koneet ihmisessä
lopulta vallan. Yksinkertainen joskin varsin mielikuvituksellinen
esimerkki löytyy terminaattorielokuvasta, jossa tietokoneohjelma
pääsee käsiksi ydinaseiden laukaisulaitteisiin ja räjäyttää ne
kaikki. Edistyksen ideologia on siis peräisin sellaisilta ihmisiltä,
jotka saavat omakohtaista hyötyä siitä, kun tarpeeksi moni ihminen
alkaa ostaa ja kuluttaa teknologian tarjoamia tuotteita. Muutosta
tarvitaan siis joidenkin ihmisten mielestä sen takia, jotta
voitaisiin välineellisen järjen aallonharjalla kuvitella, että
edistystä on olemassa. Positiivista muutosta promotoivat tahot siis
katsovat, että se, jos teknologian kehittämät esineet auttavat
ihmistä ja helpottavat hänen taakkaansa arjessa, on niiden
käyttäminen täysin hyväksyttyä ja toivottua. Kuitenkin voidaan
varmasti epäillä, että ihmiset voivat samalla tottua helppouteen
ja eivät pian enää viitsi tehdä mitään, joka vaatisi heiltä
vaivannäköä. Teknologian verkot manipuloivat, ja sen takia
voidaankin sanoa, että muutosta tarvitsevat etenkin sellaiset
ihmiset, jotka hyötyvät tuosta manipuloinnista. Muutosta voidaan
aistia sen kautta, kun ihmisen hallussa oleva tieto lisääntyy. Tuo
tieto on siis etenkin välineellistä tietoa, joka antaa ohjeita
siihen, kun uudenlaisia käytössä olevia välineitä käytetään
ja optimoidaan kohti uutta kehittymistä. Päättäjät pyrkivät
tässä etenkin välittämään sellaisia ideoita, joita ihmiset
omaksuvat. He pitävät muutoksen ehtona sitä, että ihmiset
todellakin omaksuvat niitä ideoita, joiden käsittelyyn ja
muotoiluun he itse ovat ottaneet osaa. Tähän pyritään etenkin
ohjeiden antamisella ja uskottelulla. Päättäjät voivat siis antaa
ihmiselle ohjeita siitä, miten heidän tulisi elämässä toimia, ja
toivovat, että sen avulla ihmiset voisivat havainnoida muutosta,
joka siinä tulkitaan lähes aina myönteiseksi muutokseksi.
Uskottelemisella tarkoitetaan sitä, kun tarjotaan nähtäväksi
esimerkiksi tilastoja, jonkin kaltaisen muutoksen tuottamista hyvistä
asioista, ja siitä, miten tällaista muutoksen edellykettä on
käsitelty muualla. Ihmisillä varmasti on sen lisäksi, että he
haluavat elää itse muotoilemaansa arkea, se pyrkimys, että he
haluavat nähdä asioiden muuttuvan, ja tänä päivänä se
tarkoittaa etenkin sitä, että he haluavat arkeensa siinä
helpottavia välineitä ja tuotteita. Tämä arjen helpottuminen on
kuten jo edellä kirjoitin, hyvin arveluttava ja arkaluontoinen asia
ja pyrkimys. Kuitenkin monissa asioissa, kun tiedustellaan ihmisten
muutoksenhalua, he eivät ota asiaan kantaa, ja tuo jo kertoo siitä,
miten arveluttava käsite muutos todellisuudessa on. On sitten
tärkeää tarkastella sitä, mikä tai mitkä asiat aiheuttavat
muutosta. Kuten jo aiemmin sanottiin, on yksi tärkeä tekijä
välineiden muuttuminen ja kehittyminen. Ja toisaalta kuten aiemmin
sanottiin, ihmiset tarkastelevat muutosta myös mielipiteiden ja
ajattelun vaihtumisen kautta. Tässä poliitikot voivat joskus
manipuloida ihmisiä, ja voidaan sanoa, että ainoa jatkuvasti
muuttuva ja itseään tarkastava muutoksen väline voi olla vain
yhteiskunta, joka perustuu päätöksentekorakenteessaan pelkästään
vapauden realisoimiseen, eli tiettyjä ihmisille kuuluvia vapauksia
kuten sananvapautta ja mielipiteenvapautta ja vapaata yksityistä
taloutta pyritään jatkuvasti optimoimaan uudelleen yhteiskunnassa.
Myöskin liberaali sosiaalipolitiikka tulisi ottaa tavoitteeksi
yhteiskunnassa, jos todella halutaan antaa ihmisille ja esimerkiksi
vähemmistöille vapautta olla siten, kuten he katsovat itselleen
parhaaksi olla. Kuitenkin ajattelunkin tasolla muutoksen todellisuus
on varsin kyseenalainen asia, koska ajatteluun vaikuttavat symbolit
ovat aina olleet yhteiskunnassa ja vapaassa ajattelussa ihmisten
tavoitettavilla. Tietysti myös tiedon saanti sekä luonnosta että
ihmisestä voi joskus edistää muutosta, ja siten ihmisen
paralleelisen luonteen tajuaminen samanaikasesti sekä vähentää
että lisää muutoksen ja vapauden mahdollisuutta. Kuitenkin
syväsymbolien ikuisen luonteen takia ajattelun muuttuminen ei
itsessään ole muutosta, koska siihen ovat monesti vaikuttamassa
kaikenlaiset manipuloijat ja hevoskauppiaat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti