keskiviikko 30. tammikuuta 2019
Kukaan ei ole tyhmä ja aina väärässä
Olin kerran Lontoossa eräässä
taidegalleriassa, josta ostin erään nuoren taitelijaopiskelijan
öljyvärityön. Tuli puhe myyjätytön kanssa taidemaalari Wassily
Kandinskysta, jota kuvasin epähuomiossa abstraktin ekspressionismin
edustajaksi, eli abstrakti ekspressionismi oli tosiaankin
taidehistorian genrejakojen mukaan täysin amerikkalainen suuntaus,
vaikka Kandinskyn töitä voidaankin kuvata etenkin
ekspressionistisiksi ja myös abstrakteiksi. Seuraus tästä oli se,
että tyttö vaikeni ja pakkasi nopeasti taulun paperin sisään ja
ojensi sen minulle siihen tyyliin, että nyt kannattaa jo lähteä.
Rupesin äsken ajattelemaan tuota tilannetta ja minulle tuli
selkeästi mieleen se, että oma tapani lähestyä asioita on parempi
kuin tuon nuoren, mahdollisesti taidehistoriaa opiskelevan tytön
tapa. Voidaan sanoa, että kaikkialla on jotain nähtävää, ja
kaikissa tilanteissa ei voida pysyvästi ilmaista, että joku tapa
havainnoida asioita on itsessään jo väärin tai oikein. Samaan
tyyliin kun kaikkea ei voida määritellä pysyvästi ja
absoluuttisesti hyväksi tai pahoiksi. Koska on niin, että
Kandinskyn maalaustyyli on lähellä termiä abstraktinen
ekspressionismi, voidaan mielestäni hänet laskea kuuluvaksi tähän
koulukuntaan, vaikka hän ei pyörinytkään näissä piireissä, ja
vaikka hän ei todennäköisesti hangannutkaan orvasketeään tuon
suuntauksen ihmisten vastaavaa vastaan. Tämä on tietysti vain yksi
tapa käsittää tämä ongelma, joka ilmenee tuollaisten
patologisten kilttien tyttöjen menestymispaineissa. Jos nämä
taidehistorioitsijoiden nimeämät kuppikunnat ovat niin tärkeitä,
niin minkä takia yleensäkään on historiassa tapahtunut sitä,
että taiteilijat ovat pyrkineet ilmaisemaan jotain. Voitaisiin siis
vain sanoa, että tämä on ehdottomasti tämän koulukunnan jäsen,
ja mitään hänen tuotannostaan ei tarvitsisi muuta sanoa, koska
nämä genrejaot ovat nähtävästi tärkeintä mitä näistä
taiteilijoista voi tietää. La Rochefoucauld kirjoitti aikanaan,
että jos ihmiset olisivat kaikkitietäviä, eivät he niin tarkasti
ja riemastuen kiinnittäisi huomiotaan toisten puutteisiin ja ns.
vääriin vastauksiin. Tällaista olen havainnut etenkin äidinkielen
opettajieni piirissä. Ensimmäinen naureksi avoimesti sille, kun
sanoin pyrkiväni kirjailijaksi. Toinen puuskahti myötähäpeäisesti,
kun muistelin jonkun Arwidssonin lausetta väärinpäin, ehkä
alitajuisesti haluten mitätöidä hänen käsityksensä siitä, että
minä olisin jotenkin innokas suomalaisnationalisti ja tuolla
voitaisiin vahventaa tuota käsitystä. Lyseon rehtori jätti minut
väliin kun kysyttiin luokassa vuorotellen englannin kielen
nippelitietoja, joita toki koulumestarit arvostavat suuresti ja
kiinnittävät huomionsa toisten puutteisiin tuollaisten
nippelitietojen yhteydessä. Kaikilla näillä oli käsitys siitä,
että minä en osaa mitään, enkä etenkään kirjoittaa. Voidaan
sanoa, että totuuden tulkittavuus ja jatkuva uudelleen tulkitseminen
tarkoittavat sitä, että nämä kaksi mielipidettä tavasta
suhtautua asioihin ja todellisuuteen voidaan jakaa ryhmiin
koulumestarius ja joustavuus tai jousto. Koulumestarius keskittyy
pelkästään nykyhetkeen ja tilanteeseen arvottamishetkellä. Siinä
siis katsotaan vain sen hetkistä aktuaalisuutta jättäen huomiotta potentiaalisuuden. He katsovat absoluuttisesti että jokin on oikein tai
väärin, eikä keskimallin vaihtoehtoa ja totuusarvoa ole olemassa.
Nämä katsovat, että totuus on muut vaihtoehdot poissulkevaa, eikä
väärä vastaus tarkoita mitään muuta kuin tällaisen toteavan
ihmisen vähä-älyisyyttä. Loppujen lopuksi on kuitenkin niin, että
kaikille vastauksille voidaan löytää inhimillinen ja älylliseen
toimintaan liittyvä syy, jonka seuraus, ns. väärä vastaus ei
kuitenkaan ole mikään ylittämätön asia. Esimerkiksi Goethe
kirjoitti joskus vanhemmalla iällä että hän voi hyväksyä kaiken
lukemansa, koska onhan toki niin, että suurimmassa osassa
inhimillistä tietoa on kysymys tulkinnasta, ja se, että jos vastaus
on ns. väärä, ei voida kuitenkaan sanoa, että syy tuohon
vastaukseen tulemisessa olisi jotenkin vähempiarvoisempi kuin oikean
vastauksen lausuminen. Onkin varmaan niin, että osalla ihmisistä on
vähemmän tarvetta matkia ja toistaa tiettyjä mantroja mekaanisesti
ja toistavasti. He ovat kuin papukaijat, jotka toistavat heille
sanottuja älyttömyyksiä. Mielestäni opettajan ei tulisi väheksyä
väärän vastauksen esittäjiä, vaan hänen tulisi siitä saada
käsitys tällaisten ihmisten erilaisesta tavasta suhtautua
todellisuuteen ja näihin nippelitietoihin, mitä tällaiset
koulumestarit yrittävät heistä lypsää irti. Tehokkain
opettamisen tapa vaatii sitä, ettei vääriin vastauksiin suhtauduta
pilkallisesti ja nujertavasti, vaan tulisi pyrkiä saamaan selvä
siitä, mikä on syy väärään vastaukseen ja miten tuollaista
tiedon ja luonteen välistä suhdetta voitaisiin eheyttää ja
sopeuttaa siirtymään oikeaan suuntaan. Huonoimmat opettajat
suhtautuvat tämänhetkiseen tietoon ja naurahtelevat pilkallisesti
oppilaille vääristä vastauksista ottamatta selvää siitä, minkä
takia jotkut oppilaista ovat tulleet vääriin vastauksiin. On monta
tapausta, jossa etenkin myöhemmät kirjailijat eivät ole
menestyneet konventionaalisessa luokkaopetuksessa. Voidaan sanoa,
että joustavuuden kohdalla ja sitä ohjeena pitäen tulee sanoa,
että mikään ei ole itsessään oikein tai väärin, sillä kaikki
eivät ole ohjelmoineet itseään olemaan oikeassa, eli siis lukemaan
opettajan ajatuksia siitä, mitä he pitävät oikeana ja mitä
vääränä. Voidaan kutsua tällaista asennetta jota kuinkin
totuudenlöytävyydeksi, eli se tarkoittaa asennetta, jonka mukaan
kaikessa on jotain totuutta. Eli kaikkea voidaan tulkita eri tavoin,
eli väärässäkin esimerkiksi väärässä vastauksessa voi olla
jotain totuuden kanssa tekemisissä olevaa. Joustamista tukevia
asenteita ovat etenkin inhimillisyys, optimistisuus ja tulevaisuuteen
suuntautuminen. Kaikki voi tulla paremmaksi, ja yhtäkään ihmistä
ei pitäisi kuvata menetetyksi ja aina väärässä olevaksi
ihmiseksi, koska kehittymisen potentiaali on olemassa kaikissa
ihmisissä. Ihminen ja maailma ja niiden välinen suhde voi aina
tulla paremmaksi ja tarkemmaksi ja tarkemmin totuutta kuvaavaksi. Ja
miehestä joka ei ennen täysi-ikää ole tiennyt mitään minkään
kielen kieliopista voi tulla kirjailijaksi, jonka kirjoituksia myös
luetaan ja ei pelkästään pakon edessä. Eli voidaan mielestäni
kuvata tällaista asennetta, jonka mukaan oikea ja väärä ovat
tasapainossa toistensa kanssa, niin sanotuksi totuuden
tasapainoisuusteoriaksi, joka voidaan tiivistää kahteen
periaatteeseen: kaikessa on nähtävää, ja kaikessa on totuutta.
Eli voidaan sanoa, että yksikään ihminen ei ole suoraan sanoen
tyhmä tai aina väärässä. Tietysti tällainen kehittyminen vaatii
omaa viitseliäisyyttä, mutta tuota viitseliäisyyttä etenkin
opettajien tulisi lietsoa ja rohkaista. Tässäkin on havaittava se,
että kaikissa ihmisissä on kehittymisen potentiaali ja tuota
kehittymistä ei tulisi seurata tiettyjen kaikille samojen
maaliviivojen avulla, vaan seurata kehittymistä itsessään ja
rohkaista sitä jatkuvasti.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti