Ensin kun ajatellaan sitä, voidaanko
kulttuureita arvioida, etenkin, koska jotkut vasemmistolaisesti
suuntautuneet tahot julistavat, ettei niitä voi arvioida ja
järjestellä minkään perusteella, voidaan kuitenkin sanoa että
eroja on, ja ne ovat valtaisia.. Kuitenkin mielestäni arvion
tekemisen aiheita on monta. Richard Lynn ja Tatu Vanhanen
kirjoittivat vuosituhannen alussa tutkimuksen siitä, miten
bruttokansantuote ja älykkyysosamäärä vaikuttivat korreloivan
keskenään kaikkialla maailmassa. Sen perusteella voidaan varmasti
sanoa, että eroja on, ja sen takia monilla Euroopan ulkopuolisilla
kansoilla on Euroopan kansoja matalampi keskiarvoinen
älykkyysosamäärä. Ja lisäksi tunnetusti heikomman elintason
maista tulevat ovat sen mukaisesti myös sellaisia maita, joissa BKT
on länsimaihin nähden matalampi. Yksi tapa arvioida kulttuurien
arvoa on se, kuinka hyvin arvion alla olevissa maissa osataan kieliä,
etenkin naapurikansojen kieliä. Maahanmuuttajia ja pakolaisia
voidaan arvioida sen mukaan, mikä on kunkin vähemmistöryhmän
sopeutumisprosentti, eli miten he kokonaisuutena pystyvät
sopeutumaan suomalaiseen yhteiskuntaan. Voidaan sanoa, että
kulttuurin arvolla on myös jotain tekemistä sen kanssa, millainen
historia kansalla on ja miten kansa on tullut yhteen yhdeksi
valtioksi, ja miten se on vaikuttanut ympärillä olevaan
kulttuuriin. Kulttuurin arvosta kertoo myös se, kuinka paljon ja
kuinka suurella tavalla vaikuttavia jatkumoita kulttuurin sisällä
ja ihmisten ajattelussa, toiminnassa ja käytöksessä on.
Kehittyneellä kulttuurilla on kirjallisuutta, taidetta, tiedettä,
uskontoa ja filosofiaa. Tällaisilla kulttuureilla on jotain mikä
jää jäljelle jatkumaan vaikka kulttuurin kunkinhetkiset ihmiset
vaihtuvat. Kulttuuri on sellaista, mikä osaltaan seuraa
kausaalisuhteessa ihmisten toimintaa, käyttäytymistä ja ajattelua,
Ja tämän takia onkin sanottava, ettei kantaväestö ja
maahanmuuttajat ja pakolaiset voi koskaan olla heti valmiita elämään
toistensa keskuudessa ja saamaan toisiltaan intersubjektiivisen
luottamuksen. Esimerkiksi maahanmuuttajien tekemien rikosten määrä
kertoo siitä, että sopeutumisessa ei olla edetty. Tietysti
ulkoakäsin johonkin toiseen kulttuuriin tulevien ihmisten täytyy
osoittaa kantaväestölle että he opiskelevat ja tekevät työtä,
eivätkä jatka rikoksien tekemistä, sillä se, että rikollisia
maahanmuuttajia on niin paljon, todistaa etteivät
häiriökäyttäytymisen syyt ole pelkästään yksilöissä
yksilötasolla. Poliittista ideologiaani voidaan varmaan helposti
kutsua Itävallan Vapauspuolueen tavalla ”kansallisliberalismiksi”,
jossa yhteiskunnan ja yksilöiden vapauksia suojellaan vastaan
otetulla vastuulla. Monesti kulttuureita voidaan tänä päivänä
arvostella myös sen kautta, kuinka sitovaa ihmisten uskonto on, ja
kuinka suuresti yhteiskunnallisia vähemmistöjä suojellaan ja
varjellaan kiihkomielisyydeltä. Kansallismielisyydellä voidaan
kansallisliberalismissa varjella näitä vähemmistöjä jotka
kuuluvat etenkin kehittyneimpiin vähemmistöihin, jotka eivät tuo
häiriökäyttäytymistä, väkivaltaa ja anarkiaa
yhteiskuntaan.Implikaatiot näistä pohdinnoista osoittavat selvästi,
että kulttuureita voidaan arvioida. Kulttuureja voidaan arvioida
mielestäni helpoimman tien kautta siten, mitä universaalisempia ne
ovat, eli miten hyvin ne voivat tulla toimeen toisten kulttuurien
ihmisten kanssa. Partikulaarisia kulttuureita ei oikeastaan edes
voida kutsua kulttuuriksi vaan jonkinlaisiksi heimoiksi, koska niiden
ihmisillä ei ole kykyä esimerkiksi valtioiden väliseen
diplomatiaan ja maailmankirjallisuuden -taiteen ja tieteen
tekemiseen. On esimerkiksi sanottava se, että suuri määrä
maailman suurimpia filosofeja on tullut Euroopasta, ja useimmin vielä
sellaisista maista, joiden kulttuuri on vanhaa ja jotka ovat olleet
tekemisissä sekä naapurikansojensa mutta myös muilta manterilta
peräisin olevien kansojen kanssa. Universaalisuus siis tarkoittaa
maailmallisuutta, eettisyyttä, suvaitsevaisuutta ja yleisihmisyyttä,
joten tällaisille ihmisille tulisi ensi sijassa antaa oikeus kulkea
eri maissa. Esimerkiksi erot älykkyysosamäärätesteissä kansojen
välillä kertovat siitä, että huonoimmin siinä menestyneet
ihmiset ja kansat eivät pysty mukautumaan helposti niihin
standardeihin, joita Euroopassa asuessa tulisi noudattaa. Toiset
kulttuurit ovat riippuvaisia jäsentensä kautta siitä missä päin
maailmaa tällaisen kulttuurin asujaimisto sijaitsee, toisin sanoen
ne ovat riippuvaisempia paikasta ja kokevat ongelmia toisenlaisissa
ympäristöissä. Ihmisille annettava vapauden määrä tulisi laskea
sen mukaan kuinka kehittynyt kulttuuri on, eli kulttuuri oikeuttaa
ihmisiä itsensä kautta. Lopuksi voidaan sanoa, että kulttuurin
arvo määrittyy etenkin preferenssiautonomian tilasta, eli siitä,
miten negatiivinen ja positiivinen vapaus suhtautuvat toisiinsa
yhteiskunnassa, joka sisältyy johonkin kulttuuripiiriin. Kehittynyt
kulttuuri on sellainen jossa ihanteen ja tarpeen välillä korostus
on ihanteessa. Ja loppujen lopuksi universaali-partikulaari-jaottelu
määrittää sen, miten helposti tällaisen kulttuurin piirteitä
voidaan yleistää mahdollisimman monelle sopivasti.
II
Eli miksi tarvitaan erottelu
kehittyneiden ja kehittyvien vähemmistöjen välille. Se johtuu
siitä, koska jotkut minoriteetit poikkeavat kompetenssiltaan
uudenlaisessa yhteiskunnassa ja kulttuurissa, jossa asiat eivät ole
samalla tavalla kuin heidän alkuperäisessä kulttuurissaan. Ero
pitää myös tehdä sopeuttamisen varmistamiseksi, koska muussa
tapauksessa rikollisuus ja anarkia lisääntyvät yhteiskunnassa.
Tässä erottelussa voidaan hyödyntää etenkin työelämästä ja
kouluista tulevaa palautetta. Myös näitä kehittyvien ryhmien
maahanmuttajien on voitava säädellä, valvoa ja lisätä heidän
maahanottamisen ehtoja siten, että voitaisiin käyttää
jonkinlaista koeaikaa. Alkuun on tehtävä jonkinlainen
sopeuttamisarviointi, jonka jälkeen maahan ei-sopivat tulisi
lähettää takaisin, ja ei antaa heidän lähteä suoraan
kantaväestön ja valtakulttuurin edustajien keskuuteen. Koeajan
myötä voidaan katsoa vähemmistön jäsenen statuksen nousevan, kun
hän työllistyy tai saa puolueettoman tien kautta opiskelupaikan
itselleen. Esimerkiksi homojen oikeudet ja muslimeiden pyrkimykset
ovat jokseenkin vastakkaisia nykyaikaisessa länsimaisessa
yhteiskunnassa, minkä takia homojen oikeuksia tulee valvoa entistä
enemmän ja estää väkivalta ja loukkaukset. Mielestäni
äärivasemmisto ja äärioikeisto tulkitsevat molemmat tämän
maahanmuuttajakäsityksen väärin, sillä on mielestäni selvää,
että eurooppalainen vieraanvaraisuus on aina taannut sen että
vieraat on otettu hyvin vastaan, kun taas vasurit haluavat antaa
vähemmistöille tissiä, ja äärioikeisto olisi laittamassa kaikki
saman tien laivalla takaisin. Mielestäni maahanmuuttajille on
tarjottava mahdollisuus osoittaa se, että he voivat tulla
länsimaisen yhteiskunna jäseneksi, mutta jos nuo ehdot eivät
täyty, ei poispalauttamisen tulisi olla mikään liian vaikea
toimenpide. Voidaan sanoa, että tietyt vähemmistöjen rikolliset
edustajat voivat olla tyhmiä ja väkivaltaisia, esimerkiksi
joissakin kulttuureissa on tapana, että myös lapsia saa lyödä tai
läimäyttää niin että luita menee poikki. Saati sitten naisten
kohtelu. Myös on selvää, että jotkut ihmiset tulevat esimerkiksi
Suomeen sen takia, että voisivat saada enemmän vapauksia ja
paremman elintason kuin mikä heidän lähtömaassaan on ollut.
Mielestäni minkäänlainen keinotekoinen elintasokilpailun
tavoitteleminen ei ole hyvästä, ja sen takia tällekin asialle
tulisi pikimmiten tehdä jotain. Mikä siis on tyypillistä toimintaa
kehittyvän ryhmän maahanmuuttajilta? Se on ilahtuminen elintasosta,
koska eivät ole varmaan aikaisemmin nähneetkään samanlaisia
ruokavuoria marketissa jne. Vähemmän kehittyneet maahanmuuttajat
aiheuttavat suomalaiselle yhteiskunnalle velkaa. Väkivaltaisuus,
tyhmyys ja rikollisuus ovat ominaisia piirteitä sellaisilta
ihmisiltä, jotka eivät Europpaan sovellu. Kehittyneet vähemmistöt
taas ovat sellaisia, jotka pystyvät mukautumaan ja sopeutumaan
ympärillä olevaan kulttuuriin ja yhteiskuntaan. Kehittyneiden
vähemmistöjen edustajat osallistuvat talouteen ja sen kasvuun.
Kehittyneiden vähemmistöjen edustajilla on korkea sosiaalisen ja
moraalisen kompetenssin aste.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti