sunnuntai 20. tammikuuta 2019
Maailmankatsomuksellista opetusta kouluihin
Maailmankatsomuksellisuus tarkoittaa
ideologista ja aatteellista näkökulmaa maailmaan, ihmiseen ja
todellisuuteen. Koululaiset ja opiskelijat tarvitsevat
maailmankatsomuksellista opetusta edetäkseen elämässä ja
hakiakseen paikkansa tässä maailmassa. Maailmankatsomuksia voidaan
opettaa oppilaille kertomalla siitä, millaiset ideologiat ovat
saavuttaneet menestystä maailmassa, ja mitkä ideologiat ovat
käyttäneet oman elämän- ja ideologian alansa loppuun. Tässä
tarvitaan arvojen asenteiden ja arvostelukyvyn kritiikkiä. Tämä
oppiaine yhdistäisi filosofiaa, elämänkatsomustietoa ja uskontojen
tutkimusta. Mielestäni tunnustuksellinen uskonnon opetus tulisi
lopettaa kouluissamme, koska se sitoo ihmiset liian aikaisin tiettyyn
uskontoon, jota he eivät monessa tapauksessa edes missään
tilanteessa kyseenalaista. Uskonnon tilalle voitaisiin tuoda
esimerkiksi kansalaisuskonnon opetus. Kansalaisuskonto tarkoittaa
sellaista uskonnollisuutta, jossa opetettaisiin oppilaille sitä,
miten heidän tulisi harrastaa sosiaalista kompetenssia, eli siis
suhtautua hyväksyväisesti toisiin ihmisiin ainakin siihen asti,
kuinka ihmiset osoittavat kuuluvansa samaan ymmärryksen piiriin.
Kansalaisuskonnolla tulisi siis voida ehkäistä sosiaalista ja
yhteiskunnallista segregaatiota. Kansalaisuskonto on erityisen tärkeä
etenkin kaikenlaisten vähemmistöjen sopeuttamisessa enemmistön
määrittämien arvojen mukaiseen yhteiskuntaan. Kuitenkin
yhteiskunnissa mielestäni pitää voida ylläpitää sellaisia
vähemmistökulttuureita, jotka ovat korkeammalla asteella kuin
vallitsevan yhteiskunnan arvot, ja tässä arvottavana tekijänä on
etenkin sopeutumiskyvykkyys, kielitaito ja kulttuurin universaalisuus
ja toisten kanssa tekemisissä olon korkea aste. Mielestäni
sosiaalinen liberaalisuus on ylivoimainen suhteessa sosiaaliseen
konservatiivisuuteen, taloudellinen liberalismi ja markkinatalouden
tukeminen on ylivoimainen suhteessa kaikenlaisiin sosialismeihin, ja
kulttuurinen konservatiivisuus on ylivoimainen suhteessa
kaikenlaisten kukkahattukommareiden pyrkimykseen ”marssista
instituutioiden halki”. Tämän takia kouluissa kansalaisuskonnon
opettamisen ja arvojen, asenteiden ja arvostelukyvyn kritiikin kautta
tulisi opettaa oikeistolaista maailmankatsomusta, mikä ei olisi
kuitenkaan ideologista doktrinaatiota, vaan kaikenlaisen sosialismin
käytännönmukaisuudettoman olemuksen näyttämistä, eli olisi
opetettava ihmisille kaikenlaisten radikalismien vaarallisuudesta,
johon kuuluu kaikenlainen sosialismi, eli etenkin demokraattinen
sosialismi, kommunismi ja natsismi. Oppilaille on korostettava jo
varhaisessa vaiheessa yksilönvapauksia ja omantunnonvapautta.
Tällaisen opetuksen kautta ymmärtäen, on selvää, että oppilaat
omaksuisivat oikeistolaisen maailmankatsomuksen, libertaarisuuden,
joka on täysin ylivoimainen suhteessa kaikenlaiseen sosialismiin.
Koulussa tulisi opettaa esimerkiksi Taistolaisuuden mustan kirjan ja
kommunismin mustan kirjan avulla kommunismin ja sosialismin
vaaroista, mutta samalla tulisi kuitenkin muistuttaa oppilaita myös
natsismin vaaroista. Eli tulisi korostaa omatoimisuutta, sivistystä,
uskonnon vapautta, mahdollisuuksien tasa-arvoa, taloudellista
vapautta, sosiaalista liberaalisuutta ja suojelevaa asennetta
suhteessa vanhoihin instituutioihin ja kulttuurimuodostelmiin, sekä
rasisminvastaisuutta ja heikompien vähemmistöjen oikeuksien
varjelemista. Uskonnossa tulisi ohjata lapsia etenkin
buddhalaisuuden, hindulaisuuden ja kristinuskon maailmoihin, ja
korostaa näiden uskontojen rauhanomaisuutta. Elämänkatsomustiedossa
tulisi opettaa lapsille kaikenlaisten sosialismien vaarasta, johon
kuuluvat sekä kommunismi että myös kansallissosialismi. Oppilaille
tulisi opettaa elämänkatsomustiedon kautta oikeistolaisuuden
ylivoimaisuutta suhteessa kaikenlaisiin sosialismeihin, esimerkiksi
siten, että kun koulut yksityistettäisiin, voitaisiin
luokkaopetusta vähentää, ja itsenäisissä töissään
työskennellen oppilaat voisivat havaita sen, että hekin saavat
enemmän rahaa matalalla verotuksen asteella oikeistolaisessa
yhteiskunnassa kuin että jos heidänkin pienestä palkastaan
vietäisiin massiivinen osa yhteiskunnan heikoimman aineksen ja
yksilönvapauteen kyvyttömien taloudellisesti ja sosiaalisesti
riippuvaisten eliöiden elättämiseen. Etenkin nuorena oppilailta
tulisi töissään viedä vain todella pieni osa tuloista, koska
heidän työstään saaman palkan tehtävä on se, että ainakin
suurin osa oppilaista voisi maksaa itse oman toisen asteen opintonsa.
Sosialismi ei edes ole mikään maailmankatsomus, vaan se on
totalitaristinen tai piilototalitaristinen reaktiiivinen ideologia,
jonka keskeisin ajatus perustuu riippuvaisuuteen ja sosiaalisten
politrukkien ylläpitämään pakottamiskulttuuriin. Kun oppilaat
voisivat jo varhaisessa vaiheessa nauttia opettamisjärjestelmän
takaamaa yksilönvapauttaan ja valinnanvapauttaan, eivät he koskaan
voisi kuvitella, että sosialismi voisi olla oikeistolaisuutta
parempi tapa suhtautua todellisuuteen ja että se voisi muodostaa
paremman maailmankarsomuksellisen horisontin kaikkeen arvottavaan
toimintaan ja tapahtumiin. Tässä on korostettava sosialistisen
maailmankatsomuksen vihamielisyyttä maailmaa kohtaan ja sitä, että
sosialismi on henkisesti köyhä raadollinen ja materiaalinen
pseudoideologia joka lähenee myös jotenkin jonkinlaista
pseudouskontoa. Koska oppilaiden kilpailukykyä ja -halukkuutta on
kasvatettava, on heille muistutettava sitä, että sosialismissa yksi ei
pysty olemaan yhtään millään mittarilla parempi kuin toinen,
koska heidän pseudoideologiansa perustuu siihen, että ihmiset eivät
ole heterogeeninen yksilöiden joukko, vaan homogeeninen yksittäinen
entiteetti, joka sisältää kaikki yksilöt, joita ei kuitenkaan
tunnusteta yksilöiksi, koska sosialismissa ihmisen arvo ei ole yhtä
korkea kuin esimerkiksi oikeistolaisessa, sosiaalisesti liberaalissa
ja kulttuurisesti konservatiivisessa yhteiskunnassa ja aatteessa.
Yleensäkin sellaisia ideologioita tulisi korostaa parhaimpina,
joissa ihanteen ja tarpeen välinen kahtiajako korostaa enemmän
ihanteellisuutta, eli vapautta, kuin tarvetta, joka tarkoittaa
epävapautta, sillä kaikenlaiset sosialismit ovat etenkin sellaisia
ideologioita, jotka perustuvat pysyvästi ihmisten epävapauteen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti