maanantai 7. tammikuuta 2019
Politiikan perusta: avoimet ja reaktiiviset arvot
Arvot voivat olla silloin jos ne ovat
aitoja arvoja, yksilöllisiä arvoja, joita voidaan vertailla vain
kollektiivisen vastaavuuden kautta, ja se tarkoittaa sitä, että
arvojen toistumisessa on yhtäläisyyksiä laajalla asteella, eli se
on siis sosiaaliseen jatkuvuuteen liittyvä piirre. Sosiaalinen
jatkuvuus tarkoittaa sitä, että tietyt arvoihin ja tosiasioihin
liittyvät ominaisuudet liikkuvat sosiaalisuuden jatkumossa ilman
suoranaista kausaalisuhdetta edeltävän ja jälkeisen tapahtuman
välillä. Arvojen täytyy siis olla yksilöllisiä, mutta niitäkin
voidaan tarkkailla tietyissä jatkumoissa siten että voidaan havaita
niiden toistuvuus ja kollektiivisen tason jäsenyys. Reaktiiviset
arvot siis tarkoittavat sellaisia arvoja, jotka ovat liikkuneet
vaikutteiden kehässä erilaisilta tulkitsijoilta toisille, joka taas
on aiheuttanut sen, ettei arvossa loppujen lopuksi ole mitään aitoa
eikä mitään sellaista, minkä joku yksilöllinen taho olisi
määritellyt. Minkä takia siis yksilöiden tulisi määritellä
arvot? Se johtuu siitä, ettei jonkun kommunismin kaltaisen
massaliikkeen resurssit lisääntyisivät, sillä niissä arvot
päätetään irrallaan minkäänlaisista yksilöistä, ellei sitten
sattunut olemaan Marx, Lenin tai Stalin. Kuitenkin yksilöllisiä
arvoja voidaan järjestää yhteiskunnassa sen takia, että
yhteiskunnan olemassaolo olisi mahdollista, joukkopriorisoinnilla.
Joukkopriorisoinnissa siis unohdetaan tietyt arvot niiden
pragmaattisen merkityksen takia. Joukkopriorisoinnissa tarkastetaan
se, mitkä arvot ovat tärkeitä siinä mielessä, että muut yksilöt
voisivat nähdä sen, mitkä arvot ovat tärkeitä ja minkä takia
kaikki arvot eivät ole samanarvoisia, aivan samalla tavalla kuin
arvot kehittävä emotionaalinen elämäkään ei ole reaktioissaan
tasa-arvoinen. Politiikan yhteydessä voitaisiin selvästi sanoa,
että koska yksilöiden arvo ja vapaudet ovat tärkeimpiä
periaatteita politiikassa, pitäisi arvojen joita yhteiskunnassa
toteutetaan muistuttaa vahvimpien yksilöiden välittömästi
ilmaisevia arvoja, koska on selvää, että yksilön vapauden arvo
tulee itsenäisistä arvoista ja itsenäisestä arvorealisaatiosta.
Arvorealisaatio tarkoittaa sitä, kun arvotunne tullessaan tulkituksi
erotellaan systemaattisen ja empaattisen toiminnon välissä, jolloin
arvoiksi etenevät sellaiset arvotunteet joita systematisoidaan
samalla kun merkityksettömät arvot ohjautuvat pelkästään
subjektiiviseen tunne-elämään, ja onkin niin että suurella osalla
ihmisiä painotus on joko systemaattisuudessa tai empatiassa. Eli
voidaan tästä havaita se, että sellaiset ihmiset, jotka pystyvät
käsittelemään arvojaan rationaalisesti, ovat myös yleisimmin
niitä henkilöitä, joiden arvot tulevat koko yksilöllisen
arvottelun muotiksi. Reaktiivisuudessa siis arvojen määritelmä ja
sisältö muuttuvat ja silloin arvoista tulee epäaitoja, koska
arvojen tulisi syntyä alkuperäisesti ihmisten subjektiivisesta
tunne-elämästä, josta vahvimmat ja kyvykkäimmät ihmiset pystyvät
muodostamaan adaptiivisen tulkinnan kautta objektiivisia arvoja,
jossa kuitenkin arvojen luojien on annettava luottamuksen
osoituksensa sen suhteen, että heidän tulisi preferenssiautonomisen
arvion kautta korostaa ensin preferenssillistä vastuuta sen sijaan,
että he ensiksi valitsisivat vapauden, mikä on useimmissa
tapauksissa syyllinen siihen, minkä takia ihmisten subjektiiviset
arvotunteet pysyvät subjektiivisena. On tarpeen pohtia sitä, mitä
avoin arvo tarkoittaa. Se ei tarkoita sitä, että kaikki ihmiset
saisivat pieraista siihen omat jarrutusjälkensä, vaan sitä
piirrettä ihmisissä, jonka mukaan nämä asiat ovat aina ihmisten
keskuudessa intersubjektiivisia eli tarkoittaa sitä, että ihmisten
välillä on arvojen kehittämisessä yhteys, joka eroaa
reaktiivisesta mussutuksesta ja sekoittamisesta siten, että
politiikassa ihmiset eivät aina ole rehellisiä ja keskittyvät
nauttimaan eduistaan ja valehtelemaan yhtä soittoa kansalaisille.
Eli toisin sanoen, suurin osa poliitikoista ei ole suuntautunut
rehellisesti sille kanavalle, jonka kautta arvot saadaan ja joiden
kautta niitä tulkitaan. Poliitikot, jos ei lasketa muutamia
huomattavia poikkeuksia, suhtautuvat aina preferenssiautonomiaan
ehdottoman vapauden kautta sen sijaan, että kantaisivat sen toista
ääripäätä vastuuta, jonka he useimmiten jättävät äänestäjien
ja vaalikarjan vastuulle. Suomessa on monesti niin, että vaalikarjaa
kohdellaan kuin sosialistien pulskassa sikalassa, joka on Suomeen
perustettu. Poliitkot muodostavat reaktiivisia arvoja itselleen,
joita he sitten heittelevät äänestäjiään kohden, koska he eivät
ota huomioon preferenssiautonomian tasapainoa, sillä esimerkiksi
Ruotsissa maahanmuuton vastustamisesta on tehty häiriökäyttäytymisen
oire, eikä esimerkiksi poliittista mielipidettä, joka pitäisi
ottaa vakavasti huomioiden ruotsalaisen yhteiskunnan viimeaikaisen
segregoituneisuuden. Reaktiiviset arvot ovat siis arvoja, jotka on
tuotu epätasaisesti arvojen merkityksiä tulkitsevien ihmisten
keskuuteen, joiden käsittelyn jälkeen alkuperäinen arvon merkitys
ei säily. Poliittisessa prosessissa siis tavallisesti ainakin
hallituspolitiikassa pyritään päättämään yhteisistä asioista
yhteisymmärryksessä, ja voi tämän takia sanoa, että koulujen
yksityistämisen jälkeen yhteiskunnassa olevat asiantuntijat
voisivat tehdä läheisempää ja kokonaisvaltaisempaa työtä
poliitikkojen kanssa, joiden ei kuitenkaan tulisi olla muuta kuin
tietynlaisia edustavia virkamiehiä. Politiikassa uudistetaan
lainsäädäntöä, ja kun huomataan että kaikkien lakien tulisi
voida palvella yksilön vapautta samalla tavalla, voidaan sanoa, että
lainsäädäntöä tulisi uudistaa eniten yksilöyttä edustavien
ihmisten avulla. Tämä tarkoittaa asiantuntijoita, joita
yhteiskuntaan voisi alkaa tulla uudistetuista kouluista, jotka
perustuvat arvotunteista tuleviin arvoihin ja filosofian,
elämänkatsomustiedon ja uskonnon yhdistävään arvojen, asenteiden
ja arvostelukyvyn kritiikkiin. Koulujen yksityistäminen ja eri
alojen asiantuntijoiden kehittämisen avulla voitaisiin löytää
uudenlainen politiikka, joka perustuisi välittömästi
ihmisyksilöiden arvotunteista tuleviin arvoihin, jotka ovat
kehittyneet suurelle yksilöllisen intersubjektiivisuuden
ansaitsevaille tasolle, jossa ei siis tarvita mitään
vaikutteellisuuteen viittaavaa vaikutteiden vaihtoa eli tiettyjen
asioiden kritiikitöntä hyväksymistä. Myös arvoja voidaan pitää
objektiivisina silloin kun erottelukapasiteetin mukaan ne ovat
irronneet julkisesta mielipiteestä, jona reaktiivisia arvoja voidaan
nimittää. Voidaan sanoa, että sosialistien (demokraattisten,
natsien ja kommunistien) politiikka perustuu kollektiivisuuteen,
jossa yksilöillä ei ole minkäänlaista pääsyä arvoista
päättämiseen. Heille myös harvoin annetaan oikeutta perustaa omaa
maailmankatsomustaan toteuttavia yhteisöjä. Sosialistit eivät voi
tulla porvareiksi ennen kuin tuo
ammattijärjestöpolitrukki-riippuvaisuuskulttuuri ja
tasa-arvo-vinkuminen loppuu. Lapsille ja nuorille voitaisiin opettaa
kokonaisvaltaista suhtautumista elämään, arvottamiseen ja
sosiaaliseen elämään, kun heille opetettaisiin lapsesta alkaen
arvojen, asenteiden ja arvostelukyvyn kritiikkiä. Arvojen
manipulointi tarkoittaa politiikassa sellaista kun joku poliittinen
taho omaksuu jonkun arvon ja sotkee sen omaan poliittiseen
retoriikkaansa, jonka vaiheen jälkeen älyllinen rehellisyys lakkaa.
Voidaan kuitenkin sanoa, että arvojen tulkinta voi poiketa
tulkintaosassaan ihmisen sisäisen maailmankatsomuksen takia, vaikkei
näiden arvojen alkuperä poikkeaisikaan.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti