perjantai 18. tammikuuta 2019
Mistä ihmiset vaikuttuvat ja miksi
Voidaan helposti sanoa, että ihmiset
tavallisesti haluavat tyydyttää tarpeitaan toisten ihmisten avulla.
Onhan kaikki ihmisten välillä tapahtuva vuorovaikutus loppujen
lopuksi tuon suuntaista, ainakin rahvaan keskuudessa. Kaikki
kietoutuu tarpeiden ympärille. Ihmiset voivat vaikuttua siitä, joka
auttaa heitä jotenkin ja monesti tuo auttaminen voi saada
vaihtokaupan luonteen. Vaihtokaupassa ei ole pyyteettömyyttä ja se
on täysin kylmäverinen tapa tavoitella päämääriään toisten
ihmisten kustannuksella. Tämä voi liittyä esimerkiksi seksiin,
materiaalisen hyvän tavoitteluun, rahaan, vaikutusvaltaan, parempiin
kontakteihin tai esimerkiksi kumppanin ulkonäköön, jolla oletetaan
voitavan tavoitella esimerkiksi enemmän vaikutusvaltaa ja uusia
ihmissuhteita. Voidaan kysyä voidaanko tällaisessa toiminnassa olla
missään vaiheessa yksilöllisiä ja markkina-arvoteorian vastaisia.
Mielestäni se on tänäkin päivänä yllättävän harvinaista.
Miehistäkin on osittain tullut kuin ämmiä, jotka keskustelevat
naisten kanssa kuukautisista, todellisista poikaystävistä ja
meikkaamisesta. Miehet, jotka kautta historian ovat olleet naisiin
verrattuna yksilöllisempiä ja vapauden havaitsevampia, ovat siis
muuttuneet ämmiksi. On siis selvää, että voidakseen olla
yksilöllinen ajattelija ei hän saa vaikuttua noista tarpeen
tyydytyksen kohteista, koska se itse asiassa on suurin yksittäinen
tekijä tiessä älylliseen epärehellisyyteen ja epäajattelijuuteen.
Vaikuttumisen aiheuttajat on siis käsitelty mutta mitkä ovat tämän
vaikuttumisen syitä. Naiset etsivät miehiä, jotka ovat heitä
korkeammalla markkina-arvossa. Tämä voi liittyä moneen asiaan,
kuten esimerkiksi parempiin tuloihin ja parempaan palkkaan. Toinen
samankaltainen motiivi voi olla se, että puolisolla on jotain
yleistä sen suhteen, mitä toinen puolikas jostain syystä haluaa,
mikä monesti johtuu hyvin itsekkäistä aihelmista. Yksi samaan
kategoriaan laskettava motiivi on se, jos toinen osapuoli ajattelee,
että tällaisella ihmisellä on jotain, mitä hänellä ei
samanaikaisesti ole. Arvostuksen kohteita ei suinkaan pelkästään
arvosteta vaan heitä voidaan samanaikaisesti ylistää, pelätä ja
vihata. Arvostus siis on monesti sellainen tunne, jolla on kovin
ambivalentti luonne, sillä ei ihmisen hyviä ominaisuuksia vain
arvosteta ja ihailla. Ihminen joka on kokenut henkisen valaistumisen
ei pyri pintapuolisiin sosiaalisiin tarvesuhteisiin, koska hän ei
pyri hyötymään toisista ihmisistä, ja olemaan tekemisissä
viihdeyrittäjien kanssa, jotka haluavat naimisesta aina jonkun
omakohtaisen hyödyn. Intellektuelli pyrkii aina vastavuoroisuuteen
sosiaalisissa suhteisssa, eli hän pyrkii olemaan pyyteetön niin
ottamisessa kuin antamisessakin. Tyypilliset reaktiot
vaikuttumissuhteissa, on etenkin naisilla se, että himoittu mies
halutaan saada pukille naisen kanssa välittömästi houkuttelemalla
häntä seksin prospektilla. Nämä laumailmiöt ovat sellaisia, että
niisssä toimitaam vertailukohdallisen symbolisuuden näyttämällä
tavalla, johon liittyvät subjektiivisuus, partikulaarisuus ja
suhteellisuus aitouden, pysyvän, universaalin ja eheän
objektiivisuuden kustannuksella. Vertailukohdallinen symbolisuus
tarkoittaa siis yksilöllisyyden puuttumista ja kaikissa asioissa
vallitsevaa samoista standardeista vaikuttumista. Syväsymbolit
tarkoittavat symboleita, jotka ovat riippumattomia ajasta ja ne voi
tavoittaa vain ihminen joka on luopunut minäpromotoinnista ja
halusta näyttää tai ainakin halusta kuvitella olevansa toisia
ihmisiä parempia. On mielestäni tässä yhteydessä muisteltava
buddhalaista elämänkäsitystä ja minuuden käsitettä. Minä ei
mielestäni ole yhtenäinen solipsistinen yksikkö,vaan sen
olemassaolo on monella tavalla liitteessä ympäristöön, siinä
tehtyihin tekoihin ja hyvänä toimimiseen. Yksilöllisyys tarkoittaa
ihmisen kykyä vaikuttaa minänsä muotoon, ajatella ja pyrkiä oman
maailmankatsomuksensa jatkuvaan avartamiseen. Tämän takia voidaan
helposti ajatella, että taloudellinen ja sosiaalinen liberaalisuus
antavat ihmisille vapautta. Toisaalta, koska yhteiskunnan on
pystyttävä säilyttämään jotain pitää näiden instituutioiden
yhteydessä kannattaa kulttuurista konservatiivisuutta, joka siis
antaa vähemmistöille vaateen näiden ihmisen ikää vanhempien
instituutioiden säilyttämisesta. Tämä siis tarkoittaa sitä, että
esimerkiksi maahanmuuttajien on tietyllä asteella voitava sopeutua
näihin kulttuurisiin instituutioihin, niiden sääntöihin, tapoihin
ja moraaliin. Viimeaikaiset uutiset Oulusta ovat osoittaneet, että
näiden maahanmuuttajien seksin tarpeet ovat menneet lain ja yleisen
hyvän käsityksen yläpuolelle. Näillä naisilla on varmaan syvät
traumat tapahtuneesta, on selvää, että tällaista käytöstä ei
tule sallia, ja koko maahanmuuttajien ideaa on mietittävä
uudelleen. On kylläkin sanottava, että tähän on tultu senkin
takia, koska suuri osa tänne tulevista on nuoria miehiä, jotka
eivät ymmärrä sitä, että Suomessa varjellaan vapaita naisia ja
täällä seksuaalietiikka ei ole samalla ajan tasolla kuin joistain
kehitysmaista tulevilla.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti