tiistai 1. tammikuuta 2019
Aitoudesta ja epäaitoudesta
Epäaitous ihmisten piirissä
tarkoittaa sitä, ettei yksilön autenttinen minä ei ole näkyvillä
niissä tilanteissa kun vaadittaisiin integriteettiä ja toiminnan ja
ajattelun eheyttä. Tällaisia toimia voivat olla esimerkiksi
tiettyjen korkeiden virkamiehien ja poliitikkojen virat. Niissä
tarvitaan aitoutta etenkin sen takia, että tietty poliitikoille
monesti ominainen valehtelutaipumus voisi vähentyä suomalaisessa
yhteiskunnassa. Myös tietoisuus siitä, että kansanedustajille on
määritelty jonkinlainen rehellisyyden taipumus, jota pitäisi
noudattaa ilman omaan etuun pyrkimistä, jonka voidaan katsoa
liittyvän epäaitoon olemiseen, on todella tärkeä asia. Jos
ihminen on epäaito, voi hän alkaa toteuttamaan sellaista
suunnitelmaa, joka on sanottu hänelle itseään voimakkaampien,
kunnioitettujen mutta samalla vihatuimpien tahojen toimesta. Aitous
tarkoittaa etenkin sitä, että ihminen on rehellinen itselleen,
totuudelle ja maailmalle. Rehellisyys itselle tarkoittaa sitä, että
ihminen tunnistaa oman ajattelunsa, tunteet ja toiminnan syyt.
Rehellisyys totuudelle tarkoittaa sitä, että ihminen tunnistaa
ympäristönsä objektiiviset tosiasiat. Rehellisyys suhteessa
maailmaan tarkoittaa sitä, että ihminen tunnistaa ympäröivässä
olevien asioiden kokonaisuudet. Voidaan siis sanoa, että aitous
tarkoittaa etenkin sitä, että siinä ihminen pystyy autenttisesti
suhtautumaan todellisuuteen, jonka sisällöstä voidaan saada
havainnoilla uutta tietoa. Epäaitouden voidaan katsoa tarkoittavan
myös sellaista toiminnan muotoa, jossa vallitsee opportunismi ja
oman selustan suojelu. Opportunistinen käytös ei ole aitoa
toimintaa, koska se motivoituu toisten toiminnasta tai toimimatta
jättämisestä, nämä opportunistit siis ovat monesti kuin eläimenjämiä syöviä korppikotkia. Myös niin sanotut nousukkaat etsivät aina vain
yleistä rahalla ja maineella mitattavaa profittia ilman sen
ajattelemista mikä on älyllisesti rehellistä ja mitä kannattaa
tehdä etenkin toiminnan keskimmäisen toiminnan osan eli itse
toiminnan takia. Tämä on yleistä pikkuporvarien parissa, jotka
voisivat vaikka nuolla paskaa sen takia, että saavat itselleen
profittia ja rahan muodossa tulevaa asemaa. Nousukkaat pyrkivät
nousemaan yhteiskunnan hierarkiassa keinotekoisesti hankitun
elintason ja tulojen avulla. Etenkin opportunismi on tyypillinen
piirre epäaitoudelle, koska siinä toiminta ei ole itseislähtöistä
vaam reaktiivista. Politiikassa myös reaktiiviset ja passiiviset
arvot ovat este sille, että politiikan teolla voitaisiin nähdä
olevan jonkinlaista merkitystä. Aitouden tyypillisimpiä piirteitä
ovat ainakin spontaanisuus, rehellisyys ja juonittelemattmuus.
Epäaidot ihmiset ovat kuin laitueellinen lampaita, koska heitä ja
heidän yksinkertaisuuttaan käyttävät hyödyksi toiset ihmiset
joilla on taipumusta ihmisten ohjailuun. Myös ihmiset joilla on
taipumusta konahtelevaan äänensävyyn voivat olla joskus
pakottamassa kunnollisia ihmisiä älylliseen epärehellisyyteen ja
aitouteen, koska he itse haluavat hyötyä siitä, että ihmiset
eivät pyri aitouteen, etenkin koska aitous on monesti liitteessä
epäoikeudenmukaisuuden havaitsemiseen. Epäaitoutta on myös se, kun
jonkinlainen toiminta halutaan salata, sen takia ettei jotain
toiminnan osaa tulisi yleiseen tietoisuuteen. Voidaan sanoa myös,
että jatkuva yhteys ihmisten symboliverkostoon voi tehdä ihmiset
epäaidoksi, koska he eivät silloin elä kuin metafyysisellä
tasolla. Epäaidoksi tekeminen näkyy esimerkiksi hyvin Sartren
kirjassa La Nausee, jossa päähenkilö Roquentin tulee tietoiseksi
siitä, että todellisuus on sellaista, ettei siinä voida pitää
todellisena kaikkea ja toisaalta myös mitä tahansa voi tapahtua,
kun ihminen päättää omasta olemisestaan, eli oleminen edellyttää
olemista. Mauvaise foi – huono usko tarkoittaa sitä, kun ihminen
kokee ahdistusta omasta olemassaolostaan ja toimii eri tavalla kuin
mitä eksistenssi vaatii. Eli toisin sanoen ihmisten tulee tässä
maailmassa olla osallisena oman totuutensa ja arvojensa
muodostumisessa. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki
arvostusasenteet ja arvostumat on väliajoin arvioitava uudelleen,
vaikka se ei tarkoitakaan sitä, että kaikki entiset arvot
murskattaisiin. Aitous ja epäaitous tavallisesti nähdään
vastalaisena binääriparina, jossa toisen ominaisuudet kuvaavat
sellaista mitä toisella ei ainakaan ole. Kuitenkin voidaan sanoa,
että koko yhteiskunta ja sen toiminnat perustuvat osittain
älylliseen epärehellisyyteen, vaikka kuitenkin voidaan sanoa, ettei
älyllistä epärehellisyyttä tulisi koskaan hyväksyä. Voidaan
sanoa, että muutokset sen suuntaan, että suomalaista yhteiskuntaa
voitaisiin pitää älyllisesti rehellisenä edes jonkin verran,
tulisi suunnata instituutioihin ja käytänteisiin sisältä käsin,
koska tietyt ulkoparlamentaariset liikkeet ovat osoittaneet, että
niiden toiminta jää pelkäksi mussutukseksi ja konahteluksi, jolla
ei ole minkäänlaista käytännön tasolla näkyvää merkitystä.
Älyllinen rehellisyys tarkoittaa sitä, että ihmisen kognitiiviset
puolet ovat jatkuvassa liitteessä ympäristöön, minään ja
uudelleenaktivoitumiseen. Aitous on siis sitä, että ihminen ei
tiedosta koko ajan sellaisia opportunistisia pyrkimyksiä, jotka ovat
tyypillistä alatyylin ihmisille, joiden äly ei riitä siihen, että
he voisivat toimia aidosti tai edes pyrkiä jonkinlaiseen
rehellisyyteen. Koulussa ala-asteella oli aikanani eräs alatyylinen
ja kuvottava poika, joka mm. kerran sanoi minusta että hirtetään
se! Ja että otin ensimmäisen kissani sen takia, että voisin ”panna
sitä”. Yleensä tällaiset kiusaajien myötäilijät ovat tuosta
porukasta tyhmimpiä, ja en tiedä mitä tästä pojasta on tullut –
ei varmaankaan mitään merkittävämpää kuten koko tuosta
porukasta. Aitous on etenkin hyvyyttä, loogisuutta ja palvelemista.
Kaikkiin ihmisiin tulisi ensisijaisesti suhtautua ystävällisyydellä
ja auttavaisuudella.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti