Symbolien filosofia tarkoittaa elämää
ohjaavien viittauskohtien tai periaatteiden muotoa koskevaa
filosofiaa. Symboli tarkoittaa kuvaa, joka ilmentää samanaikaisesti
yhteisön kulttuuria ja historiaa. Symbolien tutkimukselle on
olennaista vahva kulttuuripohja, josta pyritään etsimään
oikeanlaatuisia periaatteita. Toisaalta vahva kulttuuri voi olla myös
esteenä sille, kun symboleita pyritään tulkitsemaan uudelleen.
Symbolit tulee aina tulkita uudelleen, koska niiden luonto perustuu
siihen. Filosofian symboliikka, eli filosofian perimmäinen luonne,
koskee itseisarvoista totuuden etsintää. Näin ollen symbolien
filosofia tarkoittaa itseisarvoisten symbolien etsintää. Symbolin
käsite tarkoitttaa merkityksien yhteenkokoamaa. Symbolit ilmentävät
elämän sosiaalisessa jatkuvuudessa olevia periaatteita, jotka
toteutuvat samanlaisina ihmisten elämissä olevina piirteinä. Ne
siis pysyvät miespolvien vaihtuessa. Tämä samanlainen luonne
tarkoittaa etenkin sitä, että symbolien rakenteet enemmänkin kuin
sisältö muuttuvat. Vaikka merkitykset voivat säilyä joskus
samanlaisina ja toisaalta joskus myös muuttua, on niiden kohdalla
tärkeää, että symbolit ja merkitykset tulkitaan uudelleen
uudenlaisessa tilanteessa. Symbolisuus tarkoittaa tekemistä ilman
materiaalista päämäärää. Se on siis olemista symbolien vuoksi.
Symbolisesti toimiessa ei siis esimerkiksi pyritä vaikka rahaan
toiminnan tarkoituksena. Symbolisuus toiminnassa siis tarkoittaa
etenkin sitä, että ihminen tekee sen mitä häneltä odotetaan: Nu
måste du! Siksi sen takia kaikessa toiminnassa tulisi pyrkiä
symbolisuuteen, koska materiaalisten päämäärien tavoittelu
tarkoittaa aina jonkinlaista keinottelua ja kehnoluonteisuutta
Symbolisuutta hyödyntää myös tietynlainen valesymbolisuus, joka
on tietynlaista vertailukohdallista symboliikkaa. Nämä
vertailukohdallisuudet muuttuvat aina olosuhteiden muuttuessa, eli
niissä ei säily mitään pysyvää. Niitä hallitseva taho,
kommentaariaatti, pyrkii aina myös kertomaan näiden symbolien
kautta ihmisille, mikä on keinottelun mukaan edullisin vaihtoehto
toiminnan kannalta. Kun kysytään sitä, miksi symbolit ovat
tärkeitä, niin voidaan sanoa että niitä tulkitsemalla tapahtuu
totuuspiirissä muutos. Muutos tapahtuu vain uusien ihmisten polvien
takia ja heille on totisesti annettava samankaltainen mahdollisuus
arvojen, symbolien ja merkitysten tulkintaan. Sen lisäksi symbolit
takaavat yhteiskunnan ja kulttuurin perustan. Symbolit voivat
esimerkiksi joskus perustua jonkinlaisiin myytteihin, jotka kulkevat
mukana kansakunnan historiassa. Sen takia ihminen joka on yhteydessä
historiaan tunnistaa helpommin historialliset symbolit. Tuollainen
symboli voi olla esimerkiksi maan lippu tai ruotsalaisille
esimerkiksi Fritjofin taru. Ne kertovat sen, miten ja minkä takia
joitakin asioita arvostetaan. Symbolisuuden mutta etenkin
syväsymbolisuuden, joka käsittää jotenkin rakenteensa säilyttäviä
symboleita, vastakohta on sellainen totuuspiirillinen tilanne, jossa
merkitykset ovat valmiita. Kommentaariaatin säätelemä
merkitysvalta tuhoaa mahdollisuuden symbolien uudelleentulkintaan.
Ihmisryhmä, joka pyrkii muodostamaan muille ihmisille merkitykset ja
ohjailemaan heitä niiden avulla, on nimeltään kommentaariaatti,
joka pyrkii toimintansa perusteella ajatuspoliisiksi. Se pyrkii
suhteuttamaan ihmisten asioista kokemat arvotunteet itseensä ja oman
harkintansa alaiseksi. Metodit mitä kommentaariaatti käyttää
ajatusten manipuloinnissaan ovat vaikutteellisuus ja merkitysvalta.
Vaikutteellisuus tarkoittaa sitä, kun kommentaariaatti pyrkii
saamaan ihmisen ajatustoiminnon mutta etenkin arvottamisen oman
säteensä sisälle. Vaikutteellinen ihminen on siis ihminen jonka
harkinta ja päättely ei ole hänen oman harkintansa ja
päätöksenteon alla. Vaikutteellinen ihminen tottelee vain
kommentaariaatin vaikutteellisuuden säteen sisälle välittämiä
signaaleja eikä omaa ajatustoimintaansa. Tämän jälkeen
kommentaariaatti alkaa pusertaa ihmisiin omaa merkitysvaltaansa, joka
perustuu vertailukohdalliseen symbolisuuteen. Merkitysvaltainen
käsite musertaa käsitteen muut merkitykset ja antaa ihmisille
itsensä valmiiksi tulkittuna. Myös instituutioiden muodostaminen
liittyy tähän. Tavallisesti instituutioiden tulisi olla
itseisarvoisia ja pyyteettömiä, mutta kommentaariaatti pyrkii
muuttamaan pyyteettömät instituutiot arvoinstituutioiksi ja
tuki-instituutioiksi. Kun ihmiset asettuvat vertailukohdallisuuden
sisälle muodostuu näistä symboleista heille totuuden kuva.
Vertailukohdallisista symboleista muodostuu arvoinstituutioita ja
toisesta totuutta manipuloivasta menetelmästä
asettamiskonstanttisuudesta tuki-instituutioiksi. Asettamiskonstantti
asettaa vertailukohdalliset symbolit, ja muodostuu kun niistä tulee
arvoja, tuki-instituutioksi, jonka on tarkoitus säilyttää jonkin
keksityn symbolisuuden absoluuttisuus yhteiskunnassa. Kun sanotaan,
että instituutioiden tulisi olla itseisarvoisia, tarkoittaa se sitä,
ettei niiden toiminnalla pyritä minkäänlaiseen hyötyyn vaan ne
palvelevat ihmisiä heidän omien henkilökohtaisten ominaisuuksiensa
perusteella. Tässä voidaan huomata esimerkiksi se, että myös
pitkälle ulottuva ja suuryrityksiä suosiva kapitalismi perustuu
täydellisesti vertailukohdalliseen symbolisuuteen. Kapitalismihan
perustuu ajatukseen, etteivät tuotteet nouse esille ihmisten
oikeista tarpeista vaan kuvitelluista tarpeista ja markkinointi on
tänään tärkeä asia siinä kun ihmiset saadaan ajattelemaan sitä,
että heidän on ehdottomasti ostettava jokin uusinlainen
hilavitkutin. Myös kommunismi ja sosialismi perustuvat
vertailukohdallisuuteen, koska ne valvovat niin tarkasti asioiden
julkista piiriä, jossa vertailukohdallisuus tapahtuu. Ainoa oikea
syväsymbolisuuteen johtava poliittinen näkemys perustuu
kulttuuriseen konservatismiin ja maltilliseen kapitalismiin, joka
suosii keskisuuria ja pienyrityksiä. Konservatiivisuus on
säilyttämistä, ja sen takia kaikkien puolueiden tulisi pyrkiä
siihen, että kulttuurista ja historiasta saataisiin mahdollisimman
tarkka kuva. Se joka ei tunne historiaa, on joutuva seuraamaan sitä.
Konservatiivienkin on kuitenkin pystyttävä uusiutumaan ajassa,
joka tapahtuu itseisarvoisia instituutioita tarkkailemalla ja
havaitsemalla. Kaikissa instituutioissa on varmaankin jokseenkin
samanlaisena pysyvä ja samalla muuttuva luonne. Merkitys tarkoittaa
aksidenssia jonka perusteella jokin ilmiö voidaan nimetä. Symboli
on taas aksidenssien kokoelma, joka havaitaan vain tuntemalla jonkin
kulttuurin historiaa ja perinnettä. Symbolin syvyys määrittyy sen
mukaan miten korkealla tasolla insituutioita sisältävän
tunnustushierarkian instituutioissa symbolin merkitys annetaan. Tässä
on huomattava myös se, että instituutioita rakentaessaan ihmiset
tarvitsevat ironista yleisasennetta, kaikkein korkeimpien
tunnustushierarkian tasojen ja instituutioiden on kestettävä se,
että ironia, joka perustuu siihen, kun symboleita tulkitaan
uudelleen, on tärkeä yhteiskunnan syvyyttä ylläpitävä
menetelmä. Tämä sen takia, koska korkeimmat instituutiot ovat
vähiten puolustamisentarpeisia. Nälänhädästä ja ruoan tarpeesta
on varmaankin aika mautonta revitellä, mutta toisaalta esimerkiksi
uskonnollisuus voi uusiutua ja kehittyä kun sen piirissä asiat
laitetaan välillä vähän mullin mallin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti