Ideologisuus tarkoittaa
tavanomaisimmalla määreellään yhteiskunnallisuutta ja
aatesuunnallisuutta. Se voi myös tarkoittaa kokonaisvaltaisemmin
sellaista ajatuksellista alustaa, jonka avulla edetään maailmassa
ja mahdollisesti aivan kaikissa yhteyksissä missä vain satutaaan
toimimaan. Totalitaristiset ideologiat ovat vaarallisimpia, koska
niissä kanonisoidaan yksi ainoa mielipide hyväksyttäväksi
puheenvuoroksi asioista. Nautinnot taas ovat jotain sellaista millä
ihmiset hakevat täytettä siihen tyhjyyteen minkä he kokevat
ympärillään. Nautinto tuottaa ihmiselle alhaisiin tarpeisiin
perustuvan hyvänolontunteen, joka vie hetkeksi ihmisen mielen pois
elämänsä tyhjyydestä. Nautintojen hakeminen voi monesti myös
kertoa siitä, ettei ihmisen ajatustoiminta ole tarpeeksi vilkasta.
Monestikin nautintoriippuvaiset ovat aika tyhmiä ihmisiä.
Nautintojen kautta kuvitellaan, että maailma nähdään sen jälkeen
täysin uudenlaisena. Siinä haetaan pysyvyyttä vaikka olemuksensa
perusteella se ei voi olla mitään pysyvää. Tyydytys siis jotenkin
peittää tyhjyyden ainakin hetkeksi, minkä jälkeen aletaan
uudelleen hakemaan samanlaista tyydytystä. Tällaiset ihmiset siis
monesti elävät suoranaisesti nautinnosta. Näin monesti tulevat
riippuvaiseksi erilaatuisista nautinnoista. Kun nautintoihin
liitetään politiikka on kokonaisuus vielä moninkertaisesti
pahempi. Se on pahempi, koska ideologisessa nautinnossa yhdistyy
kaksi toiminnan ulottuvuutta, joihin ihmiset suhtautuvat kaikkein
fanaattisimmin. Ja miksi sitten ihmiset yhdistävät monesti
poliittisen suuntauksen ja elämäntapansa? Monilla ihmisillä on
tapana kuvitella, että he toimivat ja ajattelevat täysin
yhdenmukaisella tavalla. Tuo on kuitenkin varsin harvinaista ja
siihen on Suomessa pystynyt ehkä vain Pentti Linkola. Ihmiset ovat
nautinnonhaluisia ja sen takia ajattelutoiminta rajoittuu pienen
ihmisten piirin sisään, jota edustaa esimerkiksi Pentti Linkola.
Ideologisia nautintoja haettaessa politiikka määrittää
elintapoja. Mielestäni politiikan ei tulisi puuttua ihmisten
yksityiselämään, koska politiikka ei olemuksellisesti ole
sellainen instituutio, joka kuuluisi ihmisten yksityiselämään. Se
ei siis ole muodoltaan yhteismitallinen ihmisten tapojen ja maneerien
kanssa. Ihmiset elävät siis jonkinlaisen nautinnon hakemisen
kautta, monilla jokin määrittää kaikkea tarpeentyydytystä: se
voi olla esimerkiksi alkoholi, huumeet, muut päihteet, ruoka tai
esimerkiksi kikkeli ja pimppa. Näitä nautintoja etsiessään
ihmiset unohtavat täysin henkiset tarpeensa, joiden muoto määrittyy
monesti alempien tarpeiden sublimoinnista. Ihmiset omaksuvat
kokonaisvaltaisia ideologioita kuten vaikkapa kasvissyönti tai
sosialismi omasta elinympäristöstään. Tällä tavalla
yhteiskunnallisen ideologian ja nautintojen piirin yhdistäminen
perustuu jonkinlaiseen holismiin, joka ei missään nimessä ole
kovinkaan myönteinen suuntaus ainakaan yhteiskunnan kannalta.
Ideologinen nautinto-aate kehittyy etenkin kiinteissä yhteisöissä,
joissa vaihdetaan paljon ajatuksia, se ilmenee etenkin työpaikoilla
ja politiikassa. Nämä mukautumat ovat tietynlaisia adaptiivisia
käytäntöjä. Kun ajatellaan muita syitä sille, miksi
ideologioiden ei tulisi määrittää nautintoja tullaan jo edellä
mainittuun, eli siihen, että elämän ja politiikan ei tulisi kuulua
toisiinsa. Ideologia ei siis voi luoda pohjaa maailmalle, koska
loppujen lopuksi ihmisen yksityiselämä vaikuttaa suuremmin siihen
miten ihminen kokee maailman. Yksityiselämä ja politiikka ovat
erillisiä. Tämän ei kuitenkaan tule tarkoittaa sitä, että
tyydyttäisiin jonkinlaiseen kaksinaismoralismiin poltiitikkojen
keskuudessa. Tämä vain tarkoittaa sitä, että ihmiset voivat elää
suhteessa toisiinsa ja luontoon täysin eettisesti ilman, että jokin
poliittinen suuntaus tai instituutio pakottaa heitä toimimaan näin.
Tämä elämäntavan ja politiikan erottava suuntaus vain pyrkii
siihen, ettei poliitikoista tulisi liian fanaattisia ja toisten
mielipiteitä näkemättömiä. Elämäntapaintiaaneja kyllä
tarvitaan, mutta heidänkään ei välttämättä tulisi leiriytyä
aivan täysin tavallisten ihmisten keskuuteen. Monet journalistit
esimerkiksi hakevat ideologista nautintoa sen kautta, kun saavat
tuoda lehdessä esiin kirjoituksiaan, jotka sisältävät
jonkinlaisia ideologisia heittoja. Ideologisena nautintona tehty
lehtikirjoitus ei loppujen lopuksi ole minkäänlainen hyvä
kirjoitus, koska eri tavalla ajatteleva ei varmaankaan lähde
muuttamaan käsityksiään asioista, ihmisestä ja maailmasta vaikka
joku pikkutoimittaja paasoaa tuhannen kerran samaa ajatustaan eri
kirjoituksessa ihmisten luettavaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti