Lasten ja nuorten kasvatuksessa tulisi
aina korostaa oikeudenmukaisuuden ja oikeaoppisen jaon periaatteita.
Siinä on arvostettava toisia aina enemmän kuin omaa minää. Se on
jonkinlaista jalouden rakentamista, jonka ansiosta ihmisiä voidaan
oikeimmilla periaatteilla arvostaa ja asettaa arvostelman kohteeksi.
Jalous tarkoittaa pyyteettömyyttä, omanvoitonpyyteen puuttumista,
toisten huomioimista, oikeudenmukaisuutta ja yhteisten päämäärien
edistämiseen pyrkimistä omien tavoitteiden sijaan. Sen takia
koulussa tulisikin opettaa tavallisen historian opetuksen ohessa
jonkinlaista jalouden historiaa, mistä lapset saisivat esikuvia
opiskelulleen, tulevalle työskentelylle ja muulle siitä seuraavalle
elämälle. Lapsi tai nuori tulee oikeudenmukaiseksi ja jaloksi, kun
hänet altistetaan tietyille tilanteille, mutta kuitenkin on tietysti
selvää, että henkilön jalous riippuu myös hänen
geeniperimästään ja siitä millaisia valmiusalttiuksia hänellä
on. Kotikasvatuksen tärkeä päämäärä on lapsen avoimeksi
tekeminen koulutusta ja opetusta varten. Lapsi on utelias ja
oppimiskykyinen minkä takia noita ominaisuuksia tulisi ruokkia koko
ajan enemmän ja enemmän. Kasvatuksen tehtävä siis on
opillisuuteen liittyvän uteliaisuuden ylläpitäminen. Painopisteen
tulisi tietysti olla ensisijaisesti lukuaineissa, vaikka kuitenkaan
esimerkiksi säännöllistä ulkoilua ei tulisi jättää huomiotta.
Sen jälkeen voi pohtia ihmisen muovaamisen etiikkaa, joka tarkoittaa
sitä, onko eettistä kehittää ihmisen synnynnäisiä taitoja tai
synnyttää ihmiseen jopa täysin uudenlaisia ominaisuuksia.
Pitäisikö lapsi jättää ilman lähikasvatusta, vai onko se
tärkein asia, joka ihmisen kokonaisessa elämässä on? On varmaan
sanottava, että tällaiset eettiset rajat tulevat esiin siinä, kun
ajatellaan omaatuntoa ja kulttuurin tärkeimpiä periaatteita.
Kasvatus ei voi olla ihmisen puhtaan omantunnon ja kulttuurin
periaatteiden vastaista toimintaa. Eli kasvatukselle rajat muodostaa
ihmisen sisäisin käsitys oikeasta ja hyvästä, sekä myös sen
kulttuurisen ympäristön periaatteet, jotka rajaavat kasvattajaa ja
kasvatuksen kohdetta ulkoisesti. Kasvatuksen ja koulutuksen
perimmäinen yhteys muodostuu sen perusteella, kun kasvatuksessa
ihmisen mieltä avarretaan koulutusta varten ja koulutuksessa
hyödynnetään sitä ja tuotetaan kasvatettaville ominaisuuksia,
jotka tukevat jatkuvaa oppimista. Ihmisten muokkaamista miettiessä
on sanottava, että tuollaiseen pyrkivät toimenpiteet on aina
pyrittävä pohjallisesti perustelemaan kasvatettavalle tai
koulutettavalle. Siinä rajana on ihmiselle vähitellen iän kuluessa
kehittyvä autonomiantunne. Siinä on myös toimittava ilman
provinsiaalisia tarkoitusperiä, ja sen tavoitteena voi olla vain
onnellisuus ja inhimillinen hyvä. Jo varhaiselta iältä alkaen
lasten koulutuksessa tulisi korostaa tieteen perimmäisiä menetelmiä
ja etiikkaa. Samalla lapsille tulisi opettaa loogisesti formuloitua
tieteen kieltä, jotta he tietäisivät sen, mikä on perustavin
taso, jossa tieteellisiä arvostelmia voidaan tehdä. Lapsia ei pidä
vähätellä, vaan heille tulisi jo varhaisessa vaiheessa filosofian
ja elämänkatsomustiedon opetuksen myötä opettaa perustavia
tietoja tieteen perimmäisestä luonteesta ja sen erilaisista
sovellutuksista. Lukion ja yliopiston ei enää tulisi olla
minkäänlaisia peruskoulun periaatteiden mukaisia oppilaitoksia ja
lapsia tulisi jo varhaiselta iältä alkaen opettaa itsenäiseen
työskentelyyn ja oppimiseen. Lapsien tulisi myös jo varhaiselta
iältä alkaen tehdä nykyistä suurempia opinnäytetöitä, joka
auttaisi siinä kun lapsille pyritään opettamaan tieteen menetelmiä
ja etiikkaa. Esseiden kirjoittaminen on paras tapa siinä, kun
lapsille pyritään opettamaan itsenäisen päättelyn ja tieteen
perustavimpien menetelmien periaatteita. Koulutuksen uudistuksesta
puhuessa on sanottava, että kaikilla koulutuksen asteilla on
itsenäistä työskentelyä ja aiempaa suurempia kokonaistöitä
korostettava tärkeimpinä asioina, joilla koulutusta hahmotetaan.
Lukiot tulisi yksityistää ja ne tulisi sitä myöten irrottaa
valtakunnallisesta opetussuunnitelmasta ja niiden tarjoamia kursseja
tulisi alkaa muuttamaan yhtenäisiksi kokonaisuudeksi, siten että
joissakin lukioissa voitaisiin opettaa esimerkiksi humanismin
periaatteita ja humanistisia aineita. Toisissa kouluissa voitaisiin
opettaa esimerkiksi kieliä, ja luonnontieteellisiä aineita,
musiikkia ja taidetta korostavia lukioita meillä jo on. Kuitenkin
profilointi tulisi tehdä selkeämmäksi yhteiskunnan jäsenille.
Myös se, että nämä lukiot eivät enää olisi yhden
opetussuunnitelman mukaan toimivia laitoksia, voisi mahdollistaa sen,
että lukiot voisivat tarjota paljon nykyistäkin enemmän kursseja
erikoistumisen aiheesta. Lukioilta tulisi ottaa pois sen nykyinen
nimeke ”yleissivistävä oppilaitos”, ja lukioiden tulisi olla
vain jatko-opintoihin valmentavia kouluja, joissa tärkeimmäksi
tavoitteeksi asetetaan akateemisiin (ja toisten osalla
käytännöllisiin) opintoihin valmistautuminen. Kuitenkin
opiskelumotivaation ja arvottamisen kyvyn lisäämiseksi nuorille
tulisi lukiossa filosofian ja elämänkatsomustiedon ohessa opettaa
arvojen asenteiden ja arvostelukyvyn kritiikkiä, jossa erilaisia
maailman hahmotustapoja vertaillaan ja pyritään kaikkein korkeimman
asteen tavoittavaa päättelyä kohti. Opettajina kursseilla voisi olla
esimerkiksi erilaisten alojen lahjakkaita edustajia, jotka voisivat
antaa nuorille kuvaa maailman hahmotustavoista ja miten ne
vaikuttavat toisiinsa ja minkälaisia seurauksia niillä voi olla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti