Suoruus tarkoittaa tapaa kohdata asiat
ja ihmiset yhdenmukaisella suoraviivaisella tavalla. Siinä
katsotaan, että kaikki tieto kuuluu kaikille, ja jokaista
tiedonhaluista ihmistä tulisi auttaa, ja kommunikaation kaikkien
osapuolten tulisi kaikilla hetkillä tukea toisiaan. Vastaavasti
epäsuoruus tarkoittaa tapaa kohdata asiat ja ihmiset yhdenmukaisella
kaartelevalla ja kommentointia kaihtavalla otteella. Siinä hyökätään
yhtä kohtaa kohtaan ja joko vaikenemisella tai asian suoraan
sanomisella poimitaan todellisuudesta yksi piirre, joka ei vastaa
totuuden kokonaisuutta. Kun mietitään ihmisten välisen
kommunikoinnin luonnetta, voidaan sanoa, että siinä annetaan
lausumia, jotka perustuvat kommunikoinnin pohjalla olevaan
asenneilmastoon. Asenne määrittää lausuman informaatioarvoa.
Informaatioarvo tarkoittaa sitä, miten kommunikoinnista voisi olla
apua ihmisten päämäärien etenemisessä. Se tarkoittaa myös
tuollaisen tiedon yleistettävyyttä – yleistettävimmällä
lausumalla on eniten informaatioarvoa. Tuollainen kommunikaatio ja
näkemyksien vaihto on siis etenkin tiedollista, sellaista, että
siinä jaetaan tiedollisia lausumia erilaisista asioista. Esimerkiksi
toiselle ihmiselle kivahdettu kommentti: ”Vitun läski!” on
täysin emotiivinen ja ei minkäänlaisia totuudellisia partikkeleja
sisältävä lausuma. Kuitenkin vaikka kohteena oleva ihminen olisi
läski on suurella tavalla todennäköistä, että hän tietää
läskiytensä itsekin ellei ole elänyt täydellisessä pumpulissa
elämäänsä. Näin ollen tuollainen lause on vain tunteen ilmaisu,
samalla tavalla voitaisiin kommentoida kohteen olevan yksilön
kaikkia piirteitä sanomalla ne vaikka peräjälkeen. Yksi ominaisuus
ei rakenna kokonaista kokonaisuutta. Ihmiset ilmaisevat
kommunikaatiossa tunteitaan, neuvoja, ohjeita, käskyjä, arvoja.
kysymyksiä ja teoreettista tai käytännöllistä tietoa. Tässä
ilmaisun pohjana oleva asenne määrittää sitä millaisen
kommunikaation lajin kautta keskustelua käydään. Monesti saattaa
olla niin, että samassa kommunikaatiossa mukana olevat ihmiset
voivat käyttää samassa keskustelussa useanlaisia kommunikaation
lajeja. Sanonnan lajeja ovat esimerkiksi: ”Saisinko”, joka on
kysymys; ”Annappa” tai ”anna”, joka on käsky tai kehotus;
”Mene tuosta vasemmalle”, joka on instruktiivinen; ”Vitun
läski!”, joka on emotiivinen; ”Periaatteet ovat tärkeitä”,
joka on arvollinen; ja ”Sartre ajatteli kaiken olevan pohjimmiltaan
merkityksetöntä”, joka on tiedollinen puheenvuoro.
Kommunikaatiota on tarpeen erotella sen takia, koska monesti
emotiiviset tunteenilmaisut monesti valtaavat alaa asialliselta
kommunikaatiolta. Voidaan sanoa, että jotkut ovat taipuvampia
emotiivisuuteen kuin toiset. Sen takia tällaisten ihmisten
kommenteista ei tarvitse nolostua ja vielä sekin on totta ettei
totuuteen suuntautuva ihminen ei yleensä edes huomaa tällaisia
alatyylisyyksiä. Kommunikaatiota on tarpeen tutkia myös sen takia,
koska se sisältää erilaatuisia asenteita. Vastoin sitä kuinka
luullaan, niin esimerkiksi käskyt ja emotiiviset tunteenilmaisut
eivät kuulu suoraan kommunikaatioon, koska niiden piirissä ei oteta
huomioon ihmisen kokonaisuutta ja ei kuulla kohteliaisuuden normien
sanomaa eri asioiden soveltuvuudesta ja kunniallisuudesta.
Emotiivisuus ja käskyttäminen ovat siis etenkin epäsuoraa
kommunikaatiota, koska ne kiertävät ihmisen kokonaisuuden ja tuon
kokonaisuuden integriteetin. Epäsuora kommunikaatio jota voitaisiin
nimittää myös epätarkaksi kommunikaatioksi perustuu suuressa
määrin tunteisiin ja erilaisten tunteiden komplekseihin. Siinä
järjen toiminta on merkityksetöntä ja sen takia suuri määrä
näistä tunteenilmaisuista ja käskyistä jääkin sellaisissa
ihmisissä, jotka suhtautuvat kommunikaatioon järjellä, täysin tai
ainakin osittain huomiotta. Kuitenkin on selvää, että tuollainen
kommentointi jää mieleen, joten se voi herättää myös
tiedollista ihmetystä, mikä on kuitenkin aiheetonta siinä
mielessä, että se perustuu pelkästään tunneilmaisuun.
Epäsuorassa kommunikaatiossa ihmisen kokonaisuus kierretään ja
annetaan vihjeitä joidenkin asioiden olemassaolosta tai joidenkin
asioiden tekemisen tarpeellisuudesta. Siinä ei siis anneta eksakteja
ja täsmällisiä tiedollisia imperatiiveja. Suora kommunikaatio
palvelee etenkin tietoa ja täsmällistä ja tarpeellista tiedon
vaihtoa. Suoran kommunikaation lausumien asenteita ovat siis etenkin
arvollisuus, tiedollisuus, ohjeet ja kysyminen. Suora kommunikaatio
palvelee järkeä. On siis selvää, että ihmisten kokonaisuus ja
rakenne määrittävät sitä, millä tavalla he kommunikoivat.
Lasten ja nuorten parissa toisten ihmisten haukkuminen saa suuremman
merkityksen kuin aikuisiällä, koska he eivät yleensäkään tiedä
mitään siitä millaisista asioista he todella kokonaisuutena
koostuvat. Pitäisi pyrkiä sellaiseen kommunikaatioon, joka ei poimi
yksittäistä piirrettä ihmisestä, vaan suhtautuisi häneen
kokonaisuutena tai vaihtoehtoisesti ei ottaisi minkäänlaista kantaa
kommunikaation osapuolen persoonaan ja minuuteen. Tätä voidaan
opettaa lapsille ja nuorille sillä tavalla, että aineiden opetusta
pitäisi yhtenäistää, ja tiedon yleisarvollisuutta ja
riippumattomuutta tulisi korostaa. Myöskin tulisi suhtautua
opettajien puolelta ehkäisevästi siihen, että luokassa syntyisi
jonkinlaisia sosiaalisia hierarkioita, jotka varmasti altistavat
heikoimmat masennukselle, kiusaukselle ja ujoudelle. Erilaisilla
rooliharjoituksilla tulisi mahdollistaa se, että oppilaat eivät
aseta toisiaan arvojärjestykseen sosiaalisten tykkäämisten
perusteella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti