Arvo tarkoittaa jotakin asiaa kohtaan
suunnattua arvostuksen tunnetta, joka materialisoituu muotoonsa sen
myötä kun ihmiset kokevat arvostavansa joitain asioita.
Arvostettava asia voi olla esimerkiksi kirjat, vaimo, lapset, perhe,
suku, lemmikit tai viina. Arvoihin suuntautuva mieltymys lisää
usein ihmisen riippuvaisuutta jotain kohteena olevaa asiaa kohtaan.
Arvot tunnistetaan tunteella ja ne asettuvat järjestykseen ja
arvoasteikkoon sen myötä miten jaloja tunteita ne sisältävät.
Joku voisi sanoa, että paras arvo olisi sellainen, joka on helpoiten
yleistettävissä ihmisten enemmistön tarpeisiin, mutta tämä ei
kuitenkaan vielä tarkoita sen myöntämistä, että objektiivisia
arvoja voisi olla olemassa. Oikeimmat arvot ja niiden aiheuttajat
arvotunteet ovat ehkä parhaiten yleistettävissä sen myötä kun ne
muuttuvat tunteesta järjen ja järjellisyyden käsiteltäväksi.
Yleistettävin arvotunne, joka voi olla myös ihmisten tunteissa
merkittävimpiä arvoja muuttuu siis tietynlaisen
post-tunnepitoisuuden alasta prejärjellisyyden tasolle. Ihmiset
perustavat arvonsa tunteisiin, koska ihminen ei ole kauttaaltaan
järjellinen eläin. Arvot siis perustuvat arvotunteisiin, mutta
järki on tunteen suhteen korkeimmalla arvojen tasolla. Arvoilla on
siis tietynlaiset rakennetasot, jotka saavat sisältöään arvojen
kokemisen kautta. Rakennetasot näyttävät ilmenevän lähes
samalaisina ihmisten keskuudessa. On kuitenkin sanottava, että
tunteisiin perustuva arvojen kokemisen tapa on parempi kuin järjen
kautta aktivoituva, koska siinä vain muisteltaisiin arvojen
kokemista. Tietysti myös suurisieluisempien on pyrittävä antamaan
esimerkkiä rahvaalle siitä, miten arvoja tulisi kokea. Siitä
voitaisiin saada tietoa esimerkiksi sillä tavalla, että
tarkasteltaisiin heidän arvotunteitaan niiden seurauksen kautta ja
sen jälkeen pyrittäisiin saamaan tietoa siitä rakenteesta, jonka
avulla he ovat arvojaan kokeneet. Poikkeusihmiset kokevat aina
arvonsa vahvempina ja sen takia heidän arvottamisen menetelmänsä
on hienolaatuisempi kuin tavallisilla ihmisillä. Kuitenkaan
erilaisten asioiden havaitsemisen perusteella ihmisiä ei saisi
väheksyä mihinkään suuntaan, vaan on kuitenkin samalla
muistettava se arvojen arvotusjärjestelmä joka kuitenkin aina on
tavallisella täysikasvuisilla ihmisillä. . Arvot saavat alkunsa
mieltymyksen tunteesta, jonka joku arvo herättää. Kuitenkin arvot
voivat perustua myös esimerkiksi velvollisuuden ja kunnollisuuden
tunteisiin. Varsinaiset alempien tasojen arvojen herättämät
arvotunteet eivät ole suoranaisesti minkään arvoisia, niitä vain
tarvitaan joissain yhteyksissä. Objektiivinen arvo tarkoittaa jotain
jonka voi todistella järjellä. Siinä pitää kysyä sitä, mikä
järjen muoto voi olla sellainen, että se voisi sopia arvojen
tunnistamiseen. Subjektiivisuus tarkoittaa yksilökeskeisyyttä ja
yksityistä päättelyn muotoa, jota ei voida todistaa järjellä ja
jota ei voida yleistää koskemaan järjellisyyden aluetta.
Subjektiivisuus siis perustuu mielipiteeseen, eli se on tietynlainen
mielen ailahdus, joka liikkuu sijoillaan. Objektiivisuus sitä
vastoin tarkoittaa menetelmää, jossa niin sanotusti ”katsotaan
ulos”, se siis tarkoittaa jotain havainnoitavan asian kaltaista. Se
on jotain mikä näkyy ja joka voidaan tunnistaa. Objektiivisuudessa
suhtaudutaan arvoihin vastaanotettavana tietona, joka perustuu
etenkin järkeen. Objektiivisuudessa korostuvat siis asiallisuus ja
kategoriallisuus. Se on myös jotain, minkä avulla voidaan ainakin
näennäisesti tulkita arvojen järjellisyyttä. Järjelläkin on
muotoja siitä riippuen kuka käyttää järkeä, mielestäni siis
järjellisyyttä ei voida yleistää yhden mukaiseksi, koska
järjellisyys ei ole tasalaatuista. Jotkut erittäin sivistyneet,
koulutetut ja kokeneet ihmiset voisivat varmaan kuitenkin olla
antamassa esimerkkiä järjen käytöstä. Intersubjektiivisen
näkökulman mukaan kaikki ei ole yksityistä. Se poikkeaa
subjektiivisuudesta siten, että se on vähemmän yksityinen tapa
lähestyä asioita, ja objektiviisuudesta siten, että se katsoo
subjektin oman tulkinnan arvokkaammaksi kuin yhteisölliset
yleistettävyydet, joita objektiivisuus hyödyntää.
Intersubjektiivisuuden mukaan subjektien välillä on yhteyksiä. Sen
mukaan tuo tiedollinen yhteys muodostaa tiedollisten ominaisuuksien
yhteenliittymän, jolloin propositioita voitaisin yleistää myös
intersubjektiivisena arvojen kokemisen tapana. Voitaisiin tunnistaa
tuo yhteys sen avulla kun toisaalta vertaillaan omaa päättelykykyä
toisiin ja toisaalta pyritään saamaan yhteys arvoista niihin
suuriin taiteen, tieteen ja kirjallisuuden saavutuksiin, joita
esi-isämme ovat ajan saatossa tuottaneet keskuuteemme. On vielä
sanottava siitä, kuinka arvot voitaisiin kokea yhtenäisesti ja
ihmisten parissa intersubjektiivisuuden näkökulman kautta. Ne
ominaisuudet jotka pysyvät muuttumattomina arvojen tulkinnassa
liittyvät monesti siihen, millä tavalla ne ilmenevät, sen sijaan
että siinä tunnistettaisiin aina valmiina se, mikä ilmenee.
Arvojen muoto on siis monesti samanlaatuista historian saatossa,
mutta niiden sisältö voi muuttua koskemaan jotain erilaista asiaa,
kuin mikä on ollut noiden arvojen merkitys aiemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti