Olli von Becker, yhteiskuntatieteiden maisteri
27.4.2015
Bioetiikan ja oikeusfilosofian teoreettiset ja
käytännölliset perusteet
1. Lähtökohdat
Väitöskirjani tyyppi on
monografia, eli se tulee koostumaan pelkästään itseni kirjoittamista osista,
jotka on tarkoitus esitellä yhtenäisen väitöskirjan muodossa.
Väitöskirjan
toteutukseen olen varannut aikaa noin kaksi vuotta, josta ajasta noin vuosi menee
lähdemateriaaliin perehtymiseen, mutta samanaikaisesti teen valmistelevia töitä
väitöskirjaa varten, ja toinen vuosi varsinaiseen aktiiviseen kirjoittamiseen
ja kritiikkiin.Eli väitöskirjan tulisi olla valmis viimeistään syksyllä 2017.
Rahoitusta minun on tarkoitus hakea mm. Koneen säätiöltä, minulla ei siis vielä
ole myönnettyä rahoitusta, mutta uskon sen saavani. Jos en saa rahoitusta
Koneelta, tulen käyttämään hyväkseni muiden vastaavanlaisten yhteisöjen
tarjoamaa rahoitusta.
Tutkimusmenetelmistä
ja aineistosta minun on sanottava, että menetelmänäni tässä työssä on etenkin
katsoa soveltavan etiikan kehittymistä normatiivisen etiikan teorioiden ja
niiden näkemistavan kehittyessä ja samalla katsoa etiikan käytännönmukaisuuden
kehittymistä. Teoreettis-metodologisista lähtökohdista minun on sanottava, että
lähtökohta on etenkin normatiivinen etiikka ja sen saamat uudenlaiset
tulkinnat.
Aiheeseen
liittyvästä aiemmasta tutkimuksesta on sanottava se, että se on keskittynyt
etenkin anglomaihin, ja merkittäviä aiempia teoreetikoita ovat etenkin Peter
Singer, joka on julkaissut mm. kirjan Animal Liberation, jossa hän käsitteli
uudenlaisella tavalla eläinten oikeuksia ja kehitti uutta omanlaistaan tapaa
soveltaa utilitarismia etiikkaan. Singer on julkaissut myös mm. kirjan
Practical Ethics, jossa hän käsitteli luonteenomaisella tavallaan soveltavan
tai käytännöllisen etiikan kysymyksiä. Singer on myös editoinut toisten
soveltavien etiikkojen kanssa julkaisemansa kirjan Applied Ethics, jossa
tuodaan esiin myös vaikeampia soveltavan etiikan kysymyksiä ja uudenlaisia
vastauksia niihin. Muita etiikan teoreetikkoja jotka kirjoittavat tuossa
teoksessa ovat mm. Derek Parfit ja utilitarismin perustajana pidetty John
Stuart Mill. Yksi merkittävä soveltavaan etiikkaan liittyvä kirja ja
lähdemateriaali on Wanda Teaysin, John-Stewart Gordonin ja Alison Dundes
Rentelnin kirja Global Bioethics and Human Rights, jossa käsitellään
merkittävällä tavalla soveltavan etiikan alalajia bioetiikkaa ja sen
soveltamista globaalille asioiden hoitamisen asteelle. Stephen Holland on
kirjoittanut kirjan Bioethics – a philosophical introduction, jossa hän
käsittelee uudella ja lähestymiselle helpolla tavalla bioetiikan kysymyksiä ja
niiden liittymistä perustavimpaan filosofiaan. Tony Fitzpatrick soveltaa
etiikkaa käytännönmukaisiin kysymyksiin kirjassaan Applied ethics & social
problems. Fitzpatrick käsittelee normatiivista etiikkaa ja pyrkii soveltamaan
sitä siinä sellaisiin moraalisiin kysymyksiin, jotka käsittelevät syntymää, yhteiskuntaa
ja kuolemaa. RF Chadwickin Encyclopedia of applied ethics on myös ollut
itselleni hyvin merkittävä tiedon edistäjä, kuten myös Hugh LaFolletten Ethics
in practice. Yksi tärkeä aiemman tutkimuksen materiaali on Andrew I Cohenin
Contemporary Debates in Applied Ethics, jossa hän tarkastelee helppotajuisella
tavalla soveltavan etiikan kysymyksiä. Muutenkin Cohen on yksi merkittävä hahmo
soveltavan etiikan aiemmassa tutkimuksessa. Birgitta Forsman kirjoittaa
bioetiikasta, uskonnollisesta etiikasta ja etiikasta ylipäätään esimerkiksi
kirjassaan Gudlös etik, joka on merkittävä lähdeteos. Kotimaisesta
tutkimuksesta on mainittava etenkin Matti Häyry ja Heta Gylling ja etenkin
heidän varhainen kirjansa Rakasta, kärsi ja unhoita, jossa he käsittelevät
etenkin aborttia ja eutanasiaa kirjan julkaisemisajankohdalle radikaalilla
tavalla. Muutenkin kotimaisista teoreetikoista etenkin Häyry ja Gylling ovat
tärkeässä asemassa ja he ovat julkaisseet paljon soveltavaa etiikka
käsitteleviä kirjoituksia ja kirjoja. Kuriositeettina on mainittava soveltavaan
etiikkaan liittyvä kotimainen kirja, joka on Markku Myllykankaan ja Päivi
Räsäsen keskustelukirja Mitä maksaa ihmishenki, joka liittyy läheisesti
soveltavan etiikan kysymyksiin, kuten esimerkiksi eutanasiaan. Käsittelemiäni normatiivisen
etiikan teoreetikoita ja klassikoita ovat etenkin Bentham, Mill, Aristoteles,
Macintyre ja Kant.
Tutkimukseni tavoitteista on mainittava, että
tavoitteeni on etenkin uudella tavalla pyrkiä löytämään ratkaisuja soveltavan
etiikan kysymyksiin tarkastelemalla soveltavan etiikan perusteita ja
käytäntöjä. Tarkoitus on etenkin kosketellla niitä asioita, jotka liittyvät
siihen, kun jokin normatiivisen etiikan teorioista valitaan sovellettavaksi
käytäntöön ja miten noita teorioita sitten lopulta saatetaan käytännönmukaiseen
muotoon. Tarkoitus on tutkia sitä, mitä käytäntö ja teoria merkitsevät
soveltavalle etiikalle ja siinä on tarkoitus ottaa huomioon nämä kaksi
soveltavan etiikan valintatilannetta. Tarkoitus on myös tutkia sitä, mitä
käytäntö ja teoria merkitsevät soveltavalle etiikalle siinä kun soveltavan
etiikan mukainen toiminta muovaantuu yhteiskunnassa ja saamme uudenlaisia
tapoja suhtautua erilaisiin kyselyttäviin asioihin, jotka koskevat soveltavaa
etiikkaa tai käytännöllistä etiikkaa.
2. Mitkä
ovat soveltavan etiikan kysymyksiä
Soveltava etiikka tarkoittaa sitä etiikan osa-alueen
alalajia, joka pyrkii löytämään tilanteeseen sopivat periaatteet eettiselle
harkinnalle ja arvottamiselle. Soveltava tarkoittaa nimenomaan sellaista
asennetta, jossa eettisiä teorioita pyritään mukauttamaan sellaisiin
mahdollisesti uudenkaltaisiin tilanteisiin, joita ei ole otettu huomioon siinä
kun teorioita on ensimmäistä kertaa luotu. Soveltava etiikka ja sen alalaji
bioetiikka tarkoittavatkin nimenomaisesti sitä etiikan soveltamista, jossa
otetaan huomioon senkaltaiset edistysaskeleet tieteen ja etenkin lääketieteen
ja biologian alalla, jotka voivat olla muuttamassa eettisen subjektin
näkemistapaa etiikan ja muiden tieteiden sisällä. Lääketiede on ollut
kehittyvin tieteenala viimeisen sadan vuoden aikana, ja sen kehittymisen myötä
ihmisen tarkastelutapa on muuttunut yleisesti yhteiskunnan sisällä. Myös koko
ajan kehittyvä tieto siitä, millainen ihmisen biologia on, on muuttanut ihmisen
käsittelyä myös ihmistieteiden sisällä, johon filosofia ja filosofinen
etiikkakin voidaan helposti laskea. Soveltava etiikka koskee sitä eettisten
periaatteiden kokoelmaa, jossa käsitellään inhimillistä ihmiselle kuuluvaa
hyvää sen kaltaisten periaatteiden läsnäollessa, joka ottaa huomioon muuttuvan
ihmisen ja tiedon lisääntyessä kehittyneen ihmisen ja siten se on liitteessä
moniin tieteen aloihin, jotka koko ajan toimiessaan muuttavat käsitystä
ihmisestä ja käsitystä ihmiselle kuuluvista oikeuksista.
Soveltavan etiikan kysymyksiä ovat esimerkiksi kysymys ympäristöpolitiikan oikeimmasta suunnasta. Miten voitaisiin mahdollisimman monenlaisissa tilanteissa huomioida luonto ja se mitä on olla hyvä ympäristölle. Siihen liittyvät sekä ihmisten kulutustottumukset että myös liike-elämän toiminta, koska liike-elämä on merkittävällä tavalla vaikuttamassa ihmisten kulutustottumuksiin ja siihen, miten ihmisillä on taipumusta suhtautua ympäristöön ja luontoon. Ympäristöetiikka siis on soveltavan etiikan alalaji ja siinä kysytään siis sitä, millä tavalla ihmisten tulisi toimia, jotta he voisivat olla mahdollisimman hyviä luonnolle.
Soveltavan etiikan kysymyksiä ovat esimerkiksi kysymys ympäristöpolitiikan oikeimmasta suunnasta. Miten voitaisiin mahdollisimman monenlaisissa tilanteissa huomioida luonto ja se mitä on olla hyvä ympäristölle. Siihen liittyvät sekä ihmisten kulutustottumukset että myös liike-elämän toiminta, koska liike-elämä on merkittävällä tavalla vaikuttamassa ihmisten kulutustottumuksiin ja siihen, miten ihmisillä on taipumusta suhtautua ympäristöön ja luontoon. Ympäristöetiikka siis on soveltavan etiikan alalaji ja siinä kysytään siis sitä, millä tavalla ihmisten tulisi toimia, jotta he voisivat olla mahdollisimman hyviä luonnolle.
Yksi
soveltavan etiikan kysymys on kysymys ihmisten oikeuksista. Ja siinä kysytään
sitä, mitkä ovat ihmiselle kuuluvia oikeuksia, mutta etenkin oikeuksia sen
kaltaisissa tilanteissa, joissa voidaan nähdä oikeuksien toteutumisen olevan
puuttellista. Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi vankeus, sotatila,
sotavankeus ja pakolaisuus. Soveltava etiikka on ihmisoikeuksien kohdalla kiinnostunut
etenkin siitä, millaisissa tilanteissa ihmisiä kohtaan voidaan toimia väärin ja
siten, että siinä unohdetaan ne perustavimmat oikeudet, joita esimerkiksi
Yhdistyneet Kansakunnat pyrkii omissa periaatteissaan esiintuomaan.
Eläinten
oikeudet on yksi soveltavan etiikan kysymyksistä ja siinä pyritään kysymään
sitä, miten eläinten olisi saatava elää ja miten ihmiset voivat hyödyntää
eläinkuntaa omissa pyrkimyksissään. Yksi soveltavan etiikan teoreetikoista,
joka on edistänyt eläinten paremminkohtelua on Peter Singer ja hänen teoksensa
Animal Liberation, on tällä osa-alueella hyvin tunnettu. Onko ihmisten
esimerkiksi saatava minkkiturkkeja, kilpikonnakeittoa ja norsunluita, vai
ovatko nämä pyrkimykset sellaisia, että ne voisivat olla rikkomassa niitä
eläinten oikeuksia, joita esimerkiksi soveltavalla etiikalla on tarkoitus
tutkia. Soveltava etiikka siis huomioi tarkalla tavalla myös eläinten oikeudet
ja sen miten ne toteutuvat erilaisissa tilanteissa, yhteyksissä ja
yhteiskunnissa.
Soveltavan etiikan kysymys
on kysymys positiivisesta syrjinnästä. Positiivinen syrjintä tarkoittaa sen
kaltaista tilannetta, jossa esimerkiksi joihinkin asemiin ihmisiä valitessa pyritään suosimaan
sen kaltaisia ihmisiä, jotka kuuluvat johonkin ryhmään tai ihmisten alalajiin,
jossa tärkeänä pidetään nimenomaisesti juuri tuohon ryhmään kuulumista. On
varmaan tärkeää, että joihinkin päättäviin elimiin on tarpeellista saada
esimerkiksi naisia tai vammaisia. Myös koulupaikkojen jaossa voidaan pitää
tärkeänä, että esimerkiksi kulttuuriset vähemmistöt tulevat yhtä hyvin
arvioiduksi valinnassa, siinä siis pyritään huomioimaan ne eroavat ominaisuudet
ja tekijät, jotka voivat olla tekemässä erilaiseksi valintatilannetta niille
ihmisille jotka siihen osallistuvat. Nuo erilaiseksi tekevät tilanteet voivat
siis olla senlaisia, jossa kaikki ihmiset eivät tulisi yhtäläisellä tavalla
arvotetuksi, jos näitä esimerkiksi taustasta johtuvia erityispiirteitä ei
otettaisi valintatilanteessa huomioon. Mielestäni soveltavan etiikan kannalta on
sanottava, että positiivinen syrjintä on joskus oikein siinä mielessä, että se
voi tukea sitä, että kaikki ihmiset tulevat arvotustilanteissa huomioiduksi
tavalla, joka sopii heidän luonnolleen.
Soveltavan etiikan kysymys
on sellaiset toiminnat, jotka liittyvät liike-elämään ja yritysten toimintaan.
Tässä korostetaan sitä, että itsenäisillä yrityksilläkin tulisi olla
yhteiskuntavastuuta ja vastuuta siitä, miten niiden toiminta koskettaa ihmisiä
tai luontoa, jotka ovat jollain tavalla vaikutussuhteessa yrityksiin. Onko
esimerkiksi eettistä irtisanoa suuri määrä ihmisiä jossain tilanteessa
huomioimatta sitä, miten näiden irtisanottujen perheet vaikuttuvat tuosta
päätöksestä. Toinen ja ehkä tärkein asia tältä kannalta on se, miten yritykset
käsittelevät jätteensä ja saastuttavatko he toiminnallaan ympäristöä siten,
että siihen voitaisiin puuttua. Yksin ajankohtainen esimerkki tässä suhteessa
on Talvivaara oy, joka oli pari vuotta sitten merkittävästi esillä
suomalaisissa medioissa juuri näiden asioiden vuoksi.
Soveltavan
etiikan kysymys on ihmisten ja eläinten geenimuuntelu. Se siis koskee sitä
lääketieteen alalla tapahtunutta edistystä, jonka myötä ihmisten ja eläinten
ominaisuuksia voidaan muovailla lääketieteen tavoilla. Kysymys tässä on se,
onko hyväksyttävää, että ihmisiä tai eläimiä muovaillaan keinotekoisesti sen
jälkeen kun ne ovat ensin saaneet luonnolliset ominaisuutensa. Siinä voidaan
kysyä myös sitä, mitkä ovat geenimuuntelun vaikutukset, ovatko ne mahdollisesti
haitallisia ympäristölle, eläimille tai ihmisille. Yleisesti pääasiallisin
kysymys tässä kohdin on se, onko eettistä, että ihmisen annettua olemusta
muovaillaan keinotekoisesti sen jälkeen kun ihminen tai eläin on syntymässä
saanut omat luonnolliset ominaisuutensa.
Soveltavan
etiikan kysymys on kysymys elinsiirroista. Onko se eettistä, että ihmisen omia
elimiä lähdetään korvaamaan toisilta saadulla elimellä. Kysymys koskee sitä,
voidaanko ihmistä sanoa samaksi ihmiseksi, jos hänen elimensä eivät ole
alkuperäisiä. Kun äskettäin tehtiin jopa ensimmäinen päätransplantti, niin voi
hyvin kysyä sitä, ja käyttää esimerkkinä tunnettua laivankorjaus-esimerkkiä,
että onko erilaisilla osilla korjailtu ihminen sama ihminen kuin alussa ennen
kuin hänen osiaan on korjailtu keinotekoisesti.
Abortti
on yksi soveltavan etiikan kysymys ja siinä kysytään siis sitä, onko
syntymättömällä sikiöllä oikeuksia ja onko syntymätön lapsi ihminen ennen
syntymäänsä. Siinä kysytään siis myös sitä, onko odottavalla naisella
täydellinen oikeus ruumiiseensa, vai onko hän velvoitettu kantamaan lapsi
syntymäänsä asti sen takia, että syntymättömällä lapsella olisi suurempi oikeus
syntyä naisen kautta kuin että nainen voisi päättää syntymättömän lapsensa
syntymästä tai raskauden keskeyttämisestä abortilla.
Soveltavan etiikan kysymys
on myös kysymys eutanasiasta. Voiko ihminen halutessaan antaa ohjeen häntä
hoitaville tahoille, että hänen tulisi antaa kuolla, toisin sanoen, voiko
ihminen päättää siitä, ettei hänen elintoimintojaan tarvitsisi enää apukeinojen
avulla jatkaa. Tällä hetkellä eutanasia on laillista monissa eurooppalaisissa
maissa, joihin Suomi ei kuulu. Kysymys eutanasiasta koskee siis sitä, onko
ihmisellä oikeus omaan kehoonsa ja voiko hän päättää omasta kuolemastaan, jos
se esimerkiksi voisi olla paljon kivuttomampi ja vaivattomampi tapa kuolla kuin
varsinainen luonnollinen kuolema, johon voi sisältyä kipua ja tuskaa.
3. Mistä
teorioista soveltava etiikka on peräisin
Soveltava etiikka
käsittelee normatiivisen etiikan kysymyksiä uudessa mielessä ja pyrkii
soveltamaan niitä siten, että voitaisiin löytää tilanteeseen nähden sopivin
eettinen teoria ja periaatteiden kokoelma tai niiden yhdistelmä sovellettavaksi
tilanteeseen. Normatiivisen etiikan teorioita ovat velvollisuusetiikka
(deontologinen etiikka), utilitarismi ja hyve-etiikka. Velvollisuusetiikka,
jonka tunnetuin edustaja on saksalainen filosofi Immanuel Kant, kiinnittää
huomion toiminnassa tekojen oikeutukseen ja tekoon itsessään.
Velvollisuusetiikassa velvollisuus koetaan korkeampana päämääränä kuin
esimerkiksi seuraus tai ominaisuudet joiden avulla teko tehdään. Immanuel
Kantilta tulee tunnettu velvollisuuseettinen opinlause, kategorinen
imperatiivi, jonka mukaan ihmisen tulisi toimia vain siten, minkä hän voisi
toivoa tulevan yleiseksi laiksi, jota kaikki ihmiset noudattaisivat. Kategorisen
imperatiivin mukaan kaikkia ihmisiä tulisi kohdella päämäärinä, heitä ei siis
saa kohdella välineenä jollekin päämäärälle. Kategorisesta imperatiivista
voidaan kuitenkin kriittisesti sanoa, että kaikille pätevien yleisten
periaatteiden löytyminen ei aina vaikuta mahdolliselta, tai ainakin se
vaikuttaa vaikealta joissain olosuhteissa. Velvollisuusetiikka siis korostaa
toiminnan arvottamisessa toiminnan vaikuttimia ja toiminnan syiden oikeutusta. Velvollisuusetiikan
yksi alalaji on myös intuitionistinen etiikka, joka korostaa intuition
merkitystä siinä, kun etsitään oikeimpia ja kaikkiin tilanteisiin päteviä
periaatteita noudatettavaksi. Yksi intuitionistinen teoreetikko oli
skotlantilainen Aristoteleen tuntija WD. Ross, joka ajatteli, että ihminen
pystyisi intuitionsa avulla löytämään oikeimmat periaatteet, oikeimmat
mahdolliset moraaliperiaatteet noudatettavaksi. Intuitio on tässä tulkittava
jonkinlaiseksi tunnetta ja käytännöllistä järkeä yhdisteleväksi elimeksi, jonka
käytön avulla ihminen voisi löytää jotain perustavaa siitä, mikä on tulkittava
moraalisesti hyväksytyksi toiminnaksi. Ihminen ei siis saa tietoja moraalisesta
hyväksyttävyydestä tai kiellettävyydestä naturalistisesti ulkoisesta maailmasta,
vaan eettisyys on sisäänrakennettuna ihmisessä, ja intuitio on väline jonka
avulla tuo tieto moraalisesta pahasta ja hyvyydestä tulee ihmisen
havaittavaksi. Ihminen ei siis intuitionistien mielestä opi tietoa hyvästä ja
pahasta siten, että joku taho tai asia tekisi ne hänelle ulkoisien kanavien
kautta selväksi. Naturalististen ja empiiristen menetelmien tultua tieteessä
vallitseviksi usko intuitionistisiin teorioihin velvollisuusetiikan osana on
heikentynyt huomattavasti. Kuuluisan yhteiskuntafilosofi John Rawlsin
kirjassaan Oikeudenmukaisuusperiaate esittelemät kaksi periaatetta: Eron
periaate ja vapausperiaate voidaan katsoa kuuluvan velvollisuusetiikkaan. Vapausperiaatteen
mukaan kaikille ihmisille täytyy taata riittävän laajat vapaudet, niin etteivät
ne vaikuta toisten ihmisten samanlaiseen vapauteen. Eroperiaatteen mukaan vain
sellaiset taloudelliset erot ihmisten kesken ovat hyväksyttäviä, jotka auttavat
eniten kaikkein huonoimmassa olevien ihmisten tilannetta.
Hyve-etiikka tulee
alkuperäisesti Aristoteleen kirjasta Nikomakhoksen etiikka, joka korostaa
etiikassa hyveiden, paheiden ja ihmisluonteen koostumusta. Se korostaa siis
niitä luonteenpiirteitä ja ominaisuuksia, joita hyveellsellä ihmisellä
katsotaan olevan. Hyve-etiikan mukaisesti pyritään toimimaan jonkun
ominaisuuden, joita Aristoteles kutsui hyveiksi, mukaisesti. Hyveellä siis
tarkoitetaan taipumusta käyttäytyä ja tuntea tietyissä tilanteissa tietyllä
tavalla. Esimerkiksi jos ihmisellä on suurisieluisuuden hyve, hän käyttäytyy
anteliaasti ja reilusti sellaisissa tilanteissa, joissa esimerkiksi pitäisi
antaa palautetta toisille ihmisille heidän omasta toiminnastaan. Hyve-etiikkaan
kuuluu tavoiteltu teleologinen päämäärä siitä, mikä on ihmisen telos, eli
lopullinen päämäärä ja tavoite. Aristoteles uskoi, että hyvettä voi opettaa,
missä hänen näkemyksensä poikkesi merkittävällä tavalla Sokrateen vastaavasta
mielipiteestä, ja kasvatuksella ja hyveeseen harjaantumisella onkin keskeinen
merkitys hyve-etiikassa. Vain kokemuksella katsottiin, että ihmisen mieli
pystyisi tulemaan kohtuulliseksi, siten, että ihminen tavoittaisi hyveen, joka
on aina keskiväli kahden paheen välillä. Esimerkiksi hyveellisen käytöksen
matkimisella ei ole katsottu olevan hyveellisen toiminnan epiteettiä sen takia,
koska tuollainen toiminta ei ole luonnollista ja omista taipumuksista lähtevää.
Hyve-etiikkaa on Aristoteleen lisäksi edustanut tunnetuimmillaan Tuomas
Akvinolainen kirjassa Summa Theologiae ja nykypäivänä Alasdair Macintyre
kirjassaan After Virtue. Akvinolainen edusti itse kehittämäänsä luonnollinen
jumalan laki-teoriaansa.
Utilitarismi eli
seurausetiikka on nykypäivänä ehkä kaikkein yleisin eettisen arvottamisen muoto
ja sen kehittäjiä ovat etenkin John Stuart Mill ja Jeremy Bentham. Utilitarismin
alalajeja ovat hedonismi ja eudaimonismi. Hedonismissa pyritään nautinnon
maksimoimiseen ja eudaimonismissa onnellisuuden maksimoimiseen. Utilitarismissa
pyritään etenkin onnellisuuden ja hyödyn maksimoimiseen, mitä kuvataan
utiliteetin käsitteellä. Utilitarismissa siis verrataan seurauksen oikeutusta
ja pyritään toiminnalla maksimoimaan saavutettu utiliteetti. Utilitarismi
jakaantuu kahteen osa-alueeseen, joista toinen on tekoutilitarismi ja toinen
sääntöutilitarismi. Tekoutilitarismissa ajatellaan, että teko on oikea jos se
maksimoi saatavilla olevan utiliteetin eli hyödyn. Sääntöutilitarismissa
ajatellaan, että teko on oikea, jos se voi sopeutua sääntöön, joka maksimoi
saatavilla olevan utiliteetin. Utilitarismin alalajiiksi voidaan kutsua myös
kahden tason utilitarismia, joka tarkoittaa sitä, että teon ja sen seurausten
pohdintaa harrastetaan ennen teon suorittamista, mutta kuitenkin vetäydytään
lopulta käyttämään sellaisia periaatteita ja toimimaan sellaisten periaatteiden
mukaan, jotka näyttävät kyseisessä tilanteessa kaikkein varmimmilta ja
luotettavimmilta. Motiiviseurausetiikka on sellainen utilitarismin alalaji,
jossa tarkastellaan tekoon johtavia motiiveja ja pyritään arvottamaan jostain
motiivista johtuvia tekoja ja sen seurauksia siten, että tietystä motiivista
seuraavan teon on oltava ainakin yhtä hyvä tai parempi kuin vaihtoehtoisien
motiivien ohjaamista teoista syntyvien seurausten. Yksi erottelun tapa on myös
negatiivisen seurausetiikan ja positiivisen seurausetiikan välinen jaottelu.
Negatiivinen seurausetiikka pyrkii maksimoimaan sen asioiden tilan, ettei sen
mukaisten tekojen seurauksista koidu pahaa, ja positiivinen seurausetiikka
pyrkii maksimoimaan sen mukaisista teoista seuraavan hyvän asioiden tilan. Utilitarismia
voidaan tarkastella myös teleologisen, eli päämäärään suuntautuvan etiikan
mielessä. Samalla kun hyve-etiikka tarkastelee ihmisen luonnetta ja
ominaisuuksia ja sitä miten niistä voi koitua hyveellistä toimintaa,
utilitarismi tarkastelee sitä siten, että miten sen avulla voitaisiin saavuttaa
mahdollisimman hyvät seuraukset toiminnalle.
4. Normatiivisen
ja soveltavan etiikan sekä etiikan teorian ja käytännön vertailua
Normatiivinen ja soveltava ja teoria ja käytäntö,
ovat niitä soveltavan etiikan puolia, joiden tarkastelun avulla voidaan
hahmottaa sitä miten etiikan soveltava käyttö saa muotonsa. Soveltava etiikka saa
muotonsa tai ainakin teoreettisen alkuperänsä normatiivisista eettisistä
teorioista, ja nuo kaksi osapuolta edustavat teoriaa ja käytäntöä. Teorian ja
käytännön yhteyksistä on puhuttu filosofian keskuudessa vuosituhannet, mutta
mielestäni esimerkiksi Mao Tse Tungin kirjoittama essee Käytännöstä voi antaa
jonkinlaisen teoreettisen viitekehyksen myös etiikan normatiikan ja
soveltavuuden tarkasteluille. Kuitenkin Maon teoria on pelkästään yksi
mielipide, mutta mielestäni se voidaan esitellä tässä kohdin, koska tuossa Maon
esseessä tuodaan esiin yksi tapa suhtautua teorian ja käytännön suhteeseen. Maon
esseen mukaan tieto saa aina muotonsa sosiaalisesta käytännöstä, joka voi
tarkoittaa luokkataistelua, materiaalista tuotantoa tai tieteellistä kokeilua.
Voidaan sanoa, että soveltava etiikka saa myös muotonsa siitä, kun tilanteeseen
sovelletaan siihen soveltuvaa eettistä teoriaa. Esimerkiksi tilanteessa, jossa
lääkärin olisi kerrottava potilaalle vakavasta sairaudestaan, olisi
velvollisuusetiikan mukaan puhuttava totta ja kerrottava totuus, koska
valehtelua ei kategorisen imperatiivin mukaan voida käyttää toimittaessa
ihmisten kanssa, koska silloin
hyväksyttäisiin se tilanne, jonka mukaan kaikissa tilanteissa saisi
valehdella, mutta jos valehtelemisella tuossa tilanteessa saavutettaisiin
parempi lopputulos, voitaisiin toimia utilitaristisen seurauseettisen
periaatteen mukaisesti, joka sallisi tuossa tilanteessa valehtelun, koska
toiminnan lopputulos olisi valehtelemattomuutta parempi. Normatiivinen etiikka
pyrkii aina asettamaan normin toiminnalle, jonka avulla katsotaan hyvää
toimintaa voitavan säännöllistää ja järjestelmällistää. Normi tarkoittaa
toiminnassa tai ajattelussa vallitsevaa tapaa toimia yhdenmukaisesti ja
säännöllisesti joissain velvoittavissa tilanteissa. Normatiivinen etiikka
katsoo, että se voi ja sen täytyy löytää normeja eettiseen toimintaan, jotta
voitaisiin ylläpitää jonkinlaista eettistä toimintaa. Esimerkiksi Raamatusta
löytyvät Mooseksen lait velvoittavat ihmisiä yhdenmukaisten periaatteiden
mukaiseen toimintaan. Kuitenkin voidaan katsoa, että soveltava etiikka tuo myös
näihin normatiivisuuksiin oman vivahteensa, koska se korostaa myös sitä
yksilöllistä tilannetta ja tapahtumaa, jossa eettisen arvottamisen tulee
tapahtua. Voidaan katsoa, että jos normatiivinen etiikka edustaa normeja
toiminnalle, soveltava etiikka yrittää katsoa sen, miten hyvin nuo normit
sopivat sovellettavaksi tilanteeseen. Jossakin yhteydessä on puhuttu
kantanormeista, jotka voisivat lopulta olla sen kaltaisen toiminnan perusteina,
jossa tapahtuu myös vähempiarvoisten normien soveltamista käytännönmukaiseen
toimintaan. Voidaan katsoa, että jonkinlainen kantanormi olisi siinä, että
normatiivisista eettisistä teorioista pyrittäisiin löytämään sen kaltainen
teoria, joka sopii teoriaan ja sen myötä kantanormin mukaista toimintaa olisi
hyvän eettisen teorian löytäminen ja sen soveltaminen tilanteeseen. Ehkä vain
jotkin vanhakantaiset uskonnot ja niiden piirissä toimivat ihmiset ajattelevat,
että jokaiseen tilanteeseen sopisi jonkinlainen ennen tilanteen arvottamista
valittu jumalallinen eettinen teoria. Ehkä Tuomas Akvinolainen ja katolisen
kirkon piirissä vieläkin vallitseva ”luonnollisen moraalisen lain teoria” on
esimerkki tuollaisesta vanhakantaisesta arvottamistavasta. Jos kantanormin
mukaista toimintaa korostettaisiin voitaisiin etiikalle löytää sille todella
kuuluva merkitys ja etiikka voitaisiin käytännönmukaistaa, koska siinä
vallitsee nykyisinkin vielä vanhakantainen vetoaminen johonkin pelkästään
teorian ja vähempiarvoisten normien mukaiseen noudattamiseen, jossa ei
huomioida sitä tilannetta, jota eettinen arvotus yksilöllisesti koskee. Jos
etiikan piirissä saataisiin vallitsevaksi sellainen ajatus, että eettisiä
normeja pitäisi aina tarkastaa sen mukaan miten ne toimivat kyseisessä
tilanteessa, voitaisiin etiikka tuoda siihen käytännölliseen merkitykseen,
jonka vuoksi se on mielestäni yleensäkin olemassa.
Normi
on aina liian yleistävä periaate etiikan keskuudessa toimimiseen, koska se ei
ota huomioon kuin oman muotonsa teorian tuloksena. Ihmisen ja ihmiselle
kuuluvaan hyvään voidaan pyrkiä muutenkin kuin suoraan normatiivisesti
arvottamalla. Soveltava etiikka yleistää eettisen toiminnan itsensä mukana,
koska se ei yksipuolisesti pyri arvottamaan eettisiä tilanteita vain pelkästään
puhtaan teorian kannalta. Nykyaikana vanhakantaiset uskonnolliset periaatteet
tulisi unohtaa, ja onkin vain ihmisten vanhakantaisuuden ja tyhmyyden syytä,
että he äänestävät vieläkin eettisesti vanhakantaisia ja raamattuun tukeutuvia
ihmisiä parlamenttiin. Teorian ja käytännön, sekä normatiivisuuden ja
soveltamisen keskinäisen yhteyden korostamisella voitaisiin vanhakantaiset
uskontokunnatkin yhdistää yhden sekulaarin kansalaisuskonnon alaisuuteen. On
uskomatonta ajatella, kuinka paljon uskontokunnat saavatkin virtaa siitä, kun
ne voivat tuomita toistensa olemassaolon ja kutsua toisten kirkkojen uskovaisia
vääräuskoisiksi. Sen takia ei tulisi enää maallisessa elämässä lähteä
luonnollisten moraalilakien johdateltavaksi ja kuvitella, että minulla oleva
periaate etiikasta on ehdottomasti parempi kuin kaikkien muiden, mutta etenkin
”vääräuskoisten”. Kun eettisestä arvottamisesta tehtäisiin tilannehuomioivaa,
olisi silloin mahdollisuus myös johtaa tämä maallisen ja pyhän yhteisyys
uskontokuntiin ja tehdä niistä kansalaisuskonto, joka ei tuomitsisi
ensisijaisesti maallisia symboleita, vaan hyväksyisi sen, että jotain hyvän
elämän periaatteista voisi tulla myös toisten erilaisista kirjoista.
On
selvää, että eettinen teoria tulee testata käytännöllä, ja tuossa voidaan
hyödyntää ajatuskokeita eettisestä toiminnasta, ja tuo arvotus alkaisi
ensisijaisesti siitä, millaisessa tilanteessa eettinen arvotus tapahtuu ja
minkälaiset ehdot se arvottamiselle antaa. Esimerkiksi abortti on uskovaisten
mielestä väärin, koska he ajattelevat, että ei vielä ihmisen tasolla olevalla
sikiöllä on samat oikeudet kuin täysikasvuisella ihmisellä ja näin ollen
abortin suorittaja ja siihen luvan antava nainen syyllistyisivät murhaan.
Abortti voidaan katsoa
oikeutetuksi, koska naisella on oikeus omaan kehoonsa ja hänellä on myös oikeus
päättää siitä haluaako hän lapsen vai ei. Ekstriimeimmät tapaukset abortin
kohdalla ovat raiskatuksi tulleet naiset ja siksi lasta odottavat. Jotkut
uskonnolliset tahothan väittävät, että tuossakin tilanteessa naisen tulisi
niellä häpeänsä ja vain jatkaa raskautta ja lopulta synnyttää tuo raiskauksen
tuloksena tuleva lapsi. Varmaan tuo esimerkki on tarpeeksi osoittamaan sen,
miten kaukana uskonnollisesti ajattelevat tahot ovat soveltavan etiikan
periaatteiden ja kantanormin mukaisesta toiminnasta ja toiminnan
arvottamisesta.
5. Bioetiikan
ja oikeusfilosofian suhde
Bioetiikka tarkoittaa sellaisen moraalisen subjektin
tarkastelua, joka on muuttunut ja muuttuu koko ajan biologian ja lääketieteen
kehittyessä. Bioetiikka tarkoittaa siis sellaisen subjektin tarkastelua ihmisen
hyvän huomioiden, joka on muuttuva ja kehittyvä. Ihmisen ja subjektin
muuttuessa myös ne eettiset keinot ja kysymykset, jotka määrittivät etiikkaa
aiemmin on arvotettava uudelleen, ja huomioitava sellaisia asioita, joita
aiempi etiikka ei ole ottanut huomioon. Bioetiikka on siis soveltavan etiikan
alalaji ja se keskittyy etenkin lääketieteellä määritettävän ja ihmisen
biologiassa ilmenevän materiaalin eettiseen tarkasteluun.Bioetiikka on myös
kiinnostunut esimerkiksi bioteknologian, ihmistieteiden, politiikan,
lainmukaisuuden ja filosofian yhteyksistä.
Oikeusfilosofia
tarkoittaa oikeusjärjestelmää lakia ja oikeudenmukaisuutta tarkastelevaa filosofiaa.
Sen kysymyksiä on sellaiset kuten millainen on hyvä laki, mitä ovat
oikeusnormit, mikä määrittää lain, ja onko laki sosiaalinen sääntö tai
jonkinlainen oikeudenmukaisuudesta tuleva pakottava normi. Voidaan sanoa
yhteydessä bioetiikkaan ja soveltavaan etiikkaan, että kun bioetiikka pyrkii
asettamaan sääntöjä ja laajentamaan sitä eettisen arvottamisen potentiaalia,
joka teorioihin liittyy ja joita se soveltaa käytäntöön, niin oikeusfilosofia
tarkastelee sitä, mikä on etiikan suhde lakiin ja ovatko ne jotenkin
synonyymisia käsitteitä.
Bioetiikan
tarkastelemat kysymykset, kuten kysymys geeniterapian, kloonauksen,
elämänpidentämisen ja ihmisen geneettisen muuntelun oikeutuksesta ovat uusia
asioita yhteiskunnassa. Sen takia on tärkeää tarkastella sitä, miten
oikeusjärjestelmä suhtautuu niihin. Voidaan varmaan sanoa, että bioetiikka voi
antaa oikeusjärjestelmälle ohjeita siihen, miten näihin asioihin tulisi
suhtautua ja millainen asennoituminen niitä koskien voisi olla kaikkein
asianmukaisinta. On siis mielestäni selvää, että etiikalla on yhteys lakiin ja
oikeusjärjestelmään ja sen takia bioetiikkaa ja oikeutta tarkastelevaa
filosofiaa tulisi vertailla ja niiden yhtymäkohtia koetella. Oikeusfilosofia
kysyy mm. niin, että miten oikeudellinen validiteetti tulisi todentaa ja mitkä
ovat oikeusnormeja ja miten voimme määritellä toisillemme oikeusnormin. Tästä
nousee siis kysymys siitä, miten oikeusfilosofian on toimittava, jotta se voisi
ottaa huomioon bioetiikan. Lääketiede ja biologia ovat kehittyneimpiä tieteenaloja
ja sen takia nämä risteytyvät käsitykset ihmisen ruumiista ja sen
kohtelemisesta on otettava huomioon kun päätetään siitä, miten
oikeusjärjestelmän tulee toimia. Bioetiikka kuten sen emokäsite soveltava
etiikka tarkoittavat sen kaltaista eettisen arvottamisen metodia, jossa
käytännölle ja tilanteelle, jossa etiikkaa sovelletaan annetaan niille kuuluva
arvo. Vaikka on selvää, että lain tulee olla säännöissään normatiivinen, niin
sitä voidaan kuitenkin sen yhteydessä tarkastella, että kuinka se ottaa huomioon
sen, että oikeuden käsitteiden on muovauduttava etiikasta ja nimenomaisesti
sellaisesta etiikan muodosta, joka ottaa huomioon oikeuden toiminnan
käytännönmukaisimmassa mielessä. Oikeuden muovaaminen paremmin
oikeudenmukaisuuden periaatteet huomioivaan muotoon on tärkeä pyrkimys kaikille
bioeetikoille ja sen takia tulisi tutkia sitä, miten uusia asioita koskeva
ajattelu tulisi sisällyttää mukaan siihen prosessiin, jonka myötä maahan
säädetään lakeja. Suomessa on jo käytössä lainvoimaisena abortti, mutta voisi
sanoa, että myös sellainen ihmiselämään liittyvä kardinaalitoimenpide kuten
eutanasiakin tulisi hyväksyä, ainakin sellaisissa tapauksissa, joissa ihminen
on antanut hyväksynnän elintoimintojensa lopettamiseen esimerkiksi ilman sitä
koituvan suuren kivun vuoksi. Mielipiteitä on muovattava siihen suuntaan, että
bioeettinen tieto voitaisiin hyväksyä sen päätellyn osaksi, joka kuuluu siihen
prosessiin, jossa maahan luodaan lakeja. Kaikkien bioeetikkojen tulisi
osallistua keskusteluun siitä, miten tietoa bioetiikasta voitaisiin tuoda
niihin keskusteluyhteyksiin, jotka koskevat sitä miten uusi laki määritellään
ja miten laeista säädetään poliittisissa päätöksentekoelimissä. Bioetiikan ja
oikeusfilosofian suhdetta koskevassa tutkimuksessa voisi hyvin tutkia myös
sitä, miten mielipiteet jakautuvat poliittisella kentällä siinä kun päätetään
sellaisista kysymyksistä, jotka koskevat bioetiikkaa. Bioetiikan ja
oikeusfilosofian välisessä suhteessa tärkeä asia on etenkin se, miten ihmisen
ja ihmisten ryhmien oikeudet määrittyvät siinä, kun bioetiikasta tulevan tiedon
jälkeen käydään keskustelua siitä, miten lailla voitaisiin määrittää ihmisille
kuuluvia oikeuksia. Oikeusfilosofian piirissä tärkeä kysymys onkin se, miten
sen avulla voitaisiin säätää ihmisille sellaiset oikeudet, joiden mukaan he
voisivat elää onnellisesti myös bioetiikan määrittämässä mielessä. Koska lakiin
liittyy myös oikeudenmukaisuus ja sosiaalisen järjestyksen ja yhteiskunnallisen
järjestyksen viitekehys, niin on siinä mielessä tärkeää myös se, että miten
oikeusjärjestys muotoutuu ja miten se säätää lakeja, jotka voisivat koitua
ihmisten parhaaksi.
Mielestäni sosiaalisen järjestyksen merkitystä ei voida mitenkään vähätellä
lain ja oikeusfilosofian piirissä, sillä muutokset sosiaaliseen järjestykseen
ovat monesti määrittävinä siinä, kun uusia lakeja tuodaan eduskunnassa esille
ja lopulta käräjäistuinten valvottavaksi ja noudatettavaksi.
Bioetiikan
ja oikeusfilosofian suhde on tärkeä monella tavalla. Bioetiikka uudenlaisena
käytäntöön sovellettavana filosofian osa-alueena on tärkeä siinä mielessä, että
se voi antaa meille tietoa siitä, ja etenkin siitä, miten ihmisille kuuluvat
oikeudet muovaantuvat yhteiskunnassa ja miten uusi tieto velvoittaa meitä
ottamaan selvää siitä, miten sosiaalisen oikeudenmukaisuuden muovailemaa
järjestystä voidaan edistää. Oikeusfilosofia on bioetiikan yhteydessä tärkeä
väline siinä mielessä, että sen piirissä käydään lakien lisäksi keskustelua
oikeudenmukaisuudesta ja sosiaalisen järjestyksen suhteesta lakien säätämiseen.
Voidaan siis katsoa, että kun bioetiikka
antaa tietoa oikeuksista ja uutta oikeudenmukaisuutta koskevista aiheista, niin
oikeusfilosofia tarkastelee sitä, miten noita asioita voitaisiin edistää lain
merkityksen yhteydessä.
6. Bioetiikan
ja oikeusfilosofian teoreettiset ja käytännölliset perusteet:
tutkimuskysymykset ja tutkimusongelma
Väitöskirjani pääasiallisin tutkimusongelma on se,
ovatko bioetiikan ja oikeusfilosofian teoria ja käytännöt liitteessä toisiinsa,
ja jos niin, miten ne ovat liitteessä toisiinsa, vaikuttavatko alkuperäiset
normatiivisen etiikan teoriat soveltavaan etiikkaan ja jos niin, millä tavalla?
Onko tilannearviointi etiikalle tärkeämpää kuin teoriat ja vaikuttaako
bioetiikka ihmisten käsityksiin ihmisille kuuluvista oikeuksista ja jos
vaikuttaa, tuleeko tuo vaikutus esiin siinä, kun tarkastellaan lain ja
oikeudenmukaisuuden välistä suhdetta ja onko laki joskus synonyymi
sosiaaliselle yhteiskuntajärjestykselle.
Bioetiikan yhteydessä
tutkimuskysymyksiä ovat se, miten voitaisiin edistää bioetiikan tuloa
käytäntöön. Miten voitaisiin siis mahdollistaa tälle filosofian osa-alalle,
joka haluaa olla tekemisissä ihmisten arjen ja käytännöllisen elämän kanssa se,
että sen periaatteet voisivat joskus todella saada todellista merkitystä
yhteiskunnassa. Miten bioeettinen tieto ja sen tiedon lisääntyminen voisi olla
antamassa sellaisille ihmisille toivoa, jotka kokevat, että yhteiskunta
rajoittaa säännöillään sen, että joku hänen hyvinvointiinsa nähden tärkeä asia
jää toteutumatta. Tässä kohdin voitaisiin varmaan mainita Michele Michelettin
ja Andrew McFarlandin kirjassaan Creative participation esiin tuoma luova
osallistuminen, jonka avulla monet yhteisöllisesti tärkeiksi koetut
uudistusprojektit ovat menneet eteenpäin
ja saaneet kannatusta. On siis selvää, että bioetiikan ja
oikeusfilosofian suhteen tarkastelussa tarvitaan avuksi myös
yhteiskuntatieteitä.
Bioetiikan
yhteydessä voidaan myös kysyä vielä perustavampana kysymyksenä sitä, millaisia
kysymyksiä bioetiikka edustaa ja miten näitä kysymyksiä voitaisiin edistää.
Bioetiikan kysymyksiä ovat esimerkiksi abortti ja eutanasia. Toinen näistä on
Suomessa tällä hetkellä sallittu samalla kun toinen ei ole. Yleisesti ottaen
voitaisiin sanoa, että bioetiikan kanta tällaisissa asioissa on yleensä se,
että jollei toimenpide esimerkiksi merkittävällä tavalla särje ihmisen
perusoikeuksia, niin se on sallittu. Tässä voitaisiin siis tutkia sitä, miten
kaiken kieltävä ja suvaitsematon etiikka voidaan ohittaa ja väistää ja miten
ihmisten oikeuksien tietyn teon kohdalla toteutuessa ei ole mitään syyta
kieltää toimintaa. Ahdasmielinen kieltävä etiikka ja liian jyrkät normatiivisen
etiikan normit ovat kai sellaiset asiat, jotka pitäisi voida kiertää kun
pyritään löytämään bioetiikan, uuden käytännöllisen maailman etiikan
kysymyksiin vastauksia.
Oikeusfilosofian
yhteydessä voidaan kysyä sitä, mikä on lain suhde etiikkaan. Ovatko kaikki lait
eettisiä ja tarvitsevatko ne eettisen varmistuksen itselleen, vai ovatko ne
täysin päivittäisen eettisen tarkastelun yläpuolella. Voi siis myös kysyä sitä,
ovatko käsitykset eettisimmästä laista ihmisten sisällä sisäsyntyisesti, jotka
tavoitettaisiin esimerkiksi intuitiolla. Vai muovaantuvatko eettiset käsitykset
ihmisten ulkopuolella ja voiko jopa laki vaikuttaa käsityksiin eettisyydestä
siten, että se alkaisi saada jonkinlaisen Tuomas Akvinolaisen ”luonnollisen
moraalilain epiteetin”. Kysyn siis sitä, miten laki saa yhteiskunnassa
muotonsa.
Toinen
oikeusfilosofian yhteydessä kysyttävä kysymys on siitä, vaikuttaako sosiaalinen
järjestys ja yhteiskuntaelämä lakien muotoon. Saavatko lait siis muotonsa siitä
millainen yhteiskunta niiden taustalla on. Vaikuttaako ihmisten toiminta siihen
millaisen muodon lait saavat. Ja muovaantuuko laki ja oikeusjärjestys siinä,
kun ihmisten toiminta ja ajattelu suhteessa joihinkin asioihin muuttuu.
Bioetiikan ja
oikeusfilosofan yhteydessä voidaan kysyä sitä, vaikuttavatko bioeettiset
kysymykset ja tiedon lisääntyminen niistä siihen, miten käsitykset ihmisten
oikeuksista ja lakien muodosta muovaantuvat yhteiskunnassa. Onko bioetiikalla
ja oikeusfilosofialla jonkinlainen piilevä kausaalisuussuhde, jonka perusteella
niiden voitaisiin havaita olevan asian kaksi eri puolta.
Bioetiikan mutta myös yleisemmin soveltavan
etiikan keskuudessa voidaan kysyä sitä, miten niiden käsitys ihmisten
oikeuksista, ihmisluonnosta ja sosiaalisen järjestyksen muodosta vaikuttaa
uskonnollisiin käsityksiin, ja miten voitaisiin soveltavan etiikan tiedon
lisäämisellä vaikuttaa sekularisaation edistymiseen ja siihen, miten uskonnot
voisivat saada maallisempia ja siten elämäämyötäisempiä epiteettejä. Voitaisiin
varmaan jopa sanoa, että soveltavan etiikan tuomisesta uskonnolliseen maailmaan
voisi seurata tietynlainen kansalaisuskonto, joka yhdistelisi kaikkien
uskontojen parhaita puolia ja perustuisi täydellisesti maallisia ja pyhiä
symboleita yhdistelevään oppidogmaan, johon voitaisiin yhteiskuntajärjestyksen
säilymispyrkeenä lisätä tietty määrä kansalaistaitoa ja suvaitsevan
sosiaalisesti liberaalin yhteiskunnan periaatteita. Käsitykseni
kansalaisuskonnosta lähentelee jotenkin Comten käsitystä positivismin
mukaisesta yhteiskunnasta, mutta sen ei kuitenkaan välttämättä tarvitsisi olla
niin yksiputkinen ja deterministinen. Kuitenkin on tärkeää, että
kansalaisuskonnolla opetettaisiin ihmisiä toimimaan vapaaseen talouteen
perustuvassa suvaitsevaisessa ja liberaalisessa rationaalisuuteen perustuvassa
yhteiskunnassa.
Yksi
kysymys on se, miten teoria ja käytäntö suhtautuvat toisiinsa bioeettisessä
keskustelussa ja keskustelujen julkisoitumisessa. Siinä tarkastellaan myös
sitä, miten bioetiikan paljastamat tärkeät periaatteet saavat muotonsa
käsityksissä ihmisten oikeuksista ja siinä miten oikeusjärjestelmä ja sitä
tutkiva oikeusfilosofia ottaa noita bioeettisiä käsityksiä toimintansa ja
arvostustensa ohjaajaksi. Onko teorialla merkitystä, kun katsotaan miten
etiikkaa sovelletaan eri tilanteissa ja mikä on käytännön merkitys lopulta.
Yksi tärkeä kansanomainen tutkimuskysymys,
johon ei kuitenkaan varmaan tarvitse tarkassa mielessä kiinnittää huomiota on
se, ovatko kaikki filosofit ennen soveltavaa etiikkaa, olleet epäsosiaalisia
nörttejä, jotka ovat luoneet teorioita, joita kukaan ei ole osannut soveltaa
käytäntöön. Tässä kohdin tärkeää on tutkia sitä, miten eettiset teoriat ovat
aiemmin vaikuttaneet käytäntöön ja mikä on soveltavan etiikan ja bioetiikan
historia lyhykäisyydessään. Siinä tulisi ottaa huomioon se, miten käsitykset
etiikan käytännöllisyydestä ovat kehittyneet eri aikoina ja eri kansojen
keskuudessa. Ovatko filosofit todella tehneet turhaa työtä siinä, kun ovat vain
pyrkineet selittämään maailmaa, kun tehtävänä on koko ajan kaikkina aikoina
ollut maailman muuttaminen. Voidaanko
soveltavalla etiikalla muuttaa maailmaa ja tuottaa sellaisia sosiaalisia
vallankumouksia, jossa entisiä käsityksiä ihmisille kuuluvista oikeuksista kuopataan
ja uudenlaisia oikeuskäsityksiä johdetaan sisään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti