Kulttuuriin sisältyy useasti monia sellaisia piirteitä,
joiden perusteella niitä voidaan pitää epäinhimillisinä ja pahoina. Ei voi olla
mainitsematta esimerkiksi Kiinaa, jonka ihmiset villiintyivät
kulttuurivallankumouksen aikana tappamaan, kiduttamaan ja pahoinpitelemään omia
kansalaisiaan, joita he vain sattuivat pitämään luokkavihollisina.
Banaali
paha tarkoittaa arkipäiväistä pahaa, joka tapahtuu päivittäisissä käytänteissä.
Franz Kafka kirjoitti joskus, että vähiten oikeuksia yhteiskunnassa on pienillä
lapsilla – heitä riuhdotaan, kiskotaan ja nostellaan ilman huomiota siitä, pitääkö
lapsi tuollaista kohtelua pahana. Ihmisten keskuudessa tietynlainen paha syntyy
siitä, että ihminen kategorisoidaan täysin ryhmänsä kautta, ei siis oteta sitä
huomioon minkälaisia ominaisuuksia yksilöllä itsellään on, vaan viedään täysin
pois hänen oikeutensa toisten ryhmien jäsenenä. Kovuus ja kovuuden olettaminen
onkin yksi vaarallinen ihmisyyden piirre. Voidaan esimerkiksi olla todella
ankaria siinä, kun arvostellaan itseä ja pyritään näyttämään, haisemaan ja
kuulostamaan täsmälleen samalta kuin muut.
Rooliodotukset
ovatkin yksi vaarallisimmista ihmiselämän piirteistä, voidaan katsoa, että
kaikki paha ihmisten keskellä syntyy
siitä, kun jotkin auktoriteettiuskoiset ihmiset pyrkivät ylläpitämään joukon
painetta ja siinä samalla arvostelevat niitä kaikkia, jotka eivät pysty tai
jotka eivät halua mukautua noihin roolioletuksiin.
Feministeille mies
on kaiken pahan lähde, jota pitää arvostella jokaikisen mieleen tulevan asian
vuoksi. Samanaikaisesti, kun naisista on tullut elintason nousun ja feminismin
avulla nautintoa ja täyttymystä hakevia akateemisesti koulutettuja
vaihtoehtoihmisiä, jotka puskevat akateemisille markkinoille kaikenlaista
epämerkityksellistä, niin mies on esineellistetty ja alistettu täysin. Kun
naisen arvot vallitsevat yhteiskunnassa, silloin noihin arvoihin sitoutumaton
mies on pelkkä esine ja leikkikalu. Kuitenkin itse en usko tuohon täysin, vaan
katson, että järkevät ja henkisesti kypsät naiset kunnioittavat miestä, joka ei
lähde naisten pompoteltavaksi.
Samalla kun jotkut
ihmiset sanovat, että kaikki aatelistaustaiset ihmiset ovat aina olleet
laiskoja ja vain nauttineet yhteiskunnan heille tarjoamista eduista, itse
katson, että aateli määrittyy etenkin velvoitteiden eikä oikeuksien kautta.
Vaikka voitaisiinkin sanoa, että ihmisten oikeuksista on pidettävä kiinni
yhteiskunnassa ja seurattava moraalisten oikeuksien toteutumista, niin
kuitenkin mielestäni jokaisen ihmisen tulisi miettiä etenkin omia
velvoitteitaan. Etiopian prinssi Asfa Wossen Asserate kirjoittaa hyvin
kirjassaan Manieren: ”jos ihminen ajattelisi vähän lähemmin asiaa, voisi hän
havaita, että loppujen lopuksi ihminen ansaitsee saada vain potkun
persukselleen oikeana aikana, ja kaiken muun väittäminen on vulgaarisuutta”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti