Nykyään kuulee paljon puhetta ”nuorisovaltuustojen” tarpeellisuudesta, ja muistankin, että kun kirjoitin lukioikäisenä lehteen niiden tarpeettomuudesta, kirjoitti joku niistä heti seuraavaan lehteen että kirjoituksiani ei tarvitsisi enää julkaista. Mielestäni idea nuorisovaltuustoista on tullut vanhemmilta nuoriin alentuvasti suhtautuvilta henkilöiltä. Ne ovat vain jotain jossa nk. nuoriso (valtuustonuoriso on pieni vähemmistö) saa puuhastella keskenään, innota ja teeskennellä osallisuutta jossain suuremmassa.
Mitä
sitten ovat tällaisen nuorison arvot? He ajattelevat, että kun on jotain uutta
ja nuorta niin sen on myös oltava hyvää. He siis huumaantuvat uutuudesta.
Voidaan sanoa, että se, jos edustaa jotain ikäryhmää ei takaa minkäänlaista
yhteiskunnallista merkittävyyttä. Arvomittarit on saatava jostain muualta.
Olisi mielestäni tunnistettava nuoruus tietynlaiseksi haitta-ajaksi useimmille
yksilöille. Monet heistä pilkkaavat kaikkea semmoista mikä ei ole nuorekasta ja
samalla matalalla henkisellä asteella. Mitä suurin osa nuorista sitten ovat: he
ovat välinpitämättömiä, ajattelemattomia, ”elämänvaiheessaan” tuskastelevia
reppanoita, joista yksinkertaisimmat ajautuvat kiusaamiseen ja muuhun
häiriökäyttäytymiseen. He ”ajattelevat” (sitä olisi ehkä parempi kutsua
jonkinlaiseksi primitiiviseksi vietiksi) että meillä on väliä, koska ”me”
ollaan ”nuoriso”. Ehdotan, että kouluihin tulisi ottaa uudeksi oppiaineeksi
arvojen, asenteiden ja arvostelukyvyn kehittäminen. Se voisi auttaa nuoria
siinä, että useampi heistä olisi aikuisuuden kynnyksellä valmiimpi sen antamiin
velvoitteisiin. Ja opettajaksi tulisi koulusta valita henkisesti vanhin
opettaja. Tästä tullaan siihen, mikä on ihmiskunnassa merkityksenarvoista ja
mikä todella ansaitsee huomiota. Se on viisaus.
Viisaus
on jotain mikä tulee ilmi oikeanlaiselle
ihmiselle, se siis vaatii havainnointikykyä. Viisaus on tietynlainen olemuksen
ja olemisen laatu. Oikeanlaisissa kirjoissa on ehkä eniten viisautta. Viisautta
ei hankita olemalla tekemisissä toisten samanikäisten kanssa, se on pikemminkin
este viisaudelle. Viisaus hankitaan olemalla nöyrä ja avoin. Vanhempien,
kokeneempien ja viisaampien ihmisten kanssa tekemisissä olemisella on suuri
merkitys viisauden löytämiselle. Viisauden löytämisessä on tärkeää se, että
osaa tunnistaa sen, mikä on todellisesti arvokasta ja jolla on ajassa
jonkinlaista pysyvyyttä. Tämän takia arvostelukyvyn opettaminen kouluissa
hillitsisi häiriökäyttäytymistä ja sitä, ettei kenenkään tarvitsisi olla
kiusattava. Viisaudessa on tärkeää, että arvostellaan oikeanlaisilla
perusteilla, sillä, että tunnistetaan syvällinen ja ajassa pysyvä.
Kiusaajat
ovat ehkä matalimmalla tasolla olevia nuoria. He katsovat, että sosiaalisen
tason dominointi korvaa sen, ettei menesty koulussa. Se on kypsyyttä ja
pystyvyyttä, jos voi ohittaa esimerkiksi nuoruuden ikävaiheeseen kuuluvat
haitat ja keskittyä siihen mikä on tärkeää: viisauteen ja sen hankkimiseen –
sillä on lopulta suuri merkitys nuoruuden jälkeen tulevaan elämään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti