Filosofiasta
ja sen merkityksestä
Kuuluisan
itävaltalaisen analyyttisen filosofin Ludwig Wittgensteinin mukaan filosofian
tarkoitus on ajatusten looginen selventäminen. Wittgenstein piti Cambridgessa
tunnettua filosofian opintopiiriä, jossa arvostuksen ansaitsi sellainen puhuja,
joka piti esityksensä mahdollisimman tiiviinä ja yleensäkin ajallisesti nopeita
esityksiä arvostettiin. En aio tässä esityksessä pyrkiä mahdollisimman nopeaan
asioiden esittelyyn, koska mielestäni filosofian käsitteen määrittely on niin
tärkeä asia kaikille filosofiaa opiskeleville, että sen esittelyssä ei pitäisi
millään tavalla hötkyillä. Wittgenstein jatkaa filosofian käsitteensä
selventämistä kertomalla, että koska kaikesta ei voi puhua, niin filosofian on
selvennettävä noita asioita joista voi puhua. Wittgensteinin mukaan siis
esimerkiksi etiikasta ja estetiikasta ei voi puhua, joten esimerkiksi
allekirjoittaneen väitöskirjahankekin olisi mieletön ja merkityksetön, ainakin
filosofian yleispätevässä mielessä. Koska monen esimerkiksi etiikkaa
harrastavan mielestä siitä voi puhua, on tarpeellista erotella yleisesti
filosofian käsitteen merkitystä ja sitten palata tuohon Wittgensteinin
ajatukseen siitä mistä voi puhua.
On varmaan
aluksi tarpeen esitellä filosofian käsitteen yleismerkitystä ja filosofian
osa-alueita:
Filosofia on
tarvetta hankkia tietoa rationaalisin keinoin aiheista joita ei voi tutkia
empiirisesti. Filosofian määritelmän löytäminen on tärkeää, koska määritelmä
voi tarjota tietynlaisen Arkhimedeen pisteen muulle filosofiselle pohdinnalle.
Filosofiaa voidaan kutsua tietyllä tavalla perimmäiseksi tiedoksi. Samalla
aikaa kun muut tieteet toimivat viitekehyksessä, filosofia kyseenalaistaa myös
oman viitekehyksensä. Filosofia on itseoikeutettujen kysymysten kysymistä.
Sophia tarkoittaa viisautta ja filosofia viisauden rakastamista. Tässä voidaan
nähdä eron sofistin ja filosofin välillä. Samalla kun sofisti kaupallistaa
viisautensa ja samalla kun sofistin viisaudesta tulee silkkaa puhetaitoa,
filosofiassa viisauteen suhtaudutaan rakastavasti. Wittgenstein määritteli
filosofian toiminnaksi, eikä opiksi. Filosofiaa voidaan myös pitää
jonkinlaisena maailmankuvan rakenteiden tarkasteluna.
Epistemologia
tarkoittaa tiedon teoriaa ja tulee kreikan kielen sanasta episteme, joka
tarkoittaa tietoa. Se kysyy sellaisia asioita kuten, mitä tieto on, miten
saamme tietoa, kuinka paljon tietoa meillä on, millainen on hyvä uskomus,
vaatiiko tieto varmuutta, mitkä ovat hyvän tiedon olosuhteet.
Tieteenfilosofia
kysyy sitä, mikä on tieteellinen selitys, millainen tieteellinen selitys on
pätevä, mikä on luonnonlaki.
Mielenfilosofia
tarkoittaa kysymistä siitä, onko mieli fyysinen vai ei-fyysinen asia. Jos se ei
ole fyysinen, miten se voi olla vaikutussuhteessa fyysiseen. Onko toisia tai
vieraita mieliä olemassa. Onko ihminen aivot astiassa.
Metafysiikka
tarkoittaa fysiikan yläpuolella olevaa tai fysiikan jälkeen tulevaa. Meta
tarkoittaa yläpuolella olevaa, nimen voidaan katsoa myös juontuvan siitä,
kuinka Aristoteleen kootuissa teoksissa Metafysiikka tulee Fysiikan jälkeen. Se
koskettaa todellisuuden rakennetta. Ontologia on metafysiikan synonyymi tai
alalaji. Se kysyy minkälaisia asioita on olemassa, onko jumala olemassa, onko
numeroita olemassa, onko niillä sijainti aikatilassa, onko olemassa ei-fyysisiä
sieluja, onko olemassa sieluja ja onko ihmisillä vapaata tahtoa, ja jos niin,
tekevätkö ihmiset asioita omasta tahdostaan. Jos on kaksi samanväristä
objektia, onko niiden samanvärisyys yhtä ja sama asia. Jos niin, voiko sama
asia olla yhtä aikaa kahdessa paikassa.
Logiikka
tarkoittaa hyvän päättelyn teoriaa. Todistamisen teoriaa. Tietyn tyyppisten
väitteiden totuutta kuvaavaa tiedettä. Siinä voidaan todistaa päättelyn
metodien todenpitävyys. Se mittaa mm. sitä, mikä on mahdollista, mahdotonta tai
välttämätöntä.
Arvoteoria
eli aksiologia sisältää etiikan ja estetiikan, moraaliset ja eettiset arvot
sekä taiteelliset arvot. Kuten Wittgenstein ajatteli filosofia koskee sitä osaa
päättelystä mitä ei tutkita tieteellisin keinoin. Joihinkin ennen filosofisiin
kysymyksiin kuten onko universumi ääretön, on löydetty empiirisiä testauksen
keinoja. Kuitenkin esimerkiksi etiikkaan ei ennen soveltavaa etiikkaa ole
löydetty käytännön mukaisia testauksen keinoja. Se minkä takia tieteelliset
keinot eivät aina päde estetiikassa ja etiikassa johtuu siitä, että kyse on
arvoista eikä asioista. Nämä asiat ovat normatiivisia eivätkä empiirisiä.
Monesti kyse on ideoiden välisistä suhteista eikä asioista. Mikä niiden luonne
on, kertoo tiedon käsitteestä eikä asioista. Esimerkiksi metafysiikassa
ongelmat voivat olla niin syviä että empiriasta on vain osallista hyötyä.
Arvoteorian alalaji on teoreettinen etiikka: moraalisten käsitteiden kuten
oikeuden ja vääryyden teoria. Mitä on olla hyvä toisille? Mikä tekee teoista
oikeita tai vääriä? Mitkä ovat moraaliset oikeudet? Millä olennoilla on niitä?
Toinen arvoteorian alalaji on soveltava etiikka. Onko eutanasia murha? Onko
sikiöllä moraalisia oikeuksia, jota vastaan abortti rikkoisi? Onko
kuolemanrangaistus oikeutettu rangaistus? Mitkä liike-elämän toimintatavat ovat
oikein? Arvoteorian yksi alalaji on myös Sosiaalinen ja poliittinen filosofia.
Mikä tekee hallituksesta ja muista instituutioista oikein toimivan? Mikä on
paras hallinnon muoto? Milloin hallinto on legitiiminen? Mikä on oikein
taloudellinen järjestelmä? Yksi alalaji on oikeusfilosofia. Millainen laki on
oikea laki? Onko tilanteita joissa lakia ei tarvitse totella? Mikä on julkisen
mielipiteen ja lain suhde. Yksi alalaji on estetiikka. Mikä tekee taiteesta
hyvää taidetta? Onko kauneus katsojan silmässä? Mikä on taideteos? Jos
laitetaan vesiklosetti pylvään päälle, onko se taidetta?
Uskonnonfilosofia
kysyy onko Jumalaa olemassa. Millainen jumala on. Onko se kaikkivoipainen.
Millainen kaikkivoipainen olento on. Jos on kaikkivoipainen Jumala, miksi
vanhukset makaavat likaisissa vaipoissaan.
Ajan
filosofia kysyy kausaation luonnetta, ajan luonnetta ja sitä säilyykö ihminen
kokonaisena ajassa.
Kielifilosofia
kysyy miten nimeämme asioita, mitä merkitykset ovat ja miten annamme sanoille
merkityksen.
Filosofian
historia jakaantuu karkeasti jaotellen antiikkiin, keskiaikaan,
varhaismoderniin ja jälkimoderniin periodiin sekä 1800-lukuun ja 1900-lukuun.
Muita jaottelutapoja ovat esimerkiksi Aasian filosofia sekä mannermainen
filosofia ja anglo-amerikkalainen filosofia.
Historian
filosofia kysyy miten historia koostuu ja miten saammet tietoa historiasta.
Filosofia
tarkoittaa asioista ajattelua tietyllä tavalla. Tarjotaan argumentteja,
johdetaan argumentteja ja ollaan valmiita muuttamaan mieltä. Humpuukifilosofia
koskee nautintoa ja täyttymystä, mystisyyttä ja okkultismia. Se on
henkilökohtaisia mielipiteitä syvällä rintaäänellä sanottuna. Filosofiset
kysymykset eivät koske henkilökohtaista mielipidettä vaan ovat yleisiä,
yleismuotoisia. Sekä filosofia että tiede pyrkivät totuuksien löytämiseen. Filosofia
ja tiede ovat molemmat fallibilistisia, eli niissä pyritään koko ajan entistä
parempien teorioiden löytämiseen. Kuitenkin samalla aikaa kun tiede keskittyy
pelkästään havainnoimiseen, filosofia käsittää muuta.
Filosofisista
menetelmistä on mainittava se, että etenkään siinä ei käytetä väitteen
perusteluna autoritaarista hahmoa tai auktoriteettia. Paneudutaan siihen, miksi
ihmiset ovat sanoneet jotain tai uskoneet jotain, eikä mitä jotkut ovat sanoneet
jostain. Perehdytään siihen onko sanottu todella oikein. Filosofinen päättely
tapahtuu deduktiivisilla argumenteilla ja havainnoilla. Esim. Kaikki ihmiset
ovat kuolevaisia, Sokrates on ihminen, Sokrates on kuolevainen. Filosofinen
havainnointi tapahtuu deduktiolla. Induktio on heikompi metodi, siinä siis
oletetaan, että aiemmin havaittu jatkuu samana. Esim. Kaikki näkemäni joutsenet
ovat olleet valkoisia joten kaikki joutsenet ovat valkoisia. Induktio ja
deduktio ovat tieteen ja filosofian keskeiset välineet. Argumentti = sarja
päätelmiä, konkluusio = päätelmän lopputulos, ja premissit jotka tukevat
konkluusiota. Deduktiiviset argumentit tarkoitettu olemaan valideja eli
päteviä. Jos premissit ovat tosia, konkluusion tulee olla tosi. Premissit
tekevät deduktiivisesta argumentista toden. Pätevyys liittyy siihen miten
premissit tukevat konkluusiota, eikä siihen, että ne olisivat aina tosia.
Induktiivisessa argumentissa premissit tekevät konkluusiosta todennäköisen.
Yksi
filosofian metodeista on käsiteanalyysi. Käsite on jonkin asian osa tai piirre.
1 + 1 =2 ja tieto siitä on käsite. Pallo on punainen ja punaisuus on käsite.
Kissanpentujen kiduttaminen on väärin ja moraalinen vääryys on käsite. Käsitteitä
ovat sellaiset kuin totuus, oleva, identiteetti, kauneus, syy. Käsitteet eivät
ole olemassa vain mielessä. Käsitteet eivät ole ideoita eivätkä sanoja. Kun
käsitellään filosofisia kysymyksiä, silloin halutaan tietää miten asiat ovat
eikä vain uskoa. Filosofinen keskustelu koskee yleensä käsitteiden välisiä loogisia
suhteita jotka ovat deduktiivisia. Tässä on tärkeää muistaa kolmannen
poissuljetun laki, jonka mukaan jokin väittämä voi olla vain tosi tai epätosi
ja ristiriidan laki, jonka mukaan lause ei voi olla samaan aikaan tosi ja
epätosi.
Voidaan
sanoa, että analyyttinen ajattelu ja ongelmanratkaisu on arvokkaampaa tänään
kuin koskaan ennen. Filosofia on akateeminen oppiala, joka käyttää järkeä ja
logiikkaa yrityksessään ymmärtää todellisuutta ja vastata tärkeisiin
kysymyksiin tiedosta, elämästä, moraalista ja ihmisen luonnosta. Filosofiassa
käsitellään omia uskomuksia ja yritetään kyseenalaistaa ne. Ennen kysymykseen
vastaamista analysoidaan ja määritellään kysymys. Filosofiassa tarjotaan
argumentteja väitteiden tueksi. Tätä kriittisyyden ja arvion prosessia
kutsutaan dialektiikaksi. Ja sillä filosofit yrittävät todistaa uskomuksiensa
rationaalisuuden ja paljastamaan fundamentaalisia totuuksia. Tieteen ja
filosofian välissä on yhteyksiä, aiempaa tiedettä kutsuttiin
luonnonfilosofiaksi. Aristoteles kehitti induktiivisien ja deduktiivisen
päättelyn käsitteet. Logiikka on kaiken tietojärjestelmätieteen pohjana.
Etiikka on tärkeätä lääketieteessä, lakitieteessä ja ulkopolitiikassa. Abortti,
kuolemanrangaistus, ihmisten hyvinvointi, ympäristöpolitiikka, kaikki ovat
filosofiaan liittyviä kysymyksiä.
Filosofiassa
kysymysten esittäminen on tärkeämpää kuin vastaaminen. Filosofiassa on tärkeää
olla skeptinen, kaikki on voitava kyseenalaistaa yhä uudelleen. Tärkeää on
kyseenalaistaa perustavimpia uskomuksia ja sosiaalisia käytäntöjä. On
löydettävä tie oikeaan ymmärrykseen ja tuo ymmärrys johtaa oikeanlaiseen
muutokseen. Tärkeää on olla hyväksymättä tietoa pelkästään näön perusteella.
Tietoon ja päätelmiin luottaminen voi joskus olla älyllisesti epärehellistä ja
vaarallista.
Palaan siis
vielä Wittgensteinin käsitykseen esteettisistä ja eettisistä arvoista. Hänen
mukaansa arvo ei voi olla itsenäisten ja objektiivisten faktojen seassa. Arvo
ei ole olemassa itsenäisesti vaan se on olemassa ihmisen päätelmänä
partikulaarisista faktoista. Arvoa ei siis voi olla olemassa itsenäisesti ilman
ihmisen mieltä. Arvo on peräisin ihmisen päättelyyn ja uskomusjärjestelmiin
liittyvistä piirteistä eikä asioista, eli arvo ilman arvottajaa uhkaa olla
sisällötön käsite. Voidaan kuitenkin havaita, että jos arvoa voitaisiin
kuvailla joillakin propositioilla eli uskottavilla väitelauseilla, siitä
voitaisiin myös puhua. Propositiolla voitaisiin kuvailla muiden itsenäisten
mutta sellaisten asioiden, joiden päälle voidaan heijastaa arvo, kuvailemisen
lisäksi esimerkiksi sitä, miten jokin asia tekee elämästä elämisenarvoisen.
Joten voitaisiin päätellä, että arvo on loogista. Jos esteettisestä tai
eettisestä arvosta voidaan puhua, se pitäisi välttämättä ottaa mukaan
filosofiaan. Näin ollen voidaan sanoa sekin, että etiikasta voisi sittenkin
puhua muun filosofian ohessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti