Meidän tulisi uudistaa iänikuinen koulu- mutta etenkin lukiojärjestelmämme ja niiden oppimiskäytännöt. Se tapahtuu muuttamalla koulun opetustapoja uudenlaiseen muotoon. Oppitunteja voitaisiin helposti korvata tenttiteoksilla, tehtävillä ja videoluennoilla. Tällä tavalla säästettäisiin opetukseen käytetyistä resursseista, annettaisiin sosiaalisesti heikompilahjaisille parempi mahdollisuus saada omat resurssinsa käyttöön, sekä valmistettaisiin oppilaita tulevia opintoja, esimerkiksi yliopisto-opintoja varten.
Nykyinen
opetusjärjestelmä, mutta etenkin naisopettajien järjestelmä suosii
sosiaalisuuden ja ryhmätöiden korostamisessaan etenkin tyttöjä ja syrjii
sellaisia poikia, jotka eivät osaa toimia yhtä lahjakkaasti ryhmässä. Koulujen
ja lukioiden opettajista suurin osa on naisia, tässä kirjallisesti lahjakkaat
ja pakollisten oppituntien kanssa painivat nuoret miehet unohdetaan täysin, ja
naisen ja tyttöjen mallin mukaista oppimista ja koulussa pärjäämistä
korostetaan. Ensimmäisenä voitaisiin karsia niistä opettajista, jotka katsovat,
että vain oppitunneilla pärjäämisellä on merkitystä. Muutenkin opetukseen
käytettävistä resursseista voitaisiin säästää kun opetusmetodeja muutettaisiin
ja oppilaita ei enää aina pakotettaisi vastentahtoisesti käymään paikan päällä
koulussa.
Tietysti
tulisi ottaa huomioon ne heikommat opiskelijat, jotka eivät osaa tai eivät
viitsi oppia itsenäisesti ja heille voitaisiin järjestää täysin omat
oppitunnit, joilta kuitenkin hekin voisivat lähteä oppimaan itsenäisesti, kun
vain ensin näyttäisivät sen, että heihin ja heidän opiskelumotivaatioonsa voi
luottaa.
On
paljon erilaisia tarkoituksia, joihin opiskelijat, kun heitä ei enää
pakotettaisi vanhentuneeseen luokkaopiskeluun, voisivat aikansa käyttää. He
voisivat työskennellä ja panostaa omiin harrastuksiinsa. He voisivat itse
suunnitella itselleen parhaiten omakohtaisesti sopivan päiväjärjestyksen. Ja
mitä parasta, he olisivat jatko-opintojen kynnyksellä valmiimpia tulevaan.
Itse koen, että kouluaikaani
muistellen, opin eniten kouluaikana etenkin kotona kirjoja lukien ja sen takia
olen menestynyt filosofian opinnoissani, joissa itsenäistä työskentelyä ja
tenttikirjojen lukemista korostettiin. On selvää, että tämä opetusmetodien
uudistaminen on vielä edessä. Meidän ja päättäjien tulisi pian päästä
selvyyteen siitä kuinka kauan tätä väistämätöntä muutosta tulee odotella.
Kuitenkin ajan kuluessa yhä useammat oppilaat ja lukiolaiset joutuvat tyytymään
monesti epätasaisesti resursseja tukevaan luokkaopetukseen ja hyväksymään oman
aikansa viennin, jonka monet voisivat käyttää paljon paremmin opiskelemalla
itsenäisesti ja tekemällä siinä sivussa niitä asioita, joista he itse kokevat
saavansa eniten tyydytystä.
Uudet
opiskelukäytännöt on otettava vähitellen käyttöön ja siinä on otettava huomioon
etenkin opiskelijan oma suuntautuminen ja lahjat. Luokkatyöskentely ei ole
pakollista oppimisen kannalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti