tiistai 21. huhtikuuta 2015

Lukiolaiset vapaaksi luokista


Meidän tulisi uudistaa iänikuinen koulu- mutta etenkin lukiojärjestelmämme ja niiden oppimiskäytännöt. Se tapahtuu muuttamalla koulun opetustapoja uudenlaiseen muotoon. Oppitunteja voitaisiin helposti korvata tenttiteoksilla, tehtävillä ja videoluennoilla. Tällä tavalla säästettäisiin opetukseen käytetyistä resursseista, annettaisiin sosiaalisesti heikompilahjaisille parempi mahdollisuus saada omat resurssinsa käyttöön, sekä valmistettaisiin oppilaita tulevia opintoja, esimerkiksi yliopisto-opintoja varten.                           
                                                              
Nykyinen opetusjärjestelmä, mutta etenkin naisopettajien järjestelmä suosii sosiaalisuuden ja ryhmätöiden korostamisessaan etenkin tyttöjä ja syrjii sellaisia poikia, jotka eivät osaa toimia yhtä lahjakkaasti ryhmässä. Koulujen ja lukioiden opettajista suurin osa on naisia, tässä kirjallisesti lahjakkaat ja pakollisten oppituntien kanssa painivat nuoret miehet unohdetaan täysin, ja naisen ja tyttöjen mallin mukaista oppimista ja koulussa pärjäämistä korostetaan. Ensimmäisenä voitaisiin karsia niistä opettajista, jotka katsovat, että vain oppitunneilla pärjäämisellä on merkitystä. Muutenkin opetukseen käytettävistä resursseista voitaisiin säästää kun opetusmetodeja muutettaisiin ja oppilaita ei enää aina pakotettaisi vastentahtoisesti käymään paikan päällä koulussa.                                                                                                                                                   
Tietysti tulisi ottaa huomioon ne heikommat opiskelijat, jotka eivät osaa tai eivät viitsi oppia itsenäisesti ja heille voitaisiin järjestää täysin omat oppitunnit, joilta kuitenkin hekin voisivat lähteä oppimaan itsenäisesti, kun vain ensin näyttäisivät sen, että heihin ja heidän opiskelumotivaatioonsa voi luottaa.                                                                                                                       
On paljon erilaisia tarkoituksia, joihin opiskelijat, kun heitä ei enää pakotettaisi vanhentuneeseen luokkaopiskeluun, voisivat aikansa käyttää. He voisivat työskennellä ja panostaa omiin harrastuksiinsa. He voisivat itse suunnitella itselleen parhaiten omakohtaisesti sopivan päiväjärjestyksen. Ja mitä parasta, he olisivat jatko-opintojen kynnyksellä valmiimpia tulevaan.          
Itse koen, että kouluaikaani muistellen, opin eniten kouluaikana etenkin kotona kirjoja lukien ja sen takia olen menestynyt filosofian opinnoissani, joissa itsenäistä työskentelyä ja tenttikirjojen lukemista korostettiin. On selvää, että tämä opetusmetodien uudistaminen on vielä edessä. Meidän ja päättäjien tulisi pian päästä selvyyteen siitä kuinka kauan tätä väistämätöntä muutosta tulee odotella. Kuitenkin ajan kuluessa yhä useammat oppilaat ja lukiolaiset joutuvat tyytymään monesti epätasaisesti resursseja tukevaan luokkaopetukseen ja hyväksymään oman aikansa viennin, jonka monet voisivat käyttää paljon paremmin opiskelemalla itsenäisesti ja tekemällä siinä sivussa niitä asioita, joista he itse kokevat saavansa eniten tyydytystä.                                      
Uudet opiskelukäytännöt on otettava vähitellen käyttöön ja siinä on otettava huomioon etenkin opiskelijan oma suuntautuminen ja lahjat. Luokkatyöskentely ei ole pakollista oppimisen kannalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti