Bioetiikan
ja oikeusfilosofian teoreettiset ja käytännölliset perusteet
1. Mitkä ovat soveltavan etiikan
kysymyksiä
Soveltava
etiikka tarkoittaa sitä etiikan osa-alueen alalajia, joka pyrkii löytämään
tilanteeseen sopivat periaatteet eettiselle harkinnalle ja arvottamiselle.
Soveltava tarkoittaa nimenomaan sellaista asennetta, jossa eettisiä teorioita
pyritään mukauttamaan sellaisiin mahdollisesti uudenkaltaisiin tilanteisiin,
joita ei ole otettu huomioon siinä kun teorioita on ensimmäistä kertaa luotu.
Soveltava etiikka ja sen alalaji bioetiikka tarkoittavatkin nimenomaisesti sitä
etiikan soveltamista, jossa otetaan huomioon senkaltaiset edistysaskeleet
tieteen ja etenkin lääketieteen ja biologian alalla, jotka voivat olla
muuttamassa eettisen subjektin näkemistapaa etiikan ja muiden tieteiden
sisällä. Lääketiede on ollut kehittyvin tieteenala viimeisen sadan vuoden aikana,
ja sen kehittymisen myötä ihmisen tarkastelutapa on muuttunut yleisesti
yhteiskunnan sisällä. Myös koko ajan kehittyvä tieto siitä, millainen ihmisen
biologia on, on muuttanut ihmisen käsittelyä myös ihmistieteiden sisällä, johon
filosofia ja filosofinen etiikkakin voidaan helposti laskea. Soveltava etiikka
koskee sitä eettisten periaatteiden kokoelmaa, jossa käsitellään inhimillistä
ihmiselle kuuluvaa hyvää sen kaltaisten periaatteiden läsnäollessa, joka ottaa
huomioon muuttuvan ihmisen ja tiedon lisääntyessä kehittyneen ihmisen ja siten
se on liitteessä moniin tieteen aloihin, jotka koko ajan toimiessaan muuttavat
käsitystä ihmisestä ja käsitystä ihmiselle kuuluvista oikeuksista.
Soveltavan etiikan kysymyksiä ovat esimerkiksi kysymys ympäristöpolitiikan
oikeimmasta suunnasta. Miten voitaisiin mahdollisimman monenlaisissa
tilanteissa huomioida luonto ja se mitä on olla hyvä ympäristölle. Siihen
liittyvät sekä ihmisten kulutustottumukset että myös liike-elämän toiminta,
koska liike-elämä on merkittävällä tavalla vaikuttamassa ihmisten
kulutustottumuksiin ja siihen, miten ihmisillä on taipumusta suhtautua
ympäristöön ja luontoon. Ympäristöetiikka siis on soveltavan etiikan alalaji ja
siinä kysytään siis sitä, millä tavalla ihmisten tulisi toimia, jotta he
voisivat olla mahdollisimman hyviä luonnolle.
Yksi
soveltavan etiikan kysymys on kysymys ihmisten oikeuksista. Ja siinä kysytään
sitä, mitkä ovat ihmiselle kuuluvia oikeuksia, mutta etenkin oikeuksia sen
kaltaisissa tilanteissa, joissa voidaan nähdä oikeuksien toteutumisen olevan
puuttellista. Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi vankeus, sotatila,
sotavankeus ja pakolaisuus. Soveltava etiikka on ihmisoikeuksien kohdalla
kiinnostunut etenkin siitä, millaisissa tilanteissa ihmisiä kohtaan voidaan
toimia väärin ja siten, että siinä unohdetaan ne perustavimmat oikeudet, joita
esimerkiksi Yhdistyneet Kansakunnat pyrkii omissa periaatteissaan esiintuomaan.
Eläinten
oikeudet on yksi soveltavan etiikan kysymyksistä ja siinä pyritään kysymään
sitä, miten eläinten olisi saatava elää ja miten ihmiset voivat hyödyntää
eläinkuntaa omissa pyrkimyksissään. Yksi soveltavan etiikan teoreetikoista,
joka on edistänyt eläinten paremminkohtelua on Peter Singer ja hänen teoksensa
Animal Liberation, on tällä osa-alueella hyvin tunnettu. Onko ihmisten
esimerkiksi saatava minkkiturkkeja, kilpikonnakeittoa ja norsunluita, vai
ovatko nämä pyrkimykset sellaisia, että ne voisivat olla rikkomassa niitä
eläinten oikeuksia, joita esimerkiksi soveltavalla etiikalla on tarkoitus
tutkia. Soveltava etiikka siis huomioi tarkalla tavalla myös eläinten oikeudet
ja sen miten ne toteutuvat erilaisissa tilanteissa, yhteyksissä ja
yhteiskunnissa.
Soveltavan
etiikan kysymys on kysymys positiivisesta syrjinnästä. Positiivinen syrjintä
tarkoittaa sen kaltaista tilannetta, jossa esimerkiksi joihinkin asemiin ihmisiä valitessa pyritään suosimaan
sen kaltaisia ihmisiä, jotka kuuluvat johonkin ryhmään tai ihmisten alalajiin,
jossa tärkeänä pidetään nimenomaisesti juuri tuohon ryhmään kuulumista. On
varmaan tärkeää, että joihinkin päättäviin elimiin on tarpeellista saada
esimerkiksi naisia tai vammaisia. Myös koulupaikkojen jaossa voidaan pitää
tärkeänä, että esimerkiksi kulttuuriset vähemmistöt tulevat yhtä hyvin
arvioiduksi valinnassa, siinä siis pyritään huomioimaan ne eroavat ominaisuudet
ja tekijät, jotka voivat olla tekemässä erilaiseksi valintatilannetta niille
ihmisille jotka siihen osallistuvat. Nuo erilaiseksi tekevät tilanteet voivat
siis olla senlaisia, jossa kaikki ihmiset eivät tulisi yhtäläisellä tavalla
arvotetuksi, jos näitä esimerkiksi taustasta johtuvia erityispiirteitä ei
otettaisi valintatilanteessa huomioon. Mielestäni soveltavan etiikan kannalta
on sanottava, että positiivinen syrjintä on joskus oikein siinä mielessä, että
se voi tukea sitä, että kaikki ihmiset tulevat arvotustilanteissa huomioiduksi
tavalla, joka sopii heidän luonnolleen.
Soveltavan etiikan kysymys
on sellaiset toiminnat, jotka liittyvät liike-elämään ja yritysten toimintaan.
Tässä korostetaan sitä, että itsenäisillä yrityksilläkin tulisi olla
yhteiskuntavastuuta ja vastuuta siitä, miten niiden toiminta koskettaa ihmisiä
tai luontoa, jotka ovat jollain tavalla vaikutussuhteessa yrityksiin. Onko
esimerkiksi eettistä irtisanoa suuri määrä ihmisiä jossain tilanteessa
huomioimatta sitä, miten näiden irtisanottujen perheet vaikuttuvat tuosta
päätöksestä. Toinen ja ehkä tärkein asia tältä kannalta on se, miten yritykset
käsittelevät jätteensä ja saastuttavatko he toiminnallaan ympäristöä siten,
että siihen voitaisiin puuttua. Yksin ajankohtainen esimerkki tässä suhteessa
on Talvivaara oy, joka oli pari vuotta sitten merkittävästi esillä
suomalaisissa medioissa juuri näiden asioiden vuoksi.
Soveltavan
etiikan kysymys on ihmisten ja eläinten geenimuuntelu. Se siis koskee sitä
lääketieteen alalla tapahtunutta edistystä, jonka myötä ihmisten ja eläinten
ominaisuuksia voidaan muovailla lääketieteen tavoilla. Kysymys tässä on se,
onko hyväksyttävää, että ihmisiä tai eläimiä muovaillaan keinotekoisesti sen jälkeen
kun ne ovat ensin saaneet luonnolliset ominaisuutensa. Siinä voidaan kysyä myös
sitä, mitkä ovat geenimuuntelun vaikutukset, ovatko ne mahdollisesti
haitallisia ympäristölle, eläimille tai ihmisille. Yleisesti pääasiallisin
kysymys tässä kohdin on se, onko eettistä, että ihmisen annettua olemusta
muovaillaan keinotekoisesti sen jälkeen kun ihminen tai eläin on syntymässä
saanut omat luonnolliset ominaisuutensa.
Soveltavan
etiikan kysymys on kysymys elinsiirroista. Onko se eettistä, että ihmisen omia
elimiä lähdetään korvaamaan toisilta saadulla elimellä. Kysymys koskee sitä,
voidaanko ihmistä sanoa samaksi ihmiseksi, jos hänen elimensä eivät ole
alkuperäisiä. Kun äskettäin tehtiin jopa ensimmäinen päätransplantti, niin voi
hyvin kysyä sitä, ja käyttää esimerkkinä tunnettua laivankorjaus-esimerkkiä,
että onko erilaisilla osilla korjailtu ihminen sama ihminen kuin alussa ennen
kuin hänen osiaan on korjailtu keinotekoisesti.
Abortti on
yksi soveltavan etiikan kysymys ja siinä kysytään siis sitä, onko syntymättömällä
sikiöllä oikeuksia ja onko syntymätön lapsi ihminen ennen syntymäänsä. Siinä
kysytään siis myös sitä, onko odottavalla naisella täydellinen oikeus
ruumiiseensa, vai onko hän velvoitettu kantamaan lapsi syntymäänsä asti sen
takia, että syntymättömällä lapsella olisi suurempi oikeus syntyä naisen kautta
kuin että nainen voisi päättää syntymättömän lapsensa syntymästä tai raskauden
keskeyttämisestä abortilla.
Soveltavan
etiikan kysymys on myös kysymys eutanasiasta. Voiko ihminen halutessaan antaa
ohjeen häntä hoitaville tahoille, että hänen tulisi antaa kuolla, toisin
sanoen, voiko ihminen päättää siitä, ettei hänen elintoimintojaan tarvitsisi
enää apukeinojen avulla jatkaa. Tällä hetkellä eutanasia on laillista monissa
eurooppalaisissa maissa, joihin Suomi ei kuulu. Kysymys eutanasiasta koskee
siis sitä, onko ihmisellä oikeus omaan kehoonsa ja voiko hän päättää omasta
kuolemastaan, jos se esimerkiksi voisi olla paljon kivuttomampi ja
vaivattomampi tapa kuolla kuin varsinainen luonnollinen kuolema, johon voi
sisältyä kipua ja tuskaa.
2. Mistä teorioista soveltava etiikka on
peräisin
Soveltava etiikka käsittelee normatiivisen etiikan kysymyksiä
uudessa mielessä ja pyrkii soveltamaan niitä siten, että voitaisiin löytää
tilanteeseen nähden sopivin eettinen teoria ja periaatteiden kokoelma tai
niiden yhdistelmä sovellettavaksi tilanteeseen. Normatiivisen etiikan teorioita
ovat velvollisuusetiikka (deontologinen etiikka), utilitarismi ja hyve-etiikka.
Velvollisuusetiikka, jonka tunnetuin edustaja on saksalainen filosofi Immanuel
Kant, kiinnittää huomion toiminnassa tekojen oikeutukseen ja tekoon itsessään.
Velvollisuusetiikassa velvollisuus koetaan korkeampana päämääränä kuin
esimerkiksi seuraus tai ominaisuudet joiden avulla teko tehdään. Immanuel
Kantilta tulee tunnettu velvollisuuseettinen opinlause, kategorinen
imperatiivi, jonka mukaan ihmisen tulisi toimia vain siten, minkä hän voisi
toivoa tulevan yleiseksi laiksi, jota kaikki ihmiset noudattaisivat. Kategorisen
imperatiivin mukaan kaikkia ihmisiä tulisi kohdella päämäärinä, heitä ei siis
saa kohdella välineenä jollekin päämäärälle. Kategorisesta imperatiivista
voidaan kuitenkin kriittisesti sanoa, että kaikille pätevien yleisten
periaatteiden löytyminen ei aina vaikuta mahdolliselta, tai ainakin se
vaikuttaa vaikealta joissain olosuhteissa. Velvollisuusetiikka siis korostaa
toiminnan arvottamisessa toiminnan vaikuttimia ja toiminnan syiden oikeutusta. Velvollisuusetiikan
yksi alalaji on myös intuitionistinen etiikka, joka korostaa intuition
merkitystä siinä, kun etsitään oikeimpia ja kaikkiin tilanteisiin päteviä
periaatteita noudatettavaksi. Yksi intuitionistinen teoreetikko oli
skotlantilainen Aristoteleen tuntija WD. Ross, joka ajatteli, että ihminen
pystyisi intuitionsa avulla löytämään oikeimmat periaatteet, oikeimmat
mahdolliset moraaliperiaatteet noudatettavaksi. Intuitio on tässä tulkittava
jonkinlaiseksi tunnetta ja käytännöllistä järkeä yhdisteleväksi elimeksi, jonka
käytön avulla ihminen voisi löytää jotain perustavaa siitä, mikä on tulkittava
moraalisesti hyväksytyksi toiminnaksi. Ihminen ei siis saa tietoja moraalisesta
hyväksyttävyydestä tai kiellettävyydestä naturalistisesti ulkoisesta
maailmasta, vaan eettisyys on sisäänrakennettuna ihmisessä, ja intuitio on
väline jonka avulla tuo tieto moraalisesta pahasta ja hyvyydestä tulee ihmisen
havaittavaksi. Ihminen ei siis intuitionistien mielestä opi tietoa hyvästä ja
pahasta siten, että joku taho tai asia tekisi ne hänelle ulkoisien kanavien
kautta selväksi. Naturalististen ja empiiristen menetelmien tultua tieteessä
vallitseviksi usko intuitionistisiin teorioihin velvollisuusetiikan osana on
heikentynyt huomattavasti. Kuuluisan yhteiskuntafilosofi John Rawlsin
kirjassaan Oikeudenmukaisuusperiaate esittelemät kaksi periaatetta: Eron
periaate ja vapausperiaate voidaan katsoa kuuluvan velvollisuusetiikkaan. Vapausperiaatteen
mukaan kaikille ihmisille täytyy taata riittävän laajat vapaudet, niin etteivät
ne vaikuta toisten ihmisten samanlaiseen vapauteen. Eroperiaatteen mukaan vain
sellaiset taloudelliset erot ihmisten kesken ovat hyväksyttäviä, jotka auttavat
eniten kaikkein huonoimmassa olevien ihmisten tilannetta.
Hyve-etiikka
tulee alkuperäisesti Aristoteleen kirjasta Nikomakhoksen etiikka, joka korostaa
etiikassa hyveiden, paheiden ja ihmisluonteen koostumusta. Se korostaa siis
niitä luonteenpiirteitä ja ominaisuuksia, joita hyveellsellä ihmisellä
katsotaan olevan. Hyve-etiikan mukaisesti pyritään toimimaan jonkun
ominaisuuden, joita Aristoteles kutsui hyveiksi, mukaisesti. Hyveellä siis
tarkoitetaan taipumusta käyttäytyä ja tuntea tietyissä tilanteissa tietyllä
tavalla. Esimerkiksi jos ihmisellä on suurisieluisuuden hyve, hän käyttäytyy
anteliaasti ja reilusti sellaisissa tilanteissa, joissa esimerkiksi pitäisi
antaa palautetta toisille ihmisille heidän omasta toiminnastaan. Hyve-etiikkaan
kuuluu tavoiteltu teleologinen päämäärä siitä, mikä on ihmisen telos, eli
lopullinen päämäärä ja tavoite. Aristoteles uskoi, että hyvettä voi opettaa,
missä hänen näkemyksensä poikkesi merkittävällä tavalla Sokrateen vastaavasta
mielipiteestä, ja kasvatuksella ja hyveeseen harjaantumisella onkin keskeinen
merkitys hyve-etiikassa. Vain kokemuksella katsottiin, että ihmisen mieli
pystyisi tulemaan kohtuulliseksi, siten, että ihminen tavoittaisi hyveen, joka
on aina keskiväli kahden paheen välillä. Esimerkiksi hyveellisen käytöksen
matkimisella ei ole katsottu olevan hyveellisen toiminnan epiteettiä sen takia,
koska tuollainen toiminta ei ole luonnollista ja omista taipumuksista lähtevää.
Hyve-etiikkaa on Aristoteleen lisäksi edustanut tunnetuimmillaan Tuomas
Akvinolainen kirjassa Summa Theologiae ja nykypäivänä Alasdair Macintyre
kirjassaan After Virtue. Akvinolainen edusti itse kehittämäänsä luonnollinen
jumalan laki-teoriaansa.
Utilitarismi eli
seurausetiikka on nykypäivänä ehkä kaikkein yleisin eettisen arvottamisen muoto
ja sen kehittäjiä ovat etenkin John Stuart Mill ja James Bentham. Utilitarismin
alalajeja ovat hedonismi ja eudaimonismi. Hedonismissa pyritään nautinnon
maksimoimiseen ja eudaimonismissa onnellisuuden maksimoimiseen. Utilitarismissa
pyritään etenkin onnellisuuden ja hyödyn maksimoimiseen, mitä kuvataan
utiliteetin käsitteellä. Utilitarismissa siis verrataan seurauksen oikeutusta
ja pyritään toiminnalla maksimoimaan saavutettu utiliteetti. Utilitarismi
jakaantuu kahteen osa-alueeseen, joista toinen on tekoutilitarismi ja toinen
sääntöutilitarismi. Tekoutilitarismissa ajatellaan, että teko on oikea jos se
maksimoi saatavilla olevan utiliteetin eli hyödyn. Sääntöutilitarismissa
ajatellaan, että teko on oikea, jos se voi sopeutua sääntöön, joka maksimoi
saatavilla olevan utiliteetin. Utilitarismin alalajiiksi voidaan kutsua myös
kahden tason utilitarismia, joka tarkoittaa sitä, että teon ja sen seurausten
pohdintaa harrastetaan ennen teon suorittamista, mutta kuitenkin vetäydytään
lopulta käyttämään sellaisia periaatteita ja toimimaan sellaisten periaatteiden
mukaan, jotka näyttävät kyseisessä tilanteessa kaikkein varmimmilta ja
luotettavimmilta. Motiiviseurausetiikka on sellainen utilitarismin alalaji,
jossa tarkastellaan tekoon johtavia motiiveja ja pyritään arvottamaan jostain
motiivista johtuvia tekoja ja sen seurauksia siten, että tietystä motiivista
seuraavan teon on oltava ainakin yhtä hyvä tai parempi kuin vaihtoehtoisien
motiivien ohjaamista teoista syntyvien seurausten. Yksi erottelun tapa on myös
negatiivisen seurausetiikan ja positiivisen seurausetiikan välinen jaottelu.
Negatiivinen seurausetiikka pyrkii maksimoimaan sen asioiden tilan, ettei sen
mukaisten tekojen seurauksista koidu pahaa, ja positiivinen seurausetiikka
pyrkii maksimoimaan sen mukaisista teoista seuraavan hyvän asioiden tilan. Utilitarismia
voidaan tarkastella myös teleologisen, eli päämäärään suuntautuvan etiikan
mielessä. Samalla kun hyve-etiikka tarkastelee ihmisen luonnetta ja
ominaisuuksia ja sitä miten niistä voi koitua hyveellistä toimintaa,
utilitarismi tarkastelee sitä siten, että miten sen avulla voitaisiin saavuttaa
mahdollisimman hyvät seuraukset toiminnalle.
3. Normatiivisen ja soveltavan etiikan
sekä etiikan teorian ja käytännön vertailua
Normatiivinen
ja soveltava ja teoria ja käytäntö, ovat niitä soveltavan etiikan puolia,
joiden tarkastelun avulla voidaan hahmottaa sitä miten etiikan soveltava käyttö
saa muotonsa. Soveltava etiikka saa muotonsa tai ainakin teoreettisen
alkuperänsä normatiivisista eettisistä teorioista, ja nuo kaksi osapuolta
edustavat teoriaa ja käytäntöä. Teorian ja käytännön yhteyksistä on puhuttu
filosofian keskuudessa vuosituhannet, mutta mielestäni esimerkiksi Mao Tse
Tungin kirjoittama essee Käytännöstä voi antaa jonkinlaisen teoreettisen
viitekehyksen myös etiikan normatiikan ja soveltavuuden tarkasteluille.
Kuitenkin Maon teoria on pelkästään yksi mielipide, mutta mielestäni se voidaan
esitellä tässä kohdin, koska tuossa Maon esseessä tuodaan esiin yksi tapa
suhtautua teorian ja käytännön suhteeseen. Maon esseen mukaan tieto saa aina
muotonsa sosiaalisesta käytännöstä, joka voi tarkoittaa luokkataistelua,
materiaalista tuotantoa tai tieteellistä kokeilua. Voidaan sanoa, että
soveltava etiikka saa myös muotonsa siitä, kun tilanteeseen sovelletaan siihen
soveltuvaa eettistä teoriaa. Esimerkiksi tilanteessa, jossa lääkärin olisi
kerrottava potilaalle vakavasta sairaudestaan, olisi velvollisuusetiikan mukaan
puhuttava totta ja kerrottava totuus, koska valehtelua ei kategorisen
imperatiivin mukaan voida käyttää toimittaessa ihmisten kanssa, koska silloin hyväksyttäisiin se tilanne, jonka mukaan
kaikissa tilanteissa saisi valehdella, mutta jos valehtelemisella tuossa
tilanteessa saavutettaisiin parempi lopputulos, voitaisiin toimia
utilitaristisen seurauseettisen periaatteen mukaisesti, joka sallisi tuossa
tilanteessa valehtelun, koska toiminnan lopputulos olisi valehtelemattomuutta
parempi. Normatiivinen etiikka pyrkii aina asettamaan normin toiminnalle, jonka
avulla katsotaan hyvää toimintaa voitavan säännöllistää ja järjestelmällistää.
Normi tarkoittaa toiminnassa tai ajattelussa vallitsevaa tapaa toimia
yhdenmukaisesti ja säännöllisesti joissa velvoittavissa tilanteissa.
Normatiivinen etiikka katsoo, että se voi ja sen täytyy löytää normeja
eettiseen toimintaan, jotta voitaisiin ylläpitää jonkinlaista eettistä
toimintaa. Esimerkiksi Raamatusta löytyvät Mooseksen lait velvoittavat ihmisiä
yhdenmukaisten periaatteiden mukaiseen toimintaan. Kuitenkin voidaan katsoa,
että soveltava etiikka tuo myös näihin normatiivisuuksiin oman vivahteensa,
koska se korostaa myös sitä yksilöllistä tilannetta ja tapahtumaa, jossa
eettisen arvottamisen tulee tapahtua. Voidaan katsoa, että jos normatiivinen
etiikka edustaa normeja toiminnalle, soveltava etiikka yrittää katsoa sen,
miten hyvin nuo normit sopivat sovellettavaksi tilanteeseen. Jossakin
yhteydessä on puhuttu kantanormeista, jotka voisivat lopulta olla sen kaltaisen
toiminnan perusteina, jossa tapahtuu myös vähempiarvoisten normien soveltamista
käytännönmukaiseen toimintaan. Voidaan katsoa, että jonkinlainen kantanormi
olisi siinä, että normatiivisista eettisistä teorioista pyrittäisiin löytämään
sen kaltainen teoria, joka sopii teoriaan ja sen myötä kantanormin mukaista
toimintaa olisi hyvän eettisen teorian löytäminen ja sen soveltaminen
tilanteeseen. Ehkä vain jotkin vanhakantaiset uskonnot ja niiden piirissä
toimivat ihmiset ajattelevat, että jokaiseen tilanteeseen sopisi jonkinlainen
ennen tilanteen arvottamista valittu jumalallinen eettinen teoria. Ehkä Tuomas
Akvinolainen ja katolisen kirkon piirissä vieläkin vallitseva ”luonnollisen
moraalisen lain teoria” on esimerkki tuollaisesta vanhakantaisesta
arvottamistavasta. Jos kantanormin mukaista toimintaa korostettaisiin
voitaisiin etiikalle löytää sille todella kuuluva merkitys ja etiikka
voitaisiin käytännönmukaistaa, koska siinä vallitsee nykyisinkin vielä
vanhakantainen vetoaminen johonkin pelkästään teorian ja vähempiarvoisten
normien mukaiseen noudattamiseen, jossa ei huomioida sitä tilannetta, jota
eettinen arvotus yksilöllisesti koskee. Jos etiikan piirissä saataisiin
vallitsevaksi sellainen ajatus, että eettisiä normeja pitäisi aina tarkastaa
sen mukaan miten ne toimivat kyseisessä tilanteessa, voitaisiin etiikka tuoda
siihen käytännölliseen merkitykseen, jonka vuoksi se on mielestäni yleensäkin
olemassa.
Normi
on aina liian yleistävä periaate etiikan keskuudessa toimimiseen, koska se ei
ota huomioon kuin oman muotonsa teorian tuloksena. Ihmisen ja ihmiselle
kuuluvaan hyvään voidaan pyrkiä muutenkin kuin suoraan normatiivisesti
arvottamalla. Soveltava etiikka yleistää eettisen toiminnan itsensä mukana,
koska se ei yksipuolisesti pyri arvottamaan eettisiä tilanteita vain pelkästään
puhtaan teorian kannalta. Nykyaikana vanhakantaiset uskonnolliset periaatteet
tulisi unohtaa, ja onkin vain ihmisten vanhakantaisuuden ja tyhmyyden syytä,
että ihmiset äänestävät vieläkin kaikenlaisia päiviräsäsiä ja penttioinosia
parlamenttiin. Teorian ja käytännön, sekä normatiivisuuden ja soveltamisen
keskinäisen yhteyden korostamisella voitaisiin vanhakantaiset uskontokunnatkin
yhdistää yhden sekulaarin kansalaisuskonnon alaisuuteen. On uskomatonta
ajatella, kuinka paljon uskontokunnat saavatkin virtaa siitä, kun ne voivat
tuomita toistensa olemassaolon ja kutsua toisten kirkkojen uskovaisia
vääräuskoisiksi. Sen takia ei tulisi enää maallisessa elämässä lähteä
luonnollisten moraalilakien johdateltavaksi ja kuvitella, että minulla oleva
periaate etiikasta on ehdottomasti parempi kuin kaikkien muiden, mutta etenkin
”vääräuskoisten”. Kun eettisestä arvottamisesta tehtäisiin tilannehuomioivaa,
olisi silloin mahdollisuus myös johtaa tämä maallisen ja pyhän yhteisyys
uskontokuntiin ja tehdä niistä kansalaisuskonto, joka ei tuomitsisi
ensisijaisesti maallisia symboleita, vaan hyväksyisi sen, että jotain hyvän
elämän periaatteista voisi tulla myös toisten erilaisista kirjoista.
On
selvää, että eettinen teoria tulee testata käytännöllä, ja tuossa voidaan
hyödyntää ajatuskokeita eettisestä toiminnasta, ja tuo arvotus alkaisi
ensisijaisesti siitä, millaisessa tilanteessa eettinen arvotus tapahtuu ja
minkälaiset ehdot se arvottamiselle antaa. Esimerkiksi abortti on uskovaisten
mielestä väärin, koska he ajattelevat, että ei vielä ihmisen tasolla olevalla
sikiöllä on samat oikeudet kuin täysikasvuisella ihmisellä ja näin ollen
abortin suorittaja ja siihen luvan antava nainen syyllistyisivät murhaan.
Kuitenkin voidaan katsoa, että naisella on oikeus kehoonsa ja näin ollen
kasvavaa sikiötä voitaisiin verrata siihen, jos naiseen olisi kiinnitetty ilman
luvan kysymistä häneltä, munuaisvaivainen ihminen, joka kuolisi jos hänet
kytkettäisiin irti naisesta. Jos ajatellaan, että naisen tulisi tuon kytketyn
takia viettää pitkiä aikoja sängyssä liikkumatta, olisi varmaan jokaisen
selväjärkisen ihmisen mukaan parasta ja oikeudenmukaisinta, jos munuaisvaivainen
ihminen kytkettäisiin irti naisesta. Abortti voidaan katsoa oikeutetuksi, koska
naisella on oikeus omaan kehoonsa ja hänellä on myös oikeus päättää siitä
haluaako hän lapsen vai ei. Ekstriimeimmät tapaukset abortin kohdalla ovat
raiskatuksi tulleet naiset ja siksi lasta odottavat. Jotkut uskonnolliset
tahothan väittävät, että tuossakin tilanteessa naisen tulisi niellä häpeänsä ja
vain jatkaa raskautta ja lopulta synnyttää tuo raiskauksen tuloksena tuleva
lapsi. Varmaan tuo esimerkki on tarpeeksi osoittamaan sen, miten kaukana
uskonnollisesti ajattelevat tahot ovat soveltavan etiikan periaatteiden ja
kantanormin mukaisesta toiminnasta ja toiminnan arvottamisesta.
4. Bioetiikan ja oikeusfilosofian suhde
Bioetiikka
tarkoittaa sellaisen moraalisen subjektin tarkastelua, joka on muuttunut ja
muuttuu koko ajan biologian ja lääketieteen kehittyessä. Bioetiikka tarkoittaa
siis sellaisen subjektin tarkastelua ihmisen hyvän huomioiden, joka on muuttuva
ja kehittyvä. Ihmisen ja subjektin muuttuessa myös ne eettiset keinot ja
kysymykset, jotka määrittivät etiikkaa aiemmin on arvotettava uudelleen, ja
huomioitava sellaisia asioita, joita aiempi etiikka ei ole ottanut huomioon. Bioetiikka
on siis soveltavan etiikan alalaji ja se keskittyy etenkin lääketieteellä määritettävän
ja ihmisen biologiassa ilmenevän materiaalin eettiseen tarkasteluun.Bioetiikka
on myös kiinnostunut esimerkiksi bioteknologian, ihmistieteiden, politiikan,
lainmukaisuuden ja filosofian yhteyksistä.
Oikeusfilosofia
tarkoittaa oikeusjärjestelmää lakia ja oikeudenmukaisuutta tarkastelevaa
filosofiaa. Sen kysymyksiä on sellaiset kuten millainen on hyvä laki, mitä ovat
oikeusnormit, mikä määrittää lain, ja onko laki sosiaalinen sääntö tai
jonkinlainen oikeudenmukaisuudesta tuleva pakottava normi. Voidaan sanoa
yhteydessä bioetiikkaan ja soveltavaan etiikkaan, että kun bioetiikka pyrkii
asettamaan sääntöjä ja laajentamaan sitä eettisen arvottamisen potentiaalia,
joka teorioihin liittyy ja joita se soveltaa käytäntöön, niin oikeusfilosofia
tarkastelee sitä, mikä on etiikan suhde lakiin ja ovatko ne jotenkin
synonyymisia käsitteitä.
Bioetiikan
tarkastelemat kysymykset, kuten kysymys geeniterapian, kloonauksen,
elämänpidentämisen ja ihmisen geneettisen muuntelun oikeutuksesta ovat uusia
asioita yhteiskunnassa. Sen takia on tärkeää tarkastella sitä, miten
oikeusjärjestelmä suhtautuu niihin. Voidaan varmaan sanoa, että bioetiikka voi
antaa oikeusjärjestelmälle ohjeita siihen, miten näihin asioihin tulisi
suhtautua ja millainen asennoituminen niitä koskien voisi olla kaikkein
asianmukaisinta. On siis mielestäni selvää, että etiikalla on yhteys lakiin ja
oikeusjärjestelmään ja sen takia bioetiikkaa ja oikeutta tarkastelevaa
filosofiaa tulisi vertailla ja niiden yhtymäkohtia koetella. Oikeusfilosofia
kysyy mm. niin, että miten oikeudellinen validiteetti tulisi todentaa ja mitkä
ovat oikeusnormeja ja miten voimme määritellä toisillemme oikeusnormin. Tästä
nousee siis kysymys siitä, miten oikeusfilosofian on toimittava, jotta se voisi
ottaa huomioon bioetiikan. Lääketiede ja biologia ovat kehittyneimpiä
tieteenaloja ja sen takia nämä risteytyvät käsitykset ihmisen ruumiista ja sen
kohtelemisesta on otettava huomioon kun päätetään siitä, miten
oikeusjärjestelmän tulee toimia. Bioetiikka kuten sen emokäsite soveltava
etiikka tarkoittavat sen kaltaista eettisen arvottamisen metodia, jossa
käytännölle ja tilanteelle, jossa etiikkaa sovelletaan annetaan niille kuuluva
arvo. Vaikka on selvää, että lain tulee olla säännöissään normatiivinen, niin
sitä voidaan kuitenkin sen yhteydessä tarkastella, että kuinka se ottaa
huomioon sen, että oikeuden käsitteiden on muovauduttava etiikasta ja
nimenomaisesti sellaisesta etiikan muodosta, joka ottaa huomioon oikeuden
toiminnan käytännönmukaisimmassa mielessä. Oikeuden muovaaminen paremmin
oikeudenmukaisuuden periaatteet huomioivaan muotoon on tärkeä pyrkimys kaikille
bioeetikoille ja sen takia tulisi tutkia sitä, miten uusia asioita koskeva
ajattelu tulisi sisällyttää mukaan siihen prosessiin, jonka myötä maahan
säädetään lakeja. Suomessa on jo käytössä lainvoimaisena abortti, mutta voisi
sanoa, että myös sellainen ihmiselämään liittyvä kardinaalitoimenpide kuten
eutanasiakin tulisi hyväksyä, ainakin sellaisissa tapauksissa, joissa ihminen
on antanut hyväksynnän elintoimintojensa lopettamiseen esimerkiksi ilman sitä
koituvan suuren kivun vuoksi. Mielipiteitä on muovattava siihen suuntaan, että
bioeettinen tieto voitaisiin hyväksyä sen päätellyn osaksi, joka kuuluu siihen
prosessiin, jossa maahan luodaan lakeja. Kaikkien bioeetikkojen tulisi
osallistua keskusteluun siitä, miten tietoa bioetiikasta voitaisiin tuoda
niihin keskusteluyhteyksiin, jotka koskevat sitä miten uusi laki määritellään
ja miten laeista säädetään poliittisissa päätöksentekoelimissä. Bioetiikan ja
oikeusfilosofian suhdetta koskevassa tutkimuksessa voisi hyvin tutkia myös
sitä, miten mielipiteet jakautuvat poliittisella kentällä siinä kun päätetään
sellaisista kysymyksistä, jotka koskevat bioetiikkaa. Mielestäni lain ja
oikeuden yhteydessä tulisi korostaa sitä, ettei jokin toiminta ole pakollinen
vaan ainoastaan mahdollinen ja sallittu. Tällaisen pakollisen määreen laista
poistavan toiminnan edistäminen tulisi ottaa tärkeäksi asenteiden edistämisen
päämääräksi. Nimenomaisesti kapeakatseisten ja ahdasmielisten ihmisten asenteita
voitaisiin vähitellen muuttaa, kun lakinormien säätelemisessä otettaisiin
huomioon etenkin modaalilogiikan termit kuten sellaiset kuin pakollinen,
sallittu, mahdollinen, kielletty, välttämätön. Siinä tulisi ottaa huomioon se,
miten lakia tulisi noudattaa, eikä vain pelkästään aina sitä, että lakia vain
ja pelkästään kyselemättä noudatetaan. Lakinormeistakin tulisi voida käydä
keskustelua, koska niiden olemassaolon muodostakin on oikeusfilosofian sisällä
kovin hajanaisia ja toisistaan poikkeavia mielipiteitä. Bioetiikan ja
oikeusfilosofian välisessä suhteessa tärkeä asia on etenkin se, miten ihmisen
ja ihmisten ryhmien oikeudet määrittyvät siinä, kun bioetiikasta tulevan tiedon
jälkeen käydään keskustelua siitä, miten lailla voitaisiin määrittää ihmisille
kuuluvia oikeuksia. Oikeusfilosofian piirissä tärkeä kysymys onkin se, miten
sen avulla voitaisiin säätää ihmisille sellaiset oikeudet, joiden mukaan he
voisivat elää onnellisesti myös bioetiikan määrittämässä mielessä. Koska lakiin
liittyy myös oikeudenmukaisuus ja sosiaalisen järjestyksen ja yhteiskunnallisen
järjestyksen viitekehys, niin on siinä mielessä tärkeää myös se, että miten
oikeusjärjestys muotoutuu ja miten se säätää lakeja, jotka voisivat koitua
ihmisten parhaaksi. Oikeusfilosofian piirissä tulisi soveltaa aiemmin
mainittuja modaalilogiikkaan ja deontologiseen logiikkaan kuuluvia termejä,
joiden avulla voitaisiin saada parempi käsitys siitä, millä tavalla tietyt lait
ovat velvoittavia, ja mikä on ihmisen omatunnon ja oikeudenmukaisuustunnon
merkitys siinä, kun lakeja noudatetaan tai kun niiden rakennetta muovataan ja
kun säädetään uusia lakeja. Mielestäni sosiaalisen järjestyksen merkitystä ei
voida mitenkään vähätellä lain ja oikeusfilosofian piirissä, sillä muutokset
sosiaaliseen järjestykseen ovat monesti määrittävinä siinä, kun uusia lakeja
tuodaan eduskunnassa esille ja lopulta käräjäistuinten valvottavaksi ja
noudatettavaksi.
Bioetiikan ja oikeusfilosofian
suhde on tärkeä monella tavalla. Bioetiikka uudenlaisena käytäntöön
sovellettavana filosofian osa-alueena on tärkeä siinä mielessä, että se voi
antaa meille tietoa siitä, ja etenkin siitä, miten ihmisille kuuluvat oikeudet
muovaantuvat yhteiskunnassa ja miten uusi tieto velvoittaa meitä ottamaan
selvää siitä, miten sosiaalisen oikeudenmukaisuuden muovailemaa järjestystä
voidaan edistää. Oikeusfilosofia on bioetiikan yhteydessä tärkeä väline siinä
mielessä, että sen piirissä käydään lakien lisäksi keskustelua
oikeudenmukaisuudesta ja sosiaalisen järjestyksen suhteesta lakien säätämiseen.
Myös lakien onttinen luonne on tärkeä asia siinä, kun katsotaan kuinka
velvoittavina lakeja voidaan pitää. Voidaan siis katsoa, että kun bioetiikka antaa
tietoa oikeuksia ja uutta oikeudenmukaisuutta koskevista aiheista, niin
oikeusfilosofia tarkastelee sitä, miten noita asioita voitaisiin edistää lain
merkityksen yhteydessä.
5. Bioetiikan ja oikeusfilosofian
teoreettiset ja käytännölliset perusteet: tutkimuskysymykset ja tutkimusongelma
Väitöskirjani
pääasiallisin tutkimusongelma on se, ovatko bioetiikan ja oikeusfilosofian
teoria ja käytännöt liitteessä toisiinsa, ja jos niin, miten ne ovat liitteessä
toisiinsa, vaikuttavatko alkuperäiset normatiivisen etiikan teoriat soveltavaan
etiikkaan ja jos niin, millä tavalla? Onko tilannearviointi etiikalle
tärkeämpää kuin teoriat ja vaikuttaako bioetiikka ihmisten käsityksiin
ihmisille kuuluvista oikeuksista ja jos vaikuttaa, tuleeko tuo vaikutus esiin
siinä, kun tarkastellaan lain ja oikeudenmukaisuuden välistä suhdetta ja onko
laki joskus synonyymi sosiaaliselle yhteiskuntajärjestykselle.
Bioetiikan yhteydessä
tutkimuskysymyksiä ovat se, miten voitaisiin edistää bioetiikan tuloa
käytäntöön. Miten voitaisiin siis mahdollistaa tälle filosofian osa-alalle,
joka haluaa olla tekemisissä ihmisten arjen ja käytännöllisen elämän kanssa se,
että sen periaatteet voisivat joskus todella saada todellista merkitystä
yhteiskunnassa. Miten bioeettinen tieto ja sen tiedon lisääntyminen voisi olla
antamassa sellaisille ihmisille toivoa, jotka kokevat, että yhteiskunta
rajoittaa säännöillään sen, että joku hänen hyvinvointiinsa nähden tärkeä asia
jää toteutumatta. Tässä kohdin voitaisiin varmaan mainita Michele Michelettin
ja Andrew McFarlandin kirjassaan Creative participation esiin tuoma luova osallistuminen,
jonka avulla monet yhteisöllisesti tärkeiksi koetut uudistusprojektit ovat
menneet eteenpäin ja saaneet kannatusta.
On siis selvää, että bioetiikan ja oikeusfilosofian suhteen tarkastelussa
tarvitaan avuksi myös yhteiskuntatieteitä. Bioetiikan
yhteydessä voidaan myös kysyä vielä perustavampana kysymyksenä sitä, millaisia
kysymyksiä bioetiikka edustaa ja miten näihin kysymyksiin voitaisiin edistää.
Bioetiikan kysymyksiä ovat esimerkiksi abortti ja eutanasia. Toinen näistä on
Suomessa tällä hetkellä sallittu samalla kun toinen ei ole. Yleisesti ottaen
voitaisiin sanoa, että bioetiikan kanta tällaisissa asioissa on yleensä se,
että jollei toimenpide esimerkiksi merkittävällä tavalla särje ihmisen
perusoikeuksia, niin se on sallittu. Tässä voitaisiin siis tutkia sitä, miten
kaiken kieltävä ja suvaitsematon etiikka voidaan ohittaa ja väistää ja miten
ihmisten oikeuksien tietyn teon kohdalla toteutuessa ei ole mitään suuta
kieltää toimintaa. Ahdasmielinen kieltävä etiikka ja liian jyrkät normatiivisen
etiikan normit ovat kai sellaiset asiat, jotka pitäisi voida kiertää kun
pyritään löytämään bioetiikan, uuden käytännöllisen maailman etiikan
kysymyksiin vastauksia.
Oikeusfilosofian
yhteydessä voidaan kysyä sitä, mikä on lain suhde etiikkaan. Ovatko kaikki lait
eettisiä ja tarvitsevatko ne eettisen varmistuksen itselleen, vai ovatko ne
täysin päivittäisen eettisen tarkastelun yläpuolella. Voi siis myös kysyä sitä,
ovatko käsitykset eettisimmästä laista ihmisten sisällä sisäsyntyisesti, jotka
tavoitettaisiin esimerkiksi intuitiolla. Vai muovaantuvatko eettiset käsitykset
ihmisten ulkopuolella ja voiko jopa laki vaikuttaa käsityksiin eettisyydestä
siten, että se alkaisi saada jonkinlaisen Tuomas Akvinolaisen ”luonnollisen
moraalilain epiteetin”. Kysyn siis sitä, miten laki saa yhteiskunnassa
muotonsa.
Toinen oikeusfilosofian
yhteydessä kysyttävä kysymys on siitä, vaikuttaako sosiaalinen järjestys ja
yhteiskuntaelämä lakien muotoon. Saavatko lait siis muotonsa siitä millainen
yhteiskunta niiden taustalla on. Vaikuttaako ihmisten toiminta siihen millaisen
muodon lait saavat. Ja muovaantuuko laki ja oikeusjärjestys siinä, kun ihmisten
toiminta ja ajattelu suhteessa joihinkin asioihin muuttuu.
Bioetiikan
ja oikeusfilosofan yhteydessä voidaan kysyä sitä, vaikuttavatko bioeettiset
kysymykset ja tiedon lisääntyminen niistä siihen, miten käsitykset ihmisten
oikeuksista ja lakien muodosta muovaantuvat yhteiskunnassa. Onko bioetiikalla
ja oikeusfilosofialla jonkinlainen piilevä kausaalisuussuhde, jonka perusteella
niiden voitaisiin havaita olevan asian kaksi eri puolta.
Bioetiikan
mutta myös yleisemmin soveltavan etiikan keskuudessa voidaan kysyä sitä, miten
niiden käsitys ihmisten oikeuksista, ihmisluonnosta ja sosiaalisen järjestyksen
muodosta vaikuttaa uskonnollisiin käsityksiin, ja miten voitaisiin soveltavan
etiikan tiedon lisäämisellä vaikuttaa sekularisaation edistymiseen ja siihen,
miten uskonnot voisivat saada maallisempia ja siten elämäämyötäisempiä
epiteettejä. Voitaisiin varmaan jopa sanoa, että soveltavan etiikan tuomisesta
uskonnolliseen maailmaan voisi seurata tietynlainen kansalaisuskonto, joka yhdistelisi
kaikkien uskontojen parhaita puolia ja perustuisi täydellisesti maallisia ja
pyhiä symboleita oppidogmaan, johon voitaisiin yhteiskuntajärjestyksen
säilymispyrkeenä lisätä tietty määrä kansalaistaitoa ja suvaitsevan
sosiaalisesti liberaalin yhteiskunnan periaatteita. Käsitykseni
kansalaisuskonnosta lähentelee jotenkin Comten käsitystä positivismin mukaisesta
yhteiskunnasta, mutta sen ei kuitenkaan välttämättä tarvitsisi olla niin
yksiputkinen ja deterministinen. Kuitenkin on tärkeää, että kansalaisuskonnolla
opetettaisiin ihmisiä toimimaan vapaaseen talouteen perustuvassa
suvaitsevaisessa ja liberaalisessa rationaalisuuteen perustuvassa
yhteiskunnassa.
Yksi
kysymys on se, miten teoria ja käytäntö suhtautuvat toisiinsa bioeettisessä
keskustelussa ja keskustelujen julkisoitumisessa. Siinä tarkastellaan myös
sitä, miten bioetiikan paljastamat tärkeät periaatteet saavat muotonsa käsityksissä
ihmisten oikeuksista ja siinä miten oikeusjärjestelmä ja sitä tutkiva
oikeusfilosofia ottaa noita bioeettisiä käsityksiä toimintansa ja arvostustensa
ohjaajaksi. Onko teorialla merkitystä, kun katsotaan miten etiikkaa sovelletaan
eri tilanteissa ja mikä on käytännön merkitys lopulta.
Yksi
tärkeä kansanomainen tutkimuskysymys, johon ei kuitenkaan varmaan tarvitse
tarkassa mielessä kiinnittää huomiota on se, ovatko kaikki filosofit ennen
soveltavaa etiikkaa, olleet epäsosiaalisia nörttejä, jotka ovat luoneet
teorioita, joita kukaan ei ole osannut soveltaa käytäntöön. Tässä kohdin
tärkeää on tutkia sitä, miten eettiset teoriat ovat aiemmin vaikuttaneet
käytäntöön ja mikä on soveltavan etiikan ja bioetiikan historia
lyhykäisyydessään. Siinä tulisi ottaa huomioon se, miten käsitykset etiikan
käytännöllisyydestä ovat kehittyneet eri aikoina ja eri kansojen keskuudessa. Ovatko
filosofit todella tehneet turhaa työtä siinä, kun ovat vain pyrkineet
selittämään maailmaa, kun tehtävänä on koko ajan kaikkina aikoina ollut
maailman muuttaminen. Voidaanko
soveltavalla etiikalla muuttaa maailmaa ja tuottaa sellaisia sosiaalisia
vallankumouksia, jossa entisiä käsityksiä ihmisille kuuluvista oikeuksista
kuopataan ja uudenlaisia oikeuskäsityksiä johdetaan sisään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti