Kiusaaminen on toimintaa, jossa jatkuvalla toisen ihmisen
tai tahon alistamisella ja vähättelemisellä pyritään viemään kohteena olevan
tahon itseluottamus ja lisätä oman arvon merkitystä toisten ihmisten silmissä,
jotka ovat niin sosiaalisia ja suosittuja, ettei heidän tarvitse pelätä
kiusaamista. Kiusaamisella tietyllä tapaa rangaistaan poikkeavaa, erilaista,
epäsuosittua tai epäsosiaalista ihmistä omista ”virheistään”. Kiusaamisen syyt
liittyvät etenkin kateuteen, suvaitsemattomuuteen, haluun dominoida sosiaalisesti,
joukon paineeseen ja kiusaajien yksinkertaisuuteen ja koulukiusaamisien
tapauksessa monesti kiusaajan rikkinäisiin perheoloihin tai epätasapainoiseen
ryhmädynamiikkaan kiusaajan kotona. Kateus on syy sen takia, koska nämä
ihmiset, jotka kiusaavat eivät halua kenekään olevan vapaa siitä ryhmän
paineesta, joka merkittävällä tavalla ohjaa heidän käyttäytymistään toisia
ihmisiä kohtaan. Itse kohtasin koulussa kiusaamista, kun kerroin muille
aatelisesta sukutaustastani, ja mitä muuta nämä mökkiläisten jälkeläiset
olisivat voineet silloin tehdä kuin nauraa. Kateus liittyy kiusaamiseen myös
niissä tapauksissa, jos kiusaamisen kohde on epäsosiaalinen mutta muuten
lahjakas ja käyttää aikansa omiin luoviin pyrkimyksiinä kuin esimerkiksi
sosiaaliseen elämään ja suosituksi pyrkimiseen. Suvaitsemattomuus on yksi syy
ja se tarkoittaa etenkin sitä, että jotain vierasta etenkin sellaista, jonka
sosiaalinen ryhmä kokee vieraaksi ei haluta periaatteen perusteella hyväksyä,
eikä etenkään sellaisessa tilanteessa, jossa sosiaalinen ryhmä katsoo kiusatun
yksilön kuuluvan vähempiarvoiseen ryhmään kuin kiusaaja tai kiusaajat. Monesti
henkisesti kehittymättömien ihmisten yhteisöissä vieraaseen suhtaudutaan aina
suvaitsemattomasti. Halu dominoida sosiaalisesti on monesti kiusauksen syynä ja
se tarkoittaa etenkin joillain ihmisillä olevaa tarvetta näyttää muille
olevansa voimakas, ja parhaimmassa tapauksessa voimakkaampi kuin muut tai
ainakin voimakkaampi kuin kiusauksen kohde. Tämä on yleistä etenkin kouluissa
sellaisten yleensä poikien toimesta, jotka ovat sattuneet kasvamaan suuremmaksi
kuin toiset tai tulemaan murrosikään toisia nopeammin. Joukon paine on yksi syy
ja se tarkoittaa sitä, että nämä sosiaalisesti lahjakkaat ja suuren arvon
sosiaalisuudelle antavat yksilöt katsovat, että heidän tulee tässä joukossa
olla mahtavia ja sanella sosiaalisen elämän sääntöjä, koska he katsovat, että
sosiaalisen elämän sääntöjen ja niiden perusteella säännöistä poikkeavien
ihmisten kohdalla sanellut säännöt ja tuomiot tekevät heistä mahtavia ja
voimakkaita. Tarve vaikuttaa siis joukon paineen kohdalla olevan kontrolloida
sitä tasoa, minkä voi pienimmällä älyn määrällä tehdä, eli siis kontrolloida
ryhmän sosiaalisten tapahtumien tasoa. Yksinkertaisuus on yksi syy, koska ei
näitä etenkään koulukiusaajia voi kovin välkyiksi sanoa, sillä he katsovat,
että kun he pyrkivät dominoimaan sosiaalista tasoa, he saavat siitä sellaista
tyydytystä, että esimerkiksi koulussa menestymiseen ei tule kiinnittää
minkäänlaista huomiota. Ne ihmiset ovat älykkäimpiä ja kypsimpiä, jotka
pystyvät keskittämään huomionsa tärkeisiin asioihin ja jättämään merkityksettömät
asiat huomiotta, mitä esimerkiksi kiusaaja ei koskaan onnistu tekemään. Epätasainen
perhedynamiikka voi olla monesti syynä kiusaamiseen, perheessä saattaa
esimerkiksi olla heikko äiti tai heikko isä, joka aiheuttaa jälkikasvussa
tarpeen dynamiikan uudelleenjärjestämiselle. Sitten on hyvä tarkastella hieman
kiusaamista sen tekijöiden näkökulmasta ja kertoa siitä, millaisia kiusaajat
yleensä ovat. Kiusaajat ovat tavallisesti ns. ”suosittuja”, sellaisia ihmisiä
jotka hallitsevat sosiaalisen elämän lait, ainakin sen kaltaisella
infantiilisella tasolla, jolla he voivat pärjätä, yleensä korkeampien
yhteisöjen tavat ovat näiltä tallukoilta hukassa. Kiusaajat ovat myös monesti
aiempaan viitaten yksinkertaisia ja sosiaalisia, jotkut heistä menestyvät hyvin
elämässään, mutta monet eivät. On tietysti selvää, että kun perustason kiusaaja
keskittyy koulussa alimman sosiaalisen tason dominointiin, ei hän tuosta
saamansa tyydytyksen vuoksi pysty yleensäkään keskittymään korkeampiin asioihin
kuten lukemiseen tai kirjoittamiseen. Eri asia ovat korkeakoulutetut tai
palkkaiset kiusaajat, jotka toimivat yliopistomaailmassa tai työpaikoilla,
mutta yleensä nuo ihmiset eivät omaa varsinaista patologisen kiusaajan
mentaliteettia ja he ovat varmasti tehneet elämänsä aikana myös jotain muuta
kuin kiusaamista. Sitten on tarpeen mainita jotain kiusaamisen kohteista eli
kiusattavista. Monesti he saattavat olla ei-auktoriteettiuskoisia, jollain
tavalla poikkeavia, yksinäisiä ja epäsosiaalisia siinä mielessä, että he eivät
saata pitää sosiaalisesta pelistä, jossa tanssitaan kiusaajien pillien mukaan.
Ja monet kiusattavista eivät koe sosiaalisuutta itseisarvoiseksi. Ihminen joka
ei ole auktoriteettiuskoinen saattaa monesti joutua kiusattavaksi, sillä mikä
olisikaan sosiaalisen elämän lakeja enemmän rikkova suuntaus kuin se, jos joku
alkaa tietoisesti tai tiedostamattomasti poikkeamaan niistä. Sellainen tyyppi
on laitettava kuriin, tai ainakin näin ajattelevat kiusaajat monesti
tietoisesti tai tiedostamattomasti. Poikkeavuus on ryhmässä aina erottelun syy,
mutta on tietysti sanottava, että sellaisissa yhteisöissä, joissa kaikki
pyrkivät johonkin yhteiseen päämäärään, siten miten ainakin pitäisi olla
yliopistoelämässä, kiusaamista poikkeavuuden perusteella ei ilmene niin usein
kuin kehittymättömissä ala-aste/yläaste/lukio-yhteyksissä. Yksinäisyys ja
epäsosiaalisuus on monesti helppo maali kiusaajille, koska tuollainen ihminen
ei yleensä omaa kavereita korkeissa asemissa, joita kiusaajat arvostaisivat ja
jotka voisivat panna pisteen kiusaamiselle. Tähän liittyen on naurattavaa
ajatella jälkikäteen sitä, miten yksinkertaiset ja paksupäiset jääkiekon
pelaajat olivat etenkin yläasteella suurimpia suosiossa ja he saivat sanoa
yksinkertaisella ja sivistyksenvastaisella tavallaan mielipiteensä kaikista ja
kaikesta. Luonnollisesti myös kiusaajat arvostivat näitä, jotka tekivät niinkin
tärkeätä ja yleishyödyllistä tointa kuin että pelasivat kiekkoa junioreissa. Se
jos ei pidä sosiaalisuutta itseisarvoisena ja ei esimerkiksi imartele toisia
suositumpia ihmisiä, johtaa monessa tapauksessa kiusaamiseen, syy on sama kuin
yksinäisyydessä, eli tämä ihminen voidaan poikkeavien mielipiteidensä (joukosta
poikkeavien) perusteella kategorisoida alempaan lajiin. Kiusaamista ilmenee
etenkin politiikassa, työpaikoilla, kouluissa, yliopistossa, ulkopolitiikassa
ja kulttuurissa. Kulttuurissa ilmenevästä kiusauksesta voidaan mainita etenkin
sellaiset ihmiset, jotka eivät elä valtakulttuurin sääntöjen mukaisesti ja ovat
jotenkin ulkomuodoltaan, asenteiltaan ja ajatuksiltaan poikkeavia. Boheemit
ihmiset ja ajattelijat ovat aina kohdanneet syrjintää ja hylkimistä
porvareiden, valtion ja sosiaalitanttojen toimesta. Yksi kategoria ovat myös
mielenterveysongelmaiset ja näin ollen lääkäreiden kontrollin ja psykotroniikan
alaisina olevat. Näitä ihmisiä voi aina mollata, kontrolloida ja ohjata, aivan
kuin jotain vähemmänarvoista ihmistä. Ja niinhän se onkin, kiusaaminen perustuu
aina siihen, että kiusattavasta tehdään vähempiarvoinen ihminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti