Elämänkatsomustieto
on katsomusaine, jolla pyritään tarjoamaan vaihtoehto perinteisiin
kouluissa opetettaviin uskontoaineisiin. Elämänkatsomustietoa
opetetaan uskonnottomille oppilaille, jotka eivät kuulu minkään
kouluissa opetettavan uskonnon piiriin. Elämänkatsomustiedossa
oppiaineena opetetaan erilaisia ihmis- ja maaílmankuvia,
kulttuurituntemusta, uskontotiedettä, tieteellistä
maailmankatsomusta ja uskonnotonta maailmankatsomusta erilaisista
toisista poikkeavista näkökulmista. Elämänkatsomustietoa voi
Suomessa opiskella kaikilla luokka-asteilla ja yliopistossa, vaikka
elämänkatsomustiedosta ei voikaan valmistua yliopistosta sitä
pääaineena pitäen. Elämänkatsomustiedon opetuksen piiriin
kuuluvat siis kaikki ne oppilaat, jotka eivät kuulu jonkin koulussa
opetettavan uskonnon piiriin, mutta sen voivat valita käydäkseen
myös sellaiset oppilaat ja opiskelijat, jotka kuuluvat jonkin
tunnustuksellisen uskonnon piiriin. Elämänkatsomustieto voikin
tarjota monille sellaisille uskontoihin kuuluville, joiden elämään
kuuluu kyseenalaistaminen, hyviä mahdollisuuksia nähdä yli sen
oman uskontoon kuuluvan elämänpiriin rajan, jota monet
yksioikoisesti uskontoja opiskelevat ja niihin uskovat eivät tohdi
edes ajatuksen tasolla ylittää ja nähdä ohi.
Elämänkatsomustietokin käsittelee uskontoja, ja esimerkiksi
yliopistossa elämänkatsomustiedon kursseihin kuuluu uskontojen
tutkimuksen kurssi, mutta sen piirissä uskontojen tutkiminen ei ole
tunnustuksellista, ja ei sisällä jonkin uskonnollisen etiikan
yksioikoista julistamista, vaan se tarkastelee kaikkia uskontoja
samoin kriteerein ja sen nähden että ne kaikki voivat tarjota
eettisyydessään jotain sellaista mikä voitaisi sisällyttää myös
uskonnoista vapaaseen sekulaariin soveltavaan etiikkaan.
Elämänkatsomustieto on uskonnotonta siinä mielessä, ettei se
tunnusta mitään uskonnollisten maksiimien leimaamaa
oppijärjestelmää omakseen. Siinä mielessä, jos
elämänkatsomustietoa tahtoisi lähestyä uskonnollisin termein, se
on enemmänkin polyteistinen kuin monoteistinen, yksijumalinen tapa
lähestyä esimerkiksi tällaisia uskonnollisia kysymyksiä kuin
esimerkiksi mikä on ihmisen sielun olemus tai kysymys siitä onko
ihminen syyllinen johonkin jne. Koska useimmat pääasiallisista
uskonnoista ovat yksijumalisia tulee elämänkatsomustiedon suhtautua
niihin kyseenalaistavasti. Elämänkatsomustieto voidaankin katsoa
lähenevän enemmän idän uskontoja kuin perinteisiä länsimaisia
uskontoja, jotka perustuvat useimmin yksioikoisiin joltain
”Korkeammalta taholta” saneltuihin dogmeihin. Elämänkatsomustieto
ei missään nimessä ole dogmaattinen oppiaine, se pikemminkin eroaa
ja erottaa itsensä dogmaattisista tavoista tarkastella maailmaa.
Elämänkatsomustiedon opetuksessa kuitenkin tulisi ottaa huomioon
se, ettei uskontoja ja uskonnollisia tapoja tarkastella maailmaa
lytätä epä-älyllisin perustein vaan niitä pitää voida
tarkastella objektiivisesti ja tunnustamatta jotain sellaista tahoa,
jolla voisi olla valmis tarkastelematon näkemys jostain sellaisesta
joka koskee valmiina näitä tapoja tarkastella maailmaa.
Elämänkatsomustieto on siinä mielessä ideologinen aine, että sen
on tarkoitus kasvattaa sitä oppivat ihmiset hyväksymään ne
perusteet joiden sisällä yhteiskunnassa toimitaan ja joiden
perusteella kestävän kehityksen ja suvaitsevaisuuden normeja
pidetään yllä. Nimenomaan ihmisoikeuksien ja monikulttuurisuuden
hyväksyminen on tärkeä osa elämänkatsomustiedon
opetuspäämääristä, ja jos sen voidaan katsoa jonkin perusteen
nojalla eroavan varsinaisesta uskonnon opetuksesta, on se, että
elämänkatsomustietoa oppivista on tarkoitus tehdä toisia erilaisia
ihmisiä kohtaan suvaitsevaisempia ihmisiä kuin niistä, jotka
oppivat vain yhtä dogmaattista tapaa lähestyä maailmaa.
Elämänkatsomustieto on siis sekulaarinen, pluralistinen
katsomusaine, joka ottaa huomioon monenlaisia maailmankatsomuksia ja
ihmiskäsityksiä. Sen opettaminen vaatii jotain sellaista
opettajaltaan, jota esimerkiksi uskonnon opettajalta tai matematiikan
opettajalta ei vaadita, ja se on kai etenkin tietynlaista
avarakatseisuutta, ja kannustamista siiihen, että oppilas voisi
tulla yhtä avarakatseiseksi tavassaan lähestyä maailmaa erilaisten
maailmaalähestymistapojen välityksellä. Opettaminen on etenkin
jonkin asian omaksi tekemistä ja opetettaessa elämänkatsomustietoa
on osattava antaa oppilaalle mahdollisuuksia ottaa käyttöönsä
erilaisia tapoja maailman tarkastelemiseen so. erilaisten
maailmankatsomusten tarkastelua objektiivisesti, samalla omaksuen ja
samalla etäisyyden pitäen, siten ettei opetus muutu dogmien
jakeluksi. Elämänkatsomustiedon opettaminen siis eroaa esimerkiksi
näistä kahdesta mainitusta, uskonnon ja matematiikan opetuksesta
siten, ettei se ole joidenkin tiettyyn päämäärään johtavien
ohjeiden opettamista, vaan siinä on huomioitava kaikki sellainen,
mikä voi johtaa useamman lähestymistavan omaksumiseen ja
nimenomaisesti suvaitsevaisuuteen monikulttuurisuutta ja pluralismia
kohtaan. Matematiikassa ja uskonnossa on vain yksi tie, kun
elämänkatsomustiedossa on monta tietä, joiden kaikkien
omaksumiseen ja tarkasteluun sen opetuksessa pyritään ja tehdään
työtä sen eteen. Tarkasteltaessa haasteita joita
elämänkatsomustiedon opetuksessa voidaan kohdata, voidaan sanoa
niiden koostuvan monesta erilaisesta kohdasta. Brookfield kirjoittaa
taitavan opettamisen olevan sellaista, mikä auttaa opiskelijaa
oppimaan, joten haaste siinä olisi se, ettei opettaja saa
opiskelijaa oppimaan niitä sisältöjä jotka kuuluvat
elämänkatsomustiedon aineen opettamiseen eri luokka-asteilla.
Taitava opettaja siis saa aikaan elämänkatsomustiedon luokassa
sellaisen pluralistisen ja polyteistisuutta tukevan eetoksen, joka ei
estä kaikkia oppilaita omaksumaan sitä missään tilanteessa, vaan
tukee avarakatseista maailmankatsomusten ja ihmiskäsitysten
tarkastelua objektiivisella tasolla, vaikka siihen kuitenkin myös
kuuluu subjektiivinen puoli, jonka on tarkoitus tukea yksilöllisen
oppilaan oman henkilökohtaisen maailmaan ja ihmisiin liittyvän
katsomusjärjestelmän kehittymistä. Taitava opettaja siis huomioi
elämänkatsomustiedossa molemmat yleisemmän objektiivisen ja
suvaitsevaisemman puolen sekä myös subjektiivisen henkilökohtaista
kasvua edistävän puolen, joka liittyy elämänkatsomustiedon kautta
saatavien tietojen talletukseen niin sanottua henkilökohtaista
rekisteriä varten. Jos ajatellaan oppilaiden valmiuksia
elämänkatsomustiedon oppiaineen oppisisältöjen omaksumista
varten, on sanottava, että opettajan tulisi tukea sekä
objektiivisen ulottuvuuden kehittymistä avustamalla oppilaita
omaksumaan elämänkatsomustiedolle ominainen tapa tarkastella
esimerkiksi erilaisia maailmankatsomusjärjestelmiä olemalla
ottamatta niihin kuitenkaan liian henkilökohtaista asennetta.
Samaten subjektiivisen ulottuvuuden kehittymistä tulisi tukea
auttamalla oppilaita tulemaan enemmän introspektiivisimmiksi,
sellaiseksi joka voisi kasvattaa omaa minää tulemaan
elämänkatsomustiedosta ammentavaksi minäksi. Brookfieldin mukaan
toiseksi taitavat opettajat omaksuvat kriittisesti reflektiivisen
asenteen käytäntöä kohtaan. Elämänkatsomustiedon yhteydessä
tämä voisi tarkoittaa sitä, että kaikessa opettamisessa
opettajien tulisi voida pitää välimatka opetettaviin sisältöihin,
että oppilaille voitaisiin antaa mahdollisuus oppia oppisisällöt
omalla kriittisesti reflektiivisellä asenteellaan. Kriittinen
reflektiivisyys tarkoittaa kyseenalaistavaa pohtivaa asennetta, joka
ottaa kantaa merkityksellisten asioiden eri puoliin jumittumatta
kuitenkaan samalla yhteen ainoaan positioon. Opetuksen käytäntö
tarkoittaa sitä, millaisessa järjestyksessä elämänkatsomustiedon
oppisisältöjä käsitellään esimerkiksi luokkaopetuksen
järjestyksen sisällä. Kriittinen reflektiivisyys ja kriiittisesti
reflektiivinen asenne voisi siis käytännön yhteydessä tarkoittaa
sitä, että kaiken elämänkatsomustietoon sisältyvän yhteydessä
säilytetään pluralismiin liittyvä etäisyys näitä asioita
kohtaan ja ne pyritään antamaan oppilaille sellaisena, että sitä
voi vapaasti käsitellä elämänkatsomustietoon liittyvä
suvaitsevaisen ja pluralistisen asenteen avulla. Elämänkatsomustiedon
opetuksessa tulee huomioida mahdollisimman suuri määrä erilaisista
maailmankatsomuksista ja ihmiskäsityksistä tulevasta aineksesta ja
sitä tietämystä tulee voida pitää mukana siirryttäessä
seuraavaan aiheeseen ja siten kriittinen reflektiivisyys on
kriittisesti valikoivaa ja valikoitua mukana ”eri asennoissa”
pitävää tiedollista asennoitumista ulkoiseen elämään ja
oppimiseen ja opettamiseen. Kriittisyys on etenkin välimatkan
pitämistä sellaiseen tiedolliseen asennoitumiseen joka rakentaa
poteroita erilaisiin tiedollisiin positioihin. Kriittinen
tarkastelutapa on kyseenalaistavaa kyselevää tarkastelua.
Reflektiivisyys taas tarkoittaa ajattelun avaruutta ja siten
kriittinen reflektiviisyys on mahdollisimman avaraa kyseenalaistavaa
ja kyselevää tiedollista asennoitumista, joka liikkuu jokaisella
hetkellä eri positioiden välillä.
Brookfieldin
mukaan kaikkein tärkein tieto, jonka taitavat opettajat tarvitsevat
hyvää työtä varten on jatkuva tietoisuus siitä miten opiskelijat
kokevat oppimistaan ja havainnoivat opettajansa tekoja.
Elämänkatsomustiedossa tämä voisi tarkoittaa sitä, miten pitää
kiinni objektiivisen ja subjektiivisen tason ylläpitämisestä
opetuksessa. Pitää samalla aikaa opiskelijoita matkalaisina oman
elämänkatsomuksensa muodostamisessa ja miten saman aikaa pitää
kiinni siitä, että opiskelijat omaksuvat myös toispuolisen
objektiivisen ja kriittisen asenteen oppimistaan ja oppimiaan
oppisisältöjä kohtaan. Miten sitten opiskelijat voivat kokea
oppimistaan? Jos taustalla on aito kriittinen asenne
elämänkatsomustiedon sisältöjä kohtaan, etenkin silloin jos
opiskelija on uskonnoton ja aidosti kyseenalaistava, voi auttavilla
kognitiivisilla taidoilla saada oppimisestaan ja opetetuista
sisällöistä paljonkin minkä voi sitä myötä kokea omanaaan. Jos
opiskelijat siis esimerkiksi lukiotasolla ovat jo kognitiivisesti
kypsiä on hyvän opettajan antamasta opetuksesta syytä olettaa,
että kaikki voivat sitä omaksua riittävällä tasolla. Opetuksen
tulee kuitenkin olla riittävässä määrin kyseenalaistavaa ja
kriittistä, että sen voi katsoa korvaavan uskonnon opetuksen
samalla tasolla, koska uskonnottomien joukosta voisi luulla löytävän
keskimääräistä enemmän kyseenalaistavia oppilaita.
Opiskelijoiden jotka tulevat elämänkatsomustiedon tunneille, ja
jotka eivät mahdollisesti ole saaneet opiskella vielä esimerkiksi
filosofiaa, voisi luulla olevan vieraita vielä sellaiseen
katsomuksellisen aineen opiskeluun, joka on kyseenalaistavaa ja
kriittistä elämänkatsomustiedon opetuksen kaltaisella tavalla.
Siksi hyvän opettajan on oltava tietoinen myös oppilaidensa
taustoista muissa aineissa. EI kuitenkaan mielestäni ole oikein että
elämänkatsomustietoa pidettäisiin pelkästään uskonnottomien
aineena, siten että se aina tarjoaisi vaihtoehdon jonkin
tunnustuksellisen uskonnon opetukselle. Olisi voitava senkin
opetuksessa löytää jonkinlainen keskitie, joka voisi kaventaa
välimatkaa toisten aineiden kuten tunnustuksellisten uskontojen
opetukseen. Oikeastaan elämänkatsomustieto voisi parhaimmassa
tapauksessa olla tukemassa sekularisoitua uskontoa ja sen
yleistymistä yhteiskunnassa ottamalla uskontoja oppivia oppilaita
tunneilleen. Silloin opettajan tulisi olla entistä tietoisempi
tunneilleeen tulevien oppilaidensa taustoista, ei voida olettaa että
elämänkatsomustiedon oppilaat tulisivat vain yhdestä helpolla
tavalla määriteltävästä taustasta. Onkin hyvin tärkeää, että
opettaja tiedostaa oppilaidensa mahdollisesti suurellakin tavalla
poikkeavat taustansa. Oppilaat voivat poiketa toisistaan alkuperäisen
uskontonsa, kielensä, kulttuurinsa, sosioekonomisen taustansa ja
kansallisuutensa kautta. Kaikki nämä voivat vaikuttaa siihen, millä
tavalla ja millaisilla tavoilla oppilaat voivat osallistua
elämänkatsomustiedon opiskeluun, kuitenkin elämänkatsomustiedon
tulisi voida olla mahdollisimman moniarvoinen ja erilaisia taustoja
kunnioittava oppiaine, joka ei voi keskittyä vain yhden taustaltaan
ja taidoiltaan samanlaisen oppilaan opettamiseen. Elämänkatsomustieto
on tarjottava siten oppilaille, että he voivat sen taustastaan
riippumatta lähes samalla tavalla omaksua. Elämänkatsomustiedon on
oltava myös sekulaarista yhteiskunnassaselviämisoppia oppilailleeen
opettava oppiaine, mikä tarkoittaa sitä, että sekä kirkkoon
kuuluva että myös uskonnoton oppilas voivat samalla tavalla saada
siitä jotain sellaista minkä avulla he voivat parhaimmalla
mahdollisella tavalla funktioitua yhteiskunnan sisällä sen
aktiivisiksi ja monilla tahoilla toimiviksi jäseniksi. Opettajan on
voitava olla mahdollisimman riippumaton erilaisista
uskomusjärjestelmistä siten, ettei hän tarjoile oppilailleen
jotain yhtä poteroitua positiota, mutta toisaalta opettajan vahva
subjektiivinen katsomusjärjestelmä voi tarjota oppilaillekin
mahdollisuuksia mallioppimisella rakentaa omia
katsomusjärjestelmiään, joiden on kuitenkin tunnustuksettomuuden
vuoksi pysyttävä subjektiivisina. Opettajan tekojen, joita oppilaat
havainnoivat, tulee olla sellaisia, jotka voivat olla todistamassa
siitä, että opettaja todellakin osaa olla nimenomaan
elämänkatsomustiedon oppiaineen opettaja. Nimenomaan tämä
subjektiivisen ja objektiivisen aineksen välinen erottelu on yksi
niistä tärkeimmistä asioista, joka koskee elämänkatsomustiedon
opettajien henkilökohtaista integriteettiä. Elämänkatsomustieto
siis on sekä henkilön omaa henkilökohtaista
maailmankatsomusjärjestelmää koskeva oppiaine, jolla on syvän
henkilökohtainen merkitys, etenkin siten, koska se monesti korvaa
tunnustuksellisen uskonnon opetuksen koulussa, mutta toisaalta sen
tapa lähestyä maailmankatsomuksia, uskontoja ja ihmiskäsityksiä
on hyvin objektiivinen siten, että se ei pyri antamaan jotain
valmista positiota omaksuttavaksi esimerkiksi kulttuurituntemuksen
osa-alueella, mikä monesti voi liittyä siihen, että koska oppilaat
tulevat pluralistisista taustoista, ei heille voida
monikulttuurisessa yhteiskunnassa sanoa, että jokin tietty tapa
lähestyä maailmaa olisi parempi kuin joku toinen on. Opettajan
tulisi siis monikulttuurisessa pluralistisessa yhteiskunnassa
lähestyä etenkin kulttuurituntemusta siten, että oppilaat ovat
vapaita omaksumaan omaan henkilökohtaiseen katsomusjärjestelmäänsä
osia kaikista niistä kulttuureista jotka ovat läsnä
yhteiskunnassa, eikä vain joistakin niistä. Elämänkatsomustiedon
on voitava lähestyä avoimesti kaikkia niitä yhteiskunnassa läsnä
olevia ihmisiä ja heidän katsomusjärjestelmiään, jotka kaikki on
voitava esittää opetuksessa yhtä läsnä ja yhtä lähellä
olevina. Elämänkatsomustiedon voidaan katsoa saavan enemmän siitä,
kun yhteiskunta on monikulttuurinen ja pluralistinen enemminkin kuin
silloin jos yhteiskunta ei toteuttaisi moniarvoisuutta ja jos se
olisi monokulttuurinen. Opettajan on siis tiedettävä mahdollisimman
laajalti siitä miten erilaisista taustoista tulevat opiskelijat
havainnoivat opetusta, ja siten opetukseen on opettajan voitava ottaa
monenlaisia erilaisia näkökulmia. Elämänkatsomustiedon
oppiainetta opettavan henkilön yhteiskuntatietoisuuden tuleekin olla
erityisen laajaa ja moniulotteista, etenkin koska
elämänkatsomustietoa tilastojen mukaan opetetaan eniten suurilla
paikkakunnilla, joilla opiskelijoiden diversiteetti on eri
indikoijien kautta tarkastellen erityisen laaja pienempiin
paikkakuntiin verrattaessa. Opiskelijoiden ja opettajan välisen
suhteen tärkein määrittäjä on se, että esimerkiksi kurssien
alussa käytävien esittelyjen avulla päästään lähempään
tietoisuuteen siitä, miksi juuri nämä oppilaat ovat tulleet juuri
tälle elämänkatsomustiedon kurssille. Esitietoisuus siitä, että
opiskelijat voivat valita elämänkatsomustiedon kurssit erilaisista
syistä vaikuttuen, on tärkeä määrittäjä siinä, kun opettaja
pyrkii löytämään yhteissäveltä elämänkatsomustietoa
opiskelevien oppilaiden ja itsensä välille. Etenkin tänä päivänä,
koska elämänkatsomustiedon sekulaari lähestymistapa houkuttaa
entistä useammilla elämäntahoilla olevia ihmisiä, ei voida sanoa,
että elämänkatsomustiedon oppilaan tausta olisi läheskään aina
samanlainen ja yhtäläinen. Haasteena pitäisinkin siksi sen
tietoisuuden kasvattamista, että opettajan tulee voida ohjata
hyvinkin poikkeavista taustoista tulevia opiskelijoita ja monille
opiskelijoille rajanveto subjektiivisen puolen ja objektiivisen
puolen välillä ei ole täysin selvä ja samoilla asteilla
määrittyvä. Ratkaisu tähän haasteeseen voi löytyä siitä, että
opettajien yhteiskuntatuntemuksen ja kulttuurituntemuksen tulisi
voida drastisella tavalla lisääntyä, jotta kaikki erilaisista
taustoista tulevat oppilaat voivat saada elämänkatsomustiedosta
sen, mitä he siitä todella hakevat. Kun opettaja muistaa
diversiteetin, on kaikki silloin reilassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti