torstai 9. toukokuuta 2024
Kirjeitä pyllystäni
Minä olen aina pitänyt eläimistä, mutta kuitenkin kissoista. Kissoissa on sellaista jaloa hienostuneisuutta, joka aiheuttaa minussa kunnioituksen tunteita. Mielestäni ihminen, joka ei ole ymmärtäväinen eläimiä kohtaan, ei voi myöskään olla kunnollinen ihminen missään mielessä. Tånä päivänä Professori Salonen kirjoitti kolumnissaan rakkauden säilyttävästä voimasta olemisessa. Kuitenkin on sanottava, että monissa tapauksissa rakkaus ei jakaannu tasapuolisesti kaikkien osapuolten kohdalla. Toiset saavat seurata vanhempiensa epäsosiaalisuutta ja välinpitämättömyyttä samalla kun joissain perheissä lapsia kaitsitaan ja rakastetaan koko ajan, mikä myös vääristää näiden ihmisten toimintaa sellaisessa tilanteessa, jossa heitä ei maalata hunajalla. Oikeudenmukaisuutta etsivät tavallisesti sellaiset ihmiset, jotka ovat todistaneet sen häilyvyyden ja mahdollisesti vielä omassa lähipiiriissään. Olen myös monesti miettinyt, että jos ryhtyisin juristiksi, haluaisin auttaa etenkin sellaisia ihmisiä, joilla ei ole varaa palkata varsinaista asianajajaa tai jotka ovet muuten vaikeassa tilanteessa oikeusturvansa takia, kuten esimerkiksi pakolaisia. Rahaa ei tulisi mahdollisimman paljon, mutta työn eettinen luonne vähentäisi taloudellisen edun tarvetta. Minä pidän monesti mm. kääntämisestä ja monessa mielessä uuden ilmaisun löytäminen alkukielisellä originaalille pitää yllä kielitaitoa ja verbaalista kyvykkyyttä. Olen kääntänyt tähän mennessä ruotsista, saksasta, ranskasta, englannista, tsekistä, romaniasta ja latinasta. Pidän etenkin Edith Södergranista, kuten monet muut, onhan hän kansainvälisesti tunnetuin runoilijamme. Mielestäni itse olen kehittynyt runojenkin kirjoittamisessa, koska hyväksyn täysin sen ajatuksen, jonka mukaan kirjailijana kehittyy vain kirjoittamalla. Monessa mielessä epäsosiaalisuuteni on johtanut näihin harrasteisiin. Kuitenkin katson sen olevan paremminkin hyvä kuin huono asia. Minulla ei ole jatkuvaa tarvetta olla tekemisissä samanikäisten ihmisten kanssa tai yleensäkään ihmisten kanssa. Olen aina pitänyt tekemisissä olemisesta itseäni vanhempien ihmisten kanssa. Minulla on kaveripiirissä professoreita, tutkijoita, kirjailijoita, journalisteja, opettajia ja taiteilijoita. Monet ovat itse hakeutuneet seuraani. Minä pidän etenkin englantilaisesta huumorista, jossa loistavimpia näyttelijöitä 1980-luvulla ovat olleet Rowan Atkinson, Stephen Fry ja Hugh Laurie. Britit hallitsevat ironian, itseironian, sarkasmin ja satiirin. Tämä johtuu siitä, että Iso-Britannia on maailman vanhin kulttuurikansa, ja monesti epäsuorat ilmaisun tavat kehittyvät vastarintana pysyvälle ja absoluuttiselle vallalle. Vallattomuus tarkoittaa sitä yksilön kohdalla, että hänellä ei ole asemastaan huolimatta minkäänlaista valtaa. Kyky kantaa valtaa tarkoittaa vastuun kantamista niin yksityisesti kuin yleisestikin. Poliitikon rooli tarkoittaa kykyä huolehtia ja välittää, sitä ei saa tehdä valikoivasti ja opportunistisesti. Vallallisuus tarkoittaa etenkin poikkeamista moraalifilosofian ja tarkemmin sanoen etiikan linjalla. Vallallinen ihminen ei voi olla provinsiaalinen, relatiivinen ja reaktionaarinen. Provinsialisuus tarkoittaa toimintaa ja ajattelua, joka ei voi olla yleistä. Olosuhteet on aina otettava huomioon, mutta siitä huolimatta tulisi pyrkiä yleiseen, joka esimerkiksi ihnmisten taholla tarkoittaa yhtenäistä yksilön käsitettä oikeuksineen ja vapauksineen. On kirjoitettava esimerkiksi terrorimista, että monet alkavat suhtautumaan siihen valtatasapainon muutoksena, vaikka asia tulisi kitkeä lopullisesti pois länsimaista. Toisin sanoen: hyvä on juosta karkuun, ettei ko. Asiasta tule itselle liian suurta asiaa kannettavaksi. Politiikassa ja vallalisten ihmisten piirissä periaatteiden etenkin koeteltujen periaatteiden tulee johtaa yksityistilanteisiin, sillä niin ei voi olla, että ihmisyksilöt alkaisivat muodostaa periaatteita yksittäistapauksista ja johtaisivat niitä yleisyyksiin, sillä tuo olisi järjetöntä subjektiivisuutta. Minulle ovat tärkeitä etenkin omien tilusten hallitseminen, käynti Pariisissa parin kuukauden välein, espresso, kirjojen keräily, kirjojen lukeminen, kissat, sisäkasvit, sukuhistoriaan perehtyminen, matkustelu muualla jne. Mielestäni ihmisen arvokkuutta ei voida laskea siitä, paljonko hän saa palkkaa tai minkälainen omaisuus ko. Henkilöllä on. Lähes kaikki politiikan naisista ovat vallattomia, koska he eivät tunne vastuuta, eivätkä sen takia pysty ajattelemaan itsenäisesti ja autonomisesti. Mielestäni, vaikka hyväksynkin naisten voimaantumisen ja etenemisen sellaisille työ- ja opiskelualoille, jotka ovat olleet aikaisemmin heiltä vaikeasti saavutettavissa- Kuitenkin voidaan sanoa, että naiset vierastavat joitain asioita oman tulkintansa takia. Ja filosofiaan tulleet naiset harrastavat ”debattia” ja tulkintoja, toisin sanoen jättävät koko filosofian perinteen paikalleen, vaikka oletettavasti haluavat kuitenkin olla sen kanssa tekemisissä. Mitä filosofiaa opiskeleva tyttö tuo aiheeseen kuin jonkun todellisemman filosofin käsitteiden toistamista ja hokemista. Sanna Marin on vallaton nainen, ja hän hyväksyi pääministerinä toimiessaan vain osan hänelle langenneista työtehtävistä ja vastuista. Valtaan liittyy aina vastuuta, minkä perusteella voidaan huomata Marinin paikka tällaisen määritelmän sisällä. Minä olen aina nauttinut sekä kaupungeissa ja toisaalta maaseudulla äitini vanhempien luona olemisesta. Olen kuitenkin pitänyt aina vanhemmista ja kultivoituneemmista isoista kaupungeista, vaikka nyt esimerkiksi Helsinkiin tai Tampereeseen verrattuna. Helsinki on nuori, ja siellä ei ole juurikaan pitkiä kaupungissa eläneitä sukulinjoja. Muutenkin kaupunki on iällisestikin varsin nuori ja pääkaupunkiasemassa vielä nuorempi. Olen ollut useita kertoja lypsyllä ja lehmän tissiäkin olen puristellut. Lehmäthän suuttuvat ja alkavat mölistä, ellei niitä lypsetä säännöllisesti. Vastuu tarkoittaa sitä, että otetaan tilannessa tilannetta motivoiva asenne, jonka kautta toimitaan ja ajatellaan eettisesti. Marinkin halusi vain bilettää ja ottaa rennosti – relata. Vallattomat naiset mukautuvat aina joukkoon ja monesti toisten ja monesti miespuolisten poliitikkojen tahtoon, koska heillä on taipumuksellista ajatella, että gift of the gab on niin hienoa etenkin jonkinlaisen kuvitelmakarisman ympärillä, että siihen tulee mukautua monille naisille soveltuvan groupien roolin kautta. Nainen ei useimmin pysty luovuuteen tai omaperäisyyteen. Tämän takia he tottelevat sääntöjä ja ohjeita pilkuntarkkaan ja tässä syy siihen miksi näistä monet menestyvät hyvin koulussa - todellakin hieararkiapolulla eteensä ohjeeksi tiputelleiden kapojen ohjeiden ja sääntöjen seuraamisessa he kilpailevat. Kun joku asettaa heille standardin, he pyrkivät miellyttämään ja seuraamaan standardin asettajia. Yläkouluaikani meni täysin hukkaan väärien oppiaineiden, omien mielenkiinnonkohteiden puuttumisen ja huonojen opettajien takia. Olen hankkinut esimerkiksi kielitaitoni lähes täydellisesti itseopiskelulla ja sukulaisten ja tuttavien kanssa kommunikaatiositeessä ollessani. Minulle on ollut lapsesta asti tärkeää matkailu ja olenkin tehnyt sitä noin 50-100 matkan verran. Ensimmäkseen olen liikkunut Euroopassa, mutta olen myös käynyt Aasiassa ja Afrikassa. Matkustelussa vaihtuvat maisemat ja erilaiset ihmiset lisäävät tietämystä kulttuuriantropologiasta Pitäisi kirjoittaa tänään väitöskirjan tutkimussuunnitelma, joka käsittelee eettistä kapitalismia ja sen eettisiä direktiivejä. Tässä yhteydessä on tulkittava direktiivisyyden tarkoittavan sekä suosiollista ohjausta sekä määrättyä toimintaa tai toiminnan puuttumista. Esimerkiksi hyväntekeväisyyteen osallistuminen sekä ihmisille annettavat virikkeet sen suhteen, että esimerkiksi tulisi korostaa jo koulussa kiitollisuutta ja tulojen eettistä ja järjellistä sijoittamista. Tämän ei siis tulisi ainakaan alkuun olla pakollista, vaan siihen voitaisiin vain välineellisesti ohjata. Tärkeimpiä kysymyksiä kansainvälisessä poltiikassa ovat absoluuttisen köyhyyden poistaminen, syntyvyyden laskeminen ja ilmastokriisi. Olen aina korostanut sitä, että suhteelliset varallisuuserot ovat varsin samantekevää, sillä siihen puuttuminen olisi täydellistä punikkitouhua. Olen ajatellut käyttää väitöskirjassani viitekehysteorioina etenkin soveltavaa etiikkaa, Pareto-optimaalisuutta, peliteoriaa ja luovaa osallistumista. Ikävää, ettei länsisuomessa juurikaan myydä kunnollista ruisleipää eikä varsinkaan rukiiseen kuoreen tehtyjä karjalanpiirakoita, joita mummo aina lauantaipäiväisenä leipomapäivänä leipoi. Mummo oli todellakin vähän ronskinpuoleinen kartanonrouva, joka saattoi kehottaa vieraita ottamaa lisää hummeria, ”koska sitä on vielä ulkona sioille syötäväksi”. Mummo saattoi myös jostain letkauttaa, että ”hummerikeitto on parhaimmillaan ”pierun lämpöisenä”. Ajattelun tulee olla proaktiivista eikä seurausta jostain muusta ajattelusta, joka on reaktiivista, muista ihmisistä motivoituvaa. Se on siis suhteellista ajattelua, jonka aina erilainen ympäristö ja vaihtuvat ihmiset ja muodit luonnehtivat. Ironia ja itseironia nousevat monesti vähemmistöistä, kuten voidaan sanoa vaikkapa suomenruotsalaisista. Uusi syvällisyys korostaa kehittyneiden vähemmistöjen oikeutta elää ja toimia kaikkialla. Se korostaa sitä, että kehittyneiden vähemmistöjen on voitava ottaa rohkeasti osaa esimerkiksi yhteiskunnan määrittelyssä. Uusi syvällisyys on vastakulttuurien ja alakulttuurien paikka, joka huomioi näiden ryhmien oikeudet. Sitä on mietittävä millaisia sääntöjä vastakulttuurit pystyvät ylläpitämään suhteessa valtakulttuuriin. Kaikki epäsovinnaisuus ja rajojen ja sääntöjen rikkominen ovat osa Uudesta Syvällisyydestä. Uusi syvällisyys on elämänasenne, joaa arvostaa historiaa ja filosofiaa ja kulttuurintutkimusta. Uudessa syvällisyydessä on vähemmän pidikkeitä ja halua mukautua valtakulttuuriin.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti