maanantai 25. maaliskuuta 2024
Vahvalta näyttämisestä ja banaalista pahasta
Etenkin joillain miehillä lähes kulttuurista riippumatta on elämässä yksi tavoite, joka on se, että jokaisessa tilanteessa tulee näyttää vahvalta. Tämä johtuu siitä miten miehiä kasvatetaan ja millaisia malleja heille annetaan elämään toisten ihmisten toimesta. On tyypillistä sanoa esimerkiksi: ole mies, älä ole mikään akka. Siinäkin mielessä on ristiriitaista, että kun esimerkiksi nykypäivän Suomessa niin sanotut feministinaiset pitävät vieläkin yllä mielikuvaa siitä, miten miesten tulee pysyä karkeasti määritellyssä roolissaan, mutta naiset saavat nykypäivänä olla mitä tahansa. Suurimmat feministit ottavat puolisoikseen miehiä, jotka vastaavat täydellisesti alkuaikojen macho-käsitystä. Toisin sanoen nämä feministit haluavat itselleen vapautta sen muodossa, että he samalla voivat riistää vapautta toisilta. On esimerkiksi merkittävää ja ikävää, että kouluissa olevat pojat menestyvät tyttöjä huonommin koulussa esimerkiksi sellaisen asian takia, koska nykypäivänä esimerkiksi median antama käsitys naisista välittää näille tiedon, että etenkin tytöt, naiset ja ruskean väriset ihmiset voivat tulla nykypäivänä presidenteiksi ja pääjohtajiksi, ts. kaikki on heille petattuna, kun taas pojat ja miehet saavat hikoilla ja urheilla. Myös esimerkiksi poikien kohtaama koulukiusaaminen on asia, joka jää monesti ilman huomiota ja rankaisua. Muistan esimerkiksi ala-asteelta samalta luokalta erään yksinkertaisen tyypin, joka pilkkasi kolme vuotta vanhempaa veljeäni täysin nenäni alla, mikä oli varmasti hänen tarkoituksenaan. Kuitenkin minulla ei ole koskaan ollut tarvetta provosoitua toisten huonosta käytöksestä. Toisaalta vahvalta näyttämisen tarve on saanut aikaan lähipiirissäni myös sen, että veljeni, jota kiusattiin koulussa paljon enemmän kuin minua, ei ole koskaan halunnut puhua kiusaamisestaan, koska hän varmaan ajattelee sen näyttävän heikolta. Kuitenkin tällaiset asiat säilyvät ihmisten muistissa mitä törkeämpi vaan kiusaamisen tilanne on. Kerrankin kun olin menossa Gatwickiltä keskustaan taksilla, oli elintarvikekauppa/huoltoaseman tiskillä minun jälkeen jonossa päälle pari metriä pitkä eräs suosikkikirjailijani, joka yritti alatyylisesti provosoida minua suuttumaan. On naurettavaa, että tuollaiset honkkelit eivät haasta riitaa itsensä kokoisten ihmisten kanssa, vaan pitää opportunistisesti valita itseään pienempi ihminen vittuilun kohteeksi. Kiitos W.S.! Vahvalta näyttäminen liittyy aina sosiaalisen dominanssin hallintaan, johon lahjakkaammat ihmiset eivät osallistu. On sanottava esimerkiksi se, että tällaiset ihmiset eivät muunasteisen kyvyttömyytensä takia yleensä saavuta merkittäviä akateemisia tuloksia, vaan monesti keskenkasvuisten keskuudessa sosiaalisen dominanssin syyksi riittää esimerkiksi isokokoisuus. Nykypäivänä on tyypillistä, että ihmiset saavat taistella koko ajan erilaisten perusteiden kautta elämässä, on vain kysymyksenalaista minkä takia kilpailusta on kysymys. Tyhmät nuoret ihmiset ajattelevat monesti, että paras mies on se, joka nussii parhaiten tai mahdollisimman monen naisen kanssa. On itsestäni sanottava, että niin harva ikäiseni nainen yltää minun kanssani yhtä korkealle henkisen ja älyllisen toiminnan tasolle, ja koska minulla ei ole tarvetta muodostaa vähäpätöisiä ihmissuhteita etenkään naisten kanssa, että minulla ei ole koskaan ollut tarvetta hankkia panoja. Tiedostan sen, että ihmiset voivat itse valita sen, minkälaisten arvojen kautta he elämää harjoittavat, mutta karkeiden nykyajan karkeuden mukaan arvottajien tulisi ymmärtää, että joillain standardit ja arvostukset voivat olla hyvinkin erilaisia heihin verrattuna. Pitäisi olla valmis puhumaan sellaisistakin asioista, jotka voivat joillekin ihmisille tuottaa jonkinlaisia pintapuolisen häpeän tunteita. Olen aina korostanut tärkeänä arvona asiallisuutta, joka tarkoittaa sitä, että siinä ei voida erotella ihmisiä muiden kuin asiallisten periaatteiden kautta ja että ei ruveta muodostamaan hierarkia-asetelmia muiden kuin asiallisten perusteiden kautta. Olen kirjoittanut joskus suomalaisen yhteiskunnan korruptiosta, joka näkyy kaikkialla, myös nuorten ja lasten keskuudessa, että sillä kenellä katsotaan lokerossa olevan eniten valtaa, on myös suurin oikeus arvostella muita, ja mitä enemmän hierarkia-asetelmia korostetaan sitä asiattomammaksi ja törkeämmäksi joidenkin arvostelu ja kiusaaminen voi edetä. Lapset ja nuoretkin ajattelevat monesti sen kautta, kenellä nähdään olevan eniten valtaa, ja etenkin urheilua ja hikoilemista korostavissa maaseutukouluissa. On sanottava esimerkiksi yksi tilanne, joka on jäänyt muistiini aika hyvin: liikunnan opettaja laittoi varhaisnuoret istumaan kahteen eri ryppääseen sen mukaan, kuka oli saanut vedetyksi leukoja. Voidaan ajatella kuinka suuret vallan tunteet näillä, jotka saivat vedettyä leukoja, oli tuon tilanteen jälkeen. Lapset ja nuoret pitäisi laittaa sellaisiin kouluihin, jotka korostavat heidän vahvuuksiaan – minä en välttämättä olisi halunnut olla pönkittämässä urheilijanuorukaisten paisunutta päätä epäurheilijamaisuudellani, vaan olisin halunnut opetusta aiheissa, joista olen myöhemmin ollut kiinnostunut ja joista olen myöhemmin luonut oman urani. Vahvalta näyttäminen tarkoittaa useimmiten urheilun ja hikoilun harrastamista ja fyysistä voimaa. Mielestäni ajatukset ovat paljon universaalisempia ja laajemmalle vaikutukseltaan yltäviä kuin se, nujertaako jonkun provinsiaalisesti tappelussa ja/tai painissa tai kuinka useaan revaan oman tavaransa saa. Nämä asiat ovat täysin provinsiaalisia, eikä vaikutus ulotu muualle kuin korkeintaan osapuolille ja mateleville pelon takia kunnioitusta osoittaville ameeboille. Minä en ole koskaan ollut kiinnostunut ja voi olla niin, etten pysty edes havaitsemaan sitä, mitä ihmiset minusta ajattelevat, ja en toisaalta katso, että asiallisissa julkisen elämän tilanteissa tulisi salliakaan toisten ihmisten monesti rahvaanomainen ja korostunut juoruaminen. Minä koen olevani yksityishenkilö, jolla on täysin samanlaiset oikeudet ja vapaudet kuin kaikilla muillakin Suomen kansalaisilla, olen vain varmaankin niistä suhteellisesti enemmän tietoinen kuin keskiverto kansalainen Suomessa. Minua ei nauru, vittuilu, uhkailu tai pahanilkisyys ei tee minkäänlaista vaikutusta, nämä ihmiset sitä harrastaessaan näyttävät oman paikkansa hierarkiassa, minkä he niin helposti ovat kaikkiin asioihin ulottamassa. Vahvalta näyttäminen liittyy etenkin vallan symboleihin, joita pidetään yllä vain ns. puskurivaikutuksen takia. On sanottava esimerkiksi sellainen juttu, kun olin eräänä kesänä äitini vanhempien luona Luikonlahdessa, enollani, jonka hyviä ominaisuuksia kunnioitan suuresti, oli luonaan nainen, ja kun eräs hänen lapsistaan oli flunssassa, haki enoni mummon luota tulehduskipulääkettä, piti hänen varmaan tarkoituksella näyttämisen takia ajaa parin sadan metrin etäisyys isolla mönkijällään. Varmaan tarkoitus oli näyttää etenkin ko. Naiselle, että meiltä löytyy pelit ja vehkeet joka tarkoitukseen. Tuo tilanne voidaan varmasti helposti tulkita vahvalta ja maksukykyiseltä näyttämisen pyrkimykseksi. Olen havainnut samaa piirrettä molempien sukujeni puolilla, vaikka korostuneemmin se on varmasti tullut esiin Virrantaloissa/von Beckereissä. Kun joku saadaan nujakassa/tappelussa lannistettua tuottaa se näille ihmisille suurinta mahdollista nautintoa, koska nämä ihmiset eivät muusta ymmärrä. On esimerkiksi sanottava erään tätini miehestä, että hänkin on tietysti varustettu tavanomaisella perinteisen miehen kilpailija-asenteella. Hän tuli mummoni hautajaisissakin haastamaan riitaa kanssani, koska kuvitteli minun rupeavan taistelemaan hänen kanssaan provokatiivisesti ilmaistusta riidan haastamisesta. Minuun tuollainen ei tee minkäänlaista vaikutusta, minä en harrasta mielipiteideni, arvojen ja asenteiden pakottamista muille ns. enforcementia. Minulle on saman tekevää mitä maalaismiehet ajattelevat, mutta on sanottava, että tämä mies kutsui minua vainajaksi vuonna 2017, jonka jälkeen olen saanut aikaan moninkertaisesti enemmän merkittävyyttä kuin mitä tämä maalaisukko tulee saamaan aikaan koko elämässään. Tunnistan riidan haastamisen ja provosoinnin nykyään aika helposti ja osaan olla siihen reagoimatta. Minä olen täysin neutraali ihmisten omille käsityksille, mutta etenkin sille, miten muut ihmiset nkevät omat käsitykseni. Minulle on täysin samantekevää näkevätkö ihmiset minut vahvana vai heikkona. On sanottava kuitenkin, että raudan pumppaaminen pullistelijalihasten saavuttamiseksi ei vaadi kovin suurta neroutta. Tavanomaiset miehet siis kiistelevät siitä, kuka näyttää kaikkein voimakkaimmilta, ja monet näistä ihmisistä ratkaisevat omat arvonsa ja arvostuksen kohteensa sen mukaan, kuinka paljon primitiivistä valtaa näillä ihmisillä on. Sanotaan esimerkiksi, että antiikissa seksuaalisuuteen suhtauduttiin pidättyvyyden kautta, johon nähden nykypäivän barbaria vaikuttaa täysin päinvastaiselta. Monesti on niin, että herkemmät ihmiset eivät tee yhtä paljon lapsia kuin muniansa kaikkialla uittavat aggressiiviset, mölyävät ja rahvaanomaiset ihmiset. Kuitenkin voidaan varmasti luoda sellainen hypoteesi asiasta, että mitä vähemmän lapsia perheessä on, sitä enemmän huomiota tuollaiset lapset saavat ja heille voidaan siirtää perustavampia periaatteita ja arvoja, kuin niiden tapauksessa, jotka tekevät kakaroita pelkästään oman pintapuolisuutensa ja välinpitämättömyytensä takia. Vahvalta näyttäminen siis laajentaa ihmisten keskuuteen etenkin banaalin eli arkipäiväisen pahan leviämistä. Vahvalta näyttämisen uhrit pakotetaan olemaan hiljaa esimerkiksi kiusaamisesta, koska jotkut ihmiset sanovat, että ainahan kiusausta on ja siitä ei pidä valittaa vaan jotkut voivat kokea tällaiset takia häpeän tunteita, joka johtaa siihen että asiasta ei puhuta eikä siitä kannusteta milloinkaan puhumaan. Miehelle on peniksen korvike etenkin auto, jonka pitää olla iso ja kaikilla herkuilla varustettu. Voidaan sanoa, että suuri osa vähittäiskaupasta kertoo suoraan ihmisten halusta ympäröidä itsensä symboleilla, jotka välittävät muille ihmisille sellaista viestiä itsestään, joka halutaan välttämättä tuoda julki ja toisten ihmisten keskuuteen ihailtavaksi. Minun mielestäni esimerkiksi poliittisen vallan käytöstä tulisi vähentää merkittävämpiä symbolisuuksia, samalla kun esimerkiksi televisiossa tuli alkaa näyttämään nykyistä enemmän rumia ihmisiä, koska loppujen lopuksi lukioikäinen finninaama ei tule koskaan muuttumaan ulkonäöltään ainakaan yhtään parempaan suuntaan. Tulisi inhimillistää vallan käyttöä ja korostaa vallan hallinnassa siihen, ettei rahvas ala muodostamaan sädekehää yhdenkään poliitikon ympärille. On sanottava esimerkiksi se, että Jyrki Katainen on facebookissa rajoittanut kaveriensä määrää tiettyyn lukuun, ja hän varmasti huomaa sen, että on totuutta vääristävää, jos poliitikko kokoaaa itselleen tuhansia facebook- ja satojatuhansia instagram-seuraajia. Olen miettinyt monesti sitä, että mitä tällaiset satojatuhansia seuraajia saavat politiikot ja ”vaikuttajat” ajattelisivat siitä, jos kaikki heidän aiemmat seuraajansa ja kaverinsa lopettaisivat kiinnostuneena olemisen heidän asioistaan. Tavallinen pikkuihminen ajattelee, että jossain ”asemassa” oleva ihminen on tärkeämpi kuin kaikki muut. Mielestäni poliittisia virkoja tulisi tehdä entistä vähemmän riippuvaiseksi yksittäisistä persoonista. Nykyäänhän näkyvän henkilön facebookiin kirjoittama kommentti esim. ”kävin kakalla” saa paljon tykkäyksiä ja arvostavia kommentteja: ”onpa hienoa!”. Jotkut ihmiset ajattelevat vieläkin symboleiden kautta. Yksi yleinen tapa tehdä arvioita ihmisistä on se, mitä muut ihmiset tästä ajattelevat. On sanottava yhdestä vastenmielisestä ja yksinkertaisesta serkustani, että hän näköjään kuvittelee minun ärsyyntyvän siitä, että hän harrastaa persuja ja riidan haastamista muiden ihmisten kanssa, jotka eivät hyväksy persujen aatteita, että mikäs siinä – maailmaan mahtuu kaikenlaista kulkijaa. On sanottava siitäkinm, että hän näköjään katsoo persuihin kuulumisen olevan jotenkin rohkeata ja poikkeavaa, minä sanon vaan, mikä siinä, kukin tavallaan. Banaali paha on etenkin yhteiskunnan ja ihmisten yhteisöjen rakenteissa piilevä arjenmukaista pahaa. Mielestäni tämä liittyy usein sellaisiin tilanteisiin, jossa ihmisen yksinkertaisuus alkaa muodostamaan vaikka koulussa valta-asetelmia ja hierarkioita, mikä johtuu pelkästään siitä, että tällaiset alkukantaiset valtasuhteet tulevat esille missä hyvänsä yhteisössä kun siinä vain alkaa kilpailu sosiaalisesta dominanssista. On sanottava esimerkiksi tällainen esimerkki, johon ei liity minkäänlaista henkilökohtaista liitettä, että eräs lukiossa ollut minua noin kaksi vuotta nuorempi tyttö, aivan suloinen ja normaali tyttö on ottanut puolisokseen yhden ala-asteen suurimmista riidanhaastajista ja sosiaalisen dominanssin tavoittelijoista. En tiedä näkikö kyseinen tyttönen minussa samanlaisia ominaiuuksia, kun hän oli minusta kiinnostunut, mutta jos näin, voin sanoa hänen erehtyneen. Mukavaa jatkoa hänelle. Emile Durkheim kirjoitti toteemietiikan ihmisistä, jossa tietynlaiset merkit muodostivat jatkumon sille, minkälaisia asioita ja kehen liittyviä asioita ihmiset etenkin kunnioittivat. Olen ollut jäsen facebookin Kaksisuuntainen mielialahäiriö-ryhmässä, jossa on enemmän naisia kuin miehiä. Sitä kautta olen alkanut enemmän kunnioittamaan naista, koska he monesti tarvittaessa puhuvat omista ja muiden ongelmista ilman että pitäisi miettiä minkäänlaisia fasaadeja. Itse arvostan suuresti keskustelemista, ja mielestäni itselleni sopivan naisen tulisi olla etenkin kielellisesti lahjakas. On kuitenkin sanottava, että koska itselläni on kovat standardit läheisemmän seuran suhteen, olen jossain mielessä ylisivistänyt itseni parisuhdetta ajatellen. Mielestäni kuitenkin Mensa olisi itselleni sopivampi seuranhakukanava kuin vaikkapa Tinder. Mikä siis on vallan näyttelemistä – se tarkoittaa etenkin toimimista pintapuolisimman rahvaan periaatteiden mukaisesti. Vanhan rahan ja pitkän historian suvuissa etenkin naiset ovat fleksiibelejä ja herttaisia etenkin siinä tapauksessa, jos suku ei ole enää yhtä varakas kuin mitä se on aiempina aikoina ollut. On mainittava esimerkiksi tämä seuraava dokumentti, joka kertoo Cornwallissa sijaitsevasta Kelly Housesta, jonka mukaan koko viereinen kylä on nimetty, ja nykyinen kartanon haltiija on järjestyksessään kolmaskymmenesensimmäinen (https://www.youtube.com/watch?v=bpc2bZ5VNaY&t=1156s). . Minun sukuni on köyhtynyt selkeästi ja voi sanoa suvun kuuluvan nykyään ns. pauvre honteuxiin, vaikka suvussa on kuitenkin etenkin naislinjaisesti akateemisia ja varakkaitakin ihmisiä, kuitenkaan yhtenäinen mieslinjainen Becker-suku, johon esimerkiksi minä en kuulu, ei sisällä kuin muutaman akateemisesti koulutetun ihmisen. Mielestäni minä ole täysin välinpitämätön rahan suhteen, koska olen tähän ikään mennessä hallinnut toisinaan isojakin summia samanaikaisesti. Minuun raha ei tee minkäänlaista vaikutusta, eikä etenkään nousukkaiden uusi raha, joka on monesti hankittu kamasaksoille tyypillisellä tavalla. Erään vähäpätöisen ihmisen kohdalta on sanottava, että hän hankkiutti ”ystäviltään” rahat omien ”runojensa” julkaisemiseen, jonka jälkeen hän istui ”julkaisutilanteessa” pöydässä ja otti rahat irti jokaisesta kirjasta ennen kuin sitä pääsi edes vilkaisemaan. Ja en usko, että hän on jakanut rahat omien ”ystäviensä” kanssa, Tämä ihminen arvostelee ja pilkkaa muita ihmisiä esimerkiksi veneiden tai autojen kautta. On varmasti kova homma, jos kaikessa täytyy näyttää näiden ontokratian korruptoituneen hierararkian mukaisesti kaikessa paremmalta kuin muut. Minä voin kertoa, että me aristokraatit emme välitä siitä, miltä automme, veneemme, vaatteemme, talomme tai kesäasuntomme nousukasvertailijoiden mielestä näyttävät. Pippelin pituuden vertaileminen menee saman asian alle. Jos ihminen on tyytyväinen ei hänen mielestään tarvitse mitään vertailla. Opportunistit ja voittohakuiset ihmiset ryhmittyvät aina sen puolelle, joka näyttää paremmalta tai maksukykyisemmältä. Nämä nousukkaat eivät tunnista yksilöllisyyden tai uniikkisuuden periaatteita, vaan heidän mielestään kaikkea pitää vertailla etenkin rahan, tehokkuuden ja kilpailuasenteiden kautta. Voin sanoa tälle ihmiselle, etten ole koskaan harkinnutkaan hänen kanssaan mihinkään syvempään ryhtymistä. Aatelilla ei tavallisesti ole koskaan kilpailun tarvetta missään mielessä, koska itsetuntonsa on niin hyvä, ettei vertailuja tarvitse tehdä. Myös on sanottava aatelisten maatiloista ja kartanoista, että aatelilla ei ole myöskään tapana miettiä kuinka monta huonetta omassa talossa on. On kuitenkin sanottava, että lapsena sekä Virrantalossa että Virranportissa oli paljon mahdollisuuksia piilosen leikkimiseen, koska piilopaikkoja oli aina suhteellisen runsaasti. Koko lapsuus ja nuoruus kului vahvan sukuyhteisön ja tukiverkon sisällä tuudittuen. En voi kuvitella, että olisin kenenkään muun ihmisen paikalla voinut elää yhtä onnellisen lapsuuden isovanhempien maatilalla. Kutsuimme äitini isää etenkin traktoriukiksi, kun taas isäni isä oli hirviukki, koska hän oli tunnettu hirvien kaataja. Lueskelin mummon luona ukkini kirjoja, suosikit oli sotakirjat ja Kari Suomalaisen pilapiirroksia sisältävät albumit. Kun ihminen pääsee tekemisiin oman inhimillisyytensä kanssa toisin sanoen ei ole kohtuuton toisia ihmisiä ja itseään kohtaan alkaa siitä hänelle merkittävämpi tie esimerkiksi menneisyyden ihmisten, kulttuurien ja arvojärjestelmien tuntemiseen. Inhimillisyys on asia, jota vaaditaan esimerkiksi toisten ihmisten kanssa solmittujen avoimien ja aitojen suhteiden säilyttämiseksi. Vahvalta näyttämisen tarve liittyy varmasti etenkin vaikutuksen tekemiseen suhteessa naisiin ja naiseen. Sillä halutaan myös päteä toisille ihmisille. Rahvas lyö aina vyön alle, ja se on mielestäni aika hyvin tiivistetty. Eduskuntaa ja Suomen poliittista järjestelmää tulisi uudistaa totaalisella tasolla. Tulisi poistaa ”vallan” tuomia eksklusiteetteja ja esimerkiksi pienentää poliitikkojen palkkaa, jossa voitaisiin ajatella, että oikeastaan heidän tulisi saada vain kulukorvaukset tietyistä elämiseen liittyvistä asioista – olivathan esimerkiks Rooman imperiumin aikaiset aatelissukuiset konsulitkin hommassaan ilman minkäänlaista korvausta pelkän hyvän tekemisen ja hyvätahtoisuuden takia. Elintasoestetiikka tarkoittaa nimensä mukaisesti sitä, että ihmiset alkavat yhdistämään kohonneen elintasonsa kauneuden esteettiseen käsitykseen, jonka myötä yleensä tehdään arvosteluja toisista ihmisistä heidän ekonomiansa ja ulkoisen näyttävyyden kautta. Ei se ole ihmekään että pseudosyytingillä miesten kustannuksella elävien hepsankeikkojen määrä on varmasti noussut viimeaikaisen pinnallisuuden tultua suosituksi asenteeksi ihmisten keskuudessa. Kuitenkin asian ydin on tässä: nainen voi olla mitä tahansa, mutta miehen tulee olla se, joka miellyttää naisia.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti