maanantai 18. maaliskuuta 2024
Suoraa puhetta naisista
Eräs filosofian tutkija käytti äskettäin termiä naistoisinajattelija, joka herätti itsessäni suurenmoisen määrän huvitusta. Nietzsche on aikaisemmin todennut, että jos nainen pystyy suuntautumaan ensisijaisesti tietoon ja itseisarvoiseen oppimiseen, on hänessä silloin jotain todella suuresti poikkeavaa toisiin naisiin nähden. Ja niinhän se todellakin on: Nainen voi olla toisinajattelijanainen tai naistoisinajattelija etenkin sen kautta, että hänen seksuaalisessa elämässään on jotain poikkeavaa suhteessa toisiin naisiin. Naisissa poikkeavuus ja samanlaisuus liittyy lähes aina jaettuun naisiseen seksuaalisuuteen, jota sannamarinit ja suomalaiset sosialistinaiset ovat jo vuosikymmeniä lietsoneet etenkin alakantalehdistön osalla. Nainen käsitetään tällä feminismin aikakaudella suurimmassa määrin seksuaaliseksi ja ruumiilliseksi olennoksi kuin mitä on nähty maailmanhistoriassa tähän mennessä. Etenkin nuori nainen on korosteisesti ruumiillinen ja seksiä haluava olento, jos verrataan häntä tyypillisimpään filosofin luonteen omaaviin miehiin, jotka ohjautuvat korkeampien periaatteiden kautta. Nainen on subjektiivinen ja objektiivisuuden vastainen olento, joka pääsee hieman vapaaksi seksuaalisuudestaan vaihdevuosien jälkeen. Vain iäkäs nainen ja toisaalta naispuolinen lapsi voivat tehdä järkeen ja älyyn liittyviä ratkaisuja. Nuoret naiset voisivat treenata alapäätään sen puolesta, että ei aina pitäisi olla puolentoista kilon meetvurstia. Nuorelle tavanomaiselle epä-älylliselle ja tietoon suuntautumattomalle naiselle on tärkeämpää se, mikä menee alempana heidän sisäänsä kuin se, mitä tulisi ulos heidän yläpäästään ja aivoistaan. Sen lisäksi, ettei naisista ole toisinajattelijaksi, ei ole ainoa puute – he eivät myöskään pysty olemaan yksilöitä esimerkiksi siinä valinnassa minkä he tekevät miesten suhteen. Minä olen jo pitkään ajatellut, että älykkyys on ensimmäinen piirre naisessa, jota nykyään katson, mutta nämä samat naiset ovat tarvittaessa juoksemassa kaikenlaisten rikollisten perässä, eli älykkyyden ja älyllisten harrasteiden määrästä huolimatta naisella on aina suurempi tyypillisyys arvioida miehiä sen perusteella, miten muut tämän miehen näkevät – ts. ratkaisua ei tehdä oman valinnan perusteella. Lisäksi vaikka naisia väitetään monogaamisiksi, on nykyaikana tyypillistä, että joskus etsitään ”seikkailua” vain oman nykyaikaisen naiseutensa perustelemalla tavalla. Minä en ole koskaan kuunnellut naisten avautumista ja tarjottua vihjailua näiden entisistä panoista, joka muuten on yhteys, joka voimakkaammin saa naisen muistamaan kenen tahansa miehen. Hyvä pano muistetaan, ja se on itse asiassa se tekijä, joka saa naisen ylistämään miestä kaikilla korkeimpien ihmisyyden mallien tavalla, vaikka ainoa osa, joka on tehnyt vaikutuksen on mulkku. Naiset muistavat hyvät panot, mutta muut ominaisuudet ovat triviaaleja muistamisen merkityksessä. Jos ryhtyisin parisuhteeseen naisen kanssa, en kuuntelisi vähääkään kertomuksia edellisistä heiloista, joita on parinkymmenen vuoden kokeiluiässä pantu hetaka nitisten, voi olla, että hyvästä perheestä tuleva 18-vuotias neitsyt voisi olla hyvä vaihtoehto. Kyllä sitä sen jälkeen, kun on nussittu rikollisten kanssa, tullaan päälle kolmikymppisenä pillu vertyneenä kuvittelemaan, että koska minä en halua edes vaikuttaa rikolliselta, että minä olisin joku ”kiltti mies”, joka huolehtisi heidän entisten heilojensa tekemistä kakaroista – voin sanoa vaan – hasta la vista. Naisten luoma kulttuuri alkaa vastaanottamisesta, joka on heidän seksuaalisuutensa totaalisuuden takia varsin suora analogia siitä, minkä he tavanomaisesti myös ottavat vastaan. Nainen on altis rakastumaan, jossa hän kuvittelee olevansa kokonaisempi, ja siinäkin syy on siinä, etteivät he tule toimeen yksin, eikä heidän luonteensa eroa mitenkään toisista – eivät ole yksilöitä – toistensa replikaatioita. Koska paneminen on työväenluokan mielestä tärkein asia, on nykyään alettu arvostaa sitä, jos miehellä on virtahevon into nussintaan. Varmasti haluan niin, että naisella, jonka kanssa menisin avioon, ei saisi olla yhden yhtä entistä miestä, ja älyllisen tason ja älyllisyyden tulisi olla sellaisella tasolla, että syrjähypyt eivät kiinnostaisi. Naisen tulee olla uskollinen – panopatjoja en koskaan ole hyväksynyt, enkä hyväksy. Nainen tekee valintansa toisten ihmisten ja etenkin toisten naisten mielipiteen perusteella. Minä en ole koskaan halunnut nussia ilman henkistä ja älyllistä yhteyttä. Lisäksi olisi varmaan aika mahdotonta, että minä tekisin syrjähyppyjä, koska minulla on niin voimakkaat ymmärrykseen liittyvät piirteet seksuaalisen kiinnostuksen ehtona, että minuun ei tee vaikutusta pelkästään isot tissit tai näytiksi nostettu tussura. Naiset eivät siis monessa mielessä ole yksilöitä, ainakin jos heitä verrataan naisiin. Mielestäni toisinajattelijuus taas tarkoittaa sitä, että joku ihminen pystyy muodostamaan maailmankatsomusjärjestelmiä ja kriittistä ajattelua ympäristön mielipiteistä huolimatta. Ja voidaanko kuvitella naista, jolla olisi kanttia ajatella eri tavalla kuin kaverit tai hyvän panon lähteet. Minä olen miltei kokonaisuudessaan henkinen ja älyllinen olento, vaikka tietysti munat minulta miehenä löytyvät, mutta en ole koskaan antanut niiden ohjata toimintaani ensisijaisesti. Naisille on tärkeää yhteen kokoontuminen viiteryhmien ja täysin älyllisesti ja objektiivisesti tyhjien kannustusten ja rohkaisemisten kautta. Minua ei ole koskaan rohkaistu tai kannustettu jatkamaan sellaisia harrasteitani eteenpäin, joista olen nykyisin luonut oman ammattini. Jos jätän vanhempien luokse vanhaa kirjallisuutta, niin joudun aina toivomaan sen yhteydessä sitä, ettei provinsiaalinen isäni heitä niitä uuniin. Siinäkin mielessä isäni on kieltäytynyt tulemasta vastaan ja olemaan edes pienen määrän verran ymmärtäväinen minuun eteenpäin viemääni älyllisyyteen ja totuuden etsintään. Isäni isä, Arvi-ukki, oli rento, karismaattinen, leikkisä, kirjallisesti lahjakas ja mies, joka kantoi aina vastuunsa. Isäni onkin tullut enemmän äitiinsä. Minä taas koen muistuttavani isovanhemmistani vähiten isänin äitiä, joka on nykyään viimeisenä heistä hengissä. Voidaan taas miettiä vähän entisen tiivistämistä ja voidaan sanoa, että koska seksuaalisuus laittaa aikuisen naisen etsimään samanlaista miehen mallia, joka tulee toisten mielipiteistä, ja näin ollen koska itsenäiseen ajatteluun vaaditaan tiedostamattomuutta toisten ihmisten ajatuksista ja mielipiteistä, niin on mahdollista todeta heidän olevan seksuaalisesti samanlaisia ja koska seksuaalisuus hallitsee heitä, tekevät he päätökset asioista kuten miehistäkin, toisten ihmisten perusteella. Voidaan varmaan yksinkertaisesti todeta, että naiset ovat monesti ihmiskeskeisiä, mistä aiheuttuu heidän subjektiivisuutensa – naisille on tärkeämpää kuka sanoo kuin mitä sanotaan, mikä tekee heistä muuten aika hyvin kaikenlaisten epäoikeudenmukaisten valtajärjestelmien palvovaksi vasalliksi. Jos katsoo vaikka Nürnbergissä järjestettyä natsien puoluekokousta vuonna 1934, voi nähdä, että Hitlerin nähneet naiset vaikuttavat euforisilta ja heidän silmänsä pyörivät päässä. Yksi yksinkertainen tyttö oli kirjoittanut maisterintutkielmansa empatiaetiikasta, koska hän ajatteli moraalisen ajattelun perustuvan joihinkin ”empatian” tunteisiin. Naisen empatia on suhteellista ja provinsiaalista, ja tässä mielessä voidaan havaita sekin, että naisista ei ole etenkään moraalifilosofeiksi, koska he lähestyvät asiaa ihmisten kautta, jossa yhteydessä muodostuu heidän empatian tunteensa. Varmaan Eva Braun koki empatiaa Hitleriä kohtaan, mutta oliko se moraalista ja eettistä on aivan eri asia. Naiset eivät pysty käsittämään vaikka hyvän elämän tai totuuden käsitteitä, koska he näkevät kaiken liitteessä joihinkin auktoriteetteihin ja ihmisten muodostamiin tahoihin. On sanottava, että pillun perusteella naisten perässä juoksevat miehet tunnistavat jollain primaalilla tasolla naisten periaatteet ja osaavat hyvin manipuloida niitä oman etunsa edistämiseksi.Samalla aikaa kuitenkin veljeys katoaa miesten keskuudesta, koska nykyajan sosiaalinen maailma on valtaisa kaikkien ihmisten vastainen ja universaalinen kilpailu panemiseen pyrkimisestä ja kaikkien alkukantaisten viettien esiintuomisesta. Naisen seksuaalisuus on se, mikä on korkein periaate maailmassa tänä päivänä. Ja naiset antavat vain tietylle osalle miehistä sellaista arvonantoa, että heillä olisi oikeutta käsittää oma seksuaalisuutensa miehen seksuaalisuudeksi. Naiset peittävät itsensä ulos mennessään meikillä ja jos mahdollista: merkkivaatteilla. Samaan aikaan tällaisen naisen profiili ihmisenä vähenee – ja monet haluavat etenkin sitä, että heidät havaitaan tärkeiden accessoriesin kautta. Heillä ei ole mielipiteitä, maailmankatsomusjärjestelmiä tai itsenäistä ajattelua. Nämä naiset eivät lue kirjoja (ainakaan vaikemapia) ja eivät suuremmin käy oopperassa tai teatterissa, mutta muutenkin vain näyttäytymistarkoituksessa. Naiset kehuvat itseään herkiksi, mutta kun miehinen vallankäyttö tulee paikalle ja kertoo tytöille sen, miten asiat ovat – eivät he muista asiaa enää koskaan. Toisin sanoen niin kuin taiteilijoiden ja groupieiden yhteydessä nainen, vaikkakin voi itkeskellä, tajuaa miesten mielipiteen tulon hellan ja nyrkin väliin asettamisena, josta ei ainakaan tässä mielessä vastusteta. Toisin sanoen koska nainen ei osaa edes mainostetun hienotunteellisuutensa kautta vaikuttaa miesten toimintaan, koska he unohtavat sen nopeasti, ja järjenkäyttö ei toimi miesten tavalla, näyttävät he varsin vallattomilta ts. heillä ei ole valtaa eivätkä he osaisi sellaista pitää vastuullisesti hallussa. Ajattelussa tulee mielestäni pyrkiä omaäänisyyteen ja minän tajuamiseen, jonka takia ei ole ihmeellistä, etten ole vielä elinkumppania löytänyt. Kuitenkin voin sanoa, etten voisi koskaan sietää sellaista naista, joka on kuin märkä rätti, jota sen takia tulisi raahata eteenpäin. Myöskin naisella tulisi olla riittävän laaja älykkyys ja keskustelukyky, hänellä pitäisi olla itsenäistä innostusta tietoa ja totuutta kohtaan. Isoäitni, joka on työskennellyt kehitysvammaisten parissa, on uskomattoman tunneherkkä ts. itkeskelee koko ajan pienimmästäkin vastoinkäymisestä, on turvallisuushakuinen, on kaikissa tapaamisissa puolta tuntia etukäteen ja voisi sanoa myös nipottajaksi. Itse olen pitkään tiennyt, että isovanhemmistani muistutan eniten isäni isää ja äitini äitiä. Ukki oli rento ja ei työntänyt nenäänsä toisten asioihin. Ukki jakoi kiinnostuksensa kirjoihin äitini kanssa, ja äiti onkin kertonut, että ukki antoi hänelle aina lahjaksi syntymäpäivinä ja jouluina isoja paksuja kirjoja. Vallaton nainen on siis tunnerherkkä mutta häpeää myöhemmin tunteitaan, koska loppujen lopuksi naisen mieli unohtaa esimerkiksi moraalisen kysymyksen sitä myötä, kun muut ihmiset eivät kiinnitä siihen huomiota. Naiset eivät ole tutkijatyyppejä kuin korkeintaan vanhoina mummoina, vaikka he silloinkin ovat vaikutteellisempia kuin miehet, ja monesti eivät pysty tekemään kovinkaan kekseliäitä ja luovia hypoteeseja ja konkluusioita. On siis tyypillistä että naistutkijat arvostavat ja kunnioittavat miespuolisia tutkijoita ja saattavatpa joskus harrastaa haureutta näiden kanssa. Maailman historiassa on varmaankin ollut vain yksi naispuolinen toisinajattelija ja se on ollut Marie Curie, vaikka myöhemmin onkin tuotu esiin kysymyksiä siitä, mikä merkitys Curien puolisolla Pierre Curiella oli vaimonsa työhön. Toisinajattelijuus ja mullistavien ajatusten tuottaminen vaatii aina tiedon ja totuuden arvostamista itseisarvoina. Naisella on aina välineellinen pyrkimys tiedon kanssa, valmistuminen koulusta hyvin arvosanoin, ylioppilaslakki, teekkarilakki, maisterin arvo, karonkka, haureuteen pääseminen jne. Naiset varmaankin pitävät miehiä paremmin huolta yhteisöjen ja maisemien kronikoimisesta ja siinä he lukevat toisten kirjoja ja vaihtavat mielipiteitä niistä. Oma kirjallinen työ ei vie naiskirjailijoilta koko aikaa, vaan siinä yhteydessä voidaan kurlata toisten kirjailjoiden kanssa sampanjaa ja käydä porukalla syömässä freesiltä näyttävissä paikoissa. Porvarillinen ja epäpoliittinen kirjailija tulee miltei aina tilanteeseen, jossa mitään omaa sanottavaa ei ole eikä sitä ole koskaan ollutkaan,, jolloin on sopivaa tehdä pastisseja ja kaveerata itse koetun viiteryhmän kanssa. Kirjailijaestablismenttiin pääsee etenkin liittämällä itsensä viiiteryhmään. Mielestäni ajattelu ei voi olla vaikutteellista, mutta nämäpä yhdistyskirjailijat suostuvat siihen, koska he pääsevät sen avulla oman lähiyhteisönsä kapoksi. Ja kapoistahan tiedetään se, että kun heitä tuhoamis- ja keskitysleireillä oli, olivat he tavallisesti julmempia ja raaempia muita vankeja kohtaaan kuin mitä itse vankienvartijat olivat. Schopenhauerilaisittain voitaisiin sanoa, että porvarilliset kirjailijat ja filosofit tekevät työtään etenkin tahdollisten päämäärien takia ja ei siten, että he katsoisivat kirjoittamisella tai ajattelulla olevan itsenäistä merkitystä. Tärkeintä on, että ollaan lokerossa, jota lokeron hierarkiapolussa nousseet auktoriteetit määrittelevät ja antava palautetta. Mielestäni kaikessa toiminnassa pitäisi pyrkiä entistä vaikuttavamman syyperusteen löytämiseen, sillä porvarillinen rustaaminen ja samppanjan ryystäminen toisten lokeroon laitettujen kanssa, ei pidä yllä herpaantumatonta totuuden ja tiedon etsintään, sillä tuollainen yhdistystason homma aiheuttaa sen, että heikkoluonteiset ihmiset alkavat entistä enemmän muistuttamaan viiteryhmänsä jäseniä, jolloin uutta ajattelua ja uusia näkökulmia ei tule esiin. Yhteisöt on voitava kyseenalaistaa innovatiivisella ja rohkealla ajattelulla. Kun ihminen liittyy yhteisöön, ei hän ole enää ihminen vaan yhteisönsä jäsen. Naiset ovat monessa mielessä edelleen 1930-luvun Saksan tasolla: heiltä luonnistuu etenkin kotitalouden uusintaminen ja lasten hoitaminen. Vasemmistolaisuus on Suomessakin antanut naisille oikeuden olla totaalisia seksiyhteiskunnan haltijattaria, jossa yhteydessä miesten tehtävä on vain tarjota meetvurstia ja odottaa naikkosen arviointia omasta suorituksestaan. Nainen initioi heikkoluonteisten miesten panemisen haluja, jolloin jotkut häntäheikit voivat harrastaa asiaa niin paljon kuin haluavat. Parsifal tuleee mieleen. Kundry oli kirottu nainen, joka oli yrittänyt viedä Graalin ritariveljeskunnan ritareita riippuvaisuuteen naisesta. Kuitenkin Parsifal ylittää Kundryn ja Kundry kuolee lopussa anteeksiannettuna. Tämä 1800-luvulla tehty ooppera on paralleelinen asian kanssa, josta olen nyt noin kolme liuskaa kirjoittanut. Miehet ova parhaimmassa tapauksessa veljiä ja nainen on äärimmäisessä muodossaan Kundry, nainen joka oli nauranut nähdessään Jeesuksen ristillä. Protestanttisen kirkon vastustaminen ja kirkkoon suhtautuminen vanhanaikaisena ilmiönä kuuluu tähän ja punavihreä asennoituminen, jonka myötä entistä enemmän koulua käyvistä lapsista opiskelee koulussa uskontoa. Naisella niin suuresti omaa päättelykoneistoa ohjaa seksuaaliset tunteet – he eivät ole aina selväjärkisiä. Olen huomannut tämänkin, että joskus naiset ovat kuvitelleet minua kovin panemisenhaluiseksi, vaikka olen aina ollut asiallinen ja en voisi kuvitellakaan itseäni polygamistiksi ja tunteminen tulee ennen seksiä, ovat he selvästi vaikuttaneet vaivautuneilta, kun ovat kuulleet mielipiteitä naisilta, joille olen saattanut yhden virkkeen jossain välissä sanoa. Toisin sanoen, minun kohdalla täytyy tehdä päätös seksuaalisesti ja sen jälkeen koko oma rooli on nähty. Etenkään nuoret naiset eivät pysty olemaan miehen kanssa asiallisella tasolla, - aina on muna mielessä. Ja on sanomattakin selvää, ettei naisista ole ystäviksi eikä edes kavereiksi, koska suoraluontoinen mies on heidän mielestään kovassa tarpeessa naisen panemiseksi. Nainen ei voi ajatella tietoa ja totuutta itsenään. Kun nuoren naisen kanssa avaa keskustelua älyllisestä aiheesta, kuvittelee tämä, että mies on vain vaon perässä. Tässäkin tulee esiin se, että naiset näkevät kaikkien nuorten miesten pyrkimykset ja mielenkiinnonkohteet samanlaisina. Ja mielestäni tuo on etenkin se tekijä, että poikkeavaa yksilöä ei voida käsitellä kaverillisesti, joka johtaa siihen, että omaan piiriin lasketaan vain yhteisten periaatteiden mukaan toimivia ihmisiä. Naiset tekevät kaiken lähipiirinsä liittyvät päätelmät tunteen kautta, ja jos mies ei ole niin valheellinen tuntemaan näitä naisten ”tunteita, katsotaan ettei tällaisen kanssa voi olla edes ystävä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti