Käsitteet tarkoittavat sellaisia
kielellisiä nimikkeitä, joiden tarkoitus on kuvata jonkinlaisia
denotatiivisia ja konnotatiivisia merkityksiä ja joidenkin
asiantilan yksityiskohtia. Jotkut ihmiset ymmärtävät käsitteet
absoluuttisessa mielessä, ja tähän arviointiin ja nimittämiseen
voi liittyä sen aiheuttajana esimerkiksi keskittyminen yhteen tiedon
alaan, liiallinen uskonnollisuus tai välinpitämättömyys,
pinnallisuus jne. Käsitteet eivät ole absoluuttisia, ainoastaan
tieteessä saavutetut selkeät tulokset ja niiden käsitteellistäminen
voidaan katsoa jossain mielessä pysyväksi, vaikka kuitenkin
tieteenkin käsitteiden ja teorioiden täytyy olla fallibilistisia,
eli niitä tulee voida muuttaa uudessa tilanteessa, jossa tieto on
erilaista ja erilaisista asioista kertovaa. Epäilemättä kaikki
käsitteet mutta etenkin niiden alat muuttuvat sen myötä, kun
ihmiset saavat tarkempaa tietoa käsitteiden nimeämistä ilmiöistä.
Ihmiset, jotka eivät hyväksy sitä, että ilmiöt tulee nimetä
väliajoin uudestaan, ajattelevat siis, että jotkut käsitteet ovat
muuttumattomia, eli niiden ulkoinen tai sisäinen olemus ei muutu
milloinkaan miksikään. Näille ihmisille jotkut käsitteet ovat
ehdottomia ja ne tarkoittavat kaikkialla samaa. Käsiteabsolutismiin
liittyy myös se, että siinä ylläpidetään perustelemattomia
dikotomioita ja vastakkainasetteluja, niiden mielestä siis,
käsitettä on ylläpidettävä etenkin sen takia, ettei sen
”vastakohta” saisi valtaa ja aluetta alkuperäiseltä
käsitteeltä. Tällainen kahtiajako on esimerkiksi uskonnosta tuleva
kahtiajako hyvä ja pahan välillä. Tätä kahtiajakoa ylläpitävät
vanhoilliset ja yksinkertaiset ihmiset, jotka ajateltuaan että minä
olen hyvä, katsovat voivansa sen takia nimetä kaiken pahan
itsestään lähtien ja itsen ulkopuolella. Ilmiön ala ja sen nimi,
tulee voida nimetä aina uudelleen uusien ihmisten ja maailman
muuttumisen takia. Siinä mielessä edustan kai jonkinlaista
nominalismia käsitteiden suhteen. Tämä käsiteabsolutismin ongelma
piilee myös siinä, että ihmiset eivät voi sen alaisina elää
vapaana ja rauhassa. Vaihtoehdon mukaan ei ole olemassa sisällöltään
ja nimeltään muuttumattomia käsitteitä. Käsitteet ja niiden ala
rajataan ja nimetään siis uudestaan. Ei-tieteelliset käsitteet
siis nimetään uudestaan aina uudessa hetkessä. Tässä tulisi
kuitenkin varoa sitä, että tällaiset ihmiset jotka jonkin
yhteisöllisen affiliaation perusteella tunnistavat vain tietyt
käsitteet saisivat valtaa siinä mielessä, että he olisivat
ensisijaisesti nimeämässä käsitteitä ja käyttämässä niitä.
Voidaan siis sanoa, että tällainen absolutismi käsitteiden suhteen
liittyy monesti etenkin vanhoilliseen uskonnollisuuteen, jotka eivät
etenkään näe kirkkoa yhteiskunnan kontekstissa, vaan toisinpäin
yhteiskunnan kirkon kontekstissa. Kun arvioidaan, mitkä käsitteet
ovat etenkin tämän absolutismin kannalta vaikeita ja
problemaattisia, niin voidaan sanoa, että esimerkiksi käsitteet
isä, äiti, suku, perhe, kaverit Jumala, kirkko, hyvä, paha, oikea,
väärä, yhteiskunta, yhteisö, yksilö ja kansallisvaltio ovat
esimerkkejä tällaisista käsitteistä, jotka eivät ole
sisällöltään täysin ehdottomia ja samaan muottiin vuosisadasta
toiseen kuuluvia. Absolutismi tulee etenkin uskonnosta, ja monesti
tuollaiset ihmiset eivät ole valmiita uskomaan sitä, etteivät
tietyt Raamatussa lukevat asiat ole muuttumattomia ja uskomukseni
mukaan Jeesuskaan ei koskaan väittänyt etteikö kirkko voisi
muuttua ajasta aikaan, ja samalla yhteiskunnalliset
päätöksentekorakenteet voisivat muuttua. Kristinusko ja
valtiolliset kuristajat siis ovat ylläpitämässä näitä
käsitteitä ihmisten keskuudessa, vaikkakin heidän tehtävänsä
tässä on pikemminkin vaikuttaa tällaista tietoa ihmisten
keskuuteen ja hyödyntää ihmisten yksinkertaisuutta ja promotoitava
heille, että heidän ei kannata olla liian avoimia tai
ennakkoluulottomia. Miksi nominalistinen ja relatiivinen näkemys
suhteessa käsitteisiin on siis parempi suhteessa absolutismiin
voidaan perustella sillä, että siinä annetaan mahdollisuus
erilaisille ihmisille, jotka työskentelevät tai opiskelevat kielen
ja arvojen parissa. Kirkonkin tulee mukautua yhteiskunnallisiin
uudistuksiin, kuten esimerkiksi homojen ja lesbojen vihkimiseen.
Ilmiötkin muuttuvat sitä mukaa, kun saamme uudistuksia tieteen ja
tutkimuksen kautta, eli toisin sanoen maailma avartuu ja sen takia
olisi tärkeää varmistaa se, että myös yhteiskunnan ja
ei-tieteellisten käsitteiden osalla näkö kirkastuisi ja voisimme
puhua ilmiöistä ajan myötä kehittyvillä käsitteillä. Ihmisten
tulee siis nimetä käsitteet uudelleen ja muodostettava niille uudet
jakolinjat sen mukaan miten ihmiset erikoistuvat yhteiskunnassa,
vaikka kuitenkin paralleelisen olemisen myötä tulisi tukea
kaikenlaista eri tasoilla sijaitsevaa erikoistumista. On kuitenkin
myös valvottava sitä, että koska tutkimusta ja tiedettä tulee
tukea taiteiden ohessa, tulisi yhteiskunnassa käytettyjen
käsitteiden olla muunnoksia tieteen ja taiteen piirissä käytetyistä
käsitteistä. Käsitteiden nimeäminen liittyy etenkin
käsitteellistäjän kokemukseen ja sen vahvuuteen. Kuitenkin voidaan
sanoa, etteivät kaikki asiat korostu yhtä voimakkaasti yhden
ihmisen kohdalla. Sen takia vaaditaan erikoistumista ja sen myötä
sitä, että yhteiskuntaan tulee käsitteitä usealta eri taholta ja
että ne voivat muuttua ja elää sen myötä, miten tutkimustyö
edistyy yliopistoilla. Tieteen ja tutkimuksen tulisi siis näkyä
yhteiskunnassa etenkin sen kautta, kun käsitys käsitteiden takana
olevista ilmiöistä kirkastuu ja tulee selväpiirteisemmäksi.
Kaikki jumittuminen kansalaisyhteiskunnan ja uskonnon kautta
vanhoihin ja muuttumattomiin käsitteisiin on epäilemättä asia,
josta yhteiskunnan tulisi päästä ohi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti