Adaptiivinen tulkinta tarkoittaa
tulkinnallista sopeuttamista. Sen voidaan toimenpiteenä nähdä
muuttavan subjektiivisen tulkinnan mukana tulleet arvot
objektiiviseen arvosymbolistoon. Adaptiivinen tulkinta tarkoittaa
prosessia jossa arvot realisoidaan niiden tulkittavaan muotoon –
eli se tarkoittaa arvorealisaatiota. Adaptio siis tarkoittaa
sopeuttamista ja siinä etsitään käsitteille ja arvoille niille
kuuluva merkitys, joka kuitenkin useimmissa tapauksissa on vain
muuttuva tulkinta. Tulkinnassa siis etsitään jonkinlaista
merkitystä, joka ei kuitenkaan voi olla vaikuttunut kommentaariaatin
hamuamasta merkitysvallasta. Tulkinnassa siis ollaan alkuperäisen
arvotunteista vaikuttuneiden arvojen ja niiden yhteiskuntaan
realisoitumisen välissä, ja sen takia onkin tärkeää, että
tulkitsija on mahdollisimman hyvin tekemisissä näiden kahden ilmiön
pohjan välissä. Tulkinta on monissa tapauksissa hyvin erilaisiin
tuloksiin tuleva järjestelmä riippuen siitä, millaisessa
kulttuurissa ilmiöiden tulkitseminen tapahtuu. Kuitenkin uusien
arvojen tuleminen yhteiskuntaan ja yhteisöihin vaatii sitä, että
adaptiivinen tulkinta on avoin uusille ilmiöille ja niiden
tulkinnalle. Adaptiivista tulkintaa voi takapajuistaa,
ehdottomuudellistaa ja rajoittaa se, jos yhteiskunta ei ole avoin
arvoille tai sen jaettu maailmankuva ei jostain syystä jollakin
hetkellä voi sallia sitä, että yhteiskuntaan tulevat arvot
olisivat peräisin subjektiivisesta atvotustoiminnasta. Tällaisiksi
voidaan ehkä laskea Neuvostoliitto ja Hitlerin Saksa.
Totalitarianismissa uusien ideoiden ja arvojen kehittäjät
tavallisesti tapetaan, hitaasti tai nopeasti. Arvot tulevat ihmisen
tietoisuuteen tiedostamattomasta prosessista, jossa arvot tulevat
ei-sentimentaalisista tunteista, eli arvotunteista. Arvo on
arvotunteen funktio. Arvot edustavat erilaisia yksilöiden ja
yhteiskuntien tärkeinä pitämiä asioita. Kuitenkin vaikka yksilöt
ovat kehittäneet ja jotkut kehittävät vielä tänäkin päivänä
uudenlaisia arvokäsitteitä, niin niistä vain pieni osa pystyy
etenemään siihen vaiheeseen, jossa ne voisivat vapaasti
realisoitua. On tärkeätä tässä kohdassa tarkastella
perenniaalisen filosofian vieläkin ylläpitämiä käsitteitä
ulkoinen ja sisäinen. Voidaan sanoa, että jos tavoitteeksi otetaan
se, että ulkoinen ja sisäinen sulautuvat yhteen, suorittaa
adaptiivinen tulkinta tämän toimenpiteen, koska sen tehtävä on
välittää merkityksiä, käsitteitä, arvoja ja symboleita.
Adaptiivinen tulkinta siis suorittaa synteesin ulkoisen ja sisäisen
välillä, ne siis sulautuvat yhteen ja sen jälkeen jotkut
prosessista selvinneet subjektiiviset arvot alkavat elää
yhteiskunnassa ja yhteisöissä objektiivisina arvoina. Siis arvojen
objektiivisuus on kuitenkin yhteiskunnankin tasolla valetta, mutta
tämä ei nyt liity siihen. Adaptiivisen tulkinnan käsite on tärkeä
etenkin siinä, kun selvitetään ihmisten ja yhteisöjen välisiä
arvoristiriitoja. Adaptiivinen tulkinta ei kuitenkaan ole
tavallisesti mielen ulkopuolinen toiminta, vaan se tapahtuu silloin
kun ihmiset alkavat ajattelemaan arvojaan ja perustelemaan omaa
toimintaansa arvokäsitteillä. Adaptiivinen tulkinta on tärkeä
käsite myös siinä, kun asiasisältöjä käsitteellistetään
arvokäsitteiksi yhteiskunnassa. Adaptiivisen tulkinnan pyrkimys on
siis välittää yksilön mielen sisäinen toimenpide yhteiskunnalle
ja yhteisölle mahdollisimman puhtaana ja muuttumattomana.
Adaptiivisen tulkinnan käsitettä voidaan siis soveltaa etenkin
arvoteoriaan mutta myös esimerkiksi populaaritieteeseen.
Adaptiivinen tulkinta on kuitenkin etenkin arvofilosofiaan mutta myös
psykologiaan liittyvä käsite. Adaptiivinen tulkinta käsittää
etenkin arvojen välittämisen ihmisen mielen ja yhteiskunnan
välillä. Sen takia sen pitää olla selvillä ihmisten
ajatustoiminnoista ja niiden muodoista. Sen kuitenkin pitää lisäksi
olla selvillä siitä, millaisessa kehitysvaiheessa yhteiskunta on,
jotta se voisi tietää sen, millaisia arvoja yhteiskunta voi
hyväksyä noudatettavakseen. Adaptiivinen tulkinta ottaa huomioon
kehitysasteen ja sen takia arvoja luovan yksilön mieli ei voi olla
vertailullisesti huomattavasti yhteiskuntaa korkeammalla henkisellä
asteella, ja tämä on se dilemma mikä adaptiiviseen tulkintaan
liittyy. Samalla kun jotkut esimerkiksi älykkäimpien ihmisten
luomat arvot voivat elää pienessä tai keskikokoisessa yhteisössä
eivät ne välttämättä saa suosiota tavallisten ihmisten piirissä,
ja tämän takia älykkäimmät voivat kokea ettei heitä ymmärretä,
eikä heidän luovan työn tulokset välttämättä saa osakseen
ansaitsemaansa huomiota ja tunnustusta. Kuitenkin yhteiskunta voi
vaikuttaa adaptiiviseen tulkintaan sillä tavalla, että se alkaa
kiinnittää järjestyksessään huomiota siihen, kuinka paljon
yhteiskunta voi sallia monenlaisia arvoja keskuudessaan. Kuitenkin on
sanottava, että on olemassa sellaisia arvoja, jotka voidaan todeta
korkea-arvoisemmaksi kuin jotkut toiset mahdolliset arvot.
Yhteiskunnan tulisi edistää näitä arvoja ja antaa palautetta
yksilöille siitä arvojen muodosta, jota yhteiskunta toivoo
noudatettavan. Adaptiivinen tulkinta on tärkeä käsite myös siinä,
kun ajatellaan enemmistö- ja vähemmistöpolitiikkaa ja yleensäkin
kaikkea sellaista, jossa pyritään edustamaan jotain. Mielestäni
Suomessa tulisi siirtyä suoraan demokratiaan ja silloin voitaisiin
mahdollistaa se, ettei tärkeitä ja arvokkaita arvoja omaavien
ihmisten tulisi tulla täysin unohdetuksi ja pelkistetyksi. Kaikki
ihmiset voisivat tuoda omimpia arvojaan esiin päätöksentekoon,
eikä enää tarvittaisi parlamentaristista välitysjärjestelmää
ja politiikkaa joka tapansa mukaisesti pelkistää ihmisten arvoja
viemällä ne alimpiin mahdollisiin tarpeenilmaisuihin. Poliitikot
turvautuvat monesti vähäsisältöisiin reaktiivisiin käsitteisiin
tulkitessaan ihmisten arvoja, mikä on väärin sen takia, koska
silloin arvot eivät tule todellisuuteen ilman välittäjää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti