maanantai 11. syyskuuta 2017
Miten todellisuus simuloi itseään
Todellisuudella tarkoitamme
ympäristössämme olevia invariantteja ja variantteja, jotka
säätelevät osin sitä, miten ihmiset kokevat ympäröiviä
tosiasioita. Invariantti tarkoittaa pysyvyyttä, joka määrittelee
todellisuudessa sitä, miten ihmiset kokevat ajasta aikaan
vallitsevia tosiasiaseikkoja. Variantti taas tarkoittaa muuttuvaa
todellisuutta, eli sitä, miten ihmiset kokevat sen kaltaiset
tosiasiat, joihin ihmiset voivat vaikuttaa ja jotka ovat heidän
mielensä subjektiivisen osan tavoitettavissa – ne ovat siis
kontingenssiin avoimia. Kuitenkin ihmiselle tärkeintä on tajuta se,
miten heidän oma mielensä toimii ja vasta sen jälkeen otettava
kantaa siihen miten maailma toimii siinä, kun se määrittelee
todellisuutta ihmisille. On myös tarkasteltava sitä, miten
yhteiskunta suhtautuu sellaisiin uudenlaisiin ideoihin, joita
ajattelevat ihmiset tuottavat yhteiskunnalliseen todellisuuteen.
Monesti ne muovaavat ajassa sitä, miten ihmiset kokevat ympärillä
olevan yhteiskunnan piirteet. Todellisuus selvästikin pyrkii
sopeuttamaan uudet ideat itseensä osoittamalla itsensä mukaan
pätevästi niiden kuuluvan jo valmiina olevaan todellisuuteen. Tässä
on siis tärkeätä miettiä sitä, mikä on invarianttien ja
varianttien välinen suhde, ja miten määrittyy se, kuinka
syvällistä totuutta joku väite asiantilassaan kertoo.
Todellisuuden peruspiirre on se, että se pyrkii aina mukauttamaan
itsensä suhteessa tasapainopisteeseensa. Todellisuus siis sopeuttaa
yksilöiden ajattelun aina itseensä, sikäli kun on mahdollista,
että adaptiivinen tulkinta on tapauksessa mahdollista. Adaptiivinen
tulkinta tarkoittaa sitä toimenpidettä, miten yksilöllisen
ajattelun tuloksena tulleet ajatukset sopeutetaan yhteiskunnalliseen
todellisuuteen ja sen kaanoniin. Joku minua syvällisempi ajattelija
on kirjoittanut, että kaikenlainen moraalinen närkästys suhteessa
jonkinlaiseen toimintaan kertoo ainoastaan arvioijan henkisen
kehityksen pysähtymisestä. Tässä taustalla voi olla
vasemmistolainen staattisuus, joka ei missään mielessä tue
ainakaan dynaamista yhteiskuntaa, jossa yksilöt loisivat keskenään
kaikille sopivan yhteiskunnallisen todellisuuden raamit. Ajattelu on
siis jossain mielessä täysin yhteismitatonta suhteessa
yhteiskunnalliseen todellisuuteen, ja adaptiivinen tulkinta ei aina
voi olla täysin validi suhteessa ajatuksen tuottajaan. Se on
yhteismitatonta suhteessa yhteiskunnalliseen todellisuuteen, koska
kaikki aito ajattelu ja ideoiden tuottaminen on perusluonnoltaan
epäsosiaalista toimintaa. Ajatellessaan ihminen joutuu olemaan
epäsosiaalinen, koska hän ei voi vaikuttaa siihen tapaan miten
yhteiskunnallinen todellisuus vaikuttaa ihmiseen. Kuitenkin siitäkin
voidaan varmasti muutamana peruspiirteenä mainita termit
vaikutteellisuus, tunnustushierarkia, kommentaariaatti,
merkitysvalta, arvotunne ja esteistyminen. Vaikutteellisuus
tarkoittaa sitä epäitsenäisyyden astetta, jossa ihminen toimii;
Tunnustushierarkia on paremmassa muodossaan yhteiskunnan arvollista
järjestymistä luonnehtiva kehikko; kommentaariaatti on
nyky-yhteiskuntaan muotoutunut eliittiryhmittymä, joka pyrkii
luonnehtimaan ihmisille todellisuutta hallitsemalla ja
uudelleenjärjestelemällä todellisuutta; Merkitysvalta on sellaista
valtaa, jota kommentaariaatti ylläpitää suhteessa ihmisille
tärkeisiin käsitteisiin; arvotunne on sellainen
ei-sentimentaaliseen tunteellisen laatu, joka kertoo ihmisille
psyyken välityksellä siitä, millaisia asioita ihmisen kannattaa
elämässään arvostaa; esteistyminen tarkoittaa sitä mielen
apatiaa, joka seuraa siitä, kun ihminen havaitsee, ettei
adaptiivinen tulkinta hänen kokemistaan ja yhteiskunnan arvostamista
arvoista ns. sovi yhteen. Todellisuus siis haluaa säilyä samana sen
takia, koska se pyrkii rajoittamaan ajattelua, jonka yksittäiset
yksilöt ovat tuottamassa. Se pyrkii siis ehkäisemään muutosta
adaptiivisella tulkinnalla ja käytännöillä. Todellisuus siis
pyrkii sopeuttamaan muutosta hakevan todellisuudenalan omilla sen
itsensä tuottamilla ja muokkaamilla ideoilla ja käsitteillä. Tässä
yhteiskunta hyödyntää byrokratiainstituutiota, jonka avulla
ihmisten tarpeita ja ihanteita voidaan mukauttaa yhteiskuntaan niiden
ympärillä. Simuloidessaan ympäröivää todellisuutta yhteiskunta
katsoo kaiken toistuvan samanlaisena jolla on linkki Nietzschen
ajatukseen todellisuuden ikuisesta paluusta. Simuloidessaan
todellisuutta yhteiskunta katsoo, että yhteiskuntaan ei tarvita
minkäänlaista erityistä tai yksityistä ajattelua – päinvastoin
– vain yhteiskunnan tuottama ja sen säätelemä todellisuus on sen
mielestä soveltuvaa siihen, minkälaisia ajatuksia yhteiskunnan
jäsenet voivat harjoittaa. Vapautta ja vapaata yhteiskunnallisen
todellisuuden tulkintaa harjoittava yhteiskunta voi perustua
pelkästään poliittisesti oikeistolaiseen älymystöön ja
vapaa-ajattelijoiden joukkoon, koska vasemmistolaiset eivät tajua
vapauden merkitystä – he itse asiassa ovat valmiita uhraamaan sen
oman ”tasa-arvoisuutensa” takia – eivätkä he etenkään tajua
sitä Hayekilta tulevaa ajatusta, jonka mukaan vapaiden yksilöiden
ylläpitämä vapaus saavutetaan ainoastaan vapaalla
markkinataloudella. Omaperäiset mielet siis luovat maailman
uudelleen ilmiöitä tulkitsemalla. Omaperäisistä mielistä ja
taiteilijoista on sanottava se, että luovuus liittyy useasti
jonkinlaiseen lapsenmielisyyteen ja leikkisyyteen; monesti luovia
taiteilijoita pidetään omaperäisinä ja joskus jopa
kehitysvammaisina tai tyhminä. Syynä tähän on se, että suurin
osa ihmisistä ajattelee pikkuporvarillisten ennakkoluulojen kautta –
heille aikuisena oleminen on tärkeä asia ja heidän mielestään he
voivat sen perusteella olla kunniallisia kansalaisia ja yhteiskunnan
jäseniä. Luovuutta eivät tavallisesti hallitse naissukupuolen
edustajat, koska heidän mielensä ei ole yhtä kehittynyt kuin mitä
se on useimmilla huippuluovilla miehillä. Pikkuporvari haluaa olla
etenkin samanlaatuinen kunnon kansalainen ja aikuinen ihminen ja sen
takia luovuuteen liitettäviä lapsenomaisia piirteitä kartetaan ja
monesti luovien ihmisten kanssa tekemisissä olevat tavanomaiset
naiset pyrkivät sopeuttamaan luovan mielen naisen mukaan
muodostettuun hierarkiaan. Tämä sen takia, koska naiset eivät
ymmärrä sitä, kuinka tärkeää luovien mielten olemassaolo on
yhteiskunnalle ja maailmankaikkeudelle. Tässä kunnollisuudessa
seurataan johtajaa kuin apinalauma. Siinä myös suhtaudutaan
ennakkoluuloisesti kaikenlaiseen ennakkoluulottomuuteen ja uusia
ajatuksia ja ideoita tuottavaan ajatteluun. Nämä naisten
ylläpitämät tavanomaiset hierarkiat määrittelevät ihmisen
naturalistisesti, jossa kaikki on olemassa ympärillä olevassa
luonnossa, eikä muuta, esimerkiksi yksityisen panostuksen myötä
syntyvää ajattelua tarvita. Lisäksi naturalistit katsovat, että
kaikille asioille ja ihmisille on oma paikkansa valmiiksi määrättynä,
koska he katsovat ettei arvollisten määritelmien muuttuvuus pidä
paikkaansa ja kaikkien on suhtauduttava kaikkeen tavalla, joka on jo
valmiiksi määrättynä. On myös tarkasteltava sitä, miten
todellisuudessa olevat invariantit ja variantit määrittyvät ja
minkälainen keskinäinen suhde näillä käsitteillä on
todellisuudessa ja sen tulkinnassa. Invariantti on etenkin sellainen
käsite, jota voidaan tarkastella sillä tavalla, että kun
todellisuuden perusteita ravistellaan ovat nämä invariantit eli
pysyvyydet sellaisia asiantiloja tai faktoja, jotka jäävät
jäljelle ravistelusta huolimatta. Variantit taas sitä vastoin ovat
sellaisia asioita, jotka eivät jää paikoilleen ravistelusta.
Todellisuuden arviointi on siis tässä mielessä sitä, että
erotellaan käsitteitä ja samalla kritisoidaan niitä mahdollisimman
arvollisesti neutraalin suhtautumistavan avulla. Käsitteet ovat siis
aina voitava avata uudelleen ja suhtautua käsitteisiin sen suhteen
millainen sijoittuminen todellisuuden kartalla niillä on ja missä
muodossa ne ilmenevät. Todellisuus on siis sen luontoinen, että se
pyrkii itsensä simuloinnilla ylläpitämään yhtenäisyyttä ja
tasapainoa yhteiskunnassa ja kaikenlainen ajattelu on
perusluonnoltaan epäsosiaalista ravistelevaa väkivaltaisuutta
suhteessa todellisuuteen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti