Sosiaalinen oikeus ilmenee etenkin
sillä tavalla, että se huomioi ihmisten oikeudet sosiaalisessa
ympäristössä. Tässä tulisi huomioida se tärkeä asia, että
jokaisella ihmisellä tulisi olla oikeus kaltaiseensa
sosiaalisuuteen. Ihmisiä ei siis voida asettaa
parhaimmuusjärjestykseen sen mukaan mikä on heidän sosiaalisen
toimintatapansa muoto. Ihmisten joukossa on erilaisella tavalla
sosiaalisissa yhteyksissä toimivia yksilöitä, joita ei voida
erottaa sosiaalisen oikeuden valvomisen alta sen perusteella, jos
joku ei heistä pidä. Tässä voi esimerkkinä käyttää sitä, kun
jossain malliohjelmassa yksi hedelmäpetteri sanoi toisesta joka oli
joutunut jättämään kisan kesken, että ”ei ole kenelläkään
mitään kielteistä sanottavaa”! Jos joku ihminen on keskittynyt
elämässään vain siihen, ettei kenellekään hänen kanssaan
tekemisissä olevalla ole pahaa sanottavaa hänestä ei hän
kuitenkaan voi olla toisia sosiaalisessa ympäristössä parempi,
joka ansaitsisi jonkinlaisen erikoiskohtelun. Tämä on varsin
naiivia ajattelua, joka pyörii oman navan ympärillä, sillä eihän
yksittäisen ihmisen kokemus jostain ihmisestä ylitä sitä,
minkälainen ihminen tavallisesti esimerkiksi muihin ihmisiin nähden
on. Ja toisaalta myös ihmisestä ei voi tietää kaikkea vain sen
perusteella että ”kaikki” sanovat jostain ihmisestä jotenkin.
Joku voisi sanoa, että tässä esimerkiksi arvio voitaisiin tehdä
sen kautta miten ihminen suhtautuu vaikka omiin lapsiinsa tai
esimerkiksi alaisiinsa töissä. Sosiaalista oikeutta siis tarvitaan
etenkin sosiaalisesti poikkeavien ihmisten puolustamisessa. Sitä
tarvitaan siihen, että sosiaalisuuden elementti ei suhtautuisi
kehenkään ihmiseen pahalla tavalla. Tällainen pahuus voi syntyä
siitä, kun sosiaalisen ulottuvuuden hait, sosiaalisesti
psykopaattiset ihmiset pyrkivät arvottamaan ihmisiä sosiaalisessa
ulottuvuudessa itsensä manipuloimien ominaisuuksien tai niiden
varjoreaktion kautta. Varjoreaktio tarkoittaa sitä, kun
sosiaalisesti psykopaattinen ihminen pyrkii manipuloimaan tietyn
sosiaalisessa ulottuvuudessa ilmenevän arvon määreen sisältöä
saadakseen hyötyä siitä, kun muut sosiaalisessa ulottuvuudessa
olevat ihmiset alkavat arvostelemaan yksittäistä ihmistä tai
ihmisten joukkoa jonkin sosiaalisessa ulottuvuudessa mukaolevan
ominaisuuden kautta. Oikeuden käsitteen mukaan ihmisillä on
oikeuksia johonkin. Ihmisillä on oikeus esimerkiksi
harmiintumattomuuteen. Oikeuden käsitteen yhteydessä verrataan
asioiden hyviä ja huonoja puolia toisiinsa. Sosiaalisen käsite
tarkoittaa ulottuvuutta, joka muuttaa ihmisiä, joitain hyvään ja
toisia huonoon suuntaan. Sosiaalinen korostaa ihmisten välisiä
ominaisuuksia, joita ovat etenkin naissukupuoleen liitettävissä
olevat empaattisuus ja myötäeläminen.. Sosiaalinen on liima, jonka
kautta ihmiset tarkastelevat toistensa sosiaalisia ominaisuuksia ja
tässä on muistettava se, miten puolueellinen ”parempaa
sosiaalisuutta” ylläpitävien ihmisten toisista annettu arvio voi
olla. Sosiaalisen voidaan jostain näkökulmasta katsomalla unohtavan
ei-ihmistenvälisyyden, joka on myös merkittävä ihmisten luonnetta
määrittävä tosiasia, sillä kaikki ihmisten ominaisuudet eivät
ole sosiaalisen ulottuvuuden sisällä, vaikka nykyaikainen
naisistunut yhteiskunta pyrkii jotenkin nykypäivänä virheellisesti
niin väittämään. Kun jostain ihmisestä tehdään sosiaalinen
hahmo, tarkoittaa se jotain sen suuntaista kuin että hänen
toimintaansa voidaan jossain määrässä ennakoida. Kun ihmisestä
tehdään sosiaalinen eläin, tarkoittaa se sitä, että hänellä on
silloin tietyn tyyppiset maneerit toiminnassa. Sosiaalinen oikeus on
tärkeää siinä, kun nähdään tilanteita, jotka vaikuttavat
ihmisiin sosiaalisen kautta. Kaikilla ei ole yhtä hyvää ja
tasaista kykyä toimia sosiaalisissa yhteyksissä ja sosiaalisessa
ulottuvuudessa. Sosiaalinen oikeus on tärkeää siinä, kun
valvotaan julkista tilaa, jossa ihmisten on toimittava ainakin
osittain sosiaalisen ulottuvuuden sääntöjen ja ohjeiden mukaan.
Sosiaalinen oikeus elää sosiaalisen arvotuksen tapahtumissa. Niissä
katsotaan siis sitä mikä ihmisiä yhdistää, ja voivatko he löytää
toisistaan jotain samanlaatuisuutta. Samanlaatuisuuden puuttuessä
sosiaalinen oikeus valvoo sitä, ettei sosiaalisesti
vähemmänlahjaista tuomita liian suorilta käsin. Mutta mitä sitten
on ei-ihmistenvälisyys? Sosiaalisesti psykopaattiset ihmiset
muuttuvat sosiaalisen ulottuvuudessa, ja sen takia pitäisi
sosiaalisen oikeuden kannalta tukea etenkin niitä, jotka eivät
muutu sosiaalisessa ulottuvuudessa sosiaalisesti psykopaattisten
ihmisten tavalla. Sosiaalista oikeutta voidaan edistää etenkin
seuraamalla sosiaalisia hahmoja ja niiden suhteita, sekä
ennakoimalla sosiaalisten psykopaattien varjoreagoimista, koska juuri
se on keskeisin asia siinä, kun sosiaalisen oikeuden täytyy toimia
ei-sosiaalisesti suuntautuneiden ihmisten puolustamiseksi
sosiaalisessa toiminnassa. Sosiaalisen oikeuden on siis seurattava
sosiaalisia vaikutussuhteita ja sitä minkä takia joistain ihmisistä
tulee sosiaalisen ulottuvuuden sisällä psykopaattisesti reagoivia.
Sosiaalisen oikeuden sisällä siis tulisi ennakoida sosiaalista
arvottamista, ja sitä, miten arvottamiseen voidaan parhaimmalla
mahdollisella tavalla puuttua sosiaalisen oikeuden kautta. Joissain
kulttuureissa kohdellaan sosiaalisia ihmisiä ja ei-sosiaalisia
ihmisiä eri tavoin, koska jotkut tiettyjen kulttuurien sisällä
toimivat ihmiset katsovat kulttuurinsa olevan absoluuttista siten,
että sosiaalisuus määrittyy etenkin kulttuurin sisäisen
toimintakyvyn kautta. Tulisi huomata se, että monessa tapauksessa
kulttuurin arviointi on ahdistava, rajoittava ja pakottava, ja sen
takia sosiaalista poikkeavuutta ei itsessään voida aina tulkita
tarkoittavan sitä, ettei tällaisella ihmisellä olisi kulttuurista
arvoa tuottajana tai ymmärtäjänä. Kulttuuri voi olla ahdistava
siinä mielessä, että se asettaa jonkinlaisen normiarvotuksen
tärkeäksi monissa tilanteissa, jotka se määrittelee oman säteensä
sisäiseksi. Kulttuuri rajoittaa ajattelua ja toimintaa sen takia,
koska se monesti määrittyy myös toisten kulttuureiden
ominaisuuksista ja sen takia sen on määriteltävä se, mikä on
etenkin tämän kulttuurin arvojen mukaista. Toisaalta yhteiskunta
tai kulttuuri voi olla myös pakottava siinä mielessä, kun se ohjaa
ihmisiä etenkin nuorella iällä omien maneeriensa mukaiseksi.
Kuitenkin on sanottava tässä yhteydessä, että olen kulttuurisesti
konservatiivi ja tuen etenkin länsimaista kulttuuria, mutta on
sanottava, että kulttuurisen arvottamisen tasolla ei tulisi kaikkia
ihmisiä sitoa samoihin noudatusarvoihin, koska luovuudelle on
annettava tilaa, ja kulttuurin tulisi aina olla tärkeämmässä
roolissa siinä, kun se antaa ihmiselle oikeuden ajatella, eikä sitä
tulisi tulkita aina jostain ylemmältä pilvenpiirtäjätasolta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti