Historia tarkoittaa ihmisten muistiin
talletettua tietoa menneisyydestä. Monesti historia koetaan sen
takia tärkeäksi, koska ihmiset ajattelevat, että muistiin
talletetut tiedot auttavat ihmisiä säilyttämään kulttuurinsa ja
elämäntapansa. Monet myös arvostavat heitä edeltäviä
sukupolvia, koska ilman niitä, vain pieni osa nykyisestä olisi
olemassa. Kun tarkastellaan käsitteen historiaa, niin voidaan
havaita, ettei historia kulje jatkuvasti eteenpäin, vaan esimerkiksi
keskiajalla unohdettiin menneisyys ja menneisyyden sivistys
kiihkouskonnollisuuden takia. Ajan mittaamista on harrastettu jo
kauan ja se tapahtuu tavallisesti sovituilla suureilla, jotka
määrittävät ympäristönsä ihmisten elämää. Maapallo on
jaettu aikavyöhykkeisiin, koska ihmisen paikka maailmankaikkeuden
voimien vaikuttamana vaatii sitä. Länsimainen ajanlasku on ollut
käytössä jo kauan, ja se on ehkä yksi sellainen asia, jota
ihmiset eivät voi muuttaa, vaikka muissa kulttuureissa onkin
vaihtoehtoisia historian mittaamisen tapoja. Voidaan sanoa, että
pohja nykyiselle länsimaiselle sivistykselle luotiin antiikissa ja
se löydettiin keskiajan päätyttyä uudelleen renessanssissa.
Voidaankin sanoa, että tietynlaisia omaan yhteisöönsä voimakkaita
arvoja tuovia ihmisiä voidaan kutsua renessanssifiguureiksi.
Keskiaika oli pimeä ja se edustaa ihmiskunnan historian surkeinta
aikaa. Kuitenkin voidaan siitä havaita se, miten suuri rooli
erilaisilla dogmeilla ja aatesuunnilla on siinä, kun ihmiset
muuttavat ympäristöään ja vaikuttavat siihen tapaan millä
tavalla aika ja historia nähdään erilaisissa ympäristöissä.
Kuitenkin voidaan sanoa, että keskiajassakin oli jotain hyvää sen
takia, koska se juurrutti kristinuskon länsimaihin. Kun
tarkastellaan näkökulmia mitä historiasta on sanottu aiemmin, niin
yksi sanoo, että ihmiset muokkaavat aikaa ja siinä tapahtuu näin
ollen historian kulku. Ajan muokkaaminen siis tarkoittaa
tietynlaisten kulttuurimuodostelmien luonnetta. Yhden mukaan
tapahtumat liikkuvat ajassa ja ihmiset eivät suoranaisesti vaikuta
tietoisesti historian kulkuun, vaan heidän epätiedostetut tekonsa
muokkaavat historiaa. Sen mukaan voitaisiin sanoa, etteivät ihmiset
hallitse historian käsitettä, vaan heidän heiltä piiloteltu
luontonsa on yhteydessä aikaan ja historiaan. Yksi tärkeä kysymys
on siinä, voiko ihminen hallita aikaa ja historiaa. Silloin ihmiset
voisivat tuoda itselleen tyypillisiä humanistisia arvoja elämään
ja ajan kokemiseen. Toinen tärkeä kysymys on siinä, voiko ihminen
hallita aikaa ja historiaa. Sillä voitaisiin selittää
dejavu-kokemukset ja liitteen menneeseen aikaan. Historiassa
olennaista on varmasti se, mitä ihmiset tekevät ja mitä he
jättävät tekemättä. Yksi tuollainen asia, jonka voi jättää
tekemättä on varmaan se, ettei pyri säilyttämään ihmisyhteisöä
samassa muodossa tuleville sukupolville. Historian kulkuun
vaikuttavina asioina voidaan nähdä esimerkiksi kulttuurin ikä,
ihmistyyppi, kohtalo, aika, tapahtumat, sattuma, ja kulttuuri. On
mielenkiintoista esimerkiksi ajatella sitä, että sattuma voisi
vaikuttaa ihmisten vaiheisiin, koska niin asia varmasti
todellisuudessa on. On varmaan niin, että kaikki noista asioista
liittyvät ihmisten historiaan. Historia siis koostuu ajassa
toistuvista tapahtumista, joita tietyt ihmisten keskellä toistuvat
kulttuurimuodostelmat tuottavat. Historia on jotain jota aika
koskettaa. Yksi mielenkiintoinen filosofinen näkökulma aikaan on
Henri Bergsonin tuottama, ja siinä hän tarkastelee aikaa keston
näkökulmasta. Ihmiset siis havainnoisivat aikaa sen myötä, miten
hän havaitsee ympärillään olevat kulttuurimuodostelmat ja toiset
ihmiset. Näin ollen voisi ajatella, että historia koostuu
entiteeteistä joilla on sija ajassa. Historia on tarpeellista sen
takia, koska ihmiset monesti käyttävät sitä apuvälineenä kun
nykypäivää verrataan menneeseen aikaan.. Kuitenkin voidaan sanoa,
ettei historia ole läheskään yhtä tarkka tapa mitata asioita kuin
mihin esimerkiksi fysiikka ja matematiikka pystyvät.
Historiantutkimus ei ole vahva tiede. Historiaa tarvitaan siinä, kun
tarkastellaan myyttejä ja kansojen historiaan liittyviä legendoja.
Sitä tarvitaan myös siinä, kun ennakoidaan historian kulkua ja kun
tarkastellaan kulttuurin muutosta. Historiassa voi olla tiettyjä
merkkejä ja enteitä, jotka voivat kertoa tulevaisuuden historiasta.
Historiaa tarkasteltaessa täytyy muistaa se, että kulttuureilla on
elinikä eli ne ovat orgaanisia entiteettejä, jotka käyvät läpi
ihmiselämään verrattavat vaiheet. Lopulta kulttuuri käyttää
omat voimavaransa loppuun ja kuolee, ja muut kulttuurit valtaavat sen
alan, jossa se on aikaisemmin ollut. Kuitenkin osa kulttuureista on
enemmän riippuvaista varsinaisen ajan virtaamisen vaikuttamista
asioista. Myös kulttuurissa olevat symbolit määrittävät sitä,
minkä voidaan sanoa olevan korkeakulttuuria ja mikä taas on
vähemmän kehittynyttä kulttuuria. Kehittymättömimmissä
kulttuureissa kaikki tärkein toiminta perustuu käytännöllisyyteen
ja pragmaattisuuteen samalla kun korkeimmat kulttuurit ovat
suuremmassa määrin symbolisia ja perustuvat korkeimpien symbolien
eli syväsymboleiden mukaiseen toimintaan. Tämä liittyy siihen,
että esimerkiksi Amerikan pragmaattinen kulttuuri perustuu
yleishyödylliseen ryhmätoimintaan, eikä sen yksilöllisyydentuntu
ole yhtä vahva kuin vanhoissa Euroopan ja Aasian
korkeakulttuureissa. Syväsymboleissa on säilöttynä koko
länsimaisen ihmisen kulttuuri ja historia, kun taas
vähempiarvoisissa vertailukohdallisissa symboleissa, jotka
määrittyvät julkisen piirin suosiontavoittelussa, ei ole aikaa
ylittäviä tietoja, joita syväsymbolit sisältävät.
Kommentaariaatti tarkoittaa ihmisten ryhmää, jotka pyrkivät
puuttumaan toisten ihmisten elämiseen ja olemiseen, ja ne pyrkivät
vaikutteellistamaan ihmiset omaan yksikköönsä. Kommentaariaatti
lähestyy ihmistä tunnustushierarkian sisällä, ja
tunnustushierarkia tarkoittaa rakennelmaa, jossa ovat järjestettyinä
inhimillisen ihmiselämän tärkeimmät instituutiot omilla
tasoillaan. Kommentaariaatti pyrkii vaikutteellistamaan ihmiset
poimimalla hierarkiasta sellaisia instituutioita, jotka sopivat sen
omiin toimintaperiinsä. Tiettynä aikana tuollainen korostaminen voi
tarkoittaa esimerkiksi matalakulttuurin korostamista,
kiihkouskonnollisuutta tai pitkälle vietyä sosialistista
”maailmankatsomusjärjestelmää”. Kun se poimii instituutioita,
asettaa se ne toisia vastaan ja sillä se pyrkii ohjaamaan ihmisiä
ajattelemaan tietyllä tavalla. Syväsymbolit tavoittuvat vain
silloin, kun ihminen näkee tunnustushierarkian kokonaisena.
Kommentaariaatti tuottaa vertailukohdalliset symbolit siten, että se
manipuloi ihmisten arvotunteita, jotka tavallisesti terveimmässä
muodossaan muodostavat ihmisen mieleen tunnustushierarkian ja pyrkii
tekemään niistä arvo- ja tuki-instituutioita. Tuki-instituutiot
tukevat arvoinstituutioita ja puolustavat niiden
kyseenalaistamattomuutta. Instituutiot muodostuvat kuitenkin ensin
arvotunteista tulevista vertailukohdallisista symboleista ja
asettamiskonstanteista. Ensimmäiset tulevat arvoinstiuutioiksi ja
toiset tuki-instituutioiksi. Toimimalla vaikutteellisuuden alla
ihminen altistuu kommentaariaatin vallalle ja menettää kykynsä
kokea arvoja. Sen takia ihmisten tulisi pyrkiä tuntemaan omat
arvonsa riippumattomalla tavalla. Se kyllä onnistuu, jos on
tarpeeksi vahva mentaalisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti