Yhteiskunta pakottaa jäseniään
tietynlaisiin käytänteisiin ja ajattelutapoihin. Yhteiskunnan on
tehtävä se sen takia, että ihmiset eivät ajautuisi anarkistiseen
yhteisötilaan, tai ainakin tämä on syy, jonka yhteiskunta antaa
ihmisten vapauden rajoittamiselleen. Yhteiskunnan täytyy saada
ihmiset ajattelemaan yhdenmukaisesti, jotta yhteiskunta voisi
säilyttää muotonsa ja ei eroutua liian laajamittaisella tavalla.
Tähän siis liittyy tyypillinen ihmisten sosiaalisesta
psykopatiataipumuksesta tuleva tapa ajatella niin, että toisen
ihmisen mielipiteet ovat aina omia huonompia tai vähemmän tärkeitä.
Yhteiskunnassa on tiettyjä ihmisryhmiä, jotka omaksuvat
käsityksensä ihmisten pakottamisesta joko synnynnäisten,
yhteiskunnallisten, poliittisten tai käytännöllisten syiden takia.
Synnynnäisesti pakottaminen tulee ihmisen mieleen esimerkiksi
jonkinlaisen perityn uskonnollisen affiliaation takia, jonka
perusteella voidaan ajatella esimerkiksi, että nainen on aina miestä
huonompi ihmisenä. Yhteiskunnallisesti pakottaminen tulee joidenkin
mieleen sen takia, että silloin voitaisi helpommin ja keveimmin
perustein hallita yhteiskuntaa. Yhteiskunnan käsite tulee Ferdinand
Tönniesiltä ja siinä yhteiskunta erotetaan yhteisöstä sen
perusteella, että yhteiskunnassa vallitsee suurempi valinnanvapaus.
Tämän takia yhteisöjen oltermannit pitäisi hiljentää
yhteiskunnassa. Poliittisesti pakottaminen tulee ihmisten mieleen
siitä, kun poliittiset päätökset saavat nopeammin muodon ihmisten
keskuudessa ja näin ollen narskupoliitikko voi saada tyydytystä
siitä, kun ihmiset saadaan tanssimaan hänen oman pillinsä
mukaisesti. Käytännöllisesti vapauden rajoittaminen liittyy
etenkin joihinkin ammatteihin kuten sosiaaliämmiin, sillä heillä
on monesti tarve harrastaa ammatissaan sellaista toimintaa, jonka
mukaan ihmisten tulisi tulla riippuvaiseksi heidän edustamaansa
tahoa kohtaan. Muita työn kautta pakottamista harrastavia ovat
esimerkiksi mielisairaanhoitajat, opettajat ja esimerkiksi
lastentarhan hoitajat. Pakottaminen tarkoittaa tavallisesti sitä,
että ihmistä ohjataan johonkin vaikuttavan ihmisen pakottamaan
tilaan tai ohjataan omaksumaan joitain ajatuksia, joiden mukaisesti
ihmisen tulisi ohjata toimintaansa toimiessaan itsenäisesti. Tällä
tavalla ihmisiltä viedään oikeuksia ja valinnan vapaus.
Pakottamisessa kielletään muut vaihtoehdot, ja sanotaan, että
etenkin jonkinlainen ja tietty yksilöity valinta on ainoa oikea,
eikä muita vaihtoehtoja kannata mainita, koska niiden mainitseminen
rajoittaisi yhteiskunnan halua pakottaa ihmistä valitsemaan tietyllä
tavalla. Yhteiskunta pyrkii siis peittämään monesti kielellisten
keinojen kautta sen, että muut arvolliset ja merkitykselliset
vaihtoehdot voisivat tulla esiin yhteiskunnallisessa todellisuudessa.
Yhteiskunnan tulee siis aina saada ihmiset ajattelemaan tavalla,
jonka mukaan yhteiskunnan antamat arvot ovat aina parempia kuin
yksilöllisen harkinnan tuloksena tulleet arvot. Siinä monesti
ajatellaan, että kaikki sopii kaikille samalla tavalla. Siinä
ihmiset pelkistetään samoihin kategorioihin, jotka ollaan
määritelty varsin heppoisin perustein. Tietysti se, jos
yhteiskunnassa on useampia kategorioita ihmisiä on yhteiskunnalle
huonompi asia kuin se, jos kategorioita olisi vähemmän, vaikka
kaikkien kategorioiden edustajat hyväksyisivät saman arvollisen
perustan. Yhteiskunnassa pakotetaan ihmisiä etenkin
tuki-instituutioiden avulla. Tuki-instituutio on instituutio, jonka
on tarkoitus suojella arvollisia instituutioita, joiden sisältämiä
pakottavia arvoja yhteiskunta pyrkii levittämään ihmisten
keskuuteen vaikutteellisuuden avulla. Tällaisessa yhteiskunnassa
suojellaan militanttisella tavalla arvoja, jotka yhteiskunta katsoo
kaikille sopiviksi. Pakottavassa yhteiskunnassa kielletään muut
vaihtoehdot ja muut arvot. Siinä uskotellaan joidenkin asioiden
olevan totta, ja etenkin totta merkittävämmällä tavalla kuin
monet muut asiat, joita vapaammat ja yksilölliset ihmiset pitävät
todellisina. Pakottavaa yhteiskuntaa parempi järjestys perustuu
yhteiskuntaan, jossa korostetaan omatoimisuutta ja itsenäistä
työskentelyä, opiskelua ja yksilöllisistä arvoista määrittyvää
tekemistä toisten ihmisten kanssa. Siinä korostetaan oikeutta luoda
ja valita, jonka kautta se myös liittyy vapaaseen markkinatalouteen.
Kuitenkin siinä korostetaan myös etiikkaa, koska ihmisten asioihin
kohdistuvien valintojen tulee ottaa huomioon yleinen inhimillinen
hyvä. Pakottamattomassa yhteiskunnassa annetaan valinnan, luovuuden
ja innovatiivisuuden mahdollisuuksia. Siinä ajatellaan , että
arvollisissa valinnoissa on aina pyrittävä luomaan uusi maailma,
koska arvot määrittävät suurella tavalla sitä, minkä ihmiset
havaitsevat yhteiskunnallisessa todellisuudessa. Esimerkiksi
yhteiskunnan viljelemä pakotettu suvaitsevaisuus on asia, joka on
vakava seurauksissaan. Siinä opetetaan sellaista, että ihmisten
tulee luopua omista arvoistaan ja kulttuuriperinnöstä
maahanmuuttajien takia. Tulisi olla tarkempia siinä, kun puhutaan
arvoista. Esimerkiksi monen poliitikon käyttämä termi
moniarvoisuus tarkoittaa vain omista arvoista luopumista. Arvot ovat
tärkeä asia siinä, kun valikoidaan sellaisia maahanmuuttajia,
joita maahan voidaan ottaa. Esimerkiksi vieraat uskonnot voivat
joskus olla varsin turmiollisia ihmisten arvoille. Länsimainen
sivistys, kirjallisuus, moraali, tavat ja taide asettavat Euroopassa
kaikille rajat arvollisten valintojen suhteen. Jos näihin on vaikeaa
sopeutua, on varmasti parasta lähteä takaisin sinne mistä on
tullutkin. Pakottavan yhteiskunnan vastakohdassa ihmisiä tuetaan
itsenäisiksi, pyritään luomaan uudenlainen itseluottamus, jonka
avulla voitaisiin nähdä kaiken olevan mahdollista. Kaikkien
ihmisten tulisi arvoharkintansa avulla olla määrittämässä
uudenlaista maailmaa. Ihmisten arvoihin uskominen voi olla tervettä
vain yhteiskunnassa, joka ei ole pakottava. Tämä liittyy
syväsymboleihin, jotka ovat niin itsenäisiä, etteivät ne tarvitse
tuki-instituutioita voidakseen olla olemassa. Yhteiskunta voi
pakottaa jäseniään omaksumaan arvoja, jotka eivät ole hyväksi
yksilölle. Kuitenkin on tietysti sanottava, että yhteiskunnalla on
muutamia sellaisia arvoja, joiden omaksuminen on yhteiskunnan
jäsenelle varsin välttämätöntä. Esimerkiksi halu puolustaa oman
kansansa erityispiirteitä ja suhtautua niihin myönteisesti on
varsin välttämätöntä. Kuitenkin maahanmuuttajat eivät voi tuoda
yhteiskunnan periaatteisiin nähden ristiriidassa olevia arvoja
länsimaiseen yhteiskuntaan. Suomella on kansallinen historia, jota
vastaan monikulttuurisen yhteiskunnan promotoijat rikkovat.
Esimerkiksi sellaiset uskonnot, jotka eivät luota yksilönvapauteen
voivat länsimaihin tullessaan olla estämässä länsimaisten
perusarvojen toteuttamista. Voidaan sanoa, että länsimaissa
todelliset arvot, jotka eivät perustu pakottamiseen ovat sellaisia,
jotka eivät tarvitse pakotus-/tuki-järjestelmää ollakseen
olemassa ihmisten keskuudessa. Voidaan siis sanoa, että ihmiset
valitsevat arvonsa vasta siinä tilanteessa, kun kukaan ei ole
kertomassa heille siitä, miten heidän tulisi ajatella. Länsimaiset
arvot siis sopivat länsimaisille ihmisille sen takia, koska nämä
arvot ovat monituhatvuotisen historiallisen kehityksen tulos.
Pakottaminen siis tarkoittaa sitä, että yhteiskunta pyrkii sitomaan
ihmiset itseensä sen takia, koska hallitseva sosiaalinen eliitti
kommentaariaatti haluaa ihmisten valitsevan tavalla, joka sopii
etenkin heille. Kommentaariaatti pyrkii siis karistamaan ihmisten
luottamuksen tiettyjä arvoja kohtaan pois ja näyttämään, että
sen valitsemat kollektiivisesti sovitut arvot ovat parempia kuin
ihmisen yksilöllisen valinnan kautta tulleet arvot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti