sunnuntai 29. syyskuuta 2019
Kokemuksen politiikka
Kokemus tarkoittaa yksittäistä syötteen kautta tullutta tapahtuman
momenttia, jonka ihminen käsittelee käyttäen siinä monesti omia arvotuksen ja
arvottamisen välineitään, jotka määrittelevät ihmiselle sen, minkävärisissä
laseissa kukin kokemus tulkitaan omakohtaisesti. Kokemukseen siis vaikuttavat etenkin
osat, joiden mukaan kokemus kehittyy siinä, miten jonkin ihmisen toiminta tai
ajattelu muodostaa kokemuksen koettavaksi, sekä se, miten kokeva ihminen
tulkitsee sen, minkä voi kokea, omakohtaisesti. On selvää, että tietyt sovitun
todellisuutemme piirteet aiheuttavat sen, että monesti kokemus rakentuu
yhteisöllisesti ja maailmallisesti sovittujen totuuden rakenteiden ilmituonnin
mahdollisuuksista. Esimerkiksi me hyväksymme mittajärjestelmämme,
kellonaikamme, värimme ja tiettyjen tyypillisimpien päivittäisten rutiinien
nimitykset, ilman, että kyseenalaistaisimme useimminkaan tällaisten kokemuksen
rakenteiden olemassaolon. Kuitenkin voidaan sanoa, että monesti ihminen voi
olla yliherkistynyt jollekin aistilleen, joka hallitsee muita aisteja mutta
ainakin määrittelee monesti ainakin osittain muiden aistien toimintaa. Ja on
myös selvää, että kulttuurikohtaisesti kokemuksemme ja mittajärjestelmiemme
todellisuus voi poiketa, ja monissa kulttuureissa on tyypillistä, että kokemus
rakentuu tietynkaltaisten sekulaarien sakramenttien ja rituaalien kautta, jotka
koetaan tietyissä järjestelmissä aina tärkeimmiksi kokemuksen rakenteiksi.
Esimerkiksi jokaiseen uskonnolliseen järjestelmään liittyy senkaltaisia sakramentteja
ja rituaaleja, joiden korostaminen kuuluu näissä piireissä asiaan, ja monesti
niiden laiminlyöminen voi aiheuttaa ihmiselle jopa jonkinlaisia rangaistuksia.
Esimerkiksi kristillisen kirkon piirissä on pitkään koettu, että nainen ja mies
voivat olla sukupuolisessa yhteydessä toistensa kanssa vain avioliiton sakramentin
sisällä, eli siis naimisiinmeneminen on näiden piirien keskuudessa käyty
riitti, jonka jälkeen sukupuolinen kanssakäyminen on hyväksyttyä. Myös naisen
kohtua on monesti näissä piireissä pyhitetty sillä, että emättimen sisään
laitetun siittimen kärjessä ei saa olla kumia, vaan kaiken yhdynnän tavoitteena
tulee olla lapsen saaminen. On kuitenkin kyseenalaista, millaiset oikeudet
ympäröivillä instituutioilla on tuoda ihmisille kokemuksen rakenteita omien
sääntöjensä ja monesti suvaitsemattomuutensa kautta. Kokemuksen politiikka
tarkoittaa sitä, kun tietyt tahot pyrkivät säännöillään muokkaamaan ihmisten kokemusta
haluamaansa muotoon. Kokemuksen politiikassa kilpaillaan siitä, miten ihmiset
saadaan omaksumaan tiettyjä kokemuksen rakenteita ja sen suuntaa määritteleviä
piirteitä. Esimerkiksi kirkko voi sanoa omien säännöksien olevan tärkeimpiä,
samalla kun muut tahot voivat korostaa esimerkiksi sitä vastoin ruoan ja ehkäisemisen paremmuutta. Kuitenkin
nykypäivänä kokemuksen politiikka toimii myös erinäisten alakulttuurien ja
pienoisyhteisöjen välillä. Kun kokemuksesta tehdään politiikkaa, joka on etenkin
ontokratian alainen asia, määritellään siinä ihmisten ajattelua ja käyttäytymistä
maailmassa ja yhteiskunnassamme. Eli kokemuksen politiikka pyrkii
vaikutteellistamaan ihmisen kokemaan tiettyjä asioita tärkeämpänä kuin mitä
toiset asiat ovat. Voidaan sanoa, että nykyaikaisessa sekularisoituneessa
yhteisössämme meillä ei ole enää yhtä pakottavaa kirkollista instituutiota kuin
menneenä aikana. Voi kuitenkin sanoa, että kirkon asema tunnustushierarkian
korkeimmalla tasolla johtuu siitä, että nykyaikana kirkkoon ei pakoteta ja se
antaa apua vain sellaisille ihmisille, jotka apua kaipaavat. Näin ollen se on nöyrin,
pyyteettömin ja henkisesti rikkain instituutiotaso. Tunnustushierarkia
nimenomaan vaatii nöyrtymistä, mikä ei kuitenkaan tarkoita minkäänlaista
pakottamista ja indoktrinointia. Kommentaariaatti siis pyrkii
vaikutteellistamaan ihmisiä kokemaan tunnustushierarkian vastaisella tavalla,
jonka se tekee sen takia, että ontokraattinen eliitti saa itselleen siitä suurinta
hyötyä. Nykyaikana yhteiskuntia ohjataan etenkin kehittymättömän kapitalistisen
hallintomuodon kautta. Eli en tässä tarkoita, että kapitalismi ei olisi paras
mahdollinen talous- ja yhteiskuntajärjestelmä, vaan sitä, että tietyssä
vaiheessa vapaaseen markkinatalouteen siirtymisessä kaikki ihmiset eivät ole
vielä valmiita toimimaan sen sisällä ja sen ilmaisemien periaatteiden ja päämäärien
mukaisesti. Ihmiset käyttävät vapaata markkinataloutta itsensä hyväksi, ei
niin, että markkinatalouden tulisi käyttää ihmistä itsensä mukaisesti. Vapaassa
markkinataloudessa on tarkoitus, että ihmiset voisivat tehdä enemmän valintoja
kulutusjärjestelmän sisällä, ja se, että mahdollisimman moni yrittäjä voisi ottaa
osaa markkinoiden toimintaan siten, että vapaan markkinatalouden tuoma hyöty
yhteiskunnan sisällä voisi maksimoitua. Vapaa markkinatalous on ainoa
talousjärjestelmä, jonka avulla voimme ehkäistä yhteiskunnan valumisen sosialistiseen
pakotusjärjestelmään. Vapaa markkinatalous korostaa myös ihmisten tekemän uutteran
työn merkitystä, ja sitä, että kaikki ihmiset voivat saada itselleen kuuluvan ansion
vapaan markkinatalouden sisällä tekemästään työstä. Kuitenkin voidaan sanoa,
että ihmiset voivat itse päättää omat kiinnostuksen kohteensa ja muovata sitä
kautta omaa kokemuspotentiaaliaan, jonka kautta he arvottavat ympäröivää maailmaa.
Kuitenkin koko ajan on muistettava arvoarvottamisen paradoksi, jonka mukaan silloin,
kun ihminen tekee arvioita oman kokemusmaailmansa ja arvojensa kautta, kokee
hän suurinta onnellisuutta, mutta toisaalta samalla hän voi syyllistyä
epäoikeudenmukaisuuteen muita ihmisiä kohtaan, koska heillä voi olla erilaisia
asioita kokemuksensa ja arvojensa pohjalla. Kuitenkin kun kirkko mukautuu
yhteiskunnan sekulaarisuuteen ja sosiaaliseen liberaalisuuteen, emme voi kokea
ainakaan sieltä tulevaa epäoikeudenmukaisuutta, koska kirkko on avoin kaikille
uskoville, mutta se ei kuitenkaan pakota ihmisiä epäinhimillisiin tekoihin ja
noudatteisiin. Voidaan sanoa, että vapaa markkinatalous on kaiken inhimillisen
vapauden perusta, ja sen takia tulisi valvoa sitä, ettei vasemmiston
manipulointi ylety ihmisten kokemusmaailmaan. Toisaalta mielestäni, kun anarkokapitalismin
mukainen yhteisöjen muodostaminen tuottaisi ihmisille enemmän vapauksia oman
kokemusmaailmansa suhteen, ei voida sanoa, etteikö anarkismin säädökset voisi
antaa ihmisille vapauksia valita omat kokemuksen rakenteensa, jossa ei voida
sanoa, että vain joku yksi asia sopii kussakin kohdassa. Kuitenkin kun toimimme
jollain tasolla yhdessä kaikkien muiden kanssa, pitäisi muistaa
tunnustushierarkian edellyttämä nöyryys ja osallistuminen, jotka tarkoittavat
sitä, että instituutioille annetaan niille kuuluva kunnioitus, mutta samalla valvotaan
sitä, että kommentaariaatti ei ylety manipuloimaan ja säätelemään instituutioita
oman mallinsa mukaisesti arvo- ja tuki-instituutioiksi. Eli ihmisen toiminta
tietyssä instituutiossa on sen laatuista, että sen tulisi aina pyrkiä pyyteettömyyteen
ja siihen, että instituutioon sitoutuminen todellakin näkyisi ihmisen
osallistumisen ja työnteon laadussa. Ihmisen tulee siis olla nöyriä instituutioita
kohtaan siinä mielessä, että työnantajille tulisi antaa suurempi valta työmarkkinoilla
ja että samalla kun ihmiset työskentelevät lujasti tulisi heille antaa siitä sen
vertainen ansio. Myöskin ihmisen arvottamisen ja kokemisen tulisi tulla
ihmisellä hänestä itsestään käsin, koska muussa tapauksessa, korostamalla tietyn
instituution tai instituutioiden arvoa, kommentaariaatti voi pyrkiä muuntelemaan
tunnustushierarkian järjestystä, josta vaikutteellistumisen kautta seuraa
pelkästään ihmisten epävapaus. Mielestäni kuitenkin anarkokapitalismi vaatii
sitä, että ihmisille on annettava mahdollisuus muodostaa pienoisyhteisöjä,
joissa he voivat itse päättää siitä, millaisiksi he pyrkivät muodostamaan
ihmisen kokemusta ja näin osallistua kokemuksen politiikkaan.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti