Käytän mieluummin yhteisön käsitettä korvaamaan huonommin sopivan
yhteiskunnan käsitteen. Yhteisö tarkoittaa ihmisten muodostamaa joukkoa, joka
on paralleelisessa ja vertikaalisessa kommunikaatiossa keskenään. Yhteiskunnan
käsite ei sovi sen takia, koska siinä ei juuri ollut riittävän vedenpitävää
konsistenssia, jonka perusteella sitä voitaisiin nimittää erilaisten
ihmisyhteisöjen korkeampana metafyysisenä tasona. On siis myös varmaan niin,
että kommentaariaatti pyrkii manipuloimaan ihmisiä yhteiskunnallisten
instituutioiden kautta. Mielestäni yhteisön käsitteen päälle ei tulisi rakentaa
ylimääräisiä tasoja, koska kommentaariaatin puuttuminen aiheuttaa sen, että
manipulatiivisen kompetenssin taso nousee ja pian kansalaiset syövät
yhteiskunnan ja sen instituutioiden kädestä. Yhteiskunnan käsite lisäksi
viittaa liian paljon skandinaavistyyliseen hyvinvointiyhteiskuntaan, minkä
takia oikeistolaisten vapaaseen markkinatalouteen luottavien ihmisten ei tulisi
käsitettä käyttää. Vapaa markkinatalous on ristiriidassa yhteiskunnan käsitteen
kanssa, ja ihmisten tulisi tehdä valinta siitä suunnataanko vapaaseen, yksilöyden
hyväksyvään, ei-pakottavaan, sosiaalisesti liberaaliin ja kulttuurisesti konservatiiviseen
oikeistolaiseen yhteiskuntaan sen sijasta, että pysyttäisiin tämän hyvinvointi-
jne. käsitteen parissa yhteiskunnassa, jossa sosialistit hallitsevat, sillä
tämä tietäisi pakottamista, sääntelyä, samaistamista, lahjakkuudesta rankaisua,
sidottua, säädeltyä epävapaata kontrolliyhteiskuntaa. Oikeus tarkoittaa jotain
sellaista lakia tai säännöstä, joka annetaan kaikkien käyttöön positiivisen vapauden
osoittamalla tavalla, eli siis näiden lakien ja säännösten kautta ihmisillä on
vapaus tehdä jotain. Lain ja säännösten rikkomisesta rangaistaan. Kuitenkin
oikeuksia voidaan lähestyä myös negatiivisen vapauden, eli vapauden jostain,
kautta. Oikeus on samalla aikaa vapautta johonkin ja vapautta jostain.
Lainsäätäjät vastaavat lakien säätämisesti, eli he antavat ihmisille
mahdollisuuksia käyttää vapautta Ja samalla toisaalta heidän on vähentää
puuttumista ihmisten elämään. Eli keskitettyä vallankäyttöä ei tulisi hyväksyä,
koska tällaiset instituutiot ovat liian suuria, eduskunnassakin voisi
mielestäni olla maan koon huomioiden esimerkiksi sata kansanedustajaa, ja
mielestäni osallistumisen kautta voitaisiin lainsäädäntötyötä siirtää pienempiin
yksikköihin, ja eduskunnan tulisi toimia pelkästään lain leimaamisen kautta. Kansanedustajien
tulisi mielestäni puhua useammin äänestäjiensä kanssa, koska lainsäädännön tulisi
alkaa kansalaisten kuuntelemisesta, vaikka jotain karkeuksia voitaisiinkin korkeammalla
taholla muuttaa suorempaan muotoon. Oikeuksista tärkeimmät ovat oikeus
yksityisyydensuojaan, oikeus olla kokematta kaltoin kohtelua, oikeus vapaan
talouden harrastamiseen ja yrittäjyyteen, oikeus olla tulematta kohtaamaan minkäänlaista
väkivaltaa, niin henkistä kuin fyysistäkään, oikeus osallistua päätöksentekoon
ja oikeus pienyhteisöjen perustamiseen. joka tarkoittaa etenkin sellaisia yhteisöjä,
joissa voitaisiin ylläpitää markkinataloutta ja vapautta, joka voi olla
esimerkiksi henkistä vapautta, fyysistä vapautta, olemisen vapautta ja
seksuaalista vapautta. Oikeudenmukaisuus tarkoittaa sellaista toiminnan muotoa,
jossa otetaan huomioon kaikkien osapuolten oikeudet. Oikeudenmukaisuus on siis
eettisyyttä ja kuuluu sen takia moraalifilosofian alaan. Oikeudenmukaisuuden
tutkimuksessa tärkeitä kysymyksiä ovat esimerkiksi se, että saadaanko oikeudenmukaisuus
esimerkiksi kasvatuksen ja kouluasteiden myötä, vai onko se sisäsyntyisenä
ihmisessä. Missä olosuhteissa oikeudenmukaisuus voi kärsiä tai tulla kokonaan
tuhotuksi, ja tämän takia YK:n kriisihallinnalla on tärkeä osuutensa rauhan pidosta
maailmalla. Toisaalta myös Nato on
sellainen instituutio, jonka avulla maailmanrauha voitaisiin perustavalla
tavalla taata. Toisaalta on kyseenalaista, voidaanko maailmanrauha ja oikeudenmukaisuus
säilyttää aseiden avulla, koska on selvää, että jotkut primitiiviset kansat
eivät ymmärrä muuta kuin aseen piippua. Oikeudenmukaisuuden säilyttämisessä
tulisi esimerkiksi kouluissamme opettaa enemmän etiikkaa ja miettiä ja leikkiä
eettisyyteen pohjautuvaa peliä, jossa lapset vaihtaisivat roolia toistensa
kanssa, jonka kautta se oikeudenmukaisuus ja kaikille hyvänä näyttäytyminen ja
oleminen voisivat tulla esiin ja alkaa kehittyä nopeasti jo lapsen nuoremmalla iällä.
Moraalinen tuomitseminen on yleistä yhteisöissä, jotka ovat sulkeutuneita, epävapaita,
vanhanaikaisia ja menneeseen jumittuneita. Tuomitseminen tarkoittaa ylemmältä hierarkiatasolta
annettua määräystä siitä, että joku toinen on tehnyt väärin. Samalla voidaan
antaa jonkinlainen rankaisu tapahtumasta. Moraalinen tuomitseminen siis liittyy
sellaiseen tuomitsemiseen, jossa annetaan olettaa, että joku ihminen on tehnyt
väärin ja siinä tapauksessa häntä täytyy uudelleen kouluttaa ja tuomita.
Tällainen tuomitsemisen aihe on ollut kautta vuosituhansien liiallinen
alkoholinkäyttö, mutta etenkin silloin, jos alkoholi on alkanut vaikuttamaan
nähdyn kielteisellä tavalla tällaiseen ihmiseen ja tehnyt hänestä
moraalittoman. Toinen asia etenkin raamattuvyöhykkeellä on ennen avioliittoa
harrastettu seksi, jota ei vieläkään kaikkialla hyväksytä. Moraalisen
tuomitsemisen perusperiaatteet liittyvät vanhanaikaiseen uskonnolliseen
instituutioon, jossa kaikkien kirkkojen tavalla katsotaan mustavalkoisesti,
että jokin on hyvää ja joku jopa ehdottoman pahaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti