maanantai 1. heinäkuuta 2019
Porvareista ja pikkuporvareista
Porvari tarkoittaa tavallisesti hyvin tai keskitasoisesti
toimeentulevaa aikuista, joka tavallisesti toimii jollain tavalla vapaan
markkinatalouden säteen sisällä. Porvarit tekevät kauppaa ja heille on tärkeää
rahan ja muiden elämässä tarvittavien kulutushyödykkeiden hankkiminen. On myös
olemassa jonkinlainen porvarillinen etiikka, joka ohjailee näiden ihmisten
toimintaa, vaikka he eivät aina sitä suoranaisesti tunnistaisikaan, ja se
liittyy siihen, mitä näiden ihmisten tulee tehdä ollakseen jatkossakin porvareita.
Porvarit ovat erityisen kiinnostuneita siitä, mitä muut ihmiset eli pääasiassa
asiakkaat hänestä ja hänen Wirtschaftistaan ajattelevat. Näin ollen porvarin
tehtävä on mukautua muiden ihmisten mielipiteisiin ja teeskennellä samalla että
olisi todellisesti olemassa jonkinlainen autonomia, jonka päällä ja jonka
perusteella porvari toimisi. Porvari on kameleontti, koska liiketoiminnan
harjoittaminen vaatii aina muutosta ainakin perustavimmalla materialistisella
tasolla. Loppujen lopuksi porvari myy sielunsa pirulle, kun hän jää osaksi
kapitalismin seinäkellon ratasta. Porvari on kiinnostunut ennen kaikkea
muodosta, ja heille muodon loukkaaminen näyttäytyy osana kokonaisen
järjestelmän horjuttamista, johon pitää reagoida voimalla. Tavanomaiset ihmiset
puhuvat aina toistensa kanssa sellaisista ihmisistä, joiden integriteetti ja
autonomia ei anna periksi toisten ihmisten painostuksen edessä. Monet porvarit
ovat myös hyvin uskonnollisia ja jotkut ajattelevat, että ankaralla ja
raskaalla työnteolla kannetaan lopulta Jumalan porvarille asettama
velvollisuus. Porvareille on tyypillistä, että he monesti kummastelevat ja
kauhistelevat maailman tapahtumia oman pienen kuplansa sisältä, sillä tällainen
hämmästelyhän on oleellista porvarille. Esimerkiksi kun menin varhaisnuorena
hakemaan kirjoituskilpailupalkintoni Kuopiossa, äkkäsin Klingen ja menin hänen
puheilleen sanoen ”Päivää professori Klinge!”. Tuo oli faux pas, mutta Klinge
oli ystävällinen ja setämäinen. Muistan kuitenkin miten esimerkiksi Kari
Rajamäki tuijotti minua kuin mykkä vittua – varmaan hänkin oli sellaisessa
asemassa, että jonkun olisi pitänyt esitellä hänet Klingelle, eihän se Rajamäki
ollut kuin 50-60-vuotias. Porvarille tyypillistä on se, että he haluavat
ehdottomasti ”kuulua joukkoon” ja se on ehdottomasti kaikkein tärkeintä heille.
Tällainen patologinen epäluottamus kaikkeen ”vieraaseen” tai ”ulkolaiseen” on
niin ärsyttävää, että nyrkkiä pitää joskus pidätellä. He ovat säntillisiä,
täsmällisiä ja moitteettomia, esimerkiksi isäni äidillä on tapana mennä
linja-autoon lähtiessään asemalle vähintään puoli tuntia aikaisemmin, koska
hänen mukaansa, ”kannattaa olla siellä hyvissä ajoin ettee aato lähe etuajassa”.
Minä yritin kertoa hänelle, etteivät linja-autot lähde ennen aikataulussa
mainittua lähtöaikaa, mutta vinkki kaikui kuuroille kiville. Paikalla on oltava
ainakin 30 minuuttia aikaisemmin. Porvari eroaa kahdesta toisistaan
poikkeavista väestöryhmistä, jotka ovat prole ja aristokratia. Sen takia
porvarit tuntevat näihin kahteen muuhun ryhmään nähden painetta,, koska he
sattuvat olemaan siinä keskellä. Prolet ovat alttiimpia muuttumaan ainakin
suurten linjojen mukaisesti, ja taas kultivoitunut aatelisveri on monta kertaa
arvokkaampaa kuin näiden tavanomaisten porvarien neste. Lisäksi suuret
edistysaskeleet esimerkiksi kulttuurin, taiteen ja tieteen aloilla ovat tulleet
aristokratian taholta, vaikka tässä aristokratialla ei tarkoiteta vain
aatelisia, vaan myös muita niiden lähistöllä olevia sukuja kuten Enckell, ja
sukuja jotka ovat liitteessä aatelisten sukujen kanssa esimerkiksi
naimakauppojen kautta. Porvarit ovat tarkkoja nautintoaineista, ja heillä on
aina patologinen kohtuullisuus ja kaiken excessin vastustaminen minkää takia he
mielellään etenkin pikkuporvarit , haukkuvat erikoisempia alkoholia käyttäviä
ihmisiä alkoholisteiksi ja juopoiksi. Porvarit mutta etenkin rouvashenkilöt
ajattelevat, että oma minä ja oma joukko edustavat aina hyvää ja saman
arvottamisen kautta paha sysätään ulkoiseen, vieraaseen, kaikkeen sellaiseen
jonka ei voida katsoa liittyvän itseen. Tämähän on tyypillinen porvarillisen
perhekeskeisyyden epitoomi ja tuottaa rouvalle hyvän olon, kun voi ajatella
vapaasti että minä olen hyvä ja vieras on pahaa. Porvarit ihmettelevät kaikkea
muuta ja eivät suvaitse mitään sellaista, joka voisi rikkoa muodon tai edes
vahingoittaa sitä. Porvareilla esiintyy korostunutta ylpeyttä omista
lapsistaan, jotka ovat aina parempia kuin muiden ihmisten kakarat. Muistan
esimerkiksi kun olimme ystäväperheen kanssa Kyproksella kun olin vajaa kymmenen
vuotta. Olimme uima-altaalla minä, ystäväperheen isä ja hänen tyttärensä.
Yhdessä vaiheessa ystäväperheen isä sanoi ankaraan äänensävyyn ”anna se pallo
Nooralle”. Tuo järkytti minua, sillä olen varma siitä, että minua ei ole
koskaan puolustettu samaan sävyyn tai edes pyritty edistämään minun omaa
hyvääni. Vanhempani ovat aina
ajatelleet, että toisten mutta etenkin sukulaisten lapset ovat omia parempia,
ja aina kun olen joutunut verbaalisen tai fyysisen väkivallan kohteeksi, eivät
vanhemmat ole tehneet mitään – eihän ”sillä” ole mitään väliä. Porvareille on
tyypillistä perhekeskeisyys, pienet piirit ja epäsosiaalisuus noiden piirien
ulkopuolelle päin. Porvarit eivät siedä epäonnistumista, sillä he silloin
pettävät omien vanhempiensa luottamuksen, koska he ajattelevat että vastuu ei
ole vanhemmilla, vaan lapsella on velvollisuus vanhempiensa kohtaan, ettei tee
heille haittaa. Jotkut píkkuporvarit toimivat körttiläismoraalin periaatteiden
kautta. Esimerkiksi ”isäni” on joskus tokaissut: ”Koulu on lapsen työtä”. Porvarit
eivät näe tulevaisuuteen, koska hei eivät ole ajattelijoita – heille merkitsee
vain menneisyys ja nykyhetki, joita pitää koko ajan olla sovittamassa yhteen. Työn
tekeminen ja sen jälkeen palkkapussilla kehuminen on tärkeä asia porvareille,
sen kautta he voivat kokea olevansa kunnollisia ihmisiä, sillä tuo kunnollisuus
on sellainen hyve, johon he koko ajan, joko tiedostamattomasti tai
tiedostetusti pyrkivät. Porvari on Hullu Heideggerilta tulevan Das Man
käsitteen mukainen – Das Man on kaikki eikä kukaan, ja nimenomaan
autenttisuuden puute aiheuttaa sen, että porvarille todellisia ajankohtia ovat
vain menneisyys ja sen määrittämä nykyisyys. Porvarit kummastelevat ja
hämmästelevät sillä he seuraavat patologisella tavalla rutiinia ja
päiväjärjestystä, joka aiheuttaa heille muodon yliarvostamisen ja myös sen,
ettei heistä ole millään tavalla luovuutta esiintuoviksi yksilöiksi. Porvarille
kaikki uusi on hirveää ja kaikki hirveä on liian uutta.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti