Joukkopriorisointi tarkoittaa nimensä mukaisesti sitä, miten
joukossa päätetään tärkeistä asioista ja arvostamisen kohteista, eli arvoista,
joista voi olla kaikille ihmisille tasamukaisesti hyötyä yhteiskunnassa ja
toisten ihmisten kanssa toimiessa. Joukkopriorisoinnissa siis päätetään
totuudesta siitä ymmärtävien kesken. Siinä siis päätetään siitä, mitkä asiat
asetetaan etusijalle yhteisön sisällä toimiessa. Joukkopriorisoinnissa siis
tehdään jotain sen eteen, että kaikkein sopivimmat arvot tulevat tulkinnassa ja
priorisoinnissa esille. Priorisoinnissa tärkeitä asioita ovat etenkin arvojen
sosiaalisen kompetenssin aste, sillä onhan selvää, etteivät arvot voi olla
liian suuressa määrin sosiaaliselle ympäristölle vihamielisiä arvoja.
Joukkopriorisoinnissa siis katsotaan, mikä on ensisijaista ja mitkä arvot ovat
sille vähäpätöisempiä. Näin on tehtävä sen takia, koska muussa tapauksessa
yhteisö ja yhteiskunta ajautuisivat anarkiaan ja arvolliseen
mielivaltaisuuteen. Joukkopriorisoinnissa siis tehdään erottelu todellisuuden
ja mielipiteiden välillä, sillä mielipiteet pysyvät aina vain subjektiivisina
emootioina, joiden käsittely ja joiden kautta ajattelu on aina riippuvaista
vain niitä käyttävien ihmisten omasta mielentilasta ja virkeyden asteesta.
Arvojen, siinä tapauksessa että ne kvalifioidaan joukkopriorisoinnilla, on
oltava objektiivisia tai niiden on ainakin muuneltuina oltava potentiaalisia
olemaan objektiivisia. Joukkopriorisoinnissa siis päätetään yhteisöllisistä
arvoista, joiden on oltava yhteisöllisiä muutoksen kautta, koska arvon
perusmääre on aina subjektin toiminnassa, eikä niiden luonteessa ole
alkuperäisesti yhteisöllisyyden viitekehystä.
Erottelukapasiteetti
on joukkopriorisoinnin sukulaiskäsite ja se tarkoittaa sitä, miten hyvin
ihminen pystyy erottelemaan todellisuutta siten, että totuus ja mielipiteet
ratkeavat erilaisiin kategorioihin. Eli minkä takia mielipiteiden ja
objektiivisen totuuden erottelu sitten on tärkeää? Se on sen takia tärkeää,
että koska arvot ovat alkukohtaisesti subjektiivisia tulee niiden sosiaalisen
kompetenssin takia olla kyvykkäitä tulemaan objektiivisiksi, koska jos
noudatettaisiin vain tiettyjen yksilöiden subjektiivisia emootioita, eivät muut
ihmiset yhteiskunnassa voisi kokea itseänsä millaisin keinoin hyvänsä vapaaksi.
Erottelu siis tarkoittaa kategorisoimista laadun perusteella, ja kapasiteetti
tarkoittaa yksilön kompetenssia erotteluun mutta etenkin pätevään erotteluun. Pätevä erottelu vaatii sitä, että yksilö voi
huomata arvojensa kompetenssin, mitkä ovat yksityisiä ja eivät siinä mielessä
kuitenkaan välttämättä epäpäteviä, ja mitkä ovat arvoja, joilla on sosiaalista
kompetenssia siihen, että ne voitaisiin ihmisyhteisössä yleistää yleispätevälle
objektiiviselle tasolle. Mitä isompi on ihmisen kapasiteetti tutkia arvojen
luonnetta ja laatua, sitä parempi on hänen erottelukykynsä. Erottelu siis
tarkoittaa samanlaista prosessia kun viljasta erotellaan jyvät akanoista. Kapasiteetin
yhteydessä on sanottava, etteivät kaikki pysty tunnistamaan arvojen laatua, ja
sen takia tällaiset ihmiset monesti syrjäytyvät ympärillä vallitsevasta
yhteisöstä, eivätkä he yleensä saa merkittävämpää tunnustusta ansioistaan.
Esimerkiksi monet kuuluisat taiteilijat kuuluvat tähän ryhmään, sillä he ovat
seuranneet subjektiivisia emootioitaan ja arvojaan taiteellisessa toiminnassa
ja saaneet jotain aikaan, mutta joukkopriorisoinnin kieltämisen takia, heitä ei
ole tunnustettu elinaikanaan vaan monesti heidät on ”löydetty” vasta
jälkikäteen. Ehkä merkittävin esimerkki on todennäköisesti aspergerin
syndroomasta kärsinyt Ludwig van Beethoven. Monestin ne jotka eivät osaa
erotella arvoja ovat hyperemotionaalisuudesta kärsivät naiset ja feminiiniset
miehet, sillä heillä ei ole eikä heidän arvoillaan ole agoralle asti johtavia
arvoja vaan heidän arvonsa pysyvät aina kommentoinnin ja mielipiteiden
ilmaisemisen tasolla, eli he eivät reaalisesti ole todella mitään mieltä
mistään, eivätkä he pysty arvojen mielessä tavoittamaan objektiivisen
todellisuuden tasoa, eli he eivät näe niitä kiinnikkeitä ulkoisessa, joihin
objektiivisen tasolle tulevien arvojen tulisi liittyä. Heille kaikki on
subjektiivista hämärää, ja sen takia monet tällaiset eivät pysty esimerkiksi
opiskelemaan korkeakouluasteella.
Maksimointiavaruus
tarkoittaa sellaista kolmiulotteista tilaa, jossa määritetään se, onko arvo
jotain erittäin hyvää, hyvää, pahaa tai erittäin pahaa. Arvo asetetaan
maksimointiavaruuden sisään, ja silloin vertaillaan sen ominaisuuksia siinä,
kuinka se esiintyy tavallisesti ihmisissä ja sen saama tila-arvo määrittää sen,
onko se minkälaatuista. Esimerkiksi voidaan sanoa että kun arvioidaan
esimerkiksi naurua, voidaan sanoa että kun sen ominaisuuksia vertaillaan ja
käytetään indeksaalista tulkintaa, eli tilanneyhteyden huomioivaa tulkintaa sen
yhteydessä, voidaan sanoa, että se on laadullisesti etenkin hyvää tai erittäin
hyvää, koska onhan nauru aina myönteisempää kuin itku, mutta kun
maksimointiavaruuden näkökulmaan, joka mittaa etenkin määrällistä arvon
määrettä, tuodaan indeksaalinen tulkinta, voidaan sanoa, ettei se aina ole
erittäin hyvää tai edes hyvää. Onhan sanottava että nauru ei ole hyvää tai
erittäin hyvää, silloin kun sen tarkoituksena on esimerkiksi pilkata tai
nöyryyttää toista ihmistä tai ihmisiä. Eli voidaan sanoa, että esimerkiksi
nauru on sellainen ominaisuus, jota ei voida maksimointiavaruuden sisällä määrittää
koska määrällinen arvon määre ei riitä määrittämään arvoa kokonaisuudessaan.
Eli esimerkiksi naurusta ei voida sanoa, millainen sen määre on – eli se voi
olla hyvää tai pahaa, eikä sen arvoa sinänsä voida yleistää objektiiviselle
tasolle, eli nauru arvona on dead end, umpikuja. Tämä määrällisen ja
laadullisen arvon määreen mittaaminen on asia, joka aiheuttaa sen, että tietyt
asiat pysyvät subjektiivisella tasolla.
Arvo
on siis jotain mitä arvostetaan, eli se on tietynlainen toisen potenssin hyve.
Ihminen katsoo että tällainen asia vaatii häneltä kunnioitusta ja sen mukaan
toimimista. Arvojen alkuperä on
arvotunteissa, jotka ovat ihmisen subjektiivisesti kokemia ja tunnustamia
emootioita, jotka tulevat sisältä käsin eli ihmisen kehittymisprosessita,
eivätkä ne ole peräisin ulkoisen todellisuuden ihmisessä aiheuttamasta arvojen
reaalistumisen seurauksesta. Arvo on peräisin hermostojärjestelmän toiminnasta,
joka voi liittyä esimerkiksi aivojen kokoon, muotoon ja koostumukseen.
Autenttisen ja aidosti kokevan ihmisen arvot siis ovat sisäsyntyisiä, kun taas
sitä vastoin epäautenttinen ihminen joutuu tilanteeseen, jossa ulkoinen eli
vaikutteellisuus joka liittyy kommentaariaatin käskyvaltaan, alkaa säätelemään
hänelle arvoja, jotka syntyvät sen sisäisestä strategiasta, jossa se ohjailee
tiettyjä instituutioita ja arvoja oman manipulaationsa kohteina. Kommentaariaatti
koostuu ihmisistä, joiden tehtävänä on kirjoittaa marginaaleja ihmisten
arvoihin ja niistä ohjautuviin instituutioihin. Se siis kommentoinnila pyrkii
liittämään tiettyjä arvoja kokevia ihmisiä oman yhteiskunnallisen strategiansa
pelinappuloiksi. Tunnustushierarkia tarkoittaa yhteiskunnallisten
instituutioiden saamaa järjestystä, jossa ne luontaisen tilansa kautta ovat
henkisen korkeuden asettamassa järjestyksessä, eli ylin on metafysiikan ja
uskontojen taso, sen jälkeen korkeakulttuuri, kirjallisuus, taiteet, tieteet
jne. Alimmat tasot liittyvät ihmisen fyysisiin tarpeisiin, kuten vessassa
käyntiin, syömiseen ja säätilalta suojautumiseen. Tästä voidaan esimerkiksi
havaita sosialismin kommentaariaanisuus, koska se nostaa fyysiset tarpeet ja
mekaanisen työn tunnustushierarkian korkeimmalle tasolle, mutta onhan
sanottava, että se loppujen lopuksi johtuu arvojen kommentoinnilla
manipuloinnista. Eli voidaan sanoa, että henkinen taso on se, minkä perusteella
instituutioita tulisi arvostella. Eli esimerkiksi työn määre on korkeampi arvo
kuin työntekijä, sillä päinvastaisella sosialistisella kommentoinnilla
nostetaan ihmisen subjektiiviset arvot objektiivista tasoa korkeammalle, eli
objektiivinen taso on se, jossa määritellään työn määre ja kuvaus. Yleensäkin
tunnustushierarkia on sen kaltainen järjestelmä, jossa huomioidaan henkinen
taso, joka on täysin itsepyrkeisyyden vastainen tapa hahmottaa arvoja ja
instituutioita. Eli voidaan sanoa, että instituution henkinen arvo määrittyy
itsepyrkeisyyden puutteesta eli pyyteettömästä roolista ihmisiä kohtaan. Eli hierarkia
ei tässä tarkoita pakottamisjärjestelmää vaan sopimisen järjestelmää sen
jälkeen kun ihmiset arvottavat pyyteettömästi eli objektiivisesti omia arvojaan
ja niistä seuraavia instituutioita. Sen sijaan kommentaariaatti pyrkii
vaikutteellisuuden kautta manipuloimaan ihmisten arvoja, eli tekemään niistä
subjektiivisia vertailukohdallisia symboleita, joiden asema on täysin
subjektiivinen ja mielivaltainen. Niistä se pyrkii rakentamaan
arvoinstituutioita, koska pyyteelliset ihmiset tavallisesti luopuvat arvoistaan
ja omaksuvat uusia kun heitä manipuloidaan tai annetaan lupaus jonkun arvon
tunnustamisesta seuraavasta palkkiosta. Kommentaariaanisessa järjestelmässä
tällaisista arvoista muodostetaan arvoinstituutioita, joita tuetaan tuki-instituutioilla, joiden
olemassaoloon johtaa asettamiskonstantti, jonka kautta muodostetaan
arvoinstituutioille tuki-instituutioita, jotka ovat pakottavia järjestelmiä,
jotka myös takaavat sen pakottamisella että arvoinstituutiot pysyvät yllä.
Arvoinstituutioita on esimerkiksi ammattijärjestöt ja niiden tuki-instituutio
on lakolla pakottaminen. Ammattijärjestöt syntyvät vaikutteellisuudesta sen
takia, koska ne arvioivat ihmisiä etenkin tunnustushierarkian matalamman tason
arvoilla, jotka ovat matalasta tasostaan johtuen täysin pyyteellisiä ja
itsepyrkeisiä. Korkeammissa kulttuureissa on päästy niin pitkälle
objektiivisten arvojen tunnustamisessa, että mielivaltaa ei ilmene kovin usein,
tai se saadaan stabilisoitua. Esimerkiksi Britanniassa passipoliisit eivät tavallisesti
kentällä kanna asetta, joka kertoo siitä, etteivät he usein kohtaa
itsepyrkeisyyttä ja subjektiivisten emootioiden motivoivaa toimintaa, eli
arvojen tunnustaminen ja niiden jakaminen voi tapahtua vapaasti ilman
pakottamista ja ne voivat aivan rauhassa kehittää itseään. Arvotasapaino, eli
se, että ihmiset ovat tasapainoisessa tilassa sekä yksityisten että
yhteisöllisten arvojensa kautta, tarkoittaa sitä, että ihmiset ovat
tunnustaneet arvoissa objektiivisen ja että tietyt koko yhteiskunnan sisällä
olevat instituutiot eivät koskaan pysty horjuttamaan koko järjestelmää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti