maanantai 16. huhtikuuta 2018
Suomalainen antieksentrismi – Mitä Suomi on?
Eksentrisyys tarkoittaa ns.
epäkeskisyyttä ja ihmisten parissa etenkin sitä, että eksentriset
ihmiset välittävät muita vähemmän siitä, mitä muut ihmiset
heistä ajattelevat. Monesti eksentrisillä ihmisillä voi olla
vahvoja mielenkiinnonkohteita, joista he tietävät paljon ja monesti
ovat oman alansa asiantuntijoita. Tässä mielessä eksentrinen
ihminen vertaantuu aspergerin syndroomaiseen ihmiseen. Suomen
yhteydessä voidaan kysyä sitä, minkä takia ihmisten huomio
kiinnittyy toistuvasti tavallisesta poikkeaviin yksilöihin eikä
esimerkiksi omien ominaisuuksiensa autonomiseen havainnointiin ja
kehittämiseen. Poikkeaminen voi liittyä esimerkiksi ulkonäköön,
pukeutumiseen, ulosantiin tai esimerikiksi mielenkiinnonkohteisiin ja
harrastuksiin. Ihmiset siis katsovat monesti, että huomion
kiinnittäminen muihin ja muiden kiusaaminen vie muilta pois huomion
itsestä, ettei itse tulisi siinä arvioiduksi ja arvostelluksi.
Monesti syy piilee siinä, että joillakin ihmisillä on korostunut
tarve samanlaisuuteen, koska jotkut ihmiset kokevat sen
turvalliseksi. Näin ollen köyhiä ovella käyviä
puolalaisopiskelijoita pidetään muukalaisvihaisesti alempiarvoisena
ja rikollisena joukkona. Esimerkiksi isöäitini on kertonut että
hänen kesäasuntonsa ovelle tuli viime kesänä polkupyörällä
köyhä puolalainen opiskelija myymään piirroksia, ja siitä
isoäitini sanoi kuulleensa joltain etteivät ne edes aja pyörillään
vaan ne kokoavat jossain pyörät autoista ja lähtevät
systemaattisesti kiertämään paikkoja. Serkkuni ovella oli käynyt
kuuro opiskelija, ja tietysti serkku oli huomannut sen samana päivänä
puhumassa toisille kirkonkylässä. Erään mummon luona oli käynyt
opiskelija, jonka mummo oli pyytänyt sisään ja kuulemma vielä
vienyt viiden euron rahan, joka oli pöydällä. Kuinka moni mummo
pitää viiden euron rahaa pöydällä, vai oliko se ns. syötti?
Koska tällaisella porukalla on niin vähän oikeuksia suomalaisessa
yhteiskunnassa, on heidän toimiaan myös helppo arvostella
virheellisesti ja ksenofobisesti. Isoäitini on paranoidinen siinä
mielessä, että hän kuvittelee koko ajan pahaa muista ihmisistä
kuin pienestä sukulaistensa piiristä ja kaikki rahanpyytäjät ovat
varmasti ”huijareita”. Hän myös tapaa uskoa kaiken, esimerkiksi
mummojen kertomat asiat todellisina. Monilla ihmisillä on siis niin
parkkiintuneet ja vakiintuneet ajatus- ja toimintatavat, että he
jonkin vahvistimen kuten keski-ikäisyyden perusteella perustelevat
sen, minkä takia hänen mielipiteensä on toista parempi. Monet
arvostavat viisauden määrittämisessä etenkin ikää ja vanhuutta,
vaikka on täysin varmaa, että vanhojen ihmisten joukossa on lähes
yhtä paljon viisaudettomuutta kuin nuorten ihmisten keskuudessa. On
siis käytettävä kehittyneempiä arvostelutapoja. Myös jotkut
ihmiset tietävät omasta mielestään niin tarkkaan sen, miten
maailma on ja mikä vastaa näiden ihmisten mielestä todellisuutta,
niin näissä olosuhteissa poikkeavasti käyttäytyvää tai
ajattelevaa ihmistä vain pilkataan. Todellisuudessa tulisi pilkata
niitä ennakkoluuloja, joita monet ihmiset, mutta etenkin
valtaakäyttävät ihmiset käyttävät päättelyn välineinä.
Monet ihmiset ajattelevat, että jollei ole esim. värillisen
vähemmistömme edustaja, niin poikkeava käytös ei ole silloin
sallittua valkoihoiselta. Lakiin tulisi säätää uusi osa
suvaitsevaisuudesta ja ns. eccentric clausesta. Siinä tulisi
ajatella niin, että omaperäinen käytös kertoo monasti
ylivoimaisesta persoonallisuudesta suhteessa massoihin ja laumoihin.
Clausen mukaan tulisi hyväksyä eksentrinen käytös kaikissa
yhteyksissä. Ihmiset eivät monesti anna erilaisuudelle tilaa sen
takia, koska monilla ihmisillä on valmiit mielipiteet siitä, miten
yhteiskunnassa pitää toimia ja mitä siinä saa tehdä tai
ajatella. Monesti on kuitenkin niin, etteivät nuo mielipiteet ole
liitteissä todellisiin arvoihin, vaan ne ovat enemmänkin
reaktiivisia arvoja ja mielipiteitä, jotka syntyvät
opportunistisista tarpeista, eivätkä ilmennä minkäänlaista
tietyille arvoille kuuluvaa ainutlaatuisuutta. Näillä ihmisillä
ns. yleinen mielipide määrittää myös suoranaisesti sen, mikä
muodostuu omaksi mielipiteeksi, eikä noilla ihmisillä ole
minkäänlaista autonomiaa sen suhteen, että he voisivat erottaa
oman mielipiteensä ja toisten ihmisten mielipiteistä. Tällaiset
ihmiset ovat tottuneet toimimaan ja ajattelemaan sillä tavalla,
jolla vieressä oleva ihminen ajattelee ja toimii. Tuollaiset
ihmiset eivät voi myöskään muodostaa suuresti omaperäisiä
ajatuksia mistään, koska he ovat vaikutteellisia, vaikutteet siis
suoranaisesti määräävät heidän ajattelunsa muodon ja sisällön.
On tärkeää ajatella hieman samalla tavalla ja eri tavalla
toimimista ja ajattelua. Suurimpia kiusaajia ovat aina ihmiset, jotka
kokevat ryhmän painetta. Ryhmän paineen takia ihmiset ottavat
yhteisön mielipiteen, jonka he monasti mieltävät omakseen, ja
alkavat puskea tätä mielipidettä ihmisille arvokkaampana kuin mitä
heidän omat mielipiteensä ovat. Näille ihmisille mielipide on
jotain sellaista, jonka toiset ihmiset yksilölle sanelevat. Monesti
ihmiset sanovat mielipiteissään hyväksyvänsä erilaisuutta, mutta
jotka kuitenkin eivät käytännössä niin toimi. Ja tästä tulee
mieleen Pertti Oinosen lausunto homoista: ”Jos joku haluaa olla
nais- tai miesparina, niin siittä vaan, mutta minä en sitä
hyväksy”. Eikö tässä ole pienoinen ristiriita ja logical
fallacy? Miten siis pikkuihmiset muodostavat käsityksiä ja
merkityksiä? Tällaiset ihmiset suodattavat kaikki omat
mielipiteensä yleisen mielipiteen kautta. Se ei todellisuudessa ole
edes mikään ”yleinen” mielipide, vaan se muodostuu siitä,
koska ihmisillä on tapana ajatella, että olisi olemassa
jonkinlainen yleinen mielipide. Ja kuten alussa kirjoitin
puolalaisopiskelijoista, niin myös ennakkoluuloja viljellään
laajasti tietynkaltaisten ihmisten ryhmien parissa. Miksi sitten
erilainen ihminen pyritään siis aina vulgaarilla käytöksellä
nolaamaan ja alentamaan? Sen takia, koska kiusaaja- ja
manipuloija-tyypeillä on aina heidän mielestään valmis ja sen
takia jo suljettu maailmankatsomus, eli he kuvittelevat tietävänsä
toisia paremmin sen, minkälaiset asiat kuuluvat yhteiskuntaan ja
mitä siinä saa tehdä tai ajatella. Tällaiset ihmiset ovat
rajoitteidensa vankeja, ja ajatuksen vapauden puuttuminen saa heidät
ajattelemaan, etteivät muutkaan saa olla vapaita. Yhteiskunnassa
siis ilmenee monesti kollektiivista ajattelua ja toimintaa, jonka
ovat saaneet yleisimmin aikaan vallanpitäjät ja
mielipidevaikuttajat, mutta myös esimerkiksi viihdeteollisuudessa
toimivat ihmiset.. Kuitenkin monissa vanhemmissa ja
kultivoituneemmissa eurooppalaisissa kulttuureissa on sallittu Suomea
pidemmän aikaa erilaisuutta ja eksentrisyyttä, joka ilmenee
selkeimmin etenkin Englannissa. Eli Suomi on sen verran nuori
kulttuuri, että aiemmin suuresta poikkeamisesta on saattanut mennä
jopa henki. On yksi hauska esimerkki tästä: Etenkin Ranskassa ja
muissa Keskieuroopan maiden sotaväessä vaaleanpunainen tai pinkki
oli yksi yleisimmistä sotilasunivormujen väreistä, samalla kun
nykyään Suomessa pinkkiä paitaa tai pinkkejä housuja käyttävää
ihmistä luullaan vieläkin homoksi. Kun otetaan vastaan kulttuurisia
tuulia Euroopasta, joista joillakin se on suoraan veressä,
saavutetaan sellainen yhteiskunta ja kulttuuri, jossa poikkeavasti
toimimista ja ajattelua voidaan suvaita, voidaan luoda myös
sellainen olosuhde, joka tukee luovuuden ilmenemistä yhteiskunnassa.
Samalla kun eksentrisyyttä arvostetaan, voidaan antaa myös muille
muiden ominaisuuksien kautta erottuville ihmisille toimintatilaa
tässä yhteiskunnassa. Eksentrisyys Englannin kontekstissa kertoo
etenkin vapaudesta, sillä vain vapaassa yhteiskunnassa voidaan
arvostaa ihmisiä, jotka ovat kiinnostuksenkohteiltaan ja toiminnalta
ja ajattelulta vapaita ja aidosti erilaisia. Nuorissa kulttuureissa
ihmisten harrastuksetkin ovat usen samantyylisiä, sillä tällaiset
ihmiset ajattelevat, että pitää harrastaa samanlaisia asioita kuin
muutkin, että voisi jossain mielessä kuulua joukkoon. Uskalla tehdä
poikkeus on mottoni ja se tarkoittaa muun muassa pahan ja hyvän
kontekstissa sitä, että toisia ihmisiä ei tule alkaa nimittää
pahoiksi sen takia, jos itse tekee hyvää. Pahuuden olosuhteet
pikemminkin tarkoittavat sitä, etteivät kaikki ihmiset ole vielä
alkaneet tietää sitä, mitä on olla hyvä ja missä tilanteissa
hyvä toimiminen tai hyvänä toimiminen on tärkeää.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti