keskiviikko 18. huhtikuuta 2018
Filosofian tehtävästä
Filosofia on tavallisesti tulkittu
pelkäksi teorianeppailuksi ja nimidroppailuksi. Voidaan kuitenkin
nähdä, että filosofiasta voidaan saada jotain hyötyäkin.
Aristoteleen mukaan arvokkain aktiviteetti, jota ihminen voi
harrastaa on teoreettinen mietiskely, joka myös tuottaa ihmiselle
suurimman onnen. Filosofia siis tulee kreikan kielen sanoista, philos
ja sophia, joista ensimmäinen tarkoittaa rakkautta (mutta etenkin
veljellistä rakkautta) ja toinen viisautta, eli filosofian
alkuperäinen merkitys on viisauden rakastaminen. Kuitenkin
mielestäni voidaan filosofiaa viedä perusajatuksessaan myös
käytännölliseen elämään, koska tänä päivänä ihmiset ovat
erittäin kiinnostuneita erilaisesta osallistumisesta,
vaihtoehtoisista elämäntavoista ja eettisesti korkeatasoisista
yhteisprojekteista. Osallistuva filosofia tarkoittaa filosofiaa, jota
voidaan soveltaa käytännölliseen elämään. Ensinnäkin etiikasta
voidaan kuvitella olevan suurta hyötyä siinä, kun pyritään
olemaan elämäntapavalinnoissa eettisiä. Kuitenkin myös
esimerkiksi logiikasta voidaan katsoa olevan hyötyä siinä, kun
määritellään toiminnan tavoitteita ja päämääriä. Myös
tieteen tekoon tulisi tuoda enemmässä määrin tieteenfilosofiaa,
koska voisi kuvitella, että tieteentekijöiden luovuus ja
innovativisuus lisääntyvät, kun he laajentavat käsitystään
tieteenharjoittamisesta. Voidaan huomata, että käytäntöä varten
tarvitaan kuitenkin myös teoriaa, vaikkakin niitäkin voidaan
testata käytännöllisessä todellisuudessa. Filosofian tulisi
samalla kun se on teoreettisena toiimintana lähinnä jonkinlaista
aivojumppaa, ottaa merkittävämpi rooli yhteiskunnassa, ja tässä
mielessä filosofia tarkoittaa etenkin soveltavaa filosofiaa.
Soveltavassa filosofiassa filosofian teoreettista pohjaa mukautetaan
sopimaan joihinkin esimerkiksi käytännöllisessä mielessä oleviin
ongelmiin. Koska filosofia liittyy kaikkeen ja kattaa Hempelin
peittävän lain mallin mukaisesti koko yhteiskunnan ja maailman
ongelmat, tulisi sitä myös ruveta soveltamaan aktiivisemmin
käytännölliseen elämään ja ihmisen maalliseen toimintaan, johon
voidaan laskea esimerkiksi kulutustottumukset, ruokavalio, tavat
toimia yhteiskunnan jäsenenä. Myös pitäisi voida tulkita
politiikkaa filosofian kautta, koska onhan selvää, että kun
esimerkiksi Platon piti yhteiskunnan korkeimmalla asteella olevia
kuninkaita filosofisesti sivistyneinä, niin voidaan sanoa, että
filosofia ei ole siinä mielessä vanhentunut vielä yhtään, joten
esimerkiksi vallan käytäntöjä ja poliitikkojen etiikkaa tulisi
alkaa purkamaan etenkin filosofiassa käytettävien toimintamallien
avulla. Kaikessa yhteiskuntaa koskevassa kritiikissä tulisi käyttää
filosofian tarjoamia käsitteellisiä ja metodologisia välineitä.
Voidaan siis sanoa, että filosofian tärkein tehtävä
tulevaisuudessa on aktivoituminen yhteiskuntaan, ihmisten keskelle,
ja kritisoimaan valtaryhmittymiä ja vallankäyttöä. Mihin siis
tarvitsemme filosofian professoreita, jotka puuhastelevat omissa
pienenmallisissa klikeissään ja kirjoittavat kirjoja, joita
varmaankin korkeintaan sata ihmistä lopulta lukee. Tällä
professori-instituutioilla on myös tyypilliselle sisäryhmälle
ominainen ylpeys , jonka kautta arvostellaan klikin ulkopuolisia
ihmisiä. Myös joku filosofian professori oli sanonut, kun häneltä
kysyttiin, että mikä on hänen merkittävin tieteellinen
saavutuksensa, että suurin saavutukseni on neljä lastani. Voidaan
sanoa, että professoriklikit, eivät poikkea mitenkään (ehkä
lapsiensa kautta kuitenkin) tavallisesta yläasteella tai lukiossa
muodostetuista laumayhteisöistä. On myös selvää, ettei
filosofilla voi olla lapsia, tai ei ainakaan silloin, jos haluaa
kokea itsensä jotenkin merkittäväksi ajattelijaksi. On myös
tärkeätä miettiä sitä, mitä yleensäkään tarkoittaa termi
tehtävä. Tehtävä tarkoittaa mielestäni etenkin sitä, mikä on
jonkin asian funktio, mitä jokin asia tarvitsee toteutuakseen ja
aktuaalisoituaakseen. Tavallinen filosofian yleisopetus yliopistossa
ei tuo esiin muuta kuin aikaisin päänsä paisuttaneita kyynisiä
pieniä yli-ihmisiä. Tulisi siis mielestäni ajatella usein sitä,
mitkä ovat tietyn filosofisen teorian yhteiskunnalliset ja
sosiaaliset implikaatiot. Kuitenkaan mielestäni radikaalia ajattelua
ei tule vierastaa, sillä vaikkeivat ne muodostuisikaan koskaan
vallitsevan yhteiskunnan muodoksi, voivat ne auttaa siinä, kun
tarkastellaan tapoja, joilla yhteiskunnassa voidaan osallistua
yhteiskunnan rakentamiseen. Mietin joskus nuorempana, että olisiko
yhteiskunnalle hyväksi, jos kaikki arkistot ja menneestä kertovat
asiat poistettaisiin ja aloitettaisiin alusta. Tuohan on hyvin
kulttuuribolsevikkinen ajatus, enkä missään mielessä kannata
tuota teoriaa enää tänä päivänä. Korkeaan ajatteluun kykenevä
ihminen on sellainen ihminen joka ei kannata klikkejä eikä pidä
niissä notkumisesta. Sosiaalisesti tavalliset ihmiset ovat
häikäilemätön, opportunistinen, alhainen, tavallinen ja
matalamielinen joukkio. Sosiaalisesti erilaiset ihmiset voisivat
filosofian avulla olla muuttamassa tätä yhteiskuntaa parempaan
suuntaan, koska heillä on monesti omalaatuinen ja omaperäinen tapa
tarkastella kaikkea yhteisöelämässä tapahtuvaa toimintaa ja
ajattelua. On selvää, että kaikki universaalista yhteisön
käsitettä eniten kehittäneet ihmiset ovat olleet jotenkin
sosiaalisesti poikkeavia ja sen takia he ovat monasti ottaneet
eniten osaa yhteiskunnan ja yhteisön teoreettiseen pohdintaan
filosofian välinein, sen sijaan, että omaksuisivat kaiken
annettuna, niin kuin ihmisten suuri enemmistö tekee.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti