keskiviikko 18. huhtikuuta 2018
Sosiaalisen elämän ja seuraelämän mullistus
Ihmiset ovat nykyaikaisessa
yhteiskunnassa monesti tekemisissä toisten ihmisten kanssa, joko
valinnan takia tai ilman omaa mielipidettä. Nykyaikaisessa
yhteiskunnassa ihmiset ovat saaneet enemmän valinnan vapautta sen
suhteen, millaisten ihmisten kanssa he ovat ja haluavat olla
tekemisissä. Näin ollen kontingenssi sen suhteen miten läheiset
ihmiset valitaan on laajentunut ja voidaan epäillä, että se
laajentuu tulevaisuudessa vielä enemmän nykyiseen verrattuna. Eli
tästä voidaan sanoa, että aikaisempi agraarinen elämä tarkasti
määritellyssä ympäristössä on muuttunut elintason nousun ja
teknologian kehittämisen myötä. Kuitenkin on niin, että monessa
mielessä aikaisemmassa järjestelmässä oli paljon hyvää, koska
se piti silloin huolta ihmisten läheisimmästä sosiaalisuudesta ja
yhteisöelämästä. Kuitenkin nykyaikainen järjestelmä sallii
paremmin esimerkiksi sosiaalisen mobilisaation. Mielestäni on niin,
että etenkin nykyaikainen teknologia on aiheuttanut sen, että monet
saavat sen tarjoaman vapauden myötä oikeutuksen omalle
töykeydelleen ja epäkohteliaisuudelleen. Minä en esimerkiksi pidä
Helsingistä yhtä paljon kuin Keski-Euroopan suurkaupungeista, ja se
saattaa liittyä siihen, miten Helsinki on Suomen tapaan nuori ja
suurin osa siellä asuvista ihmisistä ei ole omaksunut muiden
kehittyneempien kulttuureiden tavalla suurkaupungissa elämisen
kulttuuria. Monissa kehittyneissä eurooppalaisissa kulttuureissa on
ihmetelty sitä, miten suomalainen kulttuuri on teknologian
kehittymisen myötä muuttunut aiempaankin nähden
epäsosiaalisemmaksi, ja ihmiset eivät enää usein puhu toisilleen
paitsi silloin kun on välttämätön pakko. On toisaalta myös niin,
että sosiaalinen media on mahdollistanut ihmisten nolaamisen ja
kiusaamisen ja monesti sen saa tehdä netissä anonyymisesti, samalla
kun aiemmin kiusaajat jäivät kiinni toimintansa näkyvän luonteen
ja itselähtöisyyden takia. Pitäisi miettiä sitä, miten
sosiaalisesta elämästä tulisi tehdä enemmän eettinen. Etiikka
sosiaalisen elämän yhteydessä tarkoittaa etenkin sitä, miten
vastakkaiset mielipiteet voidaan yhdistää synteesiksi, joka
palvelee moraalisuutta ja ihmisten henkilökohtaisia tarpeita ja
ihanteita. Kun nykyaikainen monikulttuurinen yhteiskunta on tuonut
samojen rajojen sisään suuren määrän toisistaan poikkeavia
ihmisiä, voidaan sanoa, että eettisyys sosiaalisessa elämässä on
tullut entistä vaikeammin tavoiteltava päämäärä. Koska
enemmistön ei tarvitse missään yhteiskunnassa omaksua
vähemmistöjen ominaisuuksia, jonka pitäisi olla aivan selvästi
nähtävissä selväjärkiselle ihmiselle, on siis mietittävä sitä,
miten vähemmistöt tulisi integroida enemmistön arvoihin ja
tapoihin. Mielestäni on täysin virheellistä ajatella, että
vähemmistöille voitaisiin sallia kaikkien kulttuuristen
piirteidensä säilyttäminen länsimaisessa yhteiskunnassa. Koska
kulttuurin omaksuttaminen vähemmistöille on vaikea homma, tulisi
alkaa miettiä sitä, millaisella tavalla yhteiskunnassa voitaisiin
mahdollistaa kaikkien kesken vallitseva ymmärrys. Voidaan katsoa,
että suurin osa siitä puheesta ja kommunikatiivisesta toiminnasta,
voitaisiin poistaa, koska se ei palvele koskaan kenenkään etua,
sillä esimerkiksi monessa tapauksessa esimerkiksi vihapuheen tai
kiusaamisen yhteydessä puheella vaurioitetaan jotain kommunikaation
osapuolta. Yhteiskunnan tulisi sosiaalisuuden periaatteiden myötä
suojella ihmisiä tietynkaltaiselta puheelta. Tämän takia koko
yhteiskunnan kattavan kommunikaation yhteydessä tulisi korostaa
tietynlaista leibnizilaista universaalikieltä, tai ainakin sellaista
kieltä, joka ilmaisee jotain ja joka voidaan tarkasti formuloida
nuhteellisen kielenkäytön rajojen mukaan, Yhteiskunnassa ei siis
tulisi sallia esimerkiksi kiusaamista, liian väkevää sarkasmia,
panettelua, tai toisten yläpuolelle asettumista. Ironia, satiiri ja
itseironia tulisi säilyttää sen takia, koska ne pitävät
yhteiskunnan johtohenkilöt ruodussa, ja sen takia niitä tulisi
tarkoituksellisesti lietsoakin. Kommunikaation tulisi olla etenkin
tiedon- ja mielipiteiden vaihtoa, joka ei kuitenkaan tarkoita sitä,
että voitaisiin hyväksyä toisten haukkuminen. Monesti
provinsiaaliset tavat suhtautua puheeseen ja kommunikaatioon ovat
peräisin siitä, kun ihminen ei ole ottanut selvää, koko kielen
kokonaisuudesta ja sen funktiosta. Tämän takia kouluissa kaikkia
kieliä tulisi opettaa saman oppiaineen sisällä, jossa kurssit
vaihtelisivat esimerkiksi lauseopin, kielten historian ja vertailevan
kielitieteen mukaisina. Kun ihmisten kielitaito nousisi, voitaisiin
mahdollistaa se, että kielten korkeimmat piirteet muodostuisivat
loogisesti formuloiduksi symbolikieleksi. Ihmisille tulisi siis
opettaa logiikka ja logiikan historiaa jo ala.asteelta alkaen.
Luonnolliset kielet kuten suomi tai ruotsi, tulisi jättää
kommunikaation välineiksi, ja siinäkin olisi kritisoitava tiettyjä
alaluokkaisia ilmaisutapoja, ja myöskään kaunokirjallisuutta ei
tulisi sensuroida, vaan kielen käyttöä tulisi siis vartioida
etenkin nuorisokulttuurin ja erilaisten hierarkkisten yhteisöjen
sisällä. Kun kouluihin lisättäisiin vertailevaa kielitiedettä,
eivät kielet kuten ruotsi vaikuttaisi passiivisten opiskelijoiden
keskuudessa niin vastenmieliseltä opiskella. Kielten tutkimisessa ja
opiskelussa tulisi korostaa universaalisuutta ja loogisuutta, ja
tulisi Chomskyn esimerkin mukaisesti etsiä universaalista kielioppia
ja protokieltä. Universaalinen kielioppi joka vallitsee kielten
välillä olisi yksi tapa opiskella kaikkia kieliä samanaikaisesti,
esimerkiksi sanaston oppiminen voitaisiin antaa nykyistä enemmän
oppilaiden itsensä opiskeltavaksi (ja sen takia kustantamojen tulisi
tuottaa opiskelijoille nykyistä edullisempia ja kattavampia
sanakirjoja), ja kieliä tulisi opiskella kielten historian kielten
genealogian ja universaaligrammatiikan mukaisesti. Mitkä
puheyhteydet tulisi siis poistaa? Mielestäni aina jotakin yhtenäistä
ryhmää korostavat tapahtumat perustuvat aina siihen, että siinä
irrotetaan oma porukka muiden porukoista. Sen takia tällainen
toiminta ei ole epäsosiaalisuudessaan sosiaalisuuden periaatteet
huomioon ottavaa toimintaa. Lapset tulisi laittaa lukemaan
alkukielistä kirjallisuutta, ja Panu Höglundin sanoin
tulevaisuudessa ei tulisi pitää seitsemän kielen hallitsemista
minkäänlaisena suurenmoisena kielellisenä oppineisuutena. Kielen
ja sosiaalisen elämän uudelleen järjestämisellä tulisi etenkin
vähentää toisten ihmisten arvostelua ja yleensäkin ihmisistä
puhumista, ainakin siinä tapauksessa, jos tuo puhe on omiaan
loukkaamaan jotain yksilöä tai yksilöiden ryhmää. Kielestä
tulisi siis poistaa panettelu, vihapuhe ja loukkaavat ilmaisut, ja
tämä onnistuu etenkin sillä, kun ihmisille tullaan opettamaan jo
alaluokilta lähtien sitä, että kiusaaminen ei ole missään
tilanteessa sallittua toimintaa, ja tuon varmistamiseksi ja
estämiseksi tulisi sallia esimerkiksi piiskaaminen kiusaajien
kohdalla. Ja sen varmistamiseksi, että se toimisi, voitaisiin
piiskaus toimittaa esimerkiksi luokan edessä. Kielipolitiikalla ja
sen varmistamisella, ettei huonostikäyttäytyviä klikkejä
muodostuisi voitaisiin estää kiusaaminen. Esimerkiksi kun minä
olin yläasteella, joukko omasta mielestään kovia poikia meni aina
lunkisti jonon ohi, vaikka jonossa olisi ollut kolmisenkymmentä
paremmin käyttäytyvää ihmistä, ja opettajat eivät tavallisesti
puuttuneet millään tavalla siihen. Sosiaalisessa elämässä ja
kouluissa tulisi estää se, että primitiivisimmät ja aikaisin
pitkäksi kasvaneet voisivat muodostaa luokassa hierarkioita jonka
mukaan he jaottelisivat ihmiset parhaimmuusjärjestykseen esimerkiksi
sen mukaan, kenellä olisi oikeutta puhua ja arvostella näitä
pikkuhitlereitä. Mielestäni puheoikeus ja kielellisen leikittelyn
oikeus tulisi sallia tässä maailmassa etenkin henkisesti
korkeimmalla tasolla oleville ja koulutetuimmille ihmisille.
Rahvaalle kuuluva viihde tulisi poistaa, koska tällaiset sarjat ja
elokuvat lietsovat nuoremmissa häiriökäyttäytymistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti