torstai 19. huhtikuuta 2018
Isätön aatelinen
Suomalainen aatelisjärjestelmä
perustuu patriarkaalisuuteen ja patrilineaarisuuteen. Se ohittaa
aateliset naiset, elleivät he ole avioituneina toisten aatelisten
kanssa, ja heidän jälkikasvuaan ei Suomessa tulkita aatelisiksi.
Eikö isätönkin aatelisen naisen poika voisi kerran osoittaa
arvostavansa perimäänsä ja kokea itsensä ylpeäksi suvustaan?
Eikö vanhentuneet aateliset käytännöt voida silloin unohtaa, jos
poikkeuksen tekijä on riittävästi erilainen, eikä mikään
luokkaloinen. Isäni isä oli lehtolapsi, Alma Vehviläisen
ulkopuolella avioliittoa saama poika. Isäni isästä tuli sittemmin
metsäinsinööri ja Hackmanin metsäosaston piirityönjohtaja ja hän
ansaitsi työstään huomattavasti keskimääräistä ansiotulon
saajaa suuremman palkan. Sittemmin isoisäni kuoli vuonna 2001, kun
olin 12-vuotias. Muistikuvani ukista ovat kaikki kirkkaita ja
myönteisiä. Hän epäilemättä halusi kohdella lapsenlapsiaan
paremmin kuin mitä oli kohdellut kahta poikaansa. Lehtolapsius voi
periytyä suvussa monta polvea ellei joku jälkeläinen ala
kyseenalaistamaan tämän kostonhimoisuuden, jonka mukaan vanhemmat
voivat haluta kostaa itsensä saaman kasvatuksen. Äitini on hakenut
isästäni korviketta omalle heikolle isälleen, jota hän on aina
palvonut, ja joka ei ole koskaan onnistunut livahtamaan äitini äidin
tossun alta. Näin ollen, koska hän edustaa ikiaikaisinta aatelista
periaatetta eli isän mukaan periytymistä, on hän koko lapsuuteni
ja nuoruuteni ajan hyväksynyt isäni despoottimaisen käytöksen
omia lapsiaan, mutta etenkin minua kohtaan. Olen aina kokenut olevani
keskimääräistä herkempi, ja sen takia ankara ja julma kasvatus on
jättänyt minuun jälkensä. Ellei ihmisellä ole kuvaa hyvästä
isästä, jonka myötä voisi mallintaa itse itsensä häneen, tulee
se varmasti vaikuttamaan siihen, millainen isä hänestä itsestään
tulee. Jotkut sanovat myös, että isätön lapsi muuttuu
tavallisesti jotenkin mielisairaaksi, vaikka en tunnistanut isäni
isässä tuollaiseen viittaavia piirteitä. Isätön aatelinen on
absurdi käsite, mutta mielestäni tämä absurdius sopii hyvin
nykypäivään kritisoimaan tiettyjä isälähtöisiä vanhentuneita
yhteiskunnallisia käytäntöjä ja instituutioita. Onhan se aivan
saman tekevää periikö lapsi aatelisen verensä äidiltä tai
isältä. Sen takia minua on aina vähän huvittanut
ritarihuonegenealogien ja muutamien oman sukuni miespuolisten
edustajien lievästi halveksiva asenne, joka perustuu siihen, että
he katsovat, etten minä ole yhtä hyvä aatelisen sukuni edustajat,
kuin aatelisesta siittiöstä tulleet herraihmiset, jotka noudattavat
traditioita ja perinteitä. Äitini isä on aina suhtautunut minuun
arvostavasti ja voinkin jotenkin kokea, että hän oli ennen
dementisoitumistaan minulle merkittävämpi isähahmo kuin oma isäni.
Olen myös huomannut, että olen henkisesti kypsyttyäni alkanut
muistuttaa etenkin äitini isää. Stiff upper lip ja tietyllä
tavalla vanhanaikainen käytös, ovat asioita, joita olen alkanut
nuoruuden kapinallisen vaiheen jälkeen arvostamaan. Jotkut sanovat,
että ihmisen jumalsuhdekin häiriintyy yleisimmin, jos yksilöllä
ei ole kuvaa hyvästä ja suvaitsevaisesta isähahmosta. En
kuitenkaan ole ateisti, vaan enemmän agnostikko. Isäni on
suorastaan eksplisiittisesti todennut moneen kertaan, että hän on
mallintanut kasvatukseni itse saamaansa kasvatukseen ja ilmaissut,
että hänestä ei saa etsiä moraalista esikuvaa.. En tiedä, miten
tietoinen hän on ollut siinä, kun hän on näitä asioita kertonut,
vai ovatko ne tulleet suoraan vaistoista kuin villieläimellä. Isäni
on aina toistellut minulle mm. ”Kun minä sanon päivä, niin sinä
sanot yö”, ”Et ou koskaan ollu kiinnostunu minun
harrastuksista”- Mielestäni isäni olisi pitänyt ottaa joku
tavallinen Möttönen puolisokseen, jos hän olisi todella halunnut,
että harrastuksissa, koulutuksessa ja työssä olisi pitänyt
mallintaa näitä toimintoja häneen. Esimerkiksi Pohjois-Irlannin
entinen pääministeri James Chichester-Clark tuli perheestä, jossa
isä oli ottanut Irlannin protestanttiseen ylimystöön kuuluneen
vaimonsa tyttönimen Chichester oman nimensä osaksi, ja etenkin
Britanniassa on ollut useita samanlaisia sukuperinnön
kunnioittamiseen liittyviä tekoja., ja etenkin skotlantilaisessa
aatelissa ja landed gentryssä arvonimi on voinut periytyä naisen
kautta, josta yhdeksi esimerkiksi muistuu Tam Dalyell, baronetti.
Dalyell oli aikaisemmin ns Father of the house Britannian parlamentin
alahuoneessa. Dalyell peri äitinsä kautta baronetin tittelinsä.
Kuten isotätini Lempi Kinnunen aikanaan nuorempia sukulaisia neuvoi,
olisi äitinikin pitänyt säilyttää oman sukunsa nimi nimensä
osana. Aatelisuus on aina perustunut jalostuneeseen ja tarkasti
tutkittuun isänlinjaan. Minulla ei tällaista isänlinjaa ole, koska
isäni isän isää ei tiedetä, vaikkakin on sanottava, että isäni
on ja isoisäni oli verrattain hyvätuloisia, mikä ei tietysti takaa
sitä, että tällainen henkilö olisi täydellinen isähahmo.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti