Dekadenssillä tarkoitetaan
tavallisesti rappiota ja rappeutumista. Sillä monesti tarkoitetaan
korkeasäätyisestä taustasta tulevaa ihmistä, jonka suvustaan
perimät ominaisuudet ovat alkaneet muuttumaan huonompaan suuntaan.
Esimerkiksi ohjaaja ja käsikirjoittaja Luchino Visconti kuvasi
monesti elokuvissaan korkea-aatelisten henkilöhahmojensa
rappeutumista ja maailmankuvan muuttumista. Evelyn Waugh taas kuvasi
kirjoissaan englantilaisia aatelisia, joita hän kunnioitti tietyn
säädystään johtuvan välimatkan päästä. Monesti rappeutuneet
aateliset ovat sairaalloisia ja kärsivät erilaisista
ahdistuneisuus-/mania/depressio-tiloista. Siinä mielessä vanhojen
sukujen jäsenet muistuttavat luovia ihmisiä.
Ilahduin viime viikon Hesarin
kuukausiliitteestä, jossa käsiteltiin marsalkka Mannerheimin
tyttäriä, ”Stasieta” ja ”Sophya”. Marsalkan perhetaidot
eivät olleet niin hyviä, että tyttärensä olisivat voineet
sopeutua johonkin paikkaan. Stasien meno nunnaluostariin ja sieltä
eroaminen on varmasti ollut vaikuttunut hänen dysfunktionaalisesta
perheestään, vaikka kyllähän pappa lähetti tyttärilleen
väliajoin rahaa. Molemmat tyttäret elivät naispuolisen kumppanin
kanssa. Liitteessä oli loistava kuva venäläis-ranskalaisista
aatelisista Etelä-Ranskan Chateau du Lacissa, erityisesti huomioni
kiinnitti elegantisti pukeutunut harmaahapsinen vanhempi herra, joka
näytti kaulushuivissaan aivan Gianni Versacelle.Puutarhapöytä oli täynnä röökiaskeja ja vermuttipulloja.Epäilemättä vallankumouksen jälkeen
Eurooppaan lähteneet aateliset sopeuduttuaan Ranskaan toivat
Pariisiin omaa väriään.
Rappion voi tunnistaa silloin, kun
ihmisen maailmankatsomus muuttuu elämän- ja ihmisvastaiseksi. Minä
en esimerkiksi ole koskaan nauttinut yhdynnästä, se tuntuu niin
eläimelliseltä, enkä koe, että minun pitäisi muuttaa
mielipidettäni. Jonkun mielestä tällainen käsitys voi olla
ihmisvastainen, koska suurin osa ihmisten laumasta pyrkii juuri tähän
toimintaan ja jotkut selittävät ihmisten toimintaa
panseksuaalisesti sillä, että kaikki ihmiset pyrkivät
ensisijaisesti yhdyntään. Monet kokevat elävänsä eniten
sukupuolisessa yhdynnässä, minä taas koen menettäväni oman
minäni.
Sukuni on toki alkanut rappeutumaan jo
1800-luvulla, esimerkiksi yksikään Reinhold von Beckerin neljästä
lapsesta ei saanut lapsia eikä heistä ollut kuin yksi aviossa. Jean
des Esseintes on JK Huysmansin romaanin päähenkilö, rappeutunut
aristokraatti, joka vietettyään pitkään irstailevaa elämää
Pariisissa, vetäytyy omaan idea-/taidemaailmaan. Kirja edustaa
dekadenssia ja se on yksi suosikkikirjoistani. Sen saa nykyään myös
Antti Nylenin suomennoksena.
Dekadenssi ja rappio ovat siis
luonnonvastaisia ilmiöitä, vaikkakin mielestäni siihen liittyy
myös jalous ja omaperäisyys. Toisaalta dekadentit ihmiset nauttivat
elämästään, minkälaista elämänasennetta kohtaan tämä
sekularisoitunut körttikansa suhtautuu äärimmäisen kieltävästi
ja tuomitsevasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti